Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Pocahontas

Läste i tidningen idag...

Rekommendera Poster

Telly82
Postad (redigerade)
5 minuter sedan, DittDatt säger:

En elev med neuropsykiatriska diagnoser och en lärare som inte kände till fastslagen handlingsplan för hur man skulle hantera eleven. Det låter mer som att du jublar över oskicklig yrkesutövning eller dålig ledning i skolan. Ordning och reda i skolan handlar bara till liten del om att ta elever i örat och till mycket större del om ignoranta vuxna som inte sköter sitt jobb.

Det är ju omöjligt för en lärare att ha hela skolans alla elevers handlingsplan i huvudet. Det var väl inte ens en elev som läraren hade i någon av sina klasser?

Så jag håller inte med dig om att en lärare inte ska få flytta på en elev som obstruerar, handlingsplan eller ej.

Redigerad av Telly82

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
DittDatt
2 minuter sedan, Telly82 säger:

Det är ju omöjligt för en lärare att ha hela skolans alla elevers handlingsplan i huvudet. Det var väl inte ens en elev som läraren hade i någon av sina klasser?

Då är ju ändå något galet och det är ju knappast eleven - som har en psykiatrisk diagnos - som det är fel på. Domen handlade ju inte om "ordning och reda i skolan" utan om kommunen skulle betala skadestånd till eleven eller inte. Jag har inte läst domen, så jag har ingen åsikt om den. Min invändning handlade om Alix gubbreaktionära missförstånd. Det är mycket tjat om "ordning och reda i skolan" och på något konstigt vis är det alltid eleverna det är fel på. Jag hävdar att det är skolan och många vuxna i skolan som är dåliga på att göra det de ska göra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Alix
1 minut sedan, DittDatt säger:

Jag har inte läst domen

Det har jag gjort.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Alix
10 minuter sedan, Telly82 säger:

Så jag håller inte med dig om att en lärare inte ska få flytta på en elev som obstruerar, handlingsplan eller ej.

Det anfördes som skäl för kränkning att det fanns en handlingsplan, som alltså inte skulle ha efterlevts, men alla instanser avvisade detta eftersom det avsiktligt inte hade meddelats andra i personalen än det arbetslag som jobbade direkt med eleven. Domen är glädjande eftersom den slår fast vad som gäller enligt lagen. På så vis är domen okontroversiell, men eftersom samhället idag är extremt intolerant mot våld och fysiska ingrepp överhuvudtaget är den ändå högst kontroversiell.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
DittDatt
Just nu, Alix säger:

Det har jag gjort.

Ok, då framstår din kommentar som ännu konstigare. Dessutom konstigt att du hunnit få ut den redan. Du måste ha varit på plats vid HD.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Alix
1 minut sedan, DittDatt säger:

Ok, då framstår din kommentar som ännu konstigare. Dessutom konstigt att du hunnit få ut den redan. Du måste ha varit på plats vid HD.

Jag angav i mitt inlägg en länk där domen kan hämtas som pdf. Nedan får du en direktlänk till domen i pdf-form.

https://www.domstol.se/globalassets/filer/domstol/hogstadomstolen/avgoranden/2020/t-4238-19.pdf

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Telly82
17 minuter sedan, DittDatt säger:

Jag hävdar att det är skolan och många vuxna i skolan som är dåliga på att göra det de ska göra.

Det finns många rötägg till lärare, men rötäggen till elever är mångdubbelt större. De lärare som vill göra något är bakbundna eftersom eleverna blir "kränkta" vid minsta tillsägelse.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Mattiasgbg
10 timmar sedan, iMarc säger:

Fakta är att RGB tillsammans blir vitt. 

Testa att blanda en sked röd färg, en sked grön färg och en sked blå färg.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Alix
7 minuter sedan, Telly82 säger:

Det finns många rötägg till lärare, men rötäggen till elever är mångdubbelt större. De lärare som vill göra något är bakbundna eftersom eleverna blir "kränkta" vid minsta tillsägelse.

Precis så. Det finns en verklighet, och sedan en önskad verklighet där varje elev med eller utan bokstavsdiagnos åtföljs av en eller flera vuxna som lågaffektivt tacklar alla problem i varje sekund, utan att eleven ”kränks”. I många människors värld segrar idealet över realiteten. Folk ska behandlas som de borde behandlas, inte så som man på grund av gällande praktiska omständigheter måste behandla dem. Av det följer tidvis kaos i skolan. HD har nu lagt en grund för mer realism, hoppas jag.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
DittDatt
34 minuter sedan, Telly82 säger:

Att kalla någon rötägg ett konstigt sätt att se på barn. Min inställning är att initiativet ligger på  vuxna att hantera situationen. Sedan kan det vara svårare eller lättare, men det är ju där den vuxnes förmåga ställs på prov.
Många vuxna som raljerar över att barn blir kränkta eller att människor generellt är "lättkränkta". Testa att svara en sådan människa att han är svagbegåvad eller att hans mamma måste varit alkoholiserad när han var liten, som en förklaring till att han har en sådan inställning. Bara som ett litet experiment för att testa hur "lättkränkt" han är... :) Min erfarenhet är att människor som använder uttrycket "lättkränkt" i själva verket är de som har sämst självkänsla.
Jag kan själv referera till en bekant - en kvinna som varken har imponerade längd eller muskelmassa - som har jobbat med de "värsta" eleverna i mer än tjugo år och aldrig har träffat på en hopplös unge. Tvärtom har jag aldrig hört henne prata om besvärliga barn i skolan, men väldigt ofta om kollegor som är helt värdelösa på att respektera och hantera barn.

Är något av dina egna barn eller syskonbarn rötägg, förresten? Eller har ni haft turen att klara er ifrån det? ;)

• Rösta upp 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Telly82

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/70bM39/hd-larares-ingripande-var-inte-krankande

(Min fetstil)

Barn- och elevombudet (BEO)

....

Men under den rättsliga resans gång har BEO ifrågasatts, bland annat av utredare på Skolinspektionen, som BEO är del av. De har kritiserat att BEO drivit skadeståndsärenden för hårt med följd att lärare drar sig för att ingripa. Samma kritik har framförts av Liberalerna.

Utbildningsminister Anna Ekström (S) har sagt att hon är orolig över att lärare känner rädsla för att agera enligt skollagen därför att de är rädda för konsekvenser.

En översyn av skolmyndigheterna är aviserad, där även Skolinspektionens och BEO:s respektive roller ses över. När översynen ska vara färdig är inte känt.

• Rösta upp 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Mattiasgbg

Några dagar gammalt...

Citat

TT: Vad innebär de klimatkrav som svenska och danska staten ställer på bolaget?

– SAS kommer att fasa ut alla flygplan av modellen B737NG och äldre A340 långdistansflygplan samt öka användningen av SAF, mer hållbart flygplansbränsle ...

https://www.gp.se/ekonomi/enorm-skillnad-för-befintliga-aktiesparare-1.30572373

En intressant detalj är att SAS sedan tidigare håller på att göra sig av med sina Boeingmaskiner.

Citat

I takt med leveranserna av de nya Airbus A320neo kommer SAS att börja fasa ut Boeing 737 och existerande Airbus A320 flygplan.

Publicerat 10 april 2018

https://www.sasgroup.net/newsroom/press-releases/2018/sas-lagger-order-pa-ytterligare-50-airbus-a320neo-flygplan-och-skapar-en-enhetsflotta/

Även A340-maskinerna byts ut sedan tidigare.

https://www.sasgroup.net/newsroom/press-releases/2018/sas-bestaller-en-airbus-a330e-och-ersatter-en-airbus-a340/

Publicerat 12 april 2018.

Och det senaste året har minst en, av åtta beställda, A350 tagits i trafik.

Bra att de statliga storägarna ställer hårda krav på bolaget.

Enkelt uttryckt är A340 en variant av A330 med fyra motorer istället för två. Fler motorer = dyrare inköp, dyrare underhåll och högre bränsleförbrukning. I dagsläget anses två motorer tillräckligt driftsäkert för i stort sätt alla flygsträckor. A350 är en helt ny modell som är en storlek större än A330. A330 tillverkas och vidareutvecklas fortfarande, A340 har inte tillverkats på ca 10 år.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Telly82
32 minuter sedan, DittDatt säger:

Att kalla någon rötägg ett konstigt sätt att se på barn.

Låt inte mitt ordval hindra andemeningen med mitt inlägg. 

Låt oss säga "individer som inte vet hut" i stället. Sådana finns i större eller mindre mängd i alla (hyfsat stora) grupper av människor.

• Rösta upp 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Alix
2 timmar sedan, DittDatt säger:

Alix gubbreaktionära missförstånd.

Apropå det så uttrycker kommunjuristen i Lidköping samma sak som det jag står för (och angav i korthet). Radio. Hon är kvinna och, enligt googling, 37 år. Jag ska låta det vara osagt om även hon är att räkna som ”gubbreaktionär”.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Axelman

Jag tänker att grundfelet är att skolan numera ska vara inkluderande. Dvs alla barn ska samsas i skolan utan hänsyn till problembilder för att de inte ska bli utanför. Men jag menar att det inte fungerar. Barn med vissa diagnoser skulle få vara för sig själva både för deras skull och andras.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Alix
Postad (redigerade)
8 minuter sedan, Axelman säger:

Jag tänker att grundfelet är att skolan numera ska vara inkluderande. Dvs alla barn ska samsas i skolan utan hänsyn till problembilder för att de inte ska bli utanför. Men jag menar att det inte fungerar. Barn med vissa diagnoser skulle få vara för sig själva både för deras skull och andras.

Helt enig. Problemet med skolan är att kartan och terrängen inte stämmer överens, men att många ändå envisas med att hävda att det är kartan som gäller. Den typ av lärare som DittDatt framhåller är säkert tacksam tröst för kartbekännarna, men påverkar inte faktum. Skolan har problem, och elever som inte har ordningsproblem, av vilken orsak det än månde vara, blir lidande*. Vem tar vara på deras rättigheter?

*Tyvärr är det ju inte så att dessa elever kan trösta sig mitt i kaoset med att den störande eleven inte kan hjälpa det den gör. Värdefull lektionstid går till spillo för alla.

Redigerad av Alix

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Axelman
Postad (redigerade)
28 minuter sedan, Alix säger:

Helt enig. Problemet med skolan är att kartan och terrängen inte stämmer överens, men att många ändå envisas med att hävda att det är kartan som gäller.

Det paradoxalt "lustiga" är att samtidigt som skolan ska ( beskrivet med en hög med floskler ) ta vara på elevens individuella utvecklingspotential eller dylikt,  klumpar man urskillningslöst ihop dem så alla stör alla och ingen får nytta av den högst begränsade lärarresursen som finns. Den personen inte är allkonstnär, fantomen och stålmannen i samma person och har ofta fullt upp med en eller ett par elever som pga sina bekymmer påverkar lärosituationen kraftigt negativt. 

...

Men det ska inkluderas så ingen känner sig utanför och kränkt. Men samtidigt får många av dessa behövande barn en assistent. Är inte det utpekande...? Jag förstår inte logiken. Kan bero på att skolan är kladden som alla ska kladda på och peta i så det aldrig blir lugnt nog för att skapa en bra skola. Hinner det gå fem år innan någon ny helt "revolutionerande" ide kullkastar allt som byggts upp? ( ....sen det kullkastades för fem år sedan...? )

Redigerad av Axelman
  • Ledsen 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
iMarc
5 timmar sedan, Mattiasgbg säger:

Testa att blanda en sked röd färg, en sked grön färg och en sked blå färg.

Det kan jag inte för det måste vara exakt samma mängd av vardera. Kanske går i ett labb. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Alix
11 minuter sedan, iMarc säger:

Det kan jag inte för det måste vara exakt samma mängd av vardera. Kanske går i ett labb. 

Verkar bli någon brun färg, snarare.

dump.png.a91d0f6c86e91c826b1eda2f96836a9a.png

https://trycolors.com/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
lappen71
Postad (redigerade)

Inte raketforskning direkt.

farglara-figur1.thumb.png.643cb400149461661b56406e1548b2f7.png

https://moderskeppet.se/resurs/grundlaggande-farglara/

Redigerad av lappen71
  • Rösta upp 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
DittDatt
5 timmar sedan, Alix säger:

Apropå det så uttrycker kommunjuristen i Lidköping samma sak som det jag står för (och angav i korthet). Radio. Hon är kvinna och, enligt googling, 37 år. Jag ska låta det vara osagt om även hon är att räkna som ”gubbreaktionär”.

Absolut! Gubbreaktionär är en typ av dumhet och är inte relaterat till kön, ålder, vikt eller hårfärg (ungefär som att köra bil som en kärring - inte heller det relaterat till kön eller ålder). Tar man ett uttryck som "ordning och reda i skolan" i sin mun så har man avslöjat mycket om sin personlighet och det är inte stor del av det som är särskilt smickrande.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
DittDatt
6 timmar sedan, Telly82 säger:

Låt inte mitt ordval hindra andemeningen med mitt inlägg. 

Låt oss säga "individer som inte vet hut" i stället. Sådana finns i större eller mindre mängd i alla (hyfsat stora) grupper av människor.

Det är inte i första hand ordvalet jag reagerar på (även om det inte gör saken bättre). Det är synen på barn. Om villkoren är rimliga är det alltid den vuxnes fel om situationen spårar ur - aldrig barnens. Om villkoren är orimliga så är det huvudmannens fel - läs skolans, skolledarens, etc. Det är aldrig barnens fel. Vuxna som inte kan hantera barn ska inte jobba med barn, lika lite som läkare som inte kan hantera sjuka ska jobba med sjuka. Det finns svårare ungar, jobbiga ungar och ännu jobbigare ungar - precis som det finns sjuka, sjukare och dödssjuka patienter. Alla barn som är jobbiga är det av en anledning - ofta otrygga hem. dålig anknytning till föräldrar, missbrukande föräldrar, psykiskt sjuka föräldrar eller narcissistiska föräldrar. Att kalla dem rötägg eller ens ohyfsade är inget annat än okunnigt, hatiskt och destruktivt.

• Rösta upp 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Alix
10 minuter sedan, DittDatt säger:

Absolut! Gubbreaktionär är en typ av dumhet och är inte relaterat till kön, ålder, vikt eller hårfärg (ungefär som att köra bil som en kärring - inte heller det relaterat till kön eller ålder). Tar man ett uttryck som "ordning och reda i skolan" i sin mun så har man avslöjat mycket om sin personlighet och det är inte stor del av det som är särskilt smickrande.

Vilken liten del av det är då smickrande?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
DittDatt
2 minuter sedan, Alix säger:

Vilken liten del av det är då smickrande?

Att man alls intresserar sig för skolan. Även om man är vilse i pannkakan kan man ju ha en god vilja i botten. Synen på barn som lyser igenom överskuggar dock det hela rejält.

Jag säger som jag brukar: BARNPERSPEKTIV! Svårt men nödvändigt. Barn är i underläge och beroendeställning. Alltid!

• Rösta upp 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Alix
8 minuter sedan, DittDatt säger:

Att man alls intresserar sig för skolan. Även om man är vilse i pannkakan kan man ju ha en god vilja i botten. Synen på barn som lyser igenom överskuggar dock det hela rejält.

Jag säger som jag brukar: BARNPERSPEKTIV! Svårt men nödvändigt. Barn är i underläge och beroendeställning. Alltid!

Jag bedömer att det är meningslöst att bemöta vad du skriver i sak eftersom du är fullt upptagen med att recensera mig som person. Bland annat därför, i alla fall.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...