Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Pocahontas

Läste i tidningen idag...

Rekommendera Poster

Axelman
1 timme sedan, Mattiasgbg säger:

Sparade man liv?

Vetenskapen säger så. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Axelman

Själv kommer jag vänta tills det blir min tur att vaccinerats och då ställa mig långt bak i kön.

Om du inte jobbar i sjukvården eller tillhör riskgrupp kommer du långt bak i kön automatiskt....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Alix

Ingen aning, men jag gissar att man måste försöka mäta sådant för att kunna säga om det var värt att vaccinera.

Jag tror inte det. Några månader som multisjuk åldring eller ett långt liv som annars friskt barn eller frisk vuxen räknas nog lika i statistiken.

19 minuter sedan, Axelman säger:

Tyckte jag skrev att jag kunde....

...

Sen verkar covid 19 vara mycket mer smittsamt och dödligare än H1N1 och det enda sättet att få bukt med denna pandemi som rasar över hela världen verkar vara vaccin.

Ja, givetvis är det så.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Pocahontas

Detta låter intressant

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/oAK0Wj/vanliga-medicinen-kan-blockera-covid

Ger mig tusan på att de funnit det verksamma ämnet i bigift...

Redigerad av Pocahontas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Mattiasgbg
6 timmar sedan, Axelman säger:

Om du inte jobbar i sjukvården eller tillhör riskgrupp kommer du långt bak i kön automatiskt....

Jag kommer även stå en bit bak i den kö jag placeras i.

I Sverige bor det ca 1535319 70+-människor och ca 392378 vårdanställda. Lägg på lite riskgrupper så är vi antagligen uppe i minst 2,5 miljoner människor som ska få möjlighet att vaccineras innan det dags att tänka på lilla mig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Axelman
1 minut sedan, Mattiasgbg säger:

Jag kommer även stå en bit bak i den kö jag placeras i.

I Sverige bor det ca 1535319 70+-människor och ca 392378 vårdanställda. Lägg på lite riskgrupper så är vi antagligen uppe i minst 2,5 miljoner människor som ska få möjlighet att vaccineras innan det dags att tänka på lilla mig.

Så du kommer att sikta på att bli snarare på tremiljonersnivån än två och en halv....:hihihi:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Mattiasgbg
23 minuter sedan, Axelman säger:

Så du kommer att sikta på att bli snarare på tremiljonersnivån än två och en halv....:hihihi:

Så bråttom är det inte.

• Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
marcushedenstrom
2 timmar sedan, Pocahontas säger:

Detta låter intressant

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/oAK0Wj/vanliga-medicinen-kan-blockera-covid

Ger mig tusan på att de funnit det verksamma ämnet i bigift...

Inga biverkningar då? :hihihi:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
mikaellq
6 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Så bråttom är det inte.

Inte för mig heller. :chockadskeptisk:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Telly82
45 minuter sedan, marcushedenstrom säger:

BUUUuuuu

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
mikaellq
34 minuter sedan, Telly82 säger:

BUUUuuuu

Nej nej, BIIIiiii ;) 

🐝

Redigerad av mikaellq

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Axelman
10 timmar sedan, marcushedenstrom säger:

Bigami...?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Alix

Efter att generalen hade dödats sköt Iran ned ett trafikflygplan. Mestadels med passagerare från det egna landet. Jag undrar hur hämndattacken ska se ut denna gång. Iranierna lever farligt... :whistling:

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/en-extremt-avancerad-attack

• Ledsen 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Axelman
10 timmar sedan, Alix säger:

Efter att generalen hade dödats sköt Iran ned ett trafikflygplan. Mestadels med passagerare från det egna landet. Jag undrar hur hämndattacken ska se ut denna gång. Iranierna lever farligt... :whistling:

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/en-extremt-avancerad-attack

Hur mycket ska man tro på sånt som sägs officiellt från Iran? Jag tror inte på dem en sekund. De skulle ju kunna vara saudier. Iran och Saudiarabien krigar ju i Jemen.

• Rösta upp 1
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Axelman

På Teknikens Världs hemsida:

Skärmavbild 2020-12-01 kl. 12.18.20.png

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Alix

Hybridbilar är ett större miljöelände än väntat.

”När bilarna användes med fulladdade batterier kunde de släppa ut mellan 28 och 89 procent mer koldioxid än vad biltillverkarna uppgett. Och när bilarna testades i batteriladdarläget, det vill säga när batterierna laddades i drift, var utsläppen tre till tolv gånger högre än vad biltillverkarna utlovat, enligt T&E.

– Laddhybrider är fejkade elbilar som har byggts för att klara laboratorietester och få skattesubventioner, inte för verklig körning. Våra tester visar att de förorenar mer än vad som sägs i marknadsföringen, även när de körs fulladdade under optimala förhållanden, säger Julia Poliscanova, fordonsexpert på T&E.”

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/ny-studie-hybridbilar-slapper-ut-mer-fororeningar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Axelman
18 minuter sedan, Alix säger:

Hybridbilar är ett större miljöelände än väntat.

”När bilarna användes med fulladdade batterier kunde de släppa ut mellan 28 och 89 procent mer koldioxid än vad biltillverkarna uppgett. Och när bilarna testades i batteriladdarläget, det vill säga när batterierna laddades i drift, var utsläppen tre till tolv gånger högre än vad biltillverkarna utlovat, enligt T&E.

– Laddhybrider är fejkade elbilar som har byggts för att klara laboratorietester och få skattesubventioner, inte för verklig körning. Våra tester visar att de förorenar mer än vad som sägs i marknadsföringen, även när de körs fulladdade under optimala förhållanden, säger Julia Poliscanova, fordonsexpert på T&E.”

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/ny-studie-hybridbilar-slapper-ut-mer-fororeningar

Nja. Det är en sanning med modifikation. Politiker och tjänstemän har släppt igenom orimliga konstruktioner som man utan att vara kärnfysiker förstår att det inte stämmer. När man ger bidrag och låter folk få rabatter på gigantiska suvar som tjänstebilar är det inte användarnas fel. Nedrans duktiga lobbyister måste man säga!

...

Rätt använd är det en bra övergångsteknik från fossilt till el.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Alix
57 minuter sedan, Axelman säger:

Nja. Det är en sanning med modifikation. Politiker och tjänstemän har släppt igenom orimliga konstruktioner som man utan att vara kärnfysiker förstår att det inte stämmer. När man ger bidrag och låter folk få rabatter på gigantiska suvar som tjänstebilar är det inte användarnas fel. Nedrans duktiga lobbyister måste man säga!

...

Rätt använd är det en bra övergångsteknik från fossilt till el.

Biltillverkarna ljuger hela tiden om utsläpp. Det vet förstås politikerna om. Jag tror att förklaringen är en annan. Så vitt det inte menas med ”duktiga lobbyister” att de på något sätt smörjer politikerna. Om inte med pengar eller positioner, så politiskt vad gäller arbetstillfällen och dylikt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Axelman
15 minuter sedan, Alix säger:

Biltillverkarna ljuger hela tiden om utsläpp. 

Förutom att VAG hade fulmjukvara som ändrade på motorns förbränning vid test så optimerar biltillverkarna efter de rådande mätmetoderna. Det blir fel att säga att biltillverkarna ljuger när normerna de bygger efter tillåter detta. Vilket också har lett till strängare regler.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Alix
40 minuter sedan, Axelman säger:

Förutom att VAG hade fulmjukvara som ändrade på motorns förbränning vid test så optimerar biltillverkarna efter de rådande mätmetoderna. Det blir fel att säga att biltillverkarna ljuger när normerna de bygger efter tillåter detta. Vilket också har lett till strängare regler.

Jag tror att de ljuger, men jag kan inte bevisa det.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Axelman
7 minuter sedan, Alix säger:

Jag tror att de ljuger, men jag kan inte bevisa det.

De kan de säkert göra. Men den springande punkten är att företagen normanpassar sig in absurdum vilket de alltid gjort. Siffror är allt för dem...

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Alix
23 minuter sedan, Axelman säger:

De kan de säkert göra. Men den springande punkten är att företagen normanpassar sig in absurdum vilket de alltid gjort. Siffror är allt för dem...

I alla fall i form av pengar...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...