Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Läste i tidningen idag...


Pocahontas
 Share

Rekommendera Poster

7 minuter sedan, Alix säger:

Menar du allvar med det där? :fundersam:

Inte mer än allmänt sett: Plötsligt är världen full av (självutnämnda) pandemiexperter. :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, Telly82 säger:

Inte mer än allmänt sett: Plötsligt är världen full av (självutnämnda) pandemiexperter. :) 

De är väl bra. Man kan fråga vem som helst om man är osäker.

Själv är jag expert… oklart på vad.

Redigerad av boevil
  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

19 minuter sedan, Telly82 säger:

Inte mer än allmänt sett: Plötsligt är världen full av (självutnämnda) pandemiexperter. :) 

Men de uttalar sig inte om pandemin. :stjarnsmall:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, Alix säger:

Men de uttalar sig inte om pandemin. :stjarnsmall:

De tycker uppenbarligen att pandemilagen ska tas bort, den som ska skydda människors liv och hälsa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2021-11-18 17:06, Alix säger:

Nej, alla siffror är stabila, nyckelord i artikeln, så det är inte rimligt. Snarare är det en populistisk åtgärd där fullvaccinerade ska känna att de belönas och slipper utsättas för envisa antivaxxers.

Men problemet är ett annat med den attityden, som jag redan har tagit upp. Att få villkorad frihet är en utförsbacke. Man har lust att ruska i folket så att det vaknar.

Kommer dock inte att hända...

Kan det handla om att de är stabila på en onödigt hög nivå?

22 timmar sedan, Alix säger:

Jag är ju gossen Ruda i detta forum, så lyssna då hellre på sakkunskapen:

 

”Vår uppfattning är att förslaget inte är proportionerligt oavsett smittspridningsläge och därmed bedöms strida mot grundlagen, Europakonventionen och EU:s stadga om de grundläggande rättigheterna och att regeringen därför bör dra tillbaka förslaget.”

 

https://www.dagensjuridik.se/debatt/debatt-forslaget-om-vaccinationsbevis-strider-mot-grundlagen/

Det där är lustigt formulerat, jag har inte hittat något i svensk grundlag som nämner smittspridningsläge, så jag har svårt att se hur något skulle kunna strida mot den genom att vara oproportionerlig i förhållande till smittspridningsläge.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min dotter påminde mig om att man inte ska kritisera myndigheterna och politikerna när det gäller pandemin, det faller aldrig i god jord. Så jag följer fortsättningsvis det rådet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

52 minuter sedan, Alix säger:

man inte ska kritisera myndigheterna och politikerna när det gäller pandemin,

Det är väl klart man ska, när man på goda grunder tycker att det är befogat. :yeahbaby:

(Att sedan inte alla (dvs jag) håller med om allt är en annan sak. :kramis:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Två saker som kan ha påverkat vaccinpassgrejen är att Folkhälsomyndigheten har en ny GD, som kan tolka befintliga regleringsbrev mm annorlunda än föregångaren, och att regeringen har avgått och därmed förväntas agera mer passivt än vanligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/z79R3q/massiv-kritik-mot-vaccinationsbevis-helt-galet
 

Citat

Men det är ju inget tvång att vara med på sammankomster över 100 personer?

– Jo, det finns många orsaker att behöva delta i sociala sammanhang. När man är elithockeyspelare behöver man titta på andras matcher. Som föräldrar behöver man delta i aktiviteter för att barnet inte ska bli exkluderat, säger Martina Lundin.

Märkligt att ovaccinerade anser att deras rätt till social samvaro väger tyngre än rätten vi vaccinerade har.

Jag och många med mig kommer att fortsätta isolera oss. Jag mår skit.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kristersson ljuger med en sådan obrydd lätthet

 

Citat

Året var 2017. Ulf Kristersson hade just tillträtt som moderat partiledare och TV4 avslöjat att han åkt taxi för 113 000 kronor, mångdubbelt mer än kollegorna. Detta hände sig under tiden före corona då riksdagsledamöter enligt reglerna skulle åka med buss och tunnelbana.

”Jag åker kollektivt ganska mycket också. Och det ser ni inte heller förstås”, svarade Kristersson.

 

”Jo, vi ser att du har ett SL-kort, men vi ser att det är inte är många resor på det”, sa TV4.

”De vanligaste sträckorna går jag i så fall”, sa Kristersson.

Med några få frågor fångade TV4 ett av moderatledarens viktigaste karaktärsdrag: den lätthet med vilken han ljuger.

Eller kanske ska vi säga självklarhet?

Mannen är helt obrydd.

Citat

I TV4 byter han försvarslinje gång efter annan.

Ena stunden beror taxiresorna på att han har bagage efter övernattningar. Men när TV4 konstaterar att han åker taxi även när han inte övernattar blir svaret plötsligt ett annat.

Citat

Det har slutat vara en nyhet att inget Moderaterna säger längre går ihop. Och alla vet det, som på en teater.

– Jag tycker att det var fel att jag sa att de har rasistisk politik för det tyckte jag egentligen inte då, sa Elisabeth Svantesson (M) i 30 minuter i SVT för några veckor sedan.

Och vips drogs ett streck över tjugo år av moderaternas förhållningssätt till SD. De tyckte helt enkelt inte vad de sa.

Det är faktiskt ganska häpnadsveckande.

Citat

Men om Moderaternas kommunikation idag ger någon vägledning inför valet nästa år som kommer just sanningen spela en ganska obetydlig roll.

De kommer att säga vad som helst. Bokstavligen - vad som helst.

I dag lovar Ulf Kristersson att Jimmie Åkesson inte ska få bli minister - “faktiskt helt uteslutet”.

Vad han egentligen tycker i morgon får vi helt enkelt se då.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Åkesson är inte nazist – det är värre än så

...han är fascist.

Citat

Att SD har så lätt att samarbeta med den demokratiska blåa högern (exempelvis sänka skatterna på bensin och för de rikaste och mot sina väljares önskan välsigna vinster i välfärden) har två förklaringar. Den ena är naturligtvis taktik. Inget av de stora fascistpartierna i Europa kom till makten utan hjälp från den blåa högern. Men än viktigare är den ideologiska grunden. Som alla fascister är SD emot klasskamp (”splittring” enligt Jimmie Å). SD är nämligen för ”Volksgemeinschaft”, det enade Folkets naturliga gemenskap. Därför behövs inga partier som företräder olika klassintressen (”splittring”). Det räcker med Folkets parti.

 

 

Men hur når man dit? I ett ovanligt ärligt uttalande av partisekreteraren Richard Jomshof förklarar han: ”Eftersom vi inte är Ungern, eftersom vi inte sitter i regeringsställning (än) och eftersom media i Sverige inte fungerar som i Ungern… måste vi tills vidare anpassa vår retorik till det rådande läget.”

Det vill säga, smyga lite med vad som skall hända efter vårt maktövertagande. Vad som är lätt att förutse efter detta maktövertagande är statlig kontroll över medierna, efter ungersk och fascistisk förebild.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

31 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Citatet beskriver de svenska socialdemokraterna ganska bra.Skillnaderna är två, som hänger ihop. Sossarna ska styra ensamma eftersom de är Partiet. Alltså inte Folkets parti utan Landets parti.

Vilket parti vill INTE styra ensamma, menar du?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, Telly82 säger:

Vilket parti vill INTE styra ensamma, menar du?

Antagligen vill de flesta styra ensamma. Sossarna SKA däremot styra staten ensamma, det är så (s) funkar. Samt kyrkan,  fackföreningar och övrigt föreningsliv. Och de väljer ny statsminister i en sluten process som avslutas med acklamation. Tyvärr, ute sossarnas perspektiv, har riksdagen ännu inte riktigt fattat det sistnämnda,

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, boevil säger:

Jag mår skit.

Det gör jag också, på grund av pandemiåtgärderna, så jag ställde in min resa till Stockholm och Uppsala i december. Som fullvaccinerad oroar jag mig inte för att bli sjuk, utan för att det uppenbarligen inte går att förutse vad myndigheterna eller politikerna hittar på härnäst. Jag vill inte bli plötsligt strandsatt därför att de plötsligt får feeling och gör mitt fortsatta resande omöjligt. Bäst då att må skit hemma på sin egen kammare. Där är jag trygg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

50 minuter sedan, Alix säger:

Det gör jag också, på grund av pandemiåtgärderna, så jag ställde in min resa till Stockholm och Uppsala i december. Som fullvaccinerad oroar jag mig inte för att bli sjuk, utan för att det uppenbarligen inte går att förutse vad myndigheterna eller politikerna hittar på härnäst. Jag vill inte bli plötsligt strandsatt därför att de plötsligt får feeling och gör mitt fortsatta resande omöjligt. Bäst då att må skit hemma på sin egen kammare. Där är jag trygg.

Gå på ishockey med dina ovaccinerade kompisar, varför sitta hemma och lida?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

35 minuter sedan, boevil säger:

Gå på ishockey med dina ovaccinerade kompisar, varför sitta hemma och lida?

Jag har varken ovaccinerade kompisar eller brukar ”gå på ishockey”. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, Alix säger:

Får man tro alla förståsigpåare så bor vi i Europa och inte i Sverige.

Eftersom din kommentar kommer direkt efter mitt inlägg så är det svårt att inte känna sig idiotförklarad. Varför gör du så?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tittade lite på Folkhälsomyndighetens statistik och det ser ut som en svag ökning av bekräftade fall på nationell nivå den senaste månaden. Regionalt verkar Kalmar, Norrbotten, Örebro, Värmland, och Västerbotten ha störst ökningar under samma period. Men det handlar fortfarande om låga nivåer.

Myndighetens veckorapport, publicerad 19 november, berättar bland annat

Citat

Av de bekräftade fallen vecka 45 var 3 270 ovaccinerade, vilket motsvarar 56 procent.

Citat

Hittills har 21 nya intensivvårdade patienter med bekräftad covid-19 rapporterats under vecka 45, föregående tre veckor var medeltalet 15 patienter per vecka. Utav dessa var 9 personer ovaccinerade, vilket motsvarar 43 procent. Antalet intensivvårdade per 100 000 invånare var fortsatt högre bland ovaccinerade än bland vaccinerade under vecka 45, och högst i gruppen ovaccinerade 70 år och äldre. Under vecka 45 rapporterades nya intensivvårdade patienter från 12 regioner. Medelåldern för nya intensivvårdade patienter var den senaste månaden 50 år bland ovaccinerade och 74 år bland vaccinerade. Det rapporterade antalet patienter för de två senaste veckorna bedöms bli något högre på grund av fördröjning i rapporteringen, särskilt vad gäller aktuell rapportvecka.

81,9 % av befolkningen, 16 år och äldre, är fullt vaccinerade.

 

De flesta som dör är vaccinerade, men de flesta som dör bor på SÄBO eller har hemtjänst så det handlar antagligen om relativt svaga personer.

 

Med ovaccinerade avses personer som inte är fullt vaccinerade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Axelman säger:

Eftersom din kommentar kommer direkt efter mitt inlägg så är det svårt att inte känna sig idiotförklarad. Varför gör du så?

Nej, jag avsåg WHO:s Europachef, FoHM:s GD, och andra, som av någon anledning tycker att vi har ett akut problem med smitta i Sverige på grund av hur det är ute i Europa och ett par regioner i Sverige. Och att vi därför behöver en väldigt ingripande åtgärd. Inte dig eller ditt inlägg. Men de svenska siffrorna sedan september ser ut så här (FoHM:s hemsida) :

 

dump.thumb.png.c2fc9cb1ea3dcbdac741a57896116680.png

 

Jag begriper det inte. ”Vi gör så här därför att annars kanske det blir värre här också”? Inget tyder på det, jag skrev det redan innan, vad Tegnell sade häromdagen:

 

”Andelen positiva ligger ganska stabilt senaste veckan, säger han och fortsätter med att berätta att belastningen på iva också har legat stabilt under lång tid.

De som vårdas är framförallt äldre och ovaccinerade.

Antalet som avlider i covid uppges också vara stabilt – och det finns ingen tendens på att det ökar, säger Tegnell.”

 

För mig är införandet av vaccinpass obegripligt utifrån detta. Jämför med förra hösten när siffrorna skenade och det inte gjordes någonting på månader.

Redigerad av Alix
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, Alix säger:

För mig är införandet av vaccinpass obegripligt utifrån detta. Jämför med förra hösten när siffrorna skenade och det inte gjordes någonting på månader.

Ok.

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...