Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Pocahontas

Läste i tidningen idag...

Rekommendera Poster

lappen71
1 minut sedan, Mattiasgbg säger:

Nej du har inte skrivit vad han tycket om ordet N-ordet, bara att han inte gillar ordet neger.

Vad gäller läsförmågan så kan man konstatera att om du, och minst en till, inte har förstått min ursprungliga fråga i ämnet. Frågan handlar inte alls om huruvida det är OK att kalla någon neger.

Du får väl fråga någon av dina egna kollegor/vänner som har en annan hudfärg än dig om det är kränkande. Har du inga kollegor/vänner får du gå ner på stan och fråga en slumpmässig person. Vad tror du svaret kan tänkas bli. Du kan ju använda dina hjärnceller att gissa dig till svaret.

Tror du ett riktig överviktig person skulle uppskatta om du gick fram och sa "Hej f-knopp"

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
lappen71
Postad (redigerade)
6 minuter sedan, wall7 säger:

Till bildströmmen på telefonen, men som import till Bilder i datorn. Så alla dotterns bilder hamnar i bildbiblioteket.

Då skulle jag säga att du och din dotter ändå använder samma Apple-ID ändå och har iCloud bildbibliotek aktiverat.

För har alla olika Apple-ID och familjedelning aktiverat är det helt omöjligt att dela bilder på det sättet.

Redigerad av lappen71
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Alix
15 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

och minst en till

Lite kul ändå att någon först säger sig uppskatta din humor och sedan blir skitförbannad på din humor.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
wall7
11 minuter sedan, lappen71 säger:

Då skulle jag säga att du och din dotter ändå använder samma Apple-ID ändå och har iCloud bildbibliotek aktiverat.

För har alla olika Apple-ID och familjedelning aktiverat är det helt omöjligt att dela bilder på det sättet.

Ska kolla och fixa.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Mattiasgbg
53 minuter sedan, lappen71 säger:

Du får väl fråga någon av dina egna kollegor/vänner som har en annan hudfärg än dig om det är kränkande. Har du inga kollegor/vänner får du gå ner på stan och fråga en slumpmässig person. Vad tror du svaret kan tänkas bli. Du kan ju använda dina hjärnceller att gissa dig till svaret.

Tror du ett riktig överviktig person skulle uppskatta om du gick fram och sa "Hej f-knopp"

Jag har inte frågat något om det är OK att kalla folk för neger eller N-ordet. Jag har däremot frågat hur man bör referera folk som använder ordet neger. Det första svaret, postat av dig, på den frågan besvarade inte frågan men var ändå i närheten då du behandlade användningen av ordet. Det andra svaret, inte postat av dig, bestod bara av ca en hink galla som spyddes över mig. Frågan verkar svårbesvarad.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
lappen71
1 minut sedan, Mattiasgbg säger:

Jag har inte frågat något om det är OK att kalla folk för neger eller N-ordet. Jag har däremot frågat hur man bör referera folk som använder ordet neger. Det första svaret, postat av dig, på den frågan besvarade inte frågan men var ändå i närheten då du behandlade användningen av ordet. Det andra svaret, inte postat av dig, bestod bara av ca en hink galla som spyddes över mig. Frågan verkar svårbesvarad.

Inte alls. Du får fråga den det berör.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Mattiasgbg
1 minut sedan, lappen71 säger:

Inte alls. Du får fråga den det berör.

Jag trodde sådana här sajter delvis var till för att ställa frågor.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
lappen71
Just nu, Mattiasgbg säger:

Jag trodde sådana här sajter delvis var till för att ställa frågor.

Du ställer en fråga som jag omöjligen kan svara på. För jag är inte svart.

• Tack 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Axelman
2 timmar sedan, Alix säger:

Batteribilar är farligare än man tror! Bränsleceller är bättre.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/brandforsvaret-efterlyser-utbildningsinsats-om-faran-med-elbilsbatterier

Är de? Det finns miljoner bilar ute med litiumjonbatterier. Fjorton med bränsleceller...... vänta tills det finns miljoner bränslecellsbilar rullande så får vi se. Dessutom är det en ny typ av batterier på väg in som det sägs är helt brandsäkra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Alix
22 minuter sedan, Axelman säger:

Dessutom är det en ny typ av batterier på väg in som det sägs är helt brandsäkra.

Undrar hur det ska gå till när man lagrar energi kemiskt...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Alix
24 minuter sedan, Axelman säger:

Är de? Det finns miljoner bilar ute med litiumjonbatterier. Fjorton med bränsleceller...... vänta tills det finns miljoner bränslecellsbilar rullande så får vi se.

Ja, ur brandskyddssynpunkt är de bättre. I nivå med vanliga bilar med flytande bränsle.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Axelman
Postad (redigerade)

Ja, ur brandskyddssynpunkt är de bättre. I nivå med vanliga bilar med flytande bränsle.

I teorin. Men det finns en rad praktiska problem som kanske kan visa sig ödesdigra över tid. Vad händer vid läckage av vätgasen vid transport, överföring till mack, överföring till bil, krock med bil? Kopplingar och slangar slits och kombinera sen med den mänskliga faktorn. Vätgasen är riktigt farlig och är inte likställd med bensin. Vill vi ha mängder med tankbilar/tankvagnar korsa sverige fyllda med vätgas? En urspårning på "rätt" ställe kan bli en megakatastrof.

Redigerad av Axelman

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Axelman

Undrar hur det ska gå till när man lagrar energi kemiskt...

Om du har en underförstådd mening här så begriper jag den inte.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Alix
40 minuter sedan, Axelman säger:

I teorin. Men det finns en rad praktiska problem som kanske kan visa sig ödesdigra över tid. Vad händer vid läckage av vätgasen vid transport, överföring till mack, överföring till bil, krock med bil? Kopplingar och slangar slits och kombinera sen med den mänskliga faktorn. Vätgasen är riktigt farlig och är inte likställd med bensin. Vill vi ha mängder med tankbilar/tankvagnar korsa sverige fyllda med vätgas? En urspårning på "rätt" ställe kan bli en megakatastrof.

Jag kan inte se någon väsentlig skillnad från infrastrukturen med andra flytande bränslen.

37 minuter sedan, Axelman säger:

Om du har en underförstådd mening här så begriper jag den inte.

Det finns ingen sådan. Det som lagras kemiskt har jag svårt att se inte skulle vara brandfarligt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Axelman
Postad (redigerade)
7 minuter sedan, Alix säger:

Jag kan inte se någon väsentlig skillnad från infrastrukturen med andra flytande bränslen.

Som allt annat beror det ju på om man tycker att skillnaderna är viktiga eller inte. Vätgasen är under tryck upp till 700 bar medan bensin rinner och pumpas som vatten. Det har sina risker och konsekvenser. Naturligtvis tar man hänsyn till detta i hela kedjan från ax till limpa så det ska vara så säkert som möjligt. Men vad händer över tid med miljoner vätgasbilar, mackar och infrastruktur? Finns det något vi inte tänkt på? Systemfel? Materialfel? Flygplan ska ju inte ramla ner heller.......

Redigerad av Axelman

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Alix
4 minuter sedan, Axelman säger:

Som allt annat beror det ju på om man tycker att skillnaderna är viktiga eller inte. Vätgasen är under tryck upp till 700 bar medan bensin rinner och pumpas som vatten. Det har sina risker och konsekvenser. Naturligtvis tar man hänsyn till detta i hela kedjan från ax till limpa så det ska vara så säkert som möjligt. Men vad händer över tid med miljoner vätgasbilar, mackar och infrastruktur? Finns det något vi inte tänkt på? Systemfel? Materialfel? Flygplan ska ju inte ramla ner heller.......

All mänsklig aktivitet kommer med risker. Men vi har sedan lång tid omfattande hantering av gaser i vätskeform under tryck i andra sammanhang. Syrgas inom vården, acetylen inom industrin, gasol för kök och camping, och så vidare. För mig är det en fråga om rätt teknik.

Men en krockskadad batteridriven bil är farlig på ett nytt och oönskat sätt, därav artikeln jag länkade till.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Axelman
3 minuter sedan, Alix säger:

All mänsklig aktivitet kommer med risker. Men vi har sedan lång tid omfattande hantering av gaser i vätskeform under tryck i andra sammanhang. Syrgas inom vården, acetylen inom industrin, gasol för kök och camping, och så vidare. För mig är det en fråga om rätt teknik.

Men en krockskadad batteridriven bil är farlig på ett nytt och oönskat sätt, därav artikeln jag länkade till.

Jag känner väl till riskerna med batterier. Betonar bara att vätgas inte är en räddare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Alix
Just nu, Axelman säger:

Jag känner väl till riskerna med batterier. Betonar bara att vätgas inte är en räddare.

Räddande från vad? Jag menade bara att att det är bättre ur brandskyddssynpunkt. Om en behållare skulle explodera/brinna är det över sedan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Axelman
1 minut sedan, Alix säger:

Räddande från vad? Jag menade bara att att det är bättre ur brandskyddssynpunkt. Om en behållare skulle explodera/brinna är det över sedan.

Vi talar inte om enskilda detaljer utan om hela system. Bränslecellbil fungerar inte utan en infrastruktur. Det är en lång rad av möjliga felkällor och riskmoment. Elbilen har en. Sen vet jag inte om det är bättre om en behållare på 700 bar springer läck än ett batteri som brinner.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Alix
2 minuter sedan, Axelman säger:

Vi talar inte om enskilda detaljer utan om hela system. ... Sen vet jag inte om det är bättre om en behållare på 700 bar springer läck än ett batteri som brinner.

Inte jag, jag jämförde ur brandskyddssynpunkt, det var vad artikeln handlade om. Men du verkar luta åt det motsatta, att bränsleceller är farligare ur brandskyddssynpunkt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Axelman
15 minuter sedan, Alix säger:

Inte jag, jag jämförde ur brandskyddssynpunkt, det var vad artikeln handlade om. Men du verkar luta åt det motsatta, att bränsleceller är farligare ur brandskyddssynpunkt?

Dels finns det miljoner elbilar och hybridbilar att jämföra med vätgasbilar som är en handfull. Det ger ingen bra grund för ett utlåtande över vilket system som är bäst. Man blir ju tvungen att ta hänsyn till hela kedjan för att säga att det ena är bättre än det andra. Om det visar sig att det brinner procentuellt fler batteribilar, men det händer mer olyckor i hanteringen av vätgas kan ju batteribilar vara att föredra. Trots att själva branden med en batteribil är lurigare. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Telly82
1 minut sedan, Axelman säger:

Dels finns det miljoner elbilar och hybridbilar att jämföra med vätgasbilar som är en handfull. Det ger ingen bra grund för ett utlåtande över vilket system som är bäst. Man blir ju tvungen att ta hänsyn till hela kedjan för att säga att det ena är bättre än det andra. Om det visar sig att det brinner procentuellt fler batteribilar, men det händer mer olyckor i hanteringen av vätgas kan ju batteribilar vara att föredra. Trots att själva branden med en batteribil är lurigare. 

Vad då? Vad kan gå fel med vätgas? Hindenburg är ju bara "fake news". :devil: 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Axelman
1 minut sedan, Telly82 säger:

Vad då? Vad kan gå fel med vätgas? Hindenburg är ju bara "fake news". :devil: 

Vad har Hindenburg med detta att göra!? :fane:

...

Vad kan gå fel? Allt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
iMarc

Varför inte utveckla en teknik som ger i princip 0-utsläpp från råoljan och dess hantering till 0-utsläpp i sista ändan?  Hur svårt kan det vara...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...