Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Läste i tidningen idag...


Pocahontas
 Share

Rekommendera Poster

Pocahontas
17 minuter sedan, Alix säger:

Ja, det är hemskt. :cry: Fast kanske har barnet det hur som helst bättre utan sådana ”föräldrar”... ?

Sådana människor ska inte ha barn.

 

  • Rösta upp 1
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Alix säger:

En olycka kommer sällan ensam.

Men med våren kommer solen och uv-strålning är dåligt för virus! :skondans:

Redigerad av Axelman
  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2021-03-09 15:08, Alix säger:

Helt sjukt. Men säkert helt lagligt alternativt att det inte blir något straff. Det är ju Sverige.

 

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jonkoping/foraldrar-lamnar-tillbaka-adoptivbarn-efter-1-5-ar

Nu har jag forskat lite närmare i saken och nyheten är bara skrapad på ytan. Under den döljer sig speciella omständigheter som gör det här till något helt annat än vad det verkar vara. Den som vill kan söka svar. Men jag är nu inte speciellt upprörd, för jag förstår vad det handlar om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2021-03-09 15:08, Alix säger:

Helt sjukt. Men säkert helt lagligt alternativt att det inte blir något straff. Det är ju Sverige.

 

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jonkoping/foraldrar-lamnar-tillbaka-adoptivbarn-efter-1-5-ar

4 timmar sedan, Alix säger:

Nu har jag forskat lite närmare i saken och nyheten är bara skrapad på ytan. Under den döljer sig speciella omständigheter som gör det här till något helt annat än vad det verkar vara. Den som vill kan söka svar. Men jag är nu inte speciellt upprörd, för jag förstår vad det handlar om.

Jag ser att DN skriver om det viktigaste (om än inte motivet till adoptionen).

 

https://www.dn.se/sverige/foraldrar-lamnade-tillbaka-adoptivbarn-till-ryssland/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

”Ingen vet exakt hur många i Sverige som lever under hedersförtryck, men forskare menar att det kan röra sig om över 200000 unga personer. Ayla, som egentligen heter något annat, var bara några månader gammal när hennes familj kom till Sverige från Mellanöstern.”

 

Jaha, och vad kan vi göra åt det i breda drag utan att ge SD vatten på sin kvarn? Inget. Absolutely zilch. Det får bli sedvanliga brandkårsuttryckningar från fall till fall. Allt annat vore rasistiskt, stereotypt, xenofobt, pick and choose.

 

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/hon-flydde-fran-sin-familj-jag-var-sa-radd

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

”Sveriges enda vaccinproducent, SBL Vaccin, lägger ner all produktion i Sverige. Tillverkningen kommer att flyttas till Spanien och Schweiz. Men vaccintillgången vid en pandemi äventyras inte, enligt Anders Tegnell.

 

Ett påstående från 2008 som inte har åldrats särskilt väl.

 

https://www.lakemedelsvarlden.se/sbl-vaccin-flyttar-produktionen-utomlands/

Redigerad av Alix
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, Alix säger:

”Sveriges enda vaccinproducent, SBL Vaccin, lägger ner all produktion i Sverige. Tillverkningen kommer att flyttas till Spanien och Schweiz. Men vaccintillgången vid en pandemi äventyras inte, enligt Anders Tegnell.

 

Ett påstående från 2008 som inte har åldrats särskilt väl.

 

https://www.lakemedelsvarlden.se/sbl-vaccin-flyttar-produktionen-utomlands/

Du verkar ha missat att de tillverkade koleravaccin och inget annat. Och såvitt jag vet är det inte brist på koleravaccin.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, Telly82 säger:

Du verkar ha missat att de tillverkade koleravaccin och inget annat. Och såvitt jag vet är det inte brist på koleravaccin.

Det intressanta är hans attityd till inhemsk produktion kontra global handel. Han litar/litade uppenbarligen på att vaccin kan flöda fritt över gränserna vid behov. Så är inte fallet. Men du får gärna tro att detta enbart handlar om koleravaccin om du vill. Jag tror däremot att han uppvisar en allmän attityd och förtröstan till ett globalt handelssystem, där platsen för produktion är underordnad. Men givetvis lär vi kunna köpa och få hem koleravaccin om vi vill. Nemas problemas. Typ.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Allmänheten har nog knäckt koden vid det här laget. Det är fritt fram att bryta mot lagen lite smått. Det händer ingenting. Det vet folk eftersom de följer med i tidningarna och ser att inte ens grövre brott ger påtaglig påföljd. Jag darrar inte av skräck precis när jag hör den kommunala representanten. Visst suckar hon väl samtidigt som hon säger det ytterst svenska ”det är inte okej”?

 

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/kommunal-skog-sagas-ner-olagligt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

https://www.hd.se/2021-03-14/pandemins-gata-atgarderna-har-haft-historisk-effekt-men-inte

 

"I ett år har vi tvättat händerna ivrigare än någonsin. Vi har hållit avstånd till främmande människor, stannat hemma vid minsta tecken på infektion, undvikit arbetsplatsen, avstått från festligheter och lydigt avslöjat våra sociala kontakter för en obekant smittspårare.

Allt detta har haft en effekt som lär sakna motstycke i den epidemiologiska historien.
• Vintern 2018 registrerades 3 962 fall av influensa under veckorna sju och åtta. I år är motsvarande siffra tre (3).
• Under vintern för två år sedan påträffades 6 958 fall av det otäcka RS-viruset som kan vara mycket farligt för små barn. Den här säsongen har tjugotvå fall registrerats.
• Vid den här tiden på året brukar tusentals svenskar sticka huvudet i wc-stolen och spy. Den här vintern har nästan ingen känt caliciviruset skicka maginnehållet i retur.

...

Men vi har inte lyckats lika bra med det virus som är själva orsaken till alla dessa åtgärder: coronaviruset Sars-Cov-2.

...

Hur kan det komma sig? Det självklara svaret är att viruset Sars-Cov-2 har egenskaper som andra virus inte har. Men vilka?

...

Ju mer man lär sig om det här viruset desto mer gåtfullt blir det, sa en forskare som jag intervjuade häromsistens."

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Telly82 säger:

https://www.hd.se/2021-03-14/pandemins-gata-atgarderna-har-haft-historisk-effekt-men-inte

 

"I ett år har vi tvättat händerna ivrigare än någonsin. Vi har hållit avstånd till främmande människor, stannat hemma vid minsta tecken på infektion, undvikit arbetsplatsen, avstått från festligheter och lydigt avslöjat våra sociala kontakter för en obekant smittspårare.

Allt detta har haft en effekt som lär sakna motstycke i den epidemiologiska historien.
• Vintern 2018 registrerades 3 962 fall av influensa under veckorna sju och åtta. I år är motsvarande siffra tre (3).
• Under vintern för två år sedan påträffades 6 958 fall av det otäcka RS-viruset som kan vara mycket farligt för små barn. Den här säsongen har tjugotvå fall registrerats.
• Vid den här tiden på året brukar tusentals svenskar sticka huvudet i wc-stolen och spy. Den här vintern har nästan ingen känt caliciviruset skicka maginnehållet i retur.

...

Men vi har inte lyckats lika bra med det virus som är själva orsaken till alla dessa åtgärder: coronaviruset Sars-Cov-2.

...

Hur kan det komma sig? Det självklara svaret är att viruset Sars-Cov-2 har egenskaper som andra virus inte har. Men vilka?

...

Ju mer man lär sig om det här viruset desto mer gåtfullt blir det, sa en forskare som jag intervjuade häromsistens."

En annan sak som jag finner konstig är att viruset för lite mer än ett år sedan härjade ordentligt i Stockholm, men inte så mycket i övriga landet. Sedan försvann det nästan över sommaren bara för att explodera på flera orter i landet när vintern närmade sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 timmar sedan, Mattiasgbg säger:

En annan sak som jag finner konstig är att viruset för lite mer än ett år sedan härjade ordentligt i Stockholm, men inte så mycket i övriga landet. Sedan försvann det nästan över sommaren bara för att explodera på flera orter i landet när vintern närmade sig.

Virus tål inte solens uv-strålning?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 minuter sedan, Axelman säger:

Virus tål inte solens uv-strålning?

Smittspridning sker nästan uteslutande inomhus. Snarare då att folk är mer utomhus.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 minuter sedan, Alix säger:

Smittspridning sker nästan uteslutande inomhus. Snarare då att folk är mer utomhus.

Det vet jag. Men det verkar som att ingen tänker på uv-strålning. Det är i min lilla värld anmärkningsvärt med den stora nedgången i somras. Med tanke på att covid är ganska smittsamt kan inte utomhusargumentet enbart förklara dippen. UV används för att döda bakterier och virus i vattenrening och i viss sjukhusmiljö. Solen vräker uv mot jorden. Då blir det naturligt att tänka att covid bromsades av uv också.

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, Axelman säger:

Det vet jag. Men det verkar som att ingen tänker på uv-strålning. Det är i min lilla värld anmärkningsvärt med den stora nedgången i somras. Med tanke på att covid är ganska smittsamt kan inte utomhusargumentet enbart förklara dippen. UV används för att döda bakterier och virus i vattenrening och i viss sjukhusmiljö. Solen vräker uv mot jorden. Då blir det naturligt att tänka att covid bromsades av uv också.

Fast väldigt lite uv-strålning når inomhus. Så om smittspridningen sker inomhus håller det inte. Och vi ser ju att antalet fall är högt de perioder de flesta stannar inomhus. Min gissning är att främst Stockholm och Sörmland drabbades initialt, där det sedan dämpades, men sedan kom smittspridningen i gång på andra håll.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

36 minuter sedan, Alix säger:

Fast väldigt lite uv-strålning når inomhus. 

Det där blir ju antingen eller vilket är ett konstigt resonemang utifrån vad jag skrev. Jag har inte påstått att folk håller sig innomhus på sommaren! Vad jag säger är att jag gissar att det finns en till faktor FÖRUTOM att folk är utomhus.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Axelman säger:

Jag har inte påstått att folk håller sig innomhus på sommaren!

Jag har inte påstått att du påstår det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, Arbetsmiljöverket, för att ni skyddar individen från individens ambitioner. Han borde vara lyhörd och tacksam. Det finns annat man kan syssla med.

 

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/diagnos-drar-alla-over-samma-kam

 

För egen del har jag rökdykt i tårgas i det militära, och jag kan säga att de som medvetet eller omedvetet slarvade med både utrustning och rutiner bittert fick ångra sig. Och då fanns det ändå folk där som kunde släpa ut en, och det brann inte.

 

Alla är så djävla kränkta nuförtiden. Pardon my french.

  • Ledsen 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Alix säger:

Jag har inte påstått att du påstår det.

Så vi läser varandra. Håhåjaja.

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Alix säger:

 

Alla är så djävla kränkta nuförtiden. 

Så länge man tjänar på att vara kränkt så fortsätter det. En del är bara känslomässigt instabila. Andra manipulerar sin omgivning medvetet genom att spela ut kränktkortet. Små små människor.

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...