Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Pocahontas

Läste i tidningen idag...

Rekommendera Poster

iMarc

Det är fel i Sveriges grundlag. Det ska finnas strikta lagar och regler att ta till i krissituationer. Svenskar i allmänhet är invaggad i ”Händerintemigdetskiterväljagiorkabrysig”-mentalitet, att liknas vid ”det sovande folket”. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Mattiasgbg
52 minuter sedan, iMarc säger:

Det är fel i Sveriges grundlag. Det ska finnas strikta lagar och regler att ta till i krissituationer. Svenskar i allmänhet är invaggad i ”Händerintemigdetskiterväljagiorkabrysig”-mentalitet, att liknas vid ”det sovande folket”. 

Det enda som eventuella fel jag kan hitta är att formuleringar som

Citat

Är riket i krig eller krigsfara eller råder sådana extraordinära förhållanden som är föranledda av krig eller av krigsfara som riket har befunnit sig i...

är standard. Vilket innebär att så längre det inte handlar om krig kan förhållandena vara hur extraordinära som helst utan att några specialregler kan tillämpas.

Sedan hade det varit bra om de som ansvarar för exempelvis skyddsutrustning hade sett till att sådan hade funnits. En lite jobbig grej i sammanhanget är att det kommunala självstyret kanske inte alltid är så självstyrande, nu har regeringen, genom sina myndigheter, fått styra upp saker som skyddsutrustning åt kommunerna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
iMarc
8 timmar sedan, Mattiasgbg säger:

Det enda som eventuella fel jag kan hitta är att formuleringar som

är standard. Vilket innebär att så längre det inte handlar om krig kan förhållandena vara hur extraordinära som helst utan att några specialregler kan tillämpas.

Sedan hade det varit bra om de som ansvarar för exempelvis skyddsutrustning hade sett till att sådan hade funnits. En lite jobbig grej i sammanhanget är att det kommunala självstyret kanske inte alltid är så självstyrande, nu har regeringen, genom sina myndigheter, fått styra upp saker som skyddsutrustning åt kommunerna.

Någon föreslog att slopa landstingen så kommunerna styrs av regeringen. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Mattiasgbg
35 minuter sedan, iMarc säger:

Någon föreslog att slopa landstingen så kommunerna styrs av regeringen. 

Någon har inte koll.

Gissar vilket text som har

Citat

Den förverkligas genom ett representativt och parlamentariskt statsskick och genom kommunal självstyrelse.

som tredje mening.

• Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Alix

Svenskar får inte resa mer än två timmar, samtidigt som andra får komma hit från andra länder. Hur ser du på det?

– Jag förstår att man kan tycka att det är konstigt ...”

Nej, då, inte alls, varför det? Låter jätterimligt... :rolleyes:

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/detta-galler-for-utlandska-turister-i-sverige

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Mattiasgbg
49 minuter sedan, Alix säger:

Svenskar får inte resa mer än två timmar, samtidigt som andra får komma hit från andra länder. Hur ser du på det?

– Jag förstår att man kan tycka att det är konstigt ...”

Nej, då, inte alls, varför det? Låter jätterimligt... :rolleyes:

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/detta-galler-for-utlandska-turister-i-sverige

Fast svenskar får resa mer än timmar. Jag har inte sett något i rekommendationerna som exkluderar de som inte bor i landet. Min tolkning är att även utlänningar ska undvika onödiga resor. Snacket om 1-2 timmar var ju bara ett förtydligande som gick ut på att vi ska undvika att fastna och belasta den lokala vården. Även det borde gälla utländska turister.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Alix
38 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Fast svenskar får resa mer än timmar. Jag har inte sett något i rekommendationerna som exkluderar de som inte bor i landet. Min tolkning är att även utlänningar ska undvika onödiga resor. Snacket om 1-2 timmar var ju bara ett förtydligande som gick ut på att vi ska undvika att fastna och belasta den lokala vården. Även det borde gälla utländska turister.

Du får kontakta Tegnell att han har missförstått alltihop.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Mattiasgbg
4 minuter sedan, Alix säger:

Du får kontakta Tegnell att han har missförstått alltihop.

Han verkar svara på något annat än den ställda frågan. Svenskar får, vad jag vet (jag har alltså inte sett något som förbjuder det), åka utomlands i mer än två timmar enligt gällande svenska regler. De ska däremot helst inte göra det. Och oavsett om det görs eller ej så ska händerna vara tvättade.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Alix
27 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Han verkar svara på något annat än den ställda frågan. Svenskar får, vad jag vet (jag har alltså inte sett något som förbjuder det), åka utomlands i mer än två timmar enligt gällande svenska regler. De ska däremot helst inte göra det. Och oavsett om det görs eller ej så ska händerna vara tvättade.

Är det inte bättre att man spritar händerna med tanke på tax free?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
mikaellq
15 minuter sedan, Alix säger:

betterthanthis.png.ee9eec6b66d275908978a2f282a22e47.png

Snacka går ju. Verkligheten är en helt annan.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/butiksagare-vadjar-efter-protesterna

Att de som nu skriker efter rättvisa själva begår brott mot andra, bara förstör?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
iMarc
1 timme sedan, Mattiasgbg säger:

Så jag kan alltså med spritade händer köra från Töcksfors till Ørje och handla Öl?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Alix
29 minuter sedan, mikaellq säger:

Att de som nu skriker efter rättvisa själva begår brott mot andra, bara förstör?

Snarare att ”vi” står på lösan sand. Bara för att rasisterna behandlar färgade/svarta på samma sätt innebär inte det att de senare har mer gemensamt med varandra än andra folkgrupper. Det finns en social stratifiering även hos färgade och svarta. En borgmästare har föga gemensamt med en kriminell in da hood. Men om hon med ”vi” menar etablerad medelklass har hon förstås rätt. Fast jag tror inte att hon menar det när hon uttalar sig så här.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Mattiasgbg
17 timmar sedan, Alix säger:

Är det inte bättre att man spritar händerna med tanke på tax free?

Lyssna på Trump, viruset bekämpas bäst på insidan.

17 timmar sedan, Alix säger:

betterthanthis.png.ee9eec6b66d275908978a2f282a22e47.png

Snacka går ju. Verkligheten är en helt annan.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/butiksagare-vadjar-efter-protesterna

Innan jag zoomade in på namnet och titeln trodde jag att det var en talesperson för Folkhälsomyndigheten.

16 timmar sedan, iMarc säger:

Så jag kan alltså med spritade händer köra från Töcksfors till Ørje och handla Öl?

Anders Tegnell lär inte hindra dig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
mikaellq
20 timmar sedan, Alix säger:

Snarare att ”vi” står på lösan sand. Bara för att rasisterna behandlar färgade/svarta på samma sätt innebär inte det att de senare har mer gemensamt med varandra än andra folkgrupper. Det finns en social stratifiering även hos färgade och svarta. En borgmästare har föga gemensamt med en kriminell in da hood. Men om hon med ”vi” menar etablerad medelklass har hon förstås rätt. Fast jag tror inte att hon menar det när hon uttalar sig så här.

Fast egentligen är det något ondsint jag upplever i uppdelningen av samhället på detta vis, vare sig det handlar om hudfärg, ursprung eller ekonomi. Identitetspolitik är det nya namnet på den urgamla rasismen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Alix
2 minuter sedan, mikaellq säger:

Fast egentligen är det något ondsint jag upplever i uppdelningen av samhället på detta vis, vare sig det handlar om hudfärg, ursprung eller ekonomi. Identitetspolitik är det nya namnet på den urgamla rasismen.

En sociolog (murvel och statsvetare också) som jag beskriver helst hur det är, inte hur det borde vara. Och om man vet hur det är, som i Sverige, vet man också att det i regel är värre annorstädes, vad gäller allting. Då ligger det nära till hands att gilla läget i Sverige. Alltså är jag konservativ i relativ mening. Vi ska bevara Sverige svenskt, höhö.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
mikaellq
2 minuter sedan, Alix säger:

En sociolog (murvel och statsvetare också) som jag beskriver helst hur det är, inte hur det borde vara. Och om man vet hur det är, som i Sverige, vet man också att det i regel är värre annorstädes, vad gäller allting. Då ligger det nära till hands att gilla läget i Sverige. Alltså är jag konservativ i relativ mening. Vi ska bevara Sverige svenskt, höhö.

Det var inte dig jag anklagade för något öht, bara för att vara på det klara med det.
Dig har jag svårare för att begripa mig på. Ibland vänster så det osar om det, ibland höger och nationalistisk... Värt att notera är att vilja behålla den svenska särprägeln med nationalsång, majstång, julgran och skolavslutning i kyrkan inget har med rasism att göra på något sätt. Rasism är negativ särbehandling i praktiken och inget annat.

Utan att vilja utveckla det så tror jag att amerikanarna nu har värre problem att ta itu med än rasism efter att de skyldiga till mordet placerats i fängelse.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Alix
21 minuter sedan, mikaellq säger:

Dig har jag svårare för att begripa mig på. Ibland vänster så det osar om det, ibland höger och nationalistisk...

Det är alldeles riktigt, det var väl inte så svårt? :D 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Alix

”– En tv-intervju som är gjord på ett visst sätt dagen efter när drevet går, det är inget riktigt bra underlag för en sådan allvarlig misstanke, säger Thomas Martinson, mannens advokat.”

Jodå, ett erkännande i en inspelad tv-intervju är ett alldeles utmärkt underlag. whoco5.gif.5107154cb3852de8459f205d5409033c.gif 

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/tv-kandis-far-offentlig-forsvarare-i-uppmarksammat-mal

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Telly82
3 minuter sedan, Alix säger:

Jodå, ett erkännande i en inspelad tv-intervju är ett alldeles utmärkt underlag. whoco5.gif.5107154cb3852de8459f205d5409033c.gif 

Det var väl inget erkännande. Frågan var väl inte "Erkänner du brottet oaktsam våldtäkt?"

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Mattiasgbg
38 minuter sedan, Telly82 säger:

Det var väl inget erkännande. Frågan var väl inte "Erkänner du brottet oaktsam våldtäkt?"

Nej. Jag vet inte, men jag gissar att det går att argumentera för att uttalandet, som handlar om tvång, gällde sexköp rent generellt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Alix
44 minuter sedan, Telly82 säger:

Erkännande inom processrätt är:

”en förklaring varigenom någon vidgår ett för honom oförmånligt konkret sakförhållande” /NE

Nu är ju inte tv-soffan detsamma som en polisutredning eller en rättegång.

Men jag tycker inte att du alltid ska ta allting så bokstavligt. Det är inte så att vissa branscher har varumärkesskyddat vissa begrepp.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
iMarc
2 timmar sedan, Alix säger:

Ja det är inte roligt när invandrare sitter och röker brass i källaren. Skyddsrummet var dessutom inrett med madrasser, stolar och askkoppar. HSB gör ingenting trots flera anmälningar av grannar inkl mig. Här var det ett städat och fint område för bara ett par år sedan utan vare sig droger, stölder och nedskräpning, nu är det ett Ghetto

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Alix

Polisen ska upprätthålla och försvara lagen. Den ska inte offentligt kritisera lagen och inte heller kritisera människor som följer lagen. Han uppfattas givetvis inte som privatperson. Jag blir ganska häpen när jag läser om sådant här.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/filmade-dod-minderarig-pojke-polisen-rasar-gor-mig-forbannad

Jag tycker inte att det är så svårt att förstå varför en del filmar eller fotograferar sådant. Psykologiskt sett sätter de upp en barriär mellan sig själva och det som har hänt för att skydda sig mentalt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...