Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Läste i tidningen idag...


Pocahontas
 Share

Rekommendera Poster

30 minuter sedan, Axelman säger:

Då skulle väl terroraktiviteten vara åtskilligt mycket större.

Terroraktiviteten begränsas av terroristernas aktuella förmåga på olika platser.

 

Kan man inte terrorisera så hjälper det inte att man vill terrorisera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

18 timmar sedan, Alix säger:

”Enligt Magnus Ranstorp har de radikala miljöerna i Europa inte legat på latsidan under pandemin – tvärtom.

– Det är ett skarpt säkerhetsläge runtom i Europa. Bara Frankrike har 20 000 personer på sin nationella säkerhetslista och över 2 000 personer som anslutit sig till IS. I Österrike har de 300 personer som rest ner till IS, säger Magnus Ranstorp.

– Vi har samtidigt en situation där många säkerhetstjänster varnar för att dömda terrorister och personer som radikaliserats i fängelse kommer att släppas och har släppts.”

 

Det är på ett sätt rörande att vi vet om det här, men på västerländskt sätt hellre friar än fäller (in dubio pro reo) och bara går och väntar på nästa terrorattack. Kommer folk(en) att acceptera det i längden?

 

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/terrorexperten-om-daden-det-handlar-om-hamndbegar

Det går ju inte att veta, men i många Europeiska länder har man ju under kommunisttiden levt med åsiktsregistrering och många sätt att begränsa friheten på. Det är ju ingen situation de vill tillbaka till. Det är nog en skör lina att balansera på. 
 

Jag kan annars lite fascineras över alla som vill ha ”hårdare tag”. Vad kommer dessa önskemål ifrån om ökad kontroll? I Coronasammanhang kan man ibland tro att reportrar vill leva i ett land som agerar som något av de kvarvarande kommunistländerna. Samtidigt som jag kan förstå frustrationen när folk inte verkar bry sig om att följa regler.. 
 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, Mattiasgbg säger:

Terroraktiviteten begränsas av terroristernas aktuella förmåga på olika platser.

 

Kan man inte terrorisera så hjälper det inte att man vill terrorisera.

Obegripligt resonemang. Så du menar att de inte klarar av att ta en kökskniv och gå ner på stan och hugga folk? Eller ta en vanlig bil och köra in i folksamlingar? De behöver ju inte ha vapen eller massiva förberedelser. Det räcker ju med att ta det som finns till handa och terrorisera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skärmavbild 2020-11-04 kl. 12.28.08.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, Mr Walker säger:

Det går ju inte att veta, men i många Europeiska länder har man ju under kommunisttiden levt med åsiktsregistrering och många sätt att begränsa friheten på. Det är ju ingen situation de vill tillbaka till. Det är nog en skör lina att balansera på. 
 

Jag kan annars lite fascineras över alla som vill ha ”hårdare tag”. Vad kommer dessa önskemål ifrån om ökad kontroll? I Coronasammanhang kan man ibland tro att reportrar vill leva i ett land som agerar som något av de kvarvarande kommunistländerna. Samtidigt som jag kan förstå frustrationen när folk inte verkar bry sig om att följa regler.. 

”Den gärningsman som sköts till döds under attentatet i Wien ska enligt Österrikes inrikesminister ha deltagit i ett avradikaliseringsprogram i samband med ett fängelsestraff. Mannen lyckades övertyga myndigheterna om att han uppnått målet med programmet och släppas i förtid.”

 

Så gick det med mjukare tag!

 

https://www.dn.se/varlden/attentatet-kan-forandra-osterrikes-syn-pa-extremism/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, Mr Walker säger:

Det går ju inte att veta, men i många Europeiska länder har man ju under kommunisttiden levt med åsiktsregistrering och många sätt att begränsa friheten på. Det är ju ingen situation de vill tillbaka till. Det är nog en skör lina att balansera på. 
 

Jag kan annars lite fascineras över alla som vill ha ”hårdare tag”. Vad kommer dessa önskemål ifrån om ökad kontroll? I Coronasammanhang kan man ibland tro att reportrar vill leva i ett land som agerar som något av de kvarvarande kommunistländerna. Samtidigt som jag kan förstå frustrationen när folk inte verkar bry sig om att följa regler.. 

39 minuter sedan, Alix säger:

”Den gärningsman som sköts till döds under attentatet i Wien ska enligt Österrikes inrikesminister ha deltagit i ett avradikaliseringsprogram i samband med ett fängelsestraff. Mannen lyckades övertyga myndigheterna om att han uppnått målet med programmet och släppas i förtid.”

 

Så gick det med mjukare tag!

 

https://www.dn.se/varlden/attentatet-kan-forandra-osterrikes-syn-pa-extremism/

Det är inte det enda fallet. Terrorangreppet i London 2019:

 

”The attacker, Briton Usman Khan, had been released from prison in 2018 on licence after serving a sentence for terrorist offences.

Khan was attending an offender rehabilitation conference”.

 

De två döda offren arbetade på rehabiliteringskonferensen.

 

https://en.wikipedia.org/wiki/2019_London_Bridge_stabbing

 

Jag läste i Guardian att pappan till mannen som dödades vädjade om att den mjuka linjen skulle fortsätta, det hade sonen velat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, Axelman säger:

Obegripligt resonemang. Så du menar att de inte klarar av att ta en kökskniv och gå ner på stan och hugga folk? Eller ta en vanlig bil och köra in i folksamlingar? De behöver ju inte ha vapen eller massiva förberedelser. Det räcker ju med att ta det som finns till handa och terrorisera.

Fundera ett varv till, jag återkommer under kvällen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Mattiasgbg säger:

Fundera ett varv till, jag återkommer under kvällen.

Jag är färdigfunderad. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Pocahontas säger:

Skärmavbild 2020-11-04 kl. 12.28.08.jpg

Min vänsterpartistiske kompis kallar honom även han för Donald Rump och eldar upp sig lika mycket över denne man som ni gör. Helfestligt tycker jag och skrattar åt och med min vän men finner det också fortfarande vara lika obegripligt.

Dessutom kan rumpor vara sexiga. Dock inte hans. :hihihi:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, Axelman säger:

Jag är färdigfunderad. :)

Jag med som inte heller jag riktigt begriper vad Mattias menar. :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Alix säger:

Det ser ut som att Joe Biden vinner valet. Då slipper vi alla fall tjatet om Trump.

Ska vi slå vad? :devil:

Spoiler

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/bnndMA/kan-hamna-i-fangelse--om-han-forlorar

 

 Risk 1: Federalt åtal

 Möjliga brott: Förhindrande av rättvisans gång, ”obstruction of justice” (18 U.S. Code § 73), ljugit för utredarna (18 U.S. Code § 1001), och konspiration med rysk underrättelsetjänst att begå brott mot USA (18 U.S. Code § 371).

 

Risk 2: Åtal i en delstat

 Möjliga brott: Förfalskande av bokföring (N.Y. Penal Law § 175.10) och skattebedrägeri (N.Y. Tax Law § 1806).

 

Skyldig pengar

Kommer lagen inte åt Trump, kanske hans egen advokatnota blir nog för att sänka honom.

När Bill Clinton lämnade Vita huset hade han dragit på sig 10 miljoner dollar i kostnader för juridisk hjälp.

En granskning av New York Times visade under hösten att Donald Trump har 300 miljoner dollar i lån som snart förfaller – pengar han personligen garanterat. Han är också inbegripen i en tvist med skattemyndigheten om ett möjligen felaktigt avdrag, som kan komma att kosta honom ytterligare 100 miljoner dollar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

33 minuter sedan, mikaellq säger:

Jag med som inte heller jag riktigt begriper vad Mattias menar. :) 

I min värld finns det "ett antal" potentiella extremister främst islamistisk och högerextrema grupper. Så det är fler än två som skulle kunna utföra dåd som helt enskilda individer eller som koordinerade vid behov. Så för att störa USA-s val är utförda dåd så få ( tack och lov!! ) att de knappast kan påverka. Vilket övrig kännedom om IS/Alkaida verkligen motsäger. Jag är fullständigt övertygad att de kan de ställa till ett formidabelt h-vete i europa om de bara vill.

 

Hittade denna läsning

https://www.sakerhetspolisen.se/download/18.a5cd4be16dfd84e1716fe/1586333459233/NCT-Helarsbedomning-2020.pdf

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, Telly82 säger:

Ska vi slå vad? :devil:

  Visa dolt innehåll

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/bnndMA/kan-hamna-i-fangelse--om-han-forlorar

 

 Risk 1: Federalt åtal

 Möjliga brott: Förhindrande av rättvisans gång, ”obstruction of justice” (18 U.S. Code § 73), ljugit för utredarna (18 U.S. Code § 1001), och konspiration med rysk underrättelsetjänst att begå brott mot USA (18 U.S. Code § 371).

 

Risk 2: Åtal i en delstat

 Möjliga brott: Förfalskande av bokföring (N.Y. Penal Law § 175.10) och skattebedrägeri (N.Y. Tax Law § 1806).

 

Skyldig pengar

Kommer lagen inte åt Trump, kanske hans egen advokatnota blir nog för att sänka honom.

När Bill Clinton lämnade Vita huset hade han dragit på sig 10 miljoner dollar i kostnader för juridisk hjälp.

En granskning av New York Times visade under hösten att Donald Trump har 300 miljoner dollar i lån som snart förfaller – pengar han personligen garanterat. Han är också inbegripen i en tvist med skattemyndigheten om ett möjligen felaktigt avdrag, som kan komma att kosta honom ytterligare 100 miljoner dollar.

 

Absolut! Hoppas du vinner rejält! rofl.gif.a48232f9c5746b0a611f3f297063cb13.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skärmavbild 2020-11-04 kl. 16.07.40.jpg

  • Haha 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Alix säger:

Det ser ut som att Joe Biden vinner valet. Då slipper vi alla fall tjatet om Trump.

Jag håller med. Fattar inte hur de orkar. Jag är mer intresserad av Sir Bug och iOS 14.2 som båda är på gång nu. :nerd:

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Axelman säger:

Jag är färdigfunderad. :)

Ska det samordnas lite så måste minst två personer vara inblandade, det måste också finnas ej säker kommunikationslänk mellan alla inblandade. Sedan måste alla inblandade var på rätt plats vid rätt tidpunkt.

 

Men du skulle antagligen kunna gå ner på stan ensam och göra en hel del kaos med en falukorv innan du blir omhändertagen.

  • Haha 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

51 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Ska det samordnas lite så måste minst två personer vara inblandade, det måste också finnas ej säker kommunikationslänk mellan alla inblandade. Sedan måste alla inblandade var på rätt plats vid rätt tidpunkt.

Det där är en bunt antaganden som du anser är nödvändiga. Jag finner dem inte relevanta. Inom ett land kan det finnas celler eller enskilda som är förberedda dels att agera efter eget befinnande och även i samarbete medelst minimal info. Att sprida datum och klockslag för attentat kan göras på många olika sätt och även via osäkra kommunikationer i kod via tex annonser.

"Gösta Abdulla vill möta Sickan Mohammad på torsdag klockan 2."

...

Men en sak har du rätt i. Man kan åstadkomma mycket med en rejäl falukorv!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trump vill att rösterna i Wisconsin räknas om. Trots att resultatet inte är fastställt.

 

Scott Walker, Trumpanhängare, kommenterar så här på Twitter:

 

 

Det visar att Trump är desperat. Han borde förstås vara informerad om detta.

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Axelman säger:

Det där är en bunt antaganden som du anser är nödvändiga. Jag finner dem inte relevanta. Inom ett land kan det finnas celler eller enskilda som är förberedda dels att agera efter eget befinnande och även i samarbete medelst minimal info. Att sprida datum och klockslag för attentat kan göras på många olika sätt och även via osäkra kommunikationer i kod via tex annonser.

"Gösta Abdulla vill möta Sickan Mohammad på torsdag klockan 2."

...

Men en sak har du rätt i. Man kan åstadkomma mycket med en rejäl falukorv!!

Jag kan inte klockan 2 på torsdag, har tvättstugan... 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Axelman säger:

Men en sak har du rätt i. Man kan åstadkomma mycket med en rejäl falukorv!!

 

42 minuter sedan, boevil säger:

Jag kan inte klockan 2 på torsdag, har tvättstugan... 

Det ni två hade tänkt göra med falukorven kan ni väl lika bra göra i tvättstugan? Dock vill jag inte veta några detaljer. ??

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 minuter sedan, DittDatt säger:

 

Det ni två hade tänkt göra med falukorven kan ni väl lika bra göra i tvättstugan? Dock vill jag inte veta några detaljer. ??

Var det inte mest på 70-talet falukorv användes?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

19 minuter sedan, DittDatt säger:

 

Det ni två hade tänkt göra med falukorven kan ni väl lika bra göra i tvättstugan? Dock vill jag inte veta några detaljer. ??

Du får läsa om det i tidningarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...