Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Läste i tidningen idag...


Pocahontas
 Share

Rekommendera Poster

1 timme sedan, Mattiasgbg säger:

Jag kallar honom svetsminister mm eftersom jag aldrig lär mig stava hans efternamn.

Jag kan inte heller stava till det. Men statsministern är väl bättre beskrivande i så fall?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2021-09-14 12:58, Alix säger:

Som vetenskaplig petimäter ställde jag följande fråga till skribenten:

 

”Kan man alltså nu slå fast att extremvädret i Gävle inte skulle ha inträffat utan den av människan skapade globala uppvärmningen?”

 

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/nu-kanns-klimatforandringar-in-pa-det-egna-skinnet

 

Vi får väl se vad svaret blir. Om det kommer något. :) 

 

2021-09-14 13:23, Axelman säger:

Jättekul. Läste det tidigare idag och tänkte samma fråga. Jag lutar åt att de ser lokalt vad de vill se. Repeterar man ordet klimatförändring ser vi snart tecken på det överallt. Men globalt är det omöjligt att förneka klimakteriet.

"Många av dem vi mötte när vi bevakade skyfallen i Gävle i augusti sa självmant att det de själva upplevde var en följd av klimatförändringarna."

 

Jag har inte fått något svar. Det vore en direkt lögn att säga att jag är förvånad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, DittDatt säger:

Jag kan inte heller stava till det. Men statsministern är väl bättre beskrivande i så fall?

Jo, men inte lika kul. Dessutom handlar det, i mitt fall, inte alltid om att han är statsminister, ibland handlar det bara om sossen Stefan. Men när det, i mitt fall, handlar om statsministern så handlar det om den svetsare som när detta inlägg postas är statsminister.

För övrigt tycker jag det är sympatiskt att han haft ett vanligt jobb.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

19 timmar sedan, Axelman säger:

Så det finns mänsklighet under det hårda skalet!

Hon lyckades bara sätta lite polityr på den brottsling hon är.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Telly82 säger:

Hon lyckades bara sätta lite polityr på den brottsling hon är.

Du brukar väl annars hävda att man inte är sina handlingar? Till exempel när jag menar att vissa är onda. :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Alix säger:

Du brukar väl annars hävda att man inte är sina handlingar? Till exempel när jag menar att vissa är onda. :) 

Man är väl inte sämre karl än man kan ändra sig. :) 

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

”Offret slås brutalt till marken och lämnas på Stora Brogatan medvetslös och med livshotande skador.
Dådet är det senaste av en 23-årig våldsverkares många attacker – och bara två månader tidigare hade han släppts villkorligt.
För den misshandlade mannen blir hjärnskadorna sannolikt bestående.

 

Här är ett urval av några av de många brott som 23-åringen dömts för.

2019: Offret skadades svårt under den utdragna misshandeln som ulricehamnaren avslutade med knivhugg. Åtalades för synnerligen grov misshandel men dömdes för grov misshandel.

Påföljd: Två och nio månaders fängelse.

2018: Mannen slet ut en tonåring från ett fordon och misshandlade honom grovt – bland annat genom att hoppa jämfota på huvudet. ”Jag trodde att han (offret) var död”, sa ett vittne.

Påföljd: Ett år och tre månaders fängelse.

2017: ”Vet du vem jag är?”. Så sa mannen när han rånade en målsägande på dennes dator. "NN har utnyttjat det rykte han har i Ulricehamn”, konstaterade domstolen. Också dömd för två misshandelsfall.

Påföljd: 10 månaders fängelse.

2015: Slängde ner en pojke på golvet och misshandlade honom med slag och sparkar. Dömdes även för tre fall av olaga hot, bland annat med kniv: ”Håller ni inte käften kör jag upp kniven i halsen på er”, sa mannen.

Påföljd: Ungdomsvård.”

 

En sådan här person ska sättas i förvaring. Varför ska han tillåtas komma ut från ”vård” om och om igen och förstöra livet för folk?

 

https://www.bt.se/boras/tv-offer-ligger-med-livshotande-skador-i-centrum-har-rusar-garningsmannen-fram-igen-6f6e5d17/

 

Fullständig läsning i bifogad pdf över Svärje😜🇸🇪™, de kriminellas paradis. Brottet synnerligen grov misshandel finns i praktiken bara i lagboken... :bla:

 

 

Kriminell.pdf

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, Alix säger:

Du brukar väl annars hävda att man inte är sina handlingar? Till exempel när jag menar att vissa är onda. :) 

Man kan också hävda att "ond" inte är något som egentligen går att kvantifiera.

Men om man är dömd för ett brott så är man absolut en brottsling.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Telly82 säger:

Man kan också hävda att "ond" inte är något som egentligen går att kvantifiera.

Men om man är dömd för ett brott så är man absolut en brottsling.

Kolla det jag postade nyss, jag tycker nog att det går att kvantifiera. Att den unge mannen släpps lös i samhället är i sig ondska, menar jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lars.thumb.jpg.d51faccd362853f9bc2fca484c7a8674.jpg

 

Det är snart kyrkoval. Prästen Lars Gårdfeldt vägrar viga olikkönade par. Det får väl ses som ett inlägg i debatten om prästplikt att viga samkönade par. Men jag tycker att SR-bilden på Lars Gårdfeldt är alldeles för heteronormativ. Så därför bidrar jag med två andra, mer inkluderande.

 

https://sverigesradio.se/artikel/prasten-lars-gardfeldt-jag-vagrar-viga-heteropar--2

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mer om kyrkovalet. Nedanstående ur vårt lokala Kyrknytt, hösten 2021:

 

”Socialdemokraterna i Viskaforsbygden
... Möten över religionsgränser
Är det skillnad mellan våra kristna värderingar och judendom, islam eller andra religiösa organisationer? Vi Socialdemokrater anser att pastoratet skall ta initiativ till möten som bygger på samverkan med andra religioner eller trossamfund. Kyrkan måste vara en brygga mellan människor.”

 

Absolut, en folkkyrka! Den ska vara till för dig oavsett om du är kristen eller inte. :D 

Redigerad av Alix
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 minuter sedan, Alix säger:

Mer om kyrkovalet. Nedanstående ur vårt lokala Kyrknytt, hösten 2021:

 

”Socialdemokraterna i Viskaforsbygden
... Möten över religionsgränser
Är det skillnad mellan våra kristna värderingar och judendom, islam eller andra religiösa organisationer? Vi Socialdemokrater anser att pastoratet skall ta initiativ till möten som bygger på samverkan med andra religioner eller trossamfund. Kyrkan måste vara en brygga mellan människor.”

 

Absolut, en folkkyrka! Den ska vara till för dig oavsett om du är kristen eller inte. :D 

Det viktigaste är att (s) styr organisationen, inte att det är en kristen organisation.

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Det viktigaste är att (s) styr organisationen, inte att det är en kristen organisation.

Huvudet på (s)piken! :D 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, Alix säger:

Huvudet på (s)piken! :D 

Tänk om katolska kyrkan hade hamnat i Sverige istället och Gamla stan i Stockholm hade fått vara Vatikanstaten.

Det hade nog blivit jobbigt, men man hade kunnat spara lite pengar genom att låta samma kardinaler utse både påve och Partiledare statsminister.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet här är att regeringen inte ens måste fråga Lagrådet. Regeringen struntade helt i Lagrådet när det gällde gymnasielagen till exempel. Och Sverige har ingen författningsdomstol. Så Cementa kan nog få fortsätta att bryta kalksten. Men om man läser vad Lagrådet skriver är det en förfärande utveckling. Det är ju minst sagt uppseendeväckande att ingen kan sätta stopp när grundlagarna körs över.


https://www.svt.se/nyheter/inrikes/lagradet-avstyrker-regeringens-undantag-for-cementa

Redigerad av Alix
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Mattiasgbg säger:

Tänk om katolska kyrkan hade hamnat i Sverige istället och Gamla stan i Stockholm hade fått vara Vatikanstaten.

Det hade nog blivit jobbigt, men man hade kunnat spara lite pengar genom att låta samma kardinaler utse både påve och Partiledare statsminister.

Och om det inte handlar om maktgalna socialdemokrater så handlar det om diverse brottslingar.

 

”Bland kandidaterna i årets kyrkoval finns ett antal personer som dömts för allt från våldtäkt och ekobrott till kvinnomisshandel och hets mot folkgrupp.”

 

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/domda-brottslingar-kandiderar-till-kyrkovalet

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänk att det ska vara så svårt att vara vuxen. Jag trodde i min enfald att när man separerade kyrka och stat så skulle man SEPARERA kyrka och stat. Så vad har då politiska organisationer då att göra med att rådda där? Till och med dem som anser att religion är ett opium för folket är där och lägger sig i. Men det blir ju så när man inte får vara med och bestämma på riksplanet eller regionalt eller ens kommunalt. Då griper man efter första bästa sandlåda att leka i. Djuupt patetiskt och faktiskt ohederligt.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen människa vid sina sinnens fulla bruk skulle komma på iden att politiska partier skulle styra över moskeer. Politiskt styrd buddhism? Nonono. Hinduism då? Knappast.

...

Konstigt nog är tanken på politiskt inflytande i alla andra religioner naturligt och självklart absurd. Men inte gällande svenska kyrkan. :fane::pinch::dumstrut:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, Axelman säger:

Ingen människa vid sina sinnens fulla bruk skulle komma på iden att politiska partier skulle styra över moskeer. Politiskt styrd buddhism? Nonono. Hinduism då? Knappast.

...

Konstigt nog är tanken på politiskt inflytande i alla andra religioner naturligt och självklart absurd. Men inte gällande svenska kyrkan. :fane::pinch::dumstrut:

”Kyrkorådet har nu röstat om Jesu existens och med siffrorna 8–3 har kyrkorådet beslutat att han inte finns. Beslutet gäller efter att protokollet har justerats.

– Vi i majoriteten välkomnar beslutet eftersom vissa av våra nya medlemmar har stört sig på detta. Med en avveckling av trosbekännelsen bygger vi fler broar mellan människor.”

/Dumokrati

Redigerad av Alix
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frida Park i Dagen:

"Det är som en utdragen tragikomisk sängkammarfars. Det vi på ledarplats skrev för fyra år sedan gäller än i dag: Det är över tjugo år efter skilsmässan men den före detta partnern envisas att hålla fast vid en dysfunktionell relation till sitt ex och fortsätter bestämma över hennes livsval."

  • Ledsen 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1631717181000.thumb.jpg.b85ce21d58eb08e5e2893c9e1ca91f5f.jpg

 

Jag blev full i skratt när jag såg denna bild på SVT Play men inser nu att det är inget skämt. Eftersom jag känner SVT är jag rätt säker på vad det är tänkt att man ska komma fram till. Jag vill dock inte se programmet. Sverige möts-vinjetten finns till för att fördumma det som är icke-PK (det är särskilt tacksamt om SD ställer upp som motpart, vilket de tyvärr gör ofta).

 

https://www.svtplay.se/video/32437539/sverige-mots/sverige-mots-sasong-3-15-sep-20-00

Redigerad av Alix
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, Alix säger:

Problemet här är att regeringen inte ens måste fråga Lagrådet. Regeringen struntade helt i Lagrådet när det gällde gymnasielagen till exempel. Och Sverige har ingen författningsdomstol. Så Cementa kan nog få fortsätta att bryta kalksten. Men om man läser vad Lagrådet skriver är det en förfärande utveckling. Det är ju minst sagt uppseendeväckande att ingen kan sätta stopp när grundlagarna körs över.


https://www.svt.se/nyheter/inrikes/lagradet-avstyrker-regeringens-undantag-for-cementa

Riksdagen skulle kunna införa den där lagen så att cementproduktionen fortsätter. Men kan inte en åklagare då hävda att Cementa bryter mot tidigare dom och i förlängningen låta lämplig domstol undersöka hur lagen (lagarna) ska tolkas?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, Mattiasgbg säger:

Riksdagen skulle kunna införa den där lagen så att cementproduktionen fortsätter. Men kan inte en åklagare då hävda att Cementa bryter mot tidigare dom och i förlängningen låta lämplig domstol undersöka hur lagen (lagarna) ska tolkas?

Nope. Man lägger in en ändring i Miljöbalken med sådana förbehåll att det inte kan prövas.

 

Undantag från kraven på miljöbedömning

3 §
Regeringen får i enskilda fall meddela ett särskilt beslut som innebär att en verksamhet som avses i 1 § får undantas från kraven på miljöbedömning i 6 kap. 20–32 och 35–47 §§, om tillämpningen av dessa bestämmelser skulle få en betydande negativ inverkan på verksamhetens syfte. Av beslutet ska skälen för beslutet framgå.”

 

Läs mer:

 

https://www.regeringen.se/4a51da/contentassets/df34077d2060481f9e27b772e3eaf82d/pm-regeringsprovning-av-kalkstenstakter-i-undantagsfall.pdf

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, Alix säger:

Nope. Man lägger in en ändring i Miljöbalken med sådana förbehåll att det inte kan prövas.

 

Undantag från kraven på miljöbedömning

3 §
Regeringen får i enskilda fall meddela ett särskilt beslut som innebär att en verksamhet som avses i 1 § får undantas från kraven på miljöbedömning i 6 kap. 20–32 och 35–47 §§, om tillämpningen av dessa bestämmelser skulle få en betydande negativ inverkan på verksamhetens syfte. Av beslutet ska skälen för beslutet framgå.”

 

Läs mer:

 

https://www.regeringen.se/4a51da/contentassets/df34077d2060481f9e27b772e3eaf82d/pm-regeringsprovning-av-kalkstenstakter-i-undantagsfall.pdf

Jo, jag vet. Men det är en domstol som ska tolka och tillämpa lagen/lagarna. Men det skulle först krävas en åklagare som tror sig kunna övertyga en domstol och sedan en domstol som övertygas om att den lagen inte gäller pga exempelvis regeringsformen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...