Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Läste i tidningen idag...


Pocahontas
 Share

Rekommendera Poster

Ytterst är det folket via politikerna som har bestämt att gamla ska bo i sina hem ända in i döden hellre än på relativt skyddade äldreboenden. De kriminella bara utnyttjar situationen. För en gångs skull tonar jag ned det. Men det är typiskt PK-SVT att framhålla de kriminella just när det gäller systemfel (som då medvetet ignoreras). Numera är ju public service beroende av att den tilldelas skattemedel. Det märks.

 

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/hervor-92-ranades-och-slogs-i-sitt-hem-kan-inte-forsta

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/polisen-om-aldreranen-fula-brott-som-drabbar-de-mest-utsatta

 

Redigerad av Alix
  • Ledsen 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Plenarsitzung-Europaeisches-Parlament.jp

 

EU-kommissionens ordförande, Ursula von der Leyen, se bild, bär ett stort personligt ansvar för att EU:s befolkning kommer att vaccineras långsammare än vad som hade varit möjligt. Med ytterligare otaliga sjuka och avlidna som följd.

Hon hade denna fråga som ett personligt prestigeprojekt, men den gick fullständigt i baklås. Särskilt vad gäller avtalet med Astra Zeneca. Hon har även gjort andra pandemirelaterade klavertramp. I synnerhet att utan förvarning införa gränskontroller på Irland. Ridå (sic)!

I kristider ska man visserligen hålla samman, men det politiska ansvaret mot henne måste utkrävas i sinom tid. :byrakrat:

 

Artikelexempel: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/M3jRgm/fran-wunderfrau-till-hanad-eu-byrakrat

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

24 minuter sedan, Alix säger:

Du stöder alltså kulturell appropriering? Dessutom med misogyna formuleringar? Ve och fasa! :D 

Jo, planerar att skaffa rastaflätor... 

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, boevil säger:

Jo, planerar att skaffa rastaflätor... 

Jag tänker skaffa en hästsvans. Feministerna anser nog att jag därmed approprierar kvinnokultur.

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Axelman säger:

Jag har skägg. Vad ställer jag till med då? :unsure:

Vi approprierar getkultur, vilket är en form av djurplågeri.

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

47 minuter sedan, boevil säger:

Men jag har solskyddsfaktor 10 så att huden intelligent så mörk i solsken.

Fascinerande  hur min iPad rättar mina smått rasistiska uttalanden. Intelligent... skulle vara ” inte blir” (så mörk)

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

48 minuter sedan, boevil säger:

Fascinerande  hur min iPad rättar mina smått rasistiska uttalanden. Intelligent... skulle vara ” inte blir” (så mörk)

Man kan ju kolla innan man postar. Men varför riskera att bli tråkig........?:hihihi:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 minuter sedan, Alix säger:

Alla som gör fel får hur som helst också den andra dosen. Det är ju ändå Sverige vi talar om.

Jag har gjort fel flera gånger, men aldrig fått en andra dos.

Det är nog bara chefer som får.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, boevil säger:

Jag har gjort fel flera gånger, men aldrig fått en andra dos.

Det är nog bara chefer som får.

Har du inte ens fått påtår!? :tappahakan:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

18 minuter sedan, boevil säger:

Jag har gjort fel flera gånger, men aldrig fått en andra dos.

Det är nog bara chefer som får.

Felet måste vara att ha roffat åt sig en första dos.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

45 minuter sedan, Alix säger:

Felet måste vara att ha roffat åt sig en första dos.

Jo jag har nog gjort fel fel. I framtiden tänker jag göra rätt fel...

 

44 minuter sedan, Axelman säger:

1734611642_Skrmavbild2021-02-11kl_17_35_20.png.0381704e8007d35fe2ac49c16c53b700.png


ms - dos, har jag aldrig haft förtroende för.

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

31 minuter sedan, boevil säger:

ms - dos, har jag aldrig haft förtroende för.

Fick du aldrig DOS 2.0.... ? :)

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 timmar sedan, Alix säger:

Han säger uttryckligen (från 02:05) att om vi bär dem som man gör i andra länder så får det effekt.

Jag finner det fascinerande att det i vissa fall verkar finnas ett nästan globalt (Sverige är enda undantaget) homogent beteende.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Jag finner det fascinerande att det i vissa fall verkar finnas ett nästan globalt (Sverige är enda undantaget) homogent beteende.

Jo. Enda gången jag har använt munskydd är när jag hjälpte grannarna att flytta för några veckor sedan. De tillhör riskgrupper. Det blev rätt flåsigt och obekvämt. Fanskapet åkte av så fort jag var utom synhåll. Undrar om nya pandemilagen kan tvinga folk att bära munskydd mot att annars bli bötfällda?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

24 minuter sedan, Alix säger:

Jo. Enda gången jag har använt munskydd är när jag hjälpte grannarna att flytta för några veckor sedan. De tillhör riskgrupper. Det blev rätt flåsigt och obekvämt. Fanskapet åkte av så fort jag var utom synhåll. Undrar om nya pandemilagen kan tvinga folk att bära munskydd mot att annars bli bötfällda?

Nej.

Citat

Straff

24 §   Den som bryter mot en föreskrift som har meddelats med stöd av 12 eller 13 § döms till penningböter.

Citat

Förbud mot att samlas i ett sällskap av en viss storlek

12 §   Regeringen får meddela föreskrifter om förbud mot att samlas i ett sällskap av en viss storlek på platser dit allmänheten har tillträde. 

Sådana föreskrifter får inte innebära ett förbud som omfattar sällskap som tillhör samma hushåll. Föreskrifterna får inte heller innebära ett förbud som omfattar sammankomster som med hänsyn till syftet med sammankomsten och övriga omständigheter är befogade.

Förbud mot att vistas på vissa särskilt angivna platser

13 §   Regeringen eller den kommun som regeringen bestämmer får meddela föreskrifter om förbud mot att vistas i en park, på en badplats eller på någon annan liknande särskilt angiven plats, om det på platsen finns en påtaglig risk för trängsel.

Sådana föreskrifter får inte innebära förbud mot att vistas inom områden av sådan omfattning att det innebär ett hinder mot att förflytta sig inom riket. Föreskrifterna får inte heller i övrigt innebära obefogade inskränkningar i enskildas frihet.

Innan en kommun meddelar föreskrifter ska smittskyddsläkaren och Folkhälsomyndigheten ges tillfälle att yttra sig över kommunens förslag.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/lag-20214-om-sarskilda-begransningar-for-att_sfs-2021-4

Munskydd är verkligen inte trevligt att ha på sig.

 

Med globalt beteende tänkte jag på hur frasen "i andra länder" ibland används.

Inledning: "Sverige suger, i andra länder får/kan man..."

Följt av något i stil med: "röka en joint på krogen", "köpa/bära vapen utan att någon bryr sig", "köra hur fort som helst på motorvägen", "köpa alkohol i vanliga affärer"

Avslutning: väl vald misogyn fras.

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad håller Brå på med? Skildrar hur det är helt plötsligt? Ojojoj, vart ska detta sluta? Rasism... :P 

 

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/stor-undersokning-bland-nionde-klassare-varannan-elev-begransar-sina-liv-av-oro-for-brott

 

”Att ta omvägar för att slippa träffa någon man är rädd för eller att stanna hemma från skolan av samma anledning, är vardag för många niondeklassare. I Brås senaste skolundersökning uppger hälften av eleverna att de begränsar sin vardag på olika sätt av oro för att bli utsatta för brott. 

52 procent av eleverna uppger att de själva har begått brott, det vanligaste är stöld och bara vid något enstaka tillfälle. 48 procent uppger att de själva har utsatts för brott.

-Vi ser en tydlig överlappning när det gäller delaktighet och utsatthet för brott. Två tredjedelar av eleverna som säger att de har begått brott har också varit utsatta för brott, säger Anna Gavell Frenzel.”

 

En vild gissning är att politikerna vid makten ignorerar detta. Just nu är det i alla fall pandemin som dominerar. :D 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...