Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Läste i tidningen idag...


Pocahontas
 Share

Rekommendera Poster

8 minuter sedan, Alix säger:

Det är inte det jag skriver om. Det det handlar om är att få folk att vaccinera sig, då tänker de inte på de som överlevde, utan att många fick sömnsjuka. Siffrorna angående svininfluensan enligt FHM:

 

”De förnyade analyserna av massvaccinationen visar att ungefär 100 dödsfall och 215 intensivvårdsfall (varav cirka 30 så allvarliga att de kräver vård i så kallad ECMO-maskin1) kunde undvikas, dessutom undveks ungefär 1750 slutenvårdsepisoder. Till de hälsomässiga konsekvenserna av massvaccinationen hör även de 150–160 fallen av narkolepsi som drabbade vissa barn och ungdomar, som en bieffekt av vaccinationen.” /Källa.

 

100 dödsfall, inte tusentals. Drygt 150 fall med sömnsjuka är jämfört med det inte ett fåtal. Och de får lida resten av sina liv.

Ett stort pedagogiskt problem är att berätta att trots allt så sparade man liv. De liven är teoretiska och anonyma. Sömnsjukefallen är konkreta och har namn. Så att folk är från försiktiga till direkt negativa är lätt att förstå. Jag och frugan kommer att ta vaccinet så fort det är möjligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det knepiga med Narkolepsi är ju att det drabbar bara vissa människor, som har en annan sammansättning av immunceller än vad övriga befolkningen har.

 

https://www.hjarnfonden.se/om-hjarnan/diagnoser/narkolepsi/

 

https://www.doktorn.com/artikel/vad-är-narkolepsi-och-vilka-symtom-är-vanliga/

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Axelman säger:

Ett stort pedagogiskt problem är att berätta att trots allt så sparade man liv. De liven är teoretiska och anonyma. Sömnsjukefallen är konkreta och har namn. Så att folk är från försiktiga till direkt negativa är lätt att förstå. Jag och frugan kommer att ta vaccinet så fort det är möjligt.

Ja, det är säkert en generationsfråga*. Vi lite äldre har större tilltro till vaccin. De höll på att utvecklas och upplevdes som oerhört viktiga när vi var små. Så de sågs som välkomnande änglar. Dagens unga, dock, de tar så mycket för givet. Men om de läser att 100 liv räddades, medan 150 fick sömnsjuka, förstår jag trots allt hur de upplever siffrorna. Det var en onödig vaccinering, ur deras perspektiv, och de slapp undan sömnsjukan av en lycklig slump.

 

*Covid-19 har olika risker beroende på ålder, dessutom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Pocahontas säger:

Det knepiga med Narkolepsi är ju att det drabbar bara vissa människor, som har en annan sammansättning av immunceller än vad övriga befolkningen har.

 

https://www.hjarnfonden.se/om-hjarnan/diagnoser/narkolepsi/

 

https://www.doktorn.com/artikel/vad-är-narkolepsi-och-vilka-symtom-är-vanliga/

Ja, det är riktigt, men det vet vi först nu efter vaccinationen 2009. Vaccinet stressades fram då och så är det nu också. Det är så det upplevs och jag kan inte argumentera emot det på ett för unga trovärdigt sätt. De riskerar hellre covid-19 än långtidsbiverkningar. Jag kan förstå det. Är jag den ende som kan det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

26 minuter sedan, Axelman säger:

Ett stort pedagogiskt problem är att berätta att trots allt så sparade man liv. De liven är teoretiska och anonyma. Sömnsjukefallen är konkreta och har namn. Så att folk är från försiktiga till direkt negativa är lätt att förstå. Jag och frugan kommer att ta vaccinet så fort det är möjligt.

Sparade man liv?

Hur många extra levnadsår beräknas de 100 som inte dog av svininfluensan ha fått totalt?

Hur påverkas livslängden för de som fick narkolepsi?

 

Själv kommer jag vänta tills det blir min tur att vaccinerats och då ställa mig långt bak i kön.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

25 minuter sedan, Alix säger:

50?

Ingen aning, men jag gissar att man måste försöka mäta sådant för att kunna säga om det var värt att vaccinera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Narkolepsi  kan man ju drabbas av ändå, utan vaccinering, kan ju vara något annat som utlöser det, som i fallen med MS.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Alix säger:

 Jag kan förstå det. Är jag den ende som kan det?

Tyckte jag skrev att jag kunde....

...

Sen verkar covid 19 vara mycket mer smittsamt och dödligare än H1N1 och det enda sättet att få bukt med denna pandemi som rasar över hela världen verkar vara vaccin.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Mattiasgbg säger:

Sparade man liv?

 

Vetenskapen säger så. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Mattiasgbg säger:

Själv kommer jag vänta tills det blir min tur att vaccinerats och då ställa mig långt bak i kön.

Om du inte jobbar i sjukvården eller tillhör riskgrupp kommer du långt bak i kön automatiskt....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Mattiasgbg säger:

Ingen aning, men jag gissar att man måste försöka mäta sådant för att kunna säga om det var värt att vaccinera.

Jag tror inte det. Några månader som multisjuk åldring eller ett långt liv som annars friskt barn eller frisk vuxen räknas nog lika i statistiken.

 

19 minuter sedan, Axelman säger:

Tyckte jag skrev att jag kunde....

...

Sen verkar covid 19 vara mycket mer smittsamt och dödligare än H1N1 och det enda sättet att få bukt med denna pandemi som rasar över hela världen verkar vara vaccin.

Ja, givetvis är det så.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta låter intressant

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/oAK0Wj/vanliga-medicinen-kan-blockera-covid

 

Ger mig tusan på att de funnit det verksamma ämnet i bigift...

 

Redigerad av Pocahontas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, Axelman säger:

Om du inte jobbar i sjukvården eller tillhör riskgrupp kommer du långt bak i kön automatiskt....

Jag kommer även stå en bit bak i den kö jag placeras i.

 

I Sverige bor det ca 1535319 70+-människor och ca 392378 vårdanställda. Lägg på lite riskgrupper så är vi antagligen uppe i minst 2,5 miljoner människor som ska få möjlighet att vaccineras innan det dags att tänka på lilla mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Mattiasgbg säger:

Jag kommer även stå en bit bak i den kö jag placeras i.

 

I Sverige bor det ca 1535319 70+-människor och ca 392378 vårdanställda. Lägg på lite riskgrupper så är vi antagligen uppe i minst 2,5 miljoner människor som ska få möjlighet att vaccineras innan det dags att tänka på lilla mig.

Så du kommer att sikta på att bli snarare på tremiljonersnivån än två och en halv....:hihihi:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

23 minuter sedan, Axelman säger:

Så du kommer att sikta på att bli snarare på tremiljonersnivån än två och en halv....:hihihi:

Så bråttom är det inte.

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
2 timmar sedan, Pocahontas säger:

Detta låter intressant

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/oAK0Wj/vanliga-medicinen-kan-blockera-covid

 

Ger mig tusan på att de funnit det verksamma ämnet i bigift...

 

Inga biverkningar då? :hihihi:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Så bråttom är det inte.

Inte för mig heller. :chockadskeptisk:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

45 minuter sedan, marcushedenstrom säger:

Inga biverkningar då? :hihihi:

BUUUuuuu

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

34 minuter sedan, Telly82 säger:

BUUUuuuu

Nej nej, BIIIiiii ;) 

?

Redigerad av mikaellq
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, marcushedenstrom säger:

Inga biverkningar då? :hihihi:

Bigami...?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...