Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Läste i tidningen idag...


Pocahontas
 Share

Rekommendera Poster

Inte läst i tidningen, läser väldigt lite tidningar som föredrar böcker och podcasts, men hört från bildningspodden om Renässansen.

 

Renässansen betyder pånyttfödelse, en återanknytning till den antika kulturen som vi temporärt övergav och glömde bort under medeltiden.

 

Som jag uppfattat historien så var det till en del tack vare ungturkars krig mot det bysantinska riket, Rom v2, som hade samlat mycket dokument om just antiken som den skatt det var. Intellektuella flydde till Italien och tog med sig mycket av dokumenten, kunskapsskatten.

 

Jag lyssnar på de lärdas syn på Renässansen och dess kultur, med mycket emfas på kulturen, konsten, som förstås mycket beskriver hur människor då såg på sig själva och en omvärld som dessutom växte, dels tack vare Gutenbergs tryckkonst och dels därför att européer som Columbus reste ut på fartyg för att utforska den okända världen.

 

Världen blev plötsligt större, mycket större, även och inte minst viktigt i sinnena på folk som gjorde att Europeiska kulturer, inte bara i Italien började blomstra.

 

Uppvaknandet, förmågan till att se verkligheten som den är, den vetenskapliga attityden, är bara SÅ VIKTIGT för vår och nationernas välbefinnande! ☝️

 

https://podcasts.apple.com/se/podcast/bildningspodden/id1055815193?i=1000527609546

 

En renässansmålning med perspektiv.

 

E47396C2-3111-466B-8745-55039088C7EB.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

23 minuter sedan, Alix säger:

Det finns ju möjligheten att både vänster och höger är galen politik för ett land.

Där är pudelns kärna egentligen. Det är själviskhet både i kollektivet och enskilt som fördärvar. Gandhi lär ha sagt att moral bygger landet. I avseendet att moral är goda relationer och förtroende. Så Åkesson, Ebba och Kristersson går fetbort. Sabuni tar bort sig själv men Lööf verkar kunna tänka själv och har mognat som partiledare. Löven är tråkig men driver nog den bästa borgerliga politiken. Vänstern och miljöpartiet är i grunden konstiga men driver viktiga sakfrågor dock inget helhetsperspektiv.

Edit:

Jag har resonerat in mig till att bli sosse!! Som jag aldrig har röstat på....whoco5.gif.3f5d522abd465f5c5b9108f719797952.gif.a64e5ac08d7658bbdf5598f2dfbbc57e.gif

Redigerad av Axelman
  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 minuter sedan, Axelman säger:

Jag har resonerat in mig till att bli sosse!!

Välkommen i klubben! B) 

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 timmar sedan, boevil säger:

Jag tror att chipet som injiceras när vi vaccineras oss mot covid också håller reda på hur vi röstar och vårt etniska ursprung.

 

När jag vaccinerade mig sa de att chippet skulle se till att jag röstar rätt.

3 timmar sedan, Alix säger:

Det finns ju möjligheten att både vänster och höger är galen politik för ett land. Maduro blir inte bättre av att Trump är som han är. Inte för mig iaf.

Länge leve socialdemokratin! :crossfingers:

Går det att fixa socialdemokrati utan att blanda in Socialdemokraterna?

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

... Går det att fixa socialdemokrati utan att blanda in Socialdemokraterna?

Egentligen är alla socialdemokrater till mellan 50 och 90 procent. Löfven är dock runt 48,3 procent.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Alix säger:

Egentligen är alla socialdemokrater till mellan 50 och 90 procent. Löfven är dock runt 48,3 procent.

Kunde vara av intresse att få läsa hur du motiverar det påståendet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haha, PK-trogna SVT skriver att den arabiska våren gav ”varierande resultat”. Jo, visst, varierande förtryck, inbördeskrig och kaos, i så fall. Det förtjänar att understrykas om och om igen: Det finns inget arabiskmuslimskt land som ens är i närheten av att vara en fungerande demokrati. OM PK-isterna inte tål att höra det, tja, det är inte mitt problem. Det är deras. Den arabiska våren är detta årtusendes största flopp.

 

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/efter-kraftiga-protester-regeringen-avsatt-i-tunisien

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan ju synas enkelt att förbjuda ”rasism” vid vårdval.

Men diskriminering är en omistlig del av vårdprocessen. Vård ska först ges till den som har störst behov av den.

Och redan idag kan kvinnor exempelvis välja bort män som läkare. Och tvärtom, antar jag, om det gäller känsliga saker. Sexism är det tydligen inga problem med.

Så det här är inte en lika enkel fråga som det verkar.

Men i PK-Sverige är det förstås både solklart och enkelt. Woke-vänstern är lika grund och populistisk som alternativhögern.

 

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/patienter-tillats-valja-lakare-med-enbart-svenskt-ursprung

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

18 minuter sedan, Alix säger:

”Tio av de elva som nu dömts för våldsamt upplopp har suttit häktade. Samtliga elva döms alltså till fängelse i mellan två och fyra månader.

– Det kan tyckas vara låga straff”.

 

Nej, då, det låter helt normalt för Svärje, de kriminellas paradis.

 

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/harda-domar-efter-upploppet-i-hjallbo

Det antyds i artikeln att de suttit häktade i ca två månader. Så de som fick längst straff, fyra månader,  bör klara sig med tre veckor i fängelse.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 timmar sedan, Mattiasgbg säger:

Det antyds i artikeln att de suttit häktade i ca två månader. Så de som fick längst straff, fyra månader,  bör klara sig med tre veckor i fängelse.

De som har suttit i två månader och fick två månader får väl skadestånd eftersom de har suttit för länge.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/6k3dr8/fredrik-37-far-ingen-ersattning-av-forsakringskassan-klarade-ta-ko

 

Förnedringskassan förnekar sig inte. För ingen ersättning för att han orkade ta kontakt med vården (efter många månader när han inte orkade någonting alls).

 

Citat

“Trots ditt mående klarade du av att ta kontakt med vården den 8 december 2020”, står det i handlingarna.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

450.jpg

Läkaren Farshid Sistani, 35, erbjöd snabba coronatest och utfärdade reseintyg

 

Lustigt, denna nyhet strax efter att DN har redovisat att rasistiska patienter som vill ha etniskt svenska läkare får som de vill. Fast DN skriver förstås inget om denne läkarens etnicitet. Det skulle nog bara späda på rasismen hos de rasistiska patienterna. Pikant i det sammanhanget (citat från Expressen så klart):

”Utöver bedrägeri och osant intygande döms Farshid Sistani för urkundsförfalskning, efter att två intyg skrivits under av en läkare med namnet ”Eric Lundgren”.”

 

https://www.expressen.se/gt/lakare-doms-efter-att-ha-utfardat-falska-covidintyg/

https://www.dn.se/sverige/lakare-doms-till-fangelse-for-att-ha-utfardat-falska-covidtest/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

England öppnar för EU-turister

Från den 2 augusti kan färdigvaccinerade turister från EU och USA resa in i England utan att sitta i karantän. Den brittiske transportministern Grant Shapps säger att de nya reglerna, som presenterades på onsdagen, gäller personer som fått vaccin som är godkända i USA och EU.

Inresande måste även i fortsättningen testa sig före inresan och även ta ett PCR-test dagen efter ankomsten till England. De slipper dock de tio dagars självisolering som gäller i dag.

Undantaget är resenärer från Frankrike som fortfarande omfattas av hårdare regler. Den brittiska regeringen motiverar det med oro över fortsatt smittspridning i grannlandet.

Onsdagens regeringsbeslut gäller i ett första skede England men resten av Storbritannien väntas snart följa efter. (TT)

SVT · Nils Jönsson

 

Haha, åka till Brexitland där man kan bli inlåst och deporterad om de får feeling och tror man är arbetskraft? I dont think so… :stjarnsmall:

 

Däremot funderar jag på att flyga till Dublin, har en voucher på Ryanair. 🇮🇪 :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

dump.jpg.dbe5ceac8eae3a28d0592642b30b57fc.jpg

 

Självklart är det fritt blås in i Sverige för smittade thailändare. När det gäller bärplockning. Nationellt intresse... Gotta lööööv globaliseringen... B) 

Redigerad av Alix
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Annars saknar vi ju inte arbetslösa utländska medborgare som skulle kunna plocka bär, kan man tycka. I bästa fall är de dessutom vaccinerade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stereotypen

Bärplockarna gör ju åtminstone nytta - till skillnad mot den organiserade tiggeriverksamheten som sker med utländsk "arbetskraft".....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klart att de gör nytta, jag skrev det. Nationellt intresse. :) Men varför måste de hämtas hit från Thailand? :fundersam:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stereotypen

Var jämförelsen tiggare/bärplockare jag gjorde - inget annat.

 

Varför skickas lax som fiskas utanför norra Norge till Kina för att fileas och sedan tillbaka....

 

Jo - för att resultatet blir bättre och är billigare......tydligen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan tycka att plocka bär är inte lika krävande hantverksmässigt som att filea fisk. Men det kanske är fel. Antagligen har bärföretagen löst det på bästa sätt. Kanske det enda i praktiken möjliga sättet... :whistling:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...