Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Pocahontas

Läste i tidningen idag...

Rekommendera Poster

Alix

?uuid=a0e8b537-052f-5297-9939-7ed41f61c1

En bild från ett gymnasium i Borås idag. Lite lätt bisarrt att de ska ha det så där men sedan förväntas att inte gå på gym eller till andra inomhusmiljöer, för att minska smittspridning... :rolleyes:

https://www.bt.se/boras/bilderna-som-visar-jattetrangseln-pa-backang-69fec7b9 (betalartikel)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Alix

Gräslig terroristattack i Wien och Salzburg ikväll. Flera islamister springer omkring och skjuter civila. Många döda och skadade.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Alix

SVT underpresterar i vanlig ordning. Misstänkt terrordåd. Tydligen har SVT inte tillgång till andra medier eller officiella källor. Eller så handlar det om något helt annat...

Screenshot_20201102-232557~2.png

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Telly82
11 timmar sedan, Alix säger:

SVT underpresterar i vanlig ordning. Misstänkt terrordåd. Tydligen har SVT inte tillgång till andra medier eller officiella källor. Eller så handlar det om något helt annat...

TT (via Helsingborgs Dagblad) skriver fortfarande idag "misstänkt terrordåd".

2020-11-03_11-29-01.png.a0034b593bccc8d46e96400978ba947f.png

• Ledsen 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Alix
1 timme sedan, Telly82 säger:

TT (via Helsingborgs Dagblad) skriver fortfarande idag "misstänkt terrordåd".

2020-11-03_11-29-01.png.a0034b593bccc8d46e96400978ba947f.png

Gräsligt. De pressetiska reglerna behöver ses över. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Alix

”Enligt Magnus Ranstorp har de radikala miljöerna i Europa inte legat på latsidan under pandemin – tvärtom.

– Det är ett skarpt säkerhetsläge runtom i Europa. Bara Frankrike har 20 000 personer på sin nationella säkerhetslista och över 2 000 personer som anslutit sig till IS. I Österrike har de 300 personer som rest ner till IS, säger Magnus Ranstorp.

– Vi har samtidigt en situation där många säkerhetstjänster varnar för att dömda terrorister och personer som radikaliserats i fängelse kommer att släppas och har släppts.”

Det är på ett sätt rörande att vi vet om det här, men på västerländskt sätt hellre friar än fäller (in dubio pro reo) och bara går och väntar på nästa terrorattack. Kommer folk(en) att acceptera det i längden?

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/terrorexperten-om-daden-det-handlar-om-hamndbegar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Mattiasgbg
6 timmar sedan, Alix säger:

”Enligt Magnus Ranstorp har de radikala miljöerna i Europa inte legat på latsidan under pandemin – tvärtom.

– Det är ett skarpt säkerhetsläge runtom i Europa. Bara Frankrike har 20 000 personer på sin nationella säkerhetslista och över 2 000 personer som anslutit sig till IS. I Österrike har de 300 personer som rest ner till IS, säger Magnus Ranstorp.

– Vi har samtidigt en situation där många säkerhetstjänster varnar för att dömda terrorister och personer som radikaliserats i fängelse kommer att släppas och har släppts.”

Det är på ett sätt rörande att vi vet om det här, men på västerländskt sätt hellre friar än fäller (in dubio pro reo) och bara går och väntar på nästa terrorattack. Kommer folk(en) att acceptera det i längden?

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/terrorexperten-om-daden-det-handlar-om-hamndbegar

När jag letade efter korv i affären idag så började jag fundera på eventuellt samband mellan de senaste veckornas europeiska terroraktivitet och dagens val i USA.

Kan det vara så att någon vill påverka "västvärlden" så att USA, en del av "västvärlden", väljer lämplig president?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Alix
17 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Det står ost i länken och det klassas väl som livsmedel? Men det kanske handlar om en extra lagrad Stilton.

När jag var liten kallades jag limburgaren. Jag var ett busigt barn.

10 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

När jag letade efter korv i affären idag så började jag fundera på eventuellt samband mellan de senaste veckornas europeiska terroraktivitet och dagens val i USA.

Kan det vara så att någon vill påverka "västvärlden" så att USA, en del av "västvärlden", väljer lämplig president?

Vad blev det för korv då? I övrigt vet jag inte.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Alix

Idag i Borås: Ett mord med pistol och TVÅ pistolrån. :pinch:

• Ledsen 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Mattiasgbg
39 minuter sedan, Alix säger:

När jag var liten kallades jag limburgaren. Jag var ett busigt barn.

Vad blev det för korv då? I övrigt vet jag inte.

Rå salsiccia. Innehållet ska användas till en ganska torr pastasås.

Stek korvinnehållet ordentligt och hacka sönder det i mindre bitar med stekspaden. Lägg i chili och rosmarin ganska tidigt. Lite vitlök på slutet om så önskas. När pastan är nästan klar hälls vattnet av och pastan hälls över såsen. Häll på lite vit vin och låt koka klart. 

Fritt, och förenklat, efter någon utländsk TV-kock.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Alix
Just nu, Mattiasgbg säger:

Rå salsiccia. Innehållet ska användas till en ganska torr pastasås.

Stek korvinnehållet ordentligt och hacka sönder det i mindre bitar med stekspaden. Lägg i chili och rosmarin ganska tidigt. Lite vitlök på slutet om så önskas. När pastan är nästan klar hälls vattnet av och pastan hälls över såsen. Häll på lite vit vin och låt koka klart. 

Fritt, och förenklat, efter någon utländsk TV-kock.

Låter mumsigt. Tyvärr tror jag inte att Tempo har ingredienserna. Men man kan kanske modda ytterligare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Axelman
1 timme sedan, Mattiasgbg säger:

Då skulle väl terroraktiviteten vara åtskilligt mycket större.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Stereotypen
17 minuter sedan, Alix säger:

Låter mumsigt. Tyvärr tror jag inte att Tempo har ingredienserna. Men man kan kanske modda ytterligare.

Aspelut!

Funkar med varmkorv o bröd - sträng med senap o ketchup ovanpå.

Borde ju Tempo ha......

Redigerad av Stereotypen
  • Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Mattiasgbg
30 minuter sedan, Axelman säger:

Då skulle väl terroraktiviteten vara åtskilligt mycket större.

Terroraktiviteten begränsas av terroristernas aktuella förmåga på olika platser.

Kan man inte terrorisera så hjälper det inte att man vill terrorisera.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Axelman

Skärmavbild 2020-11-04 kl. 07.28.18.png

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Mr Walker
18 timmar sedan, Alix säger:

Det går ju inte att veta, men i många Europeiska länder har man ju under kommunisttiden levt med åsiktsregistrering och många sätt att begränsa friheten på. Det är ju ingen situation de vill tillbaka till. Det är nog en skör lina att balansera på. 

Jag kan annars lite fascineras över alla som vill ha ”hårdare tag”. Vad kommer dessa önskemål ifrån om ökad kontroll? I Coronasammanhang kan man ibland tro att reportrar vill leva i ett land som agerar som något av de kvarvarande kommunistländerna. Samtidigt som jag kan förstå frustrationen när folk inte verkar bry sig om att följa regler.. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Axelman
10 timmar sedan, Mattiasgbg säger:

Terroraktiviteten begränsas av terroristernas aktuella förmåga på olika platser.

Kan man inte terrorisera så hjälper det inte att man vill terrorisera.

Obegripligt resonemang. Så du menar att de inte klarar av att ta en kökskniv och gå ner på stan och hugga folk? Eller ta en vanlig bil och köra in i folksamlingar? De behöver ju inte ha vapen eller massiva förberedelser. Det räcker ju med att ta det som finns till handa och terrorisera.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Pocahontas

Skärmavbild 2020-11-04 kl. 12.28.08.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Alix
5 timmar sedan, Mr Walker säger:

Det går ju inte att veta, men i många Europeiska länder har man ju under kommunisttiden levt med åsiktsregistrering och många sätt att begränsa friheten på. Det är ju ingen situation de vill tillbaka till. Det är nog en skör lina att balansera på. 

Jag kan annars lite fascineras över alla som vill ha ”hårdare tag”. Vad kommer dessa önskemål ifrån om ökad kontroll? I Coronasammanhang kan man ibland tro att reportrar vill leva i ett land som agerar som något av de kvarvarande kommunistländerna. Samtidigt som jag kan förstå frustrationen när folk inte verkar bry sig om att följa regler.. 

”Den gärningsman som sköts till döds under attentatet i Wien ska enligt Österrikes inrikesminister ha deltagit i ett avradikaliseringsprogram i samband med ett fängelsestraff. Mannen lyckades övertyga myndigheterna om att han uppnått målet med programmet och släppas i förtid.”

Så gick det med mjukare tag!

https://www.dn.se/varlden/attentatet-kan-forandra-osterrikes-syn-pa-extremism/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Alix
5 timmar sedan, Mr Walker säger:

39 minuter sedan, Alix säger:

”Den gärningsman som sköts till döds under attentatet i Wien ska enligt Österrikes inrikesminister ha deltagit i ett avradikaliseringsprogram i samband med ett fängelsestraff. Mannen lyckades övertyga myndigheterna om att han uppnått målet med programmet och släppas i förtid.”

Så gick det med mjukare tag!

https://www.dn.se/varlden/attentatet-kan-forandra-osterrikes-syn-pa-extremism/

Det är inte det enda fallet. Terrorangreppet i London 2019:

”The attacker, Briton Usman Khan, had been released from prison in 2018 on licence after serving a sentence for terrorist offences.

Khan was attending an offender rehabilitation conference”.

De två döda offren arbetade på rehabiliteringskonferensen.

https://en.wikipedia.org/wiki/2019_London_Bridge_stabbing

Jag läste i Guardian att pappan till mannen som dödades vädjade om att den mjuka linjen skulle fortsätta, det hade sonen velat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Mattiasgbg
5 timmar sedan, Axelman säger:

Obegripligt resonemang. Så du menar att de inte klarar av att ta en kökskniv och gå ner på stan och hugga folk? Eller ta en vanlig bil och köra in i folksamlingar? De behöver ju inte ha vapen eller massiva förberedelser. Det räcker ju med att ta det som finns till handa och terrorisera.

Fundera ett varv till, jag återkommer under kvällen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Axelman
1 timme sedan, Mattiasgbg säger:

Fundera ett varv till, jag återkommer under kvällen.

Jag är färdigfunderad. :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Axelman

– Att en president säger att vi kommer att radera ut lagliga valsedlar är extraordinärt, säger Benjamin L. Ginsberg, republikansk juridisk rådgivare till CNN.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/trump-talar-till-nationen

:fane:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...