Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Läste i tidningen idag...


Pocahontas
 Share

Rekommendera Poster

1 timme sedan, mikaellq säger:

Jag reagerade först med att bli sur (har han snott bilder för mig?). Jag är ganska storväxt precis som du. :) 

 

Men jag vägrar att lyssna på domedagsprofetior som verkar vara enbart i syfte att hålla oss små och rädda. SVIN. ?

 

Har du inte tröttnat på allt det där negativa än? Varför inte gå ut i solskenet istället och möta livet därute som återigen sätter fart nu. 

Det var ett inlägg jag skrev med lite ironi. Mitt sätt att hantera saker och ting.

 

Jag har varit ute flera gånger idag, och tagit bilder av blommor*. Jag njuter av våren. ^_^ 

 

*Till exempel liten vårstjärna, Scilla sardensis:

 

scillasardensis.thumb.JPG.c378468e4ce7a2ab033a0767d70ad989.JPG

  • Rösta upp 1
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

56 minuter sedan, Telly82 säger:

Du har perfekt storlek i förhållande till din vikt. :) 

Japp. Jag når ner till golvet! ;)

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

49ee7597-a884-48f6-9fa3-af6fee8f1e42?fit

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ser ingen anledning att amortera när man aldrig kommer kunna hinna betala av lånet under sin livstid. Det lilla man hinner betala av märks inte heller av på kostnaden.

När en lägenhet kostade 150 000:- (som min gjorde 1994) då kan jag förstå känslan att amortera och bli skuldfri. Men nu när samma lägenhet kostar 2 000 000:- känns det som "slöseri" Jag sätter hellre in pengarna i en fond och ser den öka i värde.

 

https://omni.se/unga-familjer-ar-portade-fran-att-kopa-en-bostadsratt/a/we2GpL

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2021-04-04 09:05, Alix säger:

Torsten har helt rätt. Det borde också vara böter på när man sätter fel färgfält överst på en vimpel (gult).

 

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/svenska-flaggan-har-fatt-ett-lyft-under-pandemin

Vi behöver våra symboler Alix, det gemensamma, något så välbekant och som de flesta av oss dessutom tycker om. :) 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2021-04-04 08:43, Telly82 säger:

49ee7597-a884-48f6-9fa3-af6fee8f1e42?fit

Borde sorteras under "humor".
Vad menas? Något för Lööf att käka up? :fundersam:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

18 minuter sedan, mikaellq säger:

Vad menas?

Liberalernas stöd till (och från) brunskjortorna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 minuter sedan, lappen71 säger:

Jag ser ingen anledning att amortera när man aldrig kommer kunna hinna betala av lånet under sin livstid. Det lilla man hinner betala av märks inte heller av på kostnaden.

När en lägenhet kostade 150 000:- (som min gjorde 1994) då kan jag förstå känslan att amortera och bli skuldfri. Men nu när samma lägenhet kostar 2 000 000:- känns det som "slöseri" Jag sätter hellre in pengarna i en fond och ser den öka i värde.

 

https://omni.se/unga-familjer-ar-portade-fran-att-kopa-en-bostadsratt/a/we2GpL

Det finns en poäng med att amortera och det är ju att se till att inte ha för stort lån om räntorna börjar stiga och att ha marginal ifall man blir sjuk eller arbetslös. Men annars resonerar jag som du. Jag har alltid varit snål som en gangsing och bjursing tillsammans och skördar resultatet nu med låga boendekostnader.

...

Nu har vi börjat att betala SBAB och har 1,300:-/mån i fem år framför oss i räntekostnader. Mitt värmesystem med värmepump och solfångare pressar ner uppvärmningskostnaderna till 4-5,000:-/år. När källaren är klar och kan hyras ut ( om vi tycker att det fungerar ) och vi kan få 4,000:- i månaden så kan det svårligen bli bättre. Skulle vi betala av halva huslånet sjunker räntan ner till 750:-/mån så det är totalt meningslöst. Bättre att köpa vingar för pengarna!  

default_laugh.png

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

43 minuter sedan, Axelman säger:

Det finns en poäng med att amortera och det är ju att se till att inte ha för stort lån om räntorna börjar stiga och att ha marginal ifall man blir sjuk eller arbetslös. Men annars resonerar jag som du. Jag har alltid varit snål som en gangsing och bjursing tillsammans och skördar resultatet nu med låga boendekostnader.

Ja om man har ett lån på 150 000:- ja men om det är på 1 000 000:- och mer så spelar det ingen roll. Man behöver amortera så mycket för att det ska märkas överhuvudtaget men då kommer man ha mycket sämre marginal för hushållsekonomin. Been there done that.

Istället så har jag tagit en Bo kvar försäkring som kostar mig ett par hundra kronor som betalar boende kostnaden ifall jag skull mista jobbet eller bli sjuk.

 

Jag ansökte om amorteringsfrihet och dom pengar jag spar på det har jag satt in på en högriskfond som redan stigit 30%

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 minuter sedan, lappen71 säger:

Ja om man har ett lån på 150 000:- ja men om det är på 1 000 000:- och mer så spelar det ingen roll. Man behöver amortera så mycket för att det ska märkas överhuvudtaget men då kommer man ha mycket sämre marginal för hushållsekonomin.

 

Man får sätta sig och räkna tills man hittar en nivå man vill ha.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, Axelman säger:

Man får sätta sig och räkna tills man hittar en nivå man vill ha.

Det är inte så enkelt när det är banken som sätter minimum beloppet man måste amortera.

För mig är inte det för högt men det är pengar som kan få att växa på bättre sätt än att amortera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Alix säger:

Eftersom knappast någon vill anställa nyanlända känns det bara som den gamla vanliga moderata missunnsamheten vad gäller bidrag (avdrag är givetvis mer än okej för M, det manar folk att arbeta mer. På något sätt, har aldrig fattat det...).

 

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/m-lagre-ersattning-till-nya-i-sverige

Gäller att det finns jobb också. Sen att dra upp detta under en pandemi är mer än huvudlöst. 

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svenska kyrkan är sannerligen migranternas bästa (?) vän. Tror den i alla fall*. Inga krav på språkkunskaper, alla unga afghaner ska få stanna (en präst smugglade till och med ut en från ett förvar i en nattvardsväska), ingen ska behöva flytta när Migrationsverket skalar ned verksamheten. Listan kan göras lång. Men eftersom Svenska kyrkan inte är särskilt kristen (det finns absolut inga mirakel, att Gud skulle existera som person är löjeväckande, plus att alla mossiga bekännelseskrifter kan man bara glömma) undrar man vad som motiverar dess företrädare till allt detta. Nåja, mina pengar får de i alla fall inte.

 

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/kyrkan-kritisk-till-sprakkrav-for-medborgarskap-okar-segregationen-och-drabbar-kvinnor

 

*Jag tillhör inte dem som likställer kravlöshet med kärlek till nästan.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Upptäckte idag att SVT rehabiliterar Soran Ismail i en tvådelad dokumentär, med en hel del klädsam självkritik angående vilken usel person han har varit (dock ej brottslig). Uppenbarligen ska han snart återkomma som underhållare i SVT och det gäller då att bereda väg.

 

https://www.svtplay.se/video/30742954/persona-non-grata-soran-ismail/persona-non-grata-soran-ismail-avsnitt-1

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Först direktsändningshaveriet i SVT med Göran Lambertz, som kunde ta heder och ära av målsäganden. SVT gjorde avbön från denna metoo-backlash bara för att någon vecka senare nu servera ytterligare en metoo-backlash, nu får Soran Ismail rehabilitera sig, oemotsagd av målsägarna. SVT är helt tossiga. Ungefär lika tossiga som under metoo självt... Suck.

 

Brunsmetardisclaimer @boevil et alii: Det här är kritik mot dålig journalistik. Jag är inte emot Lambertz, Ismail, kurder, svenskar, jurister, kvinnor eller metoo.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, Alix säger:

Brunsmetardisclaimer @boevil et alii: Det här är kritik mot dålig journalistik. Jag är inte emot Lambertz, Ismail, kurder, svenskar, jurister, kvinnor eller metoo.

Du är för snäll. Jag själv är emot dålig journalistik och Lambertz. Maken till rättshaverist får man leta efter. Ismail vet jag för lite om för att ta ställning.

Redigerad av Telly82
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Alix säger:

Först direktsändningshaveriet i SVT med Göran Lambertz, som kunde ta heder och ära av målsäganden. SVT gjorde avbön från denna metoo-backlash bara för att någon vecka senare nu servera ytterligare en metoo-backlash, nu får Soran Ismail rehabilitera sig, oemotsagd av målsägarna. SVT är helt tossiga. Ungefär lika tossiga som under metoo självt... Suck.

 

Brunsmetardisclaimer @boevil et alii: Det här är kritik mot dålig journalistik. Jag är inte emot Lambertz, Ismail, kurder, svenskar, jurister, kvinnor eller metoo.

Du är bara så irriterande.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

30 minuter sedan, boevil säger:

Du är bara så irriterande.

Du var ju orolig för en tid sedan att jag var brunskjorta och sverigedemokrat, bäst att tillägga en disclaimer tänker jag. Eller är din oro för detta inte aktuell längre? Skämt åsido, vem tror du är irriterande i min värld?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, Alix säger:

Du var ju orolig för en tid sedan att jag var brunskjorta och sverigedemokrat, bäst att tillägga en disclaimer tänker jag. Eller är din oro för detta inte aktuell längre? Skämt åsido, vem tror du är irriterande i min värld?

De som inte delar dina åsikter, som svar på din fråga.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, boevil säger:

De som inte delar dina åsikter, som svar på din fråga.

Nej, det är fel. Bara de som tillvitar mig åsikter jag inte har. Och de som angriper min person. Exempel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...