Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Läste i tidningen idag...


Pocahontas
 Share

Rekommendera Poster

Ja, vi har förstått vid det här laget att kriminaldårarnas behandlingsplan och personliga integritet* är mycket viktigare än allmänhetens säkerhet. Svärje😜🇸🇪™, de kriminellas paradis!

 

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/kvinna-overfallen-i-tradgarden-av-okand-man

 

*Edit: Sista meningen är belysande! ”Enligt Ola Österling larmades inte polisen om rymningen.”

Redigerad av Alix
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ptolemaiska Egypten var långt efter Tutankhamons släktlinje för mer än 3300 år sedan och det tragiska ödet förbannat av inavel, sjukdom, lidande och även mycket grymhet förmodligen på grund av mentala problem även hos kung Tuts far Akhenaton.

 

Det som dessa primitiva kungligheter trodde skulle späda ut det gudalika kungliga blodet är precis vad som kunde ha förhindrat denna familjs slut. Att hitta en fru långt bort ifrån bland ”allmogen” belönas i verkligheten oftast med de vackraste, friskaste, starkaste bebisarna.

 

Vetenskapen är tråkig i en mening att den gör en desillusionerad, verkligheten är vad den är och jag kommer aldrig mer att se storhet i Tutankhamon. Mysteriet har ersatts med tankar om okunnig och korkad tragedi långt tillbaka i historien, samtida med europeisk bronsålder.

 

Jag har nu tittat klart på den här serien i tre avsnitt från National Geographic och tycker att den är mycket intressant, en triumf för modern vetenskap, även om vissa delar kommer att förbli ett mysterium.

 

https://historyofyesterday.com/tutankhamun-3616a0b88e73

 

1*rkwUUcrMt_k_A3Xgne8sFA.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

22 minuter sedan, mikaellq säger:

Det ptolemaiska Egypten var långt efter Tutankhamons släktlinje för mer än 3300 år sedan och det tragiska ödet förbannat av inavel, sjukdom, lidande och även mycket grymhet förmodligen på grund av mentala problem även hos kung Tuts far Akhenaton.

 

Det som dessa primitiva kungligheter trodde skulle späda ut det gudalika kungliga blodet är precis vad som kunde ha förhindrat denna familjs slut. Att hitta en fru långt bort ifrån bland ”allmogen” belönas i verkligheten oftast med de vackraste, friskaste, starkaste bebisarna.

 

Vetenskapen är tråkig i en mening att den gör en desillusionerad, verkligheten är vad den är och jag kommer aldrig mer att se storhet i Tutankhamon. Mysteriet har ersatts med tankar om okunnig och korkad tragedi långt tillbaka i historien, samtida med europeisk bronsålder.

 

Jag har nu tittat klart på den här serien i tre avsnitt från National Geographic och tycker att den är mycket intressant, en triumf för modern vetenskap, även om vissa delar kommer att förbli ett mysterium.

 

https://historyofyesterday.com/tutankhamun-3616a0b88e73

 

1*rkwUUcrMt_k_A3Xgne8sFA.jpeg

Mer att utforska på svenska.

 

https://www.tutankhamun.nu/

 

body.jpg

Redigerad av mikaellq
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

27 minuter sedan, mikaellq säger:

Det ptolemaiska Egypten var långt efter Tutankhamons släktlinje för mer än 3300 år sedan och det tragiska ...

 

6 minuter sedan, mikaellq säger:

Mer att utforska på svenska.

Hör inte detta hemma mera i "Vad gör jag idag"-tråden?

För detta är ju knappast något som står i tidningen. Eller?

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

35 minuter sedan, Telly82 säger:

 

Hör inte detta hemma mera i "Vad gör jag idag"-tråden?

För detta är ju knappast något som står i tidningen. Eller?

Du kan flytta det.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Axelman säger:

Du kan flytta det.

Jag gjorde det och sedan fick jag annat att göra och hann inte skriva att jag gjort det. Och då hade Mikael redigerat inlägget i "Vad gör jag idag" och postat om det här.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Polismördaren i Göteborg har nöjdförklarat sin fängelsedom. Han verkar ha mer vett än Svärje😜🇸🇪™:s riksdag, som har bestämt att de som är under 18 år i praktiken inte ska sitta i fängelse. Han hade haft alla möjligheter att slippa fängelse om han hade överklagat. Jag skulle tro att han själv inser att han måste komma bort från gängkriminaliteten. Samhället hjälper honom inte på den punkten annars.

 

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/domde-17-aringen-overklagar-inte-fangelsedomen

 

Edit: Teoretiskt sett kan åklagaren överklaga, men det tror jag inte kommer att ske.

Redigerad av Alix
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dadgostar gör helt rätt, pressar sossarna till det yttersta. Det skulle inte förvåna mig om V röstar rött och att vi sedan ser att uppdraget går till Kristersson i stället. Han kommer inte att lyckas och då går bollen tillbaka till en försvagad Andersson. Som vi vet är S framför allt makthungriga. Kan de bara sy ihop en deal kommer de att göra det. Men V kan få mer än om de suttit still i båten.

 

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/dadgostar-v-har-vi-inte-en-uppgorelse-sa-rostar-vi-rott

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Telly82 säger:

 

Hör inte detta hemma mera i "Vad gör jag idag"-tråden?

För detta är ju knappast något som står i tidningen. Eller?

Artikeln är från en tidning men ursprungligen från en TV-dokumentär.

Jag förstår din synpunkt på det.

Tycker du att det är viktigt så flytta på det. Jag trodde annars att jag hade valt rätt.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

30 minuter sedan, mikaellq säger:

Artikeln är från en tidning men ursprungligen från en TV-dokumentär.

Jag förstår din synpunkt på det.

Tycker du att det är viktigt så flytta på det. Jag trodde annars att jag hade valt rätt.

Missade att det var från en tidning, trodde det var en TV-dokumentär du sett.

 

Ja, då är det inte längre självklart, så jag låter det ligga kvar. :) 

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

21 timmar sedan, Alix säger:

Nej, jag avsåg WHO:s Europachef, FoHM:s GD, och andra, som av någon anledning tycker att vi har ett akut problem med smitta i Sverige på grund av hur det är ute i Europa och ett par regioner i Sverige. Och att vi därför behöver en väldigt ingripande åtgärd. Inte dig eller ditt inlägg. Men de svenska siffrorna sedan september ser ut så här (FoHM:s hemsida) :

 

dump.thumb.png.c2fc9cb1ea3dcbdac741a57896116680.png

 

Jag begriper det inte. ”Vi gör så här därför att annars kanske det blir värre här också”? Inget tyder på det, jag skrev det redan innan, vad Tegnell sade häromdagen:

 

”Andelen positiva ligger ganska stabilt senaste veckan, säger han och fortsätter med att berätta att belastningen på iva också har legat stabilt under lång tid.

De som vårdas är framförallt äldre och ovaccinerade.

Antalet som avlider i covid uppges också vara stabilt – och det finns ingen tendens på att det ökar, säger Tegnell.”

 

För mig är införandet av vaccinpass obegripligt utifrån detta. Jämför med förra hösten när siffrorna skenade och det inte gjordes någonting på månader.

Jag En sak som skulle kunna motivera olika åtgärder är virusmutationer.

Redigerad av Mattiasgbg
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

46 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Jag En sak som skulle kunna motivera olika åtgärder är virusmutationer.

Liksom hög vaccinationsgrad och liten spridning nationellt motiverar det motsatta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 timmar sedan, Alix säger:

Och vad säger detta om Sverige i sin helhet? Det är Sverige WHO uttalar sig om, inte Skåneregionen.

Problemet med WHO (och andra institutioner/myndigheter) är att de inte verkar ta hänsyn till att utbrotten numera är lokala. Det ser olika ut i olika regioner. Och då är det såklart svårt att ha nationella regler.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

32 minuter sedan, Telly82 säger:

Problemet med WHO (och andra institutioner/myndigheter) är att de inte verkar ta hänsyn till att utbrotten numera är lokala. Det ser olika ut i olika regioner. Och då är det såklart svårt att ha nationella regler.

Ett annat problem är att WHO inte verkar veta vad de pratar om:

 

WHO:s miss: Blandade ihop Sverige och Schweiz

Världshälsoorganisationen (WHO) varnade på tisdagen för att 49 av 53 europeiska länder kommer att uppleva mycket högt tryck på sjukvården från och med nu och fram till våren, rapporterar SR Ekot.

I intervjun med Sveriges Radio sade en tjänsteman på WHO att Sverige var ett av de fyra länder som ser ut att klara sig bäst. Men så är det inte, konstaterade WHO senare på kvällen. Tjänstemannen hade i intervjun blandat ihop Sverige och Schweiz. I själva verket är Sverige ett av de 49 europeiska länder som riskerar få uppleva ett mycket högt tryck på sjukvården under vintern.

Enligt WHO riskerar ytterligare upp till 700 000 personer att dö med covid-19 i Europa innan våren. Det innebär i så fall att vintern 2021 blir lika allvarlig som vintern 2020 för stora delar av Europa - trots att vaccinationsprogrammen inte kommit igång då.

Jonas Olsson

SVT”

 

:lol: 

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 minuter sedan, Alix säger:

Försökte nyss men blev nobbad trots att jag tillhör två riskgrupper. 
-Endast 65+ om du inte har remiss. 
Men jag fick säsongsprutan i alla fall. Ettan kom, tvåan kom, trean kommer så småningom !  🙂

Redigerad av Axelman
  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, Axelman säger:

Försökte nyss men blev nobbad trots att jag tillhör två riskgrupper. 
-Endast 65+ om du inte har remiss. 
Men jag fick säsongsprutan i alla fall. Ettan kom, tvåan kom, trean kommer så småningom !  🙂

Det tar väl ett tag innan regionbyråkratin har processat regeringsbeslutet. :gaspar:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

PK-Svärje😜🇸🇪™ fortsätter stympa barn i vad man pejorativt kan kalla tramsvård. :sick: Nu är det dessutom avslöjat (självklart ingenting som vårdansvariga berättar om frivilligt). :rolleyes:

 

”Leo började få stopphormoner när han var elva år. Nästan fem år senare har han stannat i växten, diagnostiserats med benskörhet och fått förändringar på sina ryggkotor.”

 

https://www.svt.se/nyheter/granskning/ug/uppdrag-granskning-avslojar-flera-barn-har-fatt-skador-i-transvarden

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, Alix säger:

 

Historiskt beslut i riksdagen! :yeahbaby:

 

Fast hon lär få regera med de blåbrunas budget! :lol: 

 

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/talmansrundor

Så blev det och på grund av det avgår MP ur regeringen. Det gör att statsministern kommer att begära entledigande och om saker och ting går snett därefter kan hon ha suttit rekordkort tid på den posten. :lol:

  • Förvirrad 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja herregud, vilken röra i politiken.

 

Vi borde byta fyraprocentspärren mot fempartispärr.

Redigerad av Telly82
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...