Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Pocahontas

Läste i tidningen idag...

Rekommendera Poster

Telly82
10 timmar sedan, Alix säger:

Erkännande inom processrätt är:

”en förklaring varigenom någon vidgår ett för honom oförmånligt konkret sakförhållande” /NE

Nu är ju inte tv-soffan detsamma som en polisutredning eller en rättegång.

Men jag tycker inte att du alltid ska ta allting så bokstavligt. Det är inte så att vissa branscher har varumärkesskyddat vissa begrepp.

Vad jag menade var att kommentaren i TV-soffan bara var just en kommentar präglad av eftertankens kranka blekhet. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Alix
1 timme sedan, Telly82 säger:

Vad jag menade var att kommentaren i TV-soffan bara var just en kommentar präglad av eftertankens kranka blekhet. 

Jaha, så polisen ska strunta i det och tänka att det var nog bara någonting han sade i affekt? Det tycker inte jag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Telly82
2 minuter sedan, Alix säger:

Jaha, så polisen ska strunta i det och tänka att det var nog bara någonting han sade i affekt? Det tycker inte jag.

Ja, för lagen säger väl att kan kan dömas för vad han visste eller kunde misstänka när han togs med byxorna nere. Inte för vad han kan ha fått reda på (eller börjat misstänka) efter detta, men före TV-intervjun.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Alix
1 timme sedan, Telly82 säger:

Ja, för lagen säger väl att kan kan dömas för vad han visste eller kunde misstänka när han togs med byxorna nere. Inte för vad han kan ha fått reda på (eller börjat misstänka) efter detta, men före TV-intervjun.

Jo, men det måste utredas. Man kan inte utgå från att han inte förstod det från början. Det han säger i tv utgör skäl nog att misstänka brottet. Vilket dock inte innebär att han har gjort sig skyldig till någonting.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Telly82
1 minut sedan, Alix säger:

Jo, men det måste utredas. Man kan inte utgå från att han inte förstod det från början. Det han säger i tv utgör skäl nog att misstänka brottet. Vilket dock inte innebär att han har gjort sig skyldig till någonting.

Jag tror vi är helt överens i frågan. :) 

• Rösta upp 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Mattiasgbg
15 timmar sedan, Alix säger:

Polisen ska upprätthålla och försvara lagen. Den ska inte offentligt kritisera lagen och inte heller kritisera människor som följer lagen. Han uppfattas givetvis inte som privatperson. Jag blir ganska häpen när jag läser om sådant här.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/filmade-dod-minderarig-pojke-polisen-rasar-gor-mig-forbannad

Jag tycker inte att det är så svårt att förstå varför en del filmar eller fotograferar sådant. Psykologiskt sett sätter de upp en barriär mellan sig själva och det som har hänt för att skydda sig mentalt.

Det är väl tyvärr ganska vanligt att poliser tycker om alla möjliga frågor?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Alix
6 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Det är väl tyvärr ganska vanligt att poliser tycker om alla möjliga frågor?

Gärna med uniformen på...

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Alix

”Betyder det att ni inte kommer vara lika globaliserade som förrut?

– Ja, det betyder det absolut.”

Yes!!! :galetglad:

https://www.svt.se/nyheter/jag-trodde-aldrig-att-det-skulle-kunna-handa-i-europa

Johan Norberg är som vanligt ute och snedseglar. Vilket man tydligt kan se i ljuset av Frankrikes agerande ovan.

https://www.svt.se/nyheter/bara-50-av-det-vi-ater-ar-svensk-mat

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Mattiasgbg
32 minuter sedan, Alix säger:

”Betyder det att ni inte kommer vara lika globaliserade som förrut?

– Ja, det betyder det absolut.”

Yes!!! :galetglad:

https://www.svt.se/nyheter/jag-trodde-aldrig-att-det-skulle-kunna-handa-i-europa

Johan Norberg är som vanligt ute och snedseglar. Vilket man tydligt kan se i ljuset av Frankrikes agerande ovan.

https://www.svt.se/nyheter/bara-50-av-det-vi-ater-ar-svensk-mat

Jag gissar att efter som mest tio år utan större störningar så kommer någon smart jävel med räknesticka börja argumentera för att det blir billigare om man tillverkar allt i en riktigt stor fabrik på andra sidan jorden och kör med just in time-leveranser.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Alix
2 timmar sedan, Mattiasgbg säger:

Jag gissar att efter som mest tio år utan större störningar så kommer någon smart jävel med räknesticka börja argumentera för att det blir billigare om man tillverkar allt i en riktigt stor fabrik på andra sidan jorden och kör med just in time-leveranser.

Säkert... :( 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Axelman
Postad (redigerade)
11 timmar sedan, Mattiasgbg säger:

..med 10 miljarder drönare!! :ninja:

Skärmavbild 2020-06-05 kl. 08.10.05.png

Redigerad av Axelman

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
lappen71

En till snyfthistoria från en person som får "lida" för sin egoism.

https://www.aftonbladet.se/family/a/mRkoG0/andrea-tog-bort-buske--tvingas-betala-rakning

Reglerna är klara och det går inte att jämka från fall till fall när man har tusentals hyresgäster.

Sedan jag började som styrelseledamot har jag förstått hur egoistiska människor egentligen är.

Det är jag,jag,jag och jag vill ha det så här. "Ja men nu har vi regler för hur det får se ut" , "Ja men vadå jag VILL ha det så här"

• Rösta upp 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Telly82
1 timme sedan, lappen71 säger:

https://www.aftonbladet.se/family/a/mRkoG0/andrea-tog-bort-buske--tvingas-betala-rakning

Reglerna är klara och det går inte att jämka från fall till fall när man har tusentals hyresgäster.

Sedan jag började som styrelseledamot har jag förstått hur egoistiska människor egentligen är.

Det är jag,jag,jag och jag vill ha det så här. "Ja men nu har vi regler för hur det får se ut" , "Ja men vadå jag VILL ha det så här"

Det finns en aspekt till, nämligen att hyresvärden struntar i att svara. Hon anmälde tydligen redan förra året flera gånger utan någon som helst respons. Det tycker jag är riktigt dålig stil av hyresvärden.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Axelman
1 timme sedan, lappen71 säger:

En snabb läsning ger vid handen att det fanns faktiska medicinska skäl för att avlägsna busken/trädet och inget egoistiskt tyckande. Sen vem som har rätt i vem som inte fick tag på vem har jag ingen aning om. Först går man ju till hyresvärden. Händer det inget får man dra in Hyresgästföreningen vilket hon inte verkar ha gjort. Så rätt i sak, fel metod.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Alix
35 minuter sedan, Axelman säger:

medicinska skäl för att avlägsna busken/trädet

Ja, hon kan säkert hävda nödvärn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Axelman
3 minuter sedan, Alix säger:

Ja, hon kan säkert hävda nödvärn.

Efter att Hyresgästföreningen kammat noll hade hon kunnat göra det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Alix
5 minuter sedan, Axelman säger:

Efter att Hyresgästföreningen kammat noll hade hon kunnat göra det.

Förlåt, jag menade nöd, inte nödvärn.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Nöd

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
lappen71
1 timme sedan, Axelman säger:

En snabb läsning ger vid handen att det fanns faktiska medicinska skäl för att avlägsna busken/trädet och inget egoistiskt tyckande. Sen vem som har rätt i vem som inte fick tag på vem har jag ingen aning om. Först går man ju till hyresvärden. Händer det inget får man dra in Hyresgästföreningen vilket hon inte verkar ha gjort. Så rätt i sak, fel metod.

Gjorde det? Kan inte se det. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Telly82
17 minuter sedan, lappen71 säger:

Gjorde det? Kan inte se det. 

Första raden i ingressen:

Busken vid uteplatsen gjorde situationen olidlig för Andreas barn som fick eksem och andningsproblem.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
lappen71
24 minuter sedan, Telly82 säger:

Första raden i ingressen:

Busken vid uteplatsen gjorde situationen olidlig för Andreas barn som fick eksem och andningsproblem.

Enligt henne ja. Inget medicinskt utlåtande. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Telly82
9 minuter sedan, lappen71 säger:

Enligt henne ja. Inget medicinskt utlåtande. 

Det står också:

När Andrea inte heller den här gången fick någon respons tog hon saken i egna händer och sågade ner busken. Hon märkte direkt att barnens besvär försvann.

Man behöver inget medicinskt utlåtande för att förstå sambandet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
lappen71
10 minuter sedan, Telly82 säger:

Det står också:

När Andrea inte heller den här gången fick någon respons tog hon saken i egna händer och sågade ner busken. Hon märkte direkt att barnens besvär försvann.

Man behöver inget medicinskt utlåtande för att förstå sambandet.

Axelman skrev medicinska skäl. Det är inte hon kvalificerade för att avge. 
Märkligt hur man kan i vissa fall utgå från vad en person påstår plötsligt är sanning. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Telly82
15 minuter sedan, lappen71 säger:

Axelman skrev medicinska skäl. Det är inte hon kvalificerade för att avge. 
Märkligt hur man kan i vissa fall utgå från vad en person påstår plötsligt är sanning. 

Som sagt: Förstår man inte sambandet så förstår man inte.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
lappen71
30 minuter sedan, Telly82 säger:

Som sagt: Förstår man inte sambandet så förstår man inte.

Ni utgår efter hennes utsago och sväljer den med hull och hår. Godtrogen är ett ord jag kommer tänka på. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...