Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Läste i tidningen idag...


Pocahontas
 Share

Rekommendera Poster

”In England, 22,337,590 people had been given a first jab as of 18 March, according to NHS England, the equivalent of 50.5% of the population aged 18 and over.” Källa.

 

Svårt att se Brexit som annat än en vinst för UK angående pandemin. :( 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SVT har problem med grundläggande fakta. rofl.gif.4fd77b0264ebf3093aef8cc2addb988a.gif

Skärmavbild 2021-03-20 kl. 10.35.34.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Alix säger:

Hmm, nu ska vi inte vara binära eller cispersonliga i onödan... :P 

Martina Jonsrud, skäggiga damen.default_laugh.png.608e3f376de02534ac44b2f161001d63.png

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

EU hotar Astra Zeneca med exportstopp

EU-kommissionens ordförande Ursula von der Leyen hotar Astra Zeneca med exportstopp om inte EU först får sina utlovade leveranser av vaccin mot covid-19.

– Vi har alternativet att stoppa planerad export. Det är vårt budskap till Astra Zeneca – fullfölj ert kontrakt med Europa innan ni börjar leverera till andra länder, säger von der Leyen i en intervju med tyska Funke media group.

TT”

 

Se där, ja. Någon vecka efter att alla har sagt att det vore fel... :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, Alix säger:

EU hotar Astra Zeneca med exportstopp

EU-kommissionens ordförande Ursula von der Leyen hotar Astra Zeneca med exportstopp om inte EU först får sina utlovade leveranser av vaccin mot covid-19.

– Vi har alternativet att stoppa planerad export. Det är vårt budskap till Astra Zeneca – fullfölj ert kontrakt med Europa innan ni börjar leverera till andra länder, säger von der Leyen i en intervju med tyska Funke media group.

TT”

 

Se där, ja. Någon vecka efter att alla har sagt att det vore fel... :lol:

Problemet är väl att kontraktet med EU är utformat ungefär "skicka lite vaccin när ni kan, vill och orkar"?

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

43 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Problemet är väl att kontraktet med EU är utformat ungefär "skicka lite vaccin när ni kan, vill och orkar"?

Ja, men politik är något annat. EU kan förstås stoppa export ändå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, Alix säger:

Ja, men politik är något annat. EU kan förstås stoppa export ändå.

Ja, självklart. EU vill ju ha samma rättigheter som vanliga länder. Verkar svårt att balansera sådant, Sverige har ofta roat sig med att leka mönsterelev och följa avtal mm. Vilket är rimligt eftersom Sverige är ett litet land, då är det bekvämt att kunna motivera sina val/åtgärder med att man gör det rätta.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Ja, självklart. EU vill ju ha samma rättigheter som vanliga länder. Verkar svårt att balansera sådant, Sverige har ofta roat sig med att leka mönsterelev och följa avtal mm. Vilket är rimligt eftersom Sverige är ett litet land, då är det bekvämt att kunna motivera sina val/åtgärder med att man gör det rätta.

Det rätta har medfört att drygt elva procent av svenskarna är vaccinerade*, medan hälften av de busiga britterna är det*. Nota bene är hälsovård fortfarande en enskild statsangelägenhet (EU är inte, jag repeterar, inte, en politisk federation) så vi både får och borde se om vårt hus och skaffa vaccin från fler håll. Men regeringen Löfven skulle aldrig få för sig det. Antagligen försvagar det något viktigt kollektivavtal eller så. Plus att vi har lovat EU att vara snälla.

 

*Minst en dos över 18 år.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad jag inte begriper är att vaccinering av vårdpersonalen inte prioriteras först. Vidare att vissa skiter i alla restriktioner och verkar inte ha ett hum om hur det belastar sjukvården. 
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Alix säger:

Dagens mest bisarra nyhet? En kvinnlig minister i Turkiet meddelar att landet drar sig ur Istanbulkonventionen, som syftar till att kvinnors ställning ska stärkas via lagstiftning.

 

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/turkiet-lamnar-konvention-mot-kvinnovald

Är nåt som Turkiet sysslar med annat än bisarrt...?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, Axelman säger:

Är nåt som Turkiet sysslar med annat än bisarrt...?

Nee... men får man säga så? :fane:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, Alix säger:

Det rätta har medfört att drygt elva procent av svenskarna är vaccinerade*, medan hälften av de busiga britterna är det*. Nota bene är hälsovård fortfarande en enskild statsangelägenhet (EU är inte, jag repeterar, inte, en politisk federation) så vi både får och borde se om vårt hus och skaffa vaccin från fler håll. Men regeringen Löfven skulle aldrig få för sig det. Antagligen försvagar det något viktigt kollektivavtal eller så. Plus att vi har lovat EU att vara snälla.

 

*Minst en dos över 18 år.

I Sverige är vården dessutom en regional angelägenhet.

Det där med att stoppa export kan väl både EU, olika länder och WTO klaga på? Men säg att vi hade haft en statligt kontrollerad fabrik som kunde producera vaccin. Det vaccinet borde vi kunna använda efter behag. Men vilket vaccin ska vi tillverka? Något avtal med någon som utvecklat ett vaccin lär behövas; att låta herrar Tegnell och Bergström koka ihop något eget tror jag är mindre lämpligt. Läkemedlens Werner & Werner.

Men hur mycket kan man/vågar man reta exempelvis WHO? Skulle Sverige, för att kompensera uteblivna leveranser från leverantör X, kunna producera samma vaccin utan att betala licensavgifter?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sverige kan göra vad det behagar, det är en humanitär stormakt med mycket godhetskapital att ta av. Ett rejält snedsteg skulle mötas av ”förvåning”. Kanske skulle vi hotas med indragna konsulat om vi envisades med att vara bad ass.

Jag tycker att vi gör Sinovac så kan vi samtidigt reparera våra frostiga relationer med kinakommunisterna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sånt här gör mig riktigt förbannad. Ett år innan vi fick våran dotter skulle en arbetskamrat föda deras barn. Om det berodde på stress, dåliga resurser vet jag inte men inte på att dom var för många alla fall, men deras barn dog i magen. Så när dagen kom för våran födsel så var jag på min vakt. Jag ställde många frågor, ställde krav, frågade varför dom gjorde som dom gjorde. Ja jag var helt enkelt besvärlig men jag ville säkerställa att inget hände. Inget hände förutom att hon kom ut levande.

 

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/mB3kWp/barnmorskan-grater-ofta-efter-jobbet-ren-tur-att-ingen-dor

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12-årig flicka kommer till Sverige. 2019 får barnet sällskap av sina föräldrar och syskon. Nu är flickan utvandrad. Troligen bortgift av familjen, som också är försvunnen. Underbart.

 

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/domstol-gav-17-ariga-samira-utreseforbud-for-att-forhindra-aktenskap-har-varit-forsvunnen-i-nio-manader

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/fallet-med-forsvunna-samira-ett-sorgligt-bevis-pa-hur-svart-det-ar-att-skydda-fran-hedersfortryck

Redigerad av Alix
  • Ledsen 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

”Ibland undrar hon om det är hennes hårda fasad som gör att de hon träffar inte förstår hur dåligt hon faktiskt mår, trots att hon uttrycker det i ord.”

 

Ja, så kan det faktiskt vara. Att säga att man mår dåligt och att må dåligt är olika saker. ”Objektiva fynd. Status: Utan anmärkning.”

 

https://www.svt.se/special/maste-jag-visa-att-jag-vill-ta-livet-av-mig/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...