Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Läste i tidningen idag...


Pocahontas
 Share

Rekommendera Poster

Minimorgan Johansson:

”– Det är viktigt att man inte använder det här för att få det att framstå som att invandrare är en sämre sorts människor, säger han.”

 

Bra där! Det är absolut det viktigaste, en justitieminister borde absolut inte fokusera på kriminalitet, vilket han ju heller aldrig gör... :P 

 

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/ministern-framstall-inte-invandrare-som-samre

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, Alix säger:

Skulle invandrare och barn till invandrare vara mer kriminella än andra? Det tror jag inte på, politikerna inför ju till och med nya brott för att svartmåla dem... :P 

 

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/storre-risk-for-utrikesfodda-att-misstankas-for-brott

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/flickor-fors-ut-ur-sverige-pa-lopande-band

Ja, där satt väl hela brunhögern morgonkaffet i halsen av ren lycka. Äntligen sanningen? Nja, sanningen är att detta är en av de mest studerade frågorna inom svensk samhällsvetenskap - långt över trettio undersökningar i ämnet de senaste femtio åren. De verkar vara väldigt politiskt intressant att ta fram de de här siffrorna, men det verkar mindre intressant att försöka förstå problematiken.

För övrigt drar herr Alix felaktiga slutsatser (som vanligt när det gäller att smutsa ned invandrare): Studien som SVT refererar till mäter inte kriminella utan den mäter brottsmisstänkta. Det är ju normalt stor skillnad mellan att vara misstänkt och att vara kriminell, men det gäller kanske inte för brunhögern när det kommer till invandrare.

 

Och som vanligt vill jag påpeka att de med psykisk ohälsa är starkt överrepresenterade i statistik för sexualbrott och våldsbrott. Men det är väl för känsligt för att man ska få prata öppet om...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi får vänta lite till på iCloud+ Private Relay.

 

https://9to5mac.com/2021/08/25/icloud-private-relay-now-considered-a-beta-feature-comes-disabled-by-default-with-ios-15/

 

70F6F471-A7CB-4A79-BD58-33C7F3840D71.jpeg

Redigerad av mikaellq
  • Ledsen 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

”– Nu låter det väldigt mycket som att just människor som har föräldrar som är utrikesfödda blir kriminella. Som att det har en koppling till deras kultur och biologi. Det är inte rätt, säger Soha Osman.”

 

Hon har helt rätt! Undersökningen bör givetvis dras tillbaka och Brå bör be om ursäkt. Kriminaliteten har ingenting med invandring att göra. Absolut inte… :P


https://www.svt.se/nyheter/inrikes/man-maste-forsta-varfor-det-hander-just-de-har-manniskorna

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 minuter sedan, Alix säger:

Kriminaliteten har ingenting med invandring att göra. Absolut inte… :P

Hörde om en undersökning som gjordes för några år sedan. När man jämförde kriminaliteten hos invandrade med svenskfödda så var det en viss "risk" att bli kriminell om man var invandrare. Sedan jämförde man risken hos de som inte har gymnasieutbildning med de som har och fann att risken var mycket större för de som saknar gymnasieutbildning än det var att "bara" vara invandrare. Så kriminalitet har mycket mer med (avsaknad av) utbildning att göra än med invandring.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

30 minuter sedan, Telly82 säger:

Hörde om en undersökning som gjordes för några år sedan. När man jämförde kriminaliteten hos invandrade med svenskfödda så var det en viss "risk" att bli kriminell om man var invandrare. Sedan jämförde man risken hos de som inte har gymnasieutbildning med de som har och fann att risken var mycket större för de som saknar gymnasieutbildning än det var att "bara" vara invandrare. Så kriminalitet har mycket mer med (avsaknad av) utbildning att göra än med invandring.

Vad bra! Till slut har vi trollat bort sambandet med invandring helt! Då får minsann Brå krypa till korset! :P

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

49 minuter sedan, Telly82 säger:

Så kriminalitet har mycket mer med (avsaknad av) utbildning att göra än med invandring.

Det gör mig då bekymrad att professor Sarnecki verkar ha missat denna bergfasta kunskap. Han säger nämligen att orsakerna till statistiken har utretts väldigt dåligt. Illa att han ses som expert i så fall... :P 

 

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sarenecki-den-stora-fragan-ar-vad-det-beror-pa

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

20 minuter sedan, Alix säger:

Det gör mig då bekymrad att professor Sarnecki verkar ha missat denna bergfasta kunskap.

Även solen har fläckar. :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tur att när Brå släpper sin rapport så aktiveras den politiska anständighetskänsla som låtsasprofessorn, xenofoben och rasisten Mark S. Weiner raljerade om 2019:

 

”Vissa frågor anses helt enkelt inte acceptabla att diskutera öppenhjärtigt i väluppfostrat sällskap, och man anar en viss tendens till självcensur och offentlig förnekelse av det uppenbara. Detta är särskilt tydligt när det gäller invandringsfrågan. I början av min vistelse här hade jag ett timslångt samtal med en mycket intelligent och påläst medlem av Vänsterpartiet framför partiets röda lilla valstuga som stod tillfälligt uppställd på torget i Uppsala. På min fråga om hur partiet såg på de utmaningar som den utomeuropeiska massinvandringen medför, svarade han: ”Det finns inga utmaningar!” ”Inga alls? Inte en enda?” frågade jag vantroget. “Inga alls”, svarade han utan att röra en min. “Den föreställningen är bara en myt som sprids av Sverigedemokraterna.”

 

Nu håller jag förvisso inte alls med Sverigedemokraterna, och en av deras företrädare upplyste mig nästa dag ilsket om att hans parti skulle säkerställa att det stora antalet flyktingar som hade blivit insläppta i Sverige på falska grunder skulle samlas ihop och deporteras, samt att partiet också skulle ”bränna ned hela jävla EU till grunden”. Men det säger sig självt att föreställningen om att invandringen inte utgör någon utmaning för Sverige är falsk.”

 

Haha, men han smet tillbaka till USA med svansen mellan benen, den lille lögnhalsen... :P 

 

https://kvartal.se/skarmlasarvanlig/8601

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Telly82 säger:

Även solen har fläckar. :) 

Ja, det är tragiskt. Annars kunde man ju tro att han rentav var tongivande på området som primes inter pares. :( 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Alix säger:

Vad bra! Till slut har vi trollat bort sambandet med invandring helt! Då får minsann Brå krypa till korset! :P

När vi ändå diskuterar olika befolkningsgruppers överrepresentation i brottslighet, så vill jag tipsa om en rapport från BRÅ där man studerar framför allt män med psykisk ohälsa som är starkt överrepresenterade när det gäller dödligt våld. Det diskuteras hur man eventuellt skulle kunna förebygga detta inom psykvården, men det hindras av att vården inte ser det som sitt uppdrag att förebygga brottslighet.

 

https://www.bra.se/publikationer/arkiv/publikationer/2020-06-30-dodligt-vald-och-psykisk-ohalsa.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Utvisades för brott - flögs till Sverige

Två män som utvisats till Afghanistan på grund av brott, kom tillbaka med evakueringsflyg.

De två är nu gripna för att ha brutit mot återreseförbudet, rapporterar TV4 Nyheterna.

De två greps i onsdags när de kom med evakueringsflyg till Sverige. Det upptäcktes vid gränskontrollen att de två dömts för brott här och utvisats efter avtjänat straff.

Eftersom utvisningen kombinerats med ett återreseförbud greps de två.

På frågan hur de två brottsdömda männen kunnat komma med ett evakueringsflyg till Sverige, säger Carina Skagerlind, presstalesperson för polisen i region Stockholm till TV4 Nyheterna:

– Jag tror att alla som sett bilderna från Kabul och flygplatsen inser att situationen inte är helt enkel när det gäller att bedriva gränskontroll där.

(TT)

SVT · Jenny Toresson”

Då är det nog inga större problem för talibaner och terrorister att komma med heller... :P 

  • Ledsen 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

”Men hur kan ni inte ha ett säkrare system? 

– Vi är en stor arbetsplats och kan inte kontrollera vad alla medarbetare lämnar ifrån sig för information. Vi uppmanar medarbetare att se över vilken typ av information som ligger publikt och har nu låst vissa fält i bokningssystem och infört mer säkerhetsåtgärder. 

Uppsalapolisens presstalesperson Jonas Eronen känner inte till problemet med att kriminella beställt resor via universitetets system.

– Men de som ägnar sig åt det här är i regel mycket skickliga på att utnyttja de svagheter som finns, och jag tror att fler än universitetet är drabbade.”

 

Sverige är prisgivet de kriminella. Alla lever kvar i en förgången tid, så som Sverige var förr. Och inget av vikt händer. Det polisanmäls inte ens. I och för sig förståeligt.

 

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/kriminella-har-bokat-flygbiljetter-via-uppsala-universitet

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 minuter sedan, boevil säger:

Porrstjärnan riskerar 250 år fängelse https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/Or6pWk/ron-jeremy-atalas-for-over-30-sexbrott--nekar-till-allt

 

Nytorgsmannen… vad riskerar han?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/66owor/rattegangen-inleds-mot-nytorgsmannen
 

Av en händelse låg dessa Aftonbladet-länkar precis under varandra 

2,50 år?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, boevil säger:

Porrstjärnan riskerar 250 år fängelse

Frigivning efter halva tiden? :devil: 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2021-08-25 21:36, DittDatt säger:

Ja, där satt väl hela brunhögern morgonkaffet i halsen av ren lycka. Äntligen sanningen? Nja, sanningen är att detta är en av de mest studerade frågorna inom svensk samhällsvetenskap - långt över trettio undersökningar i ämnet de senaste femtio åren. De verkar vara väldigt politiskt intressant att ta fram de de här siffrorna, men det verkar mindre intressant att försöka förstå problematiken.

För övrigt drar herr Alix felaktiga slutsatser (som vanligt när det gäller att smutsa ned invandrare): Studien som SVT refererar till mäter inte kriminella utan den mäter brottsmisstänkta. Det är ju normalt stor skillnad mellan att vara misstänkt och att vara kriminell, men det gäller kanske inte för brunhögern när det kommer till invandrare.

 

Och som vanligt vill jag påpeka att de med psykisk ohälsa är starkt överrepresenterade i statistik för sexualbrott och våldsbrott. Men det är väl för känsligt för att man ska få prata öppet om...

Jag anser det uppenbart att det inte är den enskilde invandraren som är problem utan hur de har behandlats i samband med massimporten. Hade vi behandlat enhörningarna på samma sätt så hade vi haft problem med enhörningar istället. Tyvärr förefaller ingen politiker på riksdagsnivå hålla med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, Mattiasgbg säger:

Jag anser det uppenbart att det inte är den enskilde invandraren som är problem utan hur de har behandlats i samband med massimporten. Hade vi behandlat enhörningarna på samma sätt så hade vi haft problem med enhörningar istället. Tyvärr förefaller ingen politiker på riksdagsnivå hålla med.

Det är väl ett annat sätt att säga att problemet har så kallade socioekonomiska orsaker? Det är en populär förklaring som har svagt stöd i empirin. Leif G W Persson skriver i en av sina böcker att det förklarar ungefär 15 procent av fallen (de kriminella). Eller annorlunda uttryckt, 85 procent befinner sig i eller växer upp i relativ misär och är eller blir ändå hederliga medborgare. Jerzy Sarnecki hävdar att orsakerna till invandrarnas överrepresentation i kriminalitet är dåligt utredda. Han om någon borde veta. Att de är överrepresenterade är väl känt sedan lång tid, men först nu har Brå fastställt saken (igen). Återstår då att hitta en annan förklaring. Sådan finns, men den lyfte aldrig, av PK-hänsyn. Se länk. (Senast jag postade den var den självklart fel eftersom den ligger på Timbros hemsida). Det är säkert fel på den nu också. Det är alltid fel på någon förklaring som har med invandrarna själva att göra, det är mer eller mindre hårdkodat i den svenskdemokratiska folksjälen.

 

https://timbro.se/smedjan/kriminalitet-handlar-inte-om-socioekonomiska-faktorer/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är snart dags att skicka upp nästa generations rymdteleskop, James Webb, till sin bana mycket långt ut från jorden, en och en halv miljon km bort, vid en så kallad andra Lagrange-punkt.
Mycket mycket kallt där ute och måste vara på grund av dess känslighet för värmestrålning från jorden, solen och andra källor.
Jag kommer att bita mina naglar med ögonen klistrade på iMac -skärmen då förmodligen i oktober. 😳🙏

 

https://www.esa.int/Science_Exploration/Space_Science/Webb/Webb_completes_testing_and_prepares_for_trip_to_Europe_s_Spaceport

 

Webb_completes_testing_pillars.jpg

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Alix säger:

Det är väl ett annat sätt att säga att problemet har så kallade socioekonomiska orsaker? Det är en populär förklaring som har svagt stöd i empirin. Leif G W Persson skriver i en av sina böcker att det förklarar ungefär 15 procent av fallen (de kriminella). Eller annorlunda uttryckt, 85 procent befinner sig i eller växer upp i relativ misär och är eller blir ändå hederliga medborgare. Jerzy Sarnecki hävdar att orsakerna till invandrarnas överrepresentation i kriminalitet är dåligt utredda. Han om någon borde veta. Att de är överrepresenterade är väl känt sedan lång tid, men först nu har Brå fastställt saken (igen). Återstår då att hitta en annan förklaring. Sådan finns, men den lyfte aldrig, av PK-hänsyn. Se länk. (Senast jag postade den var den självklart fel eftersom den ligger på Timbros hemsida). Det är säkert fel på den nu också. Det är alltid fel på någon förklaring som har med invandrarna själva att göra, det är mer eller mindre hårdkodat i den svenskdemokratiska folksjälen.

 

https://timbro.se/smedjan/kriminalitet-handlar-inte-om-socioekonomiska-faktorer/

Vad menas med ärftlighet i sammanhanget? Att du begår brott av genetiska skäl? Då är det förvånande att så många med den defekten(?) hittar till Sverige; stora delar av världen måste vara full av brottslingar. Man behöver också ta hänsyn till lokala brottsdefinitioner. Eller handlar det om att man har ärvt någon sorts kulturell bakgrund? Eller något annat?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Mattiasgbg säger:

Vad menas med ärftlighet i sammanhanget? Att du begår brott av genetiska skäl? Då är det förvånande att så många med den defekten(?) hittar till Sverige; stora delar av världen måste vara full av brottslingar. Man behöver också ta hänsyn till lokala brottsdefinitioner. Eller handlar det om att man har ärvt någon sorts kulturell bakgrund? Eller något annat?

Forskaren och forskningen är som sagt ifrågasatt och jag vet inte mer än vad jag läser i artikeln.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...