Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Läste i tidningen idag...


Pocahontas
 Share

Rekommendera Poster

4 timmar sedan, Pocahontas säger:

Det är väl kommunens räddningstjänst som brustit i tillsynen, och byggnadsnämnden..

https://www.alvsbyn.se/kommun-och-politik/raddning-sakerhet-och-kris/

Inte enligt VD i alla fall:

 

”– Vi hade ett helautomatiskt brandlarm, ett högre skydd än lagkravet, och vi har godkända brandskyddsrutiner. Vi har följt de lagar och regler som finns, men det är självklart att det finns lärdomar att dra av den här händelsen, säger Polarbröds koncern-vd Karin Bodin.

 

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/polarbrod-om-msb-s-olycksundersokning

 

5 minuter sedan, Telly82 säger:

Fast det är jag inte rädd för. Jag är rädd för att bli sjuk, särskilt om det är med långvariga och/eller allvarliga symptom.

För egen del blir jag hellre bara sjuk än att jag dessutom dör. Vaccin ger för övrigt inte 100 % skydd. A-Z:s som blir aktuellt för vår del (du är väl yngre än 65?) ger oklart skydd, men den officiella ursprungliga siffran är 62 procent. Men kanske det åtminstone innebär att sjukdomen inte blir så allvarlig, även om man får den.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Alix säger:

Men kanske det åtminstone innebär att sjukdomen inte blir så allvarlig, även om man får den.

Så fungerar den vanliga influensavaccineringen samt även om du vaccinerar dig mot lunginflammation. Målet är ju att inte bli sjuk alls men du kan ju ändå få en släng. Hellre influensa så man kan vara uppe än +40° och dösjuk.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läste om självkörande lastbilar i Ny Teknik..

Känns en smula oroligt att veta att man kanske har en sån fullastad bakom sig 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Pocahontas säger:

....Känns en smula oroligt att veta....

Nej, jag känner mig trygg. En chaufför övervakar bil och trafik, en provningsingenjör övervakar sensorer och system. 

I min vardagstrafik däremot körs lastbilarna omkring mig av baltisk/balkansk chaufför med telefonen som GPS, bilen har däck med tveksam vinterkapacitet och arbetstider/färdskrivare/hastighet stressas av allas vårt begär av "gratis frakt", "leverans i morgon". Det oroar mig.

Men om Scania använder samma datakonsulter som Swedbank/Swish/Nordea när självkörande bilarna ska ut i kommersiell trafik, då blir jag orolig ?

Sven

eu-trailerSnö.jpg

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

”Mobilfilmen, som av publicistiska skäl publiceras utan ljud, visar hur bråket urartar och att flera individer är inblandade.”

 

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/helsingborg/se-filmen-har-utartar-braket-i-vilt-slagsmal

 

Mjaha, vaffö dådå? Det enda tänkbara är att de som filmar pratar arabiska. Filmen finns att se annorstädes:

 

https://www.facebook.com/watch/?v=233820308287819

 

SVT:s hänvisning till publicistiska skäl blir bara dumt om man inte anger varför. Kanske säger de något fult på arabiska? Eller hejar de på? Jag vet inte.

 

Vilket är problemet. Jag vet inte. Du vet inte. Varför håller medierna oss ovetande? Uppochnedvända världen... whoco5.gif.4925cad1aedfb0429bd88e3c9f546ede.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Telly82 säger:

Såg precis dokumentären "Trump: En presidents fall" på SVT. Se den!

https://www.svtplay.se/video/29939606/trump-en-presidents-fall?start=auto

 

Helt sinnessjukt. Totalt galet att någon kan sympatisera med någon sådan sjuk människa ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

23 minuter sedan, Alix säger:

Mjaha, vaffö dådå? Det enda tänkbara är att de som filmar pratar arabiska.

De kanske ropar namnen på någon av de som deltar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, Telly82 säger:

De kanske ropar namnen på någon av de som deltar?

Ja, precis, vi vet inte. SVT klarar inte av sin uppgift att informera. ”Publicistiska skäl” säger ingenting. Man kan bara gissa sig till vad det beror på, och det är olyckligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, Alix säger:

Ja, precis, vi vet inte. SVT klarar inte av sin uppgift att informera. ”Publicistiska skäl” säger ingenting. Man kan bara gissa sig till vad det beror på, och det är olyckligt.

Nej, det är dåligt.

 

De skulle kunna hänvisa till utredningen också:

https://www.hd.se/2021-02-03/tva-anhallna-for-mordforsok-efter-knivbraket-i-helsingborg

(betalartikel)

 

Fast den här gången har polisen tillgång till en videofilm som visar delar av bråket. Den är dock filmad på avstånd och det är okänt om det går att identifiera personerna som syns.
Hur starka bevis som finns mot de två anhållna personerna lär framgå inom de närmaste dagarna, när åklagaren tar beslut om de ska begäras häktade eller ej.
För tre år sedan knivhöggs en ung man till döds på samma plats. Omständigheterna då kan liknas vid de som råder nu. Det blev ett våldsamt slagsmål mellan två grupper, en 18-åring greps för att ha knivhuggit den unge mannen till döds och ställdes inför rätta. 18-åringen erkände knivhugget, men hävdade att det var i nödvärn.
Han friades och tingsrättens motivering förklarar varför polisen vill hitta utomstående vittnen till händelsen i måndags.
Så här skrevs i domen: ”Som tingsrätten redan nämnt har den muntliga bevisningen inte varit entydig och det har varit utomordentligt svårt att utifrån de inblandades berättelser bilda sig en samlad och entydig bild om vad som hänt."
Polisen behöver alltså annat än de inblandades uppgifter.

 
Redigerad av Telly82
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Telly82 säger:

Nej, det är dåligt.

 

De skulle kunna hänvisa till utredningen också:

https://www.hd.se/2021-02-03/tva-anhallna-for-mordforsok-efter-knivbraket-i-helsingborg

(betalartikel)

Spoiler

 

Fast den här gången har polisen tillgång till en videofilm som visar delar av bråket. Den är dock filmad på avstånd och det är okänt om det går att identifiera personerna som syns.
Hur starka bevis som finns mot de två anhållna personerna lär framgå inom de närmaste dagarna, när åklagaren tar beslut om de ska begäras häktade eller ej.
För tre år sedan knivhöggs en ung man till döds på samma plats. Omständigheterna då kan liknas vid de som råder nu. Det blev ett våldsamt slagsmål mellan två grupper, en 18-åring greps för att ha knivhuggit den unge mannen till döds och ställdes inför rätta. 18-åringen erkände knivhugget, men hävdade att det var i nödvärn.
Han friades och tingsrättens motivering förklarar varför polisen vill hitta utomstående vittnen till händelsen i måndags.
Så här skrevs i domen: ”Som tingsrätten redan nämnt har den muntliga bevisningen inte varit entydig och det har varit utomordentligt svårt att utifrån de inblandades berättelser bilda sig en samlad och entydig bild om vad som hänt."
Polisen behöver alltså annat än de inblandades uppgifter.

 

 

Förhoppningsvis får vi veta mer med tiden. Jag frågade på Facebook om någon vet vad de säger. Positivt att de har en film i alla fall. Kameraövervakning på en plats där det sker allvarliga brott är förstås för mycket att hoppas på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Alix säger:

Förhoppningsvis får vi veta mer med tiden. Jag frågade på Facebook om någon vet vad de säger. Positivt att de har en film i alla fall. Kameraövervakning på en plats där det sker allvarliga brott är förstås för mycket att hoppas på.

Ett brott vart tredje år? I så fall finns det bättre platser att sätta upp kameror på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Telly82 säger:

Ett brott vart tredje år? I så fall finns det bättre platser att sätta upp kameror på.

Det är väl tur att det inte mördas eller försöker mördas på en plats oftare än så... Eller finns de, menar du? Har det blivit så illa?

Frågan är om det sätts upp kameror alls...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Alix säger:

Det är väl tur att det inte mördas eller försöker mördas på en plats oftare än så... Eller finns de, menar du? Har det blivit så illa?

Frågan är om det sätts upp kameror alls...

Jag menade inte (enbart) mord, mera rån och misshandel.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En av Trumps favoriter...

Citat

Bland inläggen finns videor där hon anklagar representanthusets talman Nancy Pelosi för att vara skyldig till förräderi, vilket hon menar borde leda till att hon avrättas. Hon har också gillat ett inlägg som menar att ”ett skott i huvudet” är det lättaste sättet att bli av med Pelosi.

Vidare har hon spekulerat i att skogsbränder i Kalifornien kan ha startats med hjälp av ”sionistiska laserstrålar från rymden”, menat att skolskjutningar kan ha varit iscensatta och sagt i en video för ett par år sedan att man borde storma Kapitolium

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/bnLAWA/vill-tvinga-bort-trumps-favorit-riktigt-sjuka-grejer

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

55 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

GP publicerar den också.

Är det för att polisen har kört fast och för att brottet var så allmänfarligt? :fundersam:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

21 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Chefredaktören förklarar: https://www.gp.se/nyheter/därför-visar-vi-filmen-på-sprängdådet-på-hagakliniken-1.41020920

Kommentarerna har visst underhållningsvärde.

Svar, ja, på min fråga, då.

I alla fall tycker jag att det är märkligt.

Effekten av brottet ledde inte ens till någon människas död.

Annars dödas folk till höger och vänster men det pratas aldrig om signalement i medierna.

Vad gäller kommentarerna måste det vara tacksamt att slippa ta itu med frågor eftersom det finns dumma människor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lägg ut en belöning på sådär 25000 så kanske det blir fart på tipsen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 minuter sedan, Pocahontas säger:

Lägg ut en belöning på sådär 25000 så kanske det blir fart på tipsen

Ingen dum idé. Kostnaderna att utreda och annars fortsatt brottslighet överstiger sannolikt tipsarpengarna. Och jag tror inte att de kriminella är särskilt tysta eller lojala om de kan tjäna multum på att tjalla. Fast det skulle inte förvåna mig om äldre kriminella skickade ut ungdomar för att begå brott, så kan de tjalla och få in pengar, medan ungdomarna på sin höjd får sitta på HVB-hem där de kan göra kaos.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2021-02-03 17:46, Pocahontas säger:

Läste om självkörande lastbilar i Ny Teknik..

Känns en smula oroligt att veta att man kanske har en sån fullastad bakom sig 

 

Det känns väldigt oroligt att ha en långtradare bakom sig (eller framför sig) som rattas av en uttröttad öststatschaufför som sitter och rattsurfar för att hitta någon musik som håller honom vaken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...