Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Pocahontas

Läste i tidningen idag...

Rekommendera Poster

Pocahontas

Sverige borde öppna Barsebäck igen om danskjävlarna ska fortsätta släppa ut skitvatten i havet. 

Dumpa det radioaktiva avfallet nära deras skitutsläpp....

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Mattiasgbg
12 timmar sedan, Pocahontas säger:

Ulf Kristersson vet inte vad logistik är för något.

Har man inte haft ett riktigt jobb, så vet att inte att det krävs planering för att få ett sånt projekt att börja testa 100.000 människpr i veckan.

Munvädret hade väl torkat på honom så han var tvungen att börja käfta för att syns i rutan.

Räcker inte fyra månaders planering?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Telly82
14 timmar sedan, Mattiasgbg säger:

Inget hindrar väl att regeringen själva sysslar med tester?

"Bara" sådana praktiska saker att de inte har personal, lokaler, labb etc. Men det har regionerna.

14 timmar sedan, Mattiasgbg säger:

Men jag hade gärna testat för antikroppar.

Jag också. Men det är visst svårare att testa på.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Axelman
Postad (redigerade)

Gaphalsen Trump kollas nu av Twitter. Varvid Trump anklagar Twitter för att hindra yttrandefriheten. Jag tror att Trumpen är den absolut dummaste människa jag hört talas om i hela mitt liv.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/trumps-inlagg-faktaskollas-av-twitter

Redigerad av Axelman

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Alix
Just nu, Axelman säger:

Gaphalsen Trump kollas nu av Twitter. Varvid Trump anklagar Twitter för att hindra yttrandefriheten. Jag tror att Trumpen är den absolut dummaste människa jag hört talas om i hela mitt liv.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/trumps-inlagg-faktaskollas-av-twitter

Å, det finns mängder av människor som anser att privata företag måste upprätthålla yttrandefrihetsplattformar för dem. De är i och för sig idioter allihop.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Axelman
Postad (redigerade)
2 minuter sedan, Alix säger:

Å, det finns mängder av människor som anser att privata företag måste upprätthålla yttrandefrihetsplattformar för dem. De är i och för sig idioter allihop.

Men ingen av dem är president...... default_laugh.png.0fe87d91dad8c861f0b24af816112182.png

Redigerad av Axelman
  • Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Alix
8 minuter sedan, Axelman säger:

Men ingen av dem är president...... default_laugh.png.0fe87d91dad8c861f0b24af816112182.png

Högst troligen helt sant! :D 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Mattiasgbg
13 timmar sedan, Telly82 säger:

"Bara" sådana praktiska saker att de inte har personal, lokaler, labb etc. Men det har regionerna.

...

Det märks inte.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Mattiasgbg
12 timmar sedan, Alix säger:

BBC jämförde med en liknande grej Trump gjort tidigare, då kunde kvittret anses ha gjorts i tjänsten, vilket kunde göra ett ingripande känsligt. Men den här gången handlar det tydligen om saker som inte berör hans jobb.

Det fick mig att fundera lite, vad säger Twitters användarvillkor? Kan man twittra som regering? Vad skulle hända om någon regering twittrar om ett beslut som strider mot användarvillkoren?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Alix
59 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

BBC jämförde med en liknande grej Trump gjort tidigare, då kunde kvittret anses ha gjorts i tjänsten, vilket kunde göra ett ingripande känsligt. Men den här gången handlar det tydligen om saker som inte berör hans jobb.

Det fick mig att fundera lite, vad säger Twitters användarvillkor? Kan man twittra som regering? Vad skulle hända om någon regering twittrar om ett beslut som strider mot användarvillkoren?

Ja, de skriver:

”If you are accepting these Terms and using the Services on behalf of a company, organization, government, or other legal entity, you represent and warrant that you are authorized to do so and have the authority to bind such entity to these Terms, in which case the words “you” and “your” as used in these Terms shall refer to such entity.”

Verkar vara samma i hela världen. Det övriga kan jag inte bedöma.

https://twitter.com/en/tos

• Tack 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
lappen71
Postad (redigerade)

Har svårt för sådana här snyfthistorier. Jag har varit med i A-kassan i 31år. Har en extra inkomst och bolåneförsäkring. Bara för att INTE hamna i en liknande situation. Nu vet man inte hela historien och artikeln blandar frisk med orden A-kassa och Alfakassa som inte är samma sak.

Edit: Ser att han inte gått med i A-kassan för att han hållit på med försäljning 

🤔

https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/3Jyeqv/joakim-har-vantat-pa-ersattning-fran-a-kassan-i-manader  

Redigerad av lappen71

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Axelman
2 timmar sedan, lappen71 säger:

Har svårt för sådana här snyfthistorier. Jag har varit med i A-kassan i 31år. Har en extra inkomst och bolåneförsäkring. Bara för att INTE hamna i en liknande situation. Nu vet man inte hela historien och artikeln blandar frisk med orden A-kassa och Alfakassa som inte är samma sak.

Edit: Ser att han inte gått med i A-kassan för att han hållit på med försäljning 

🤔

https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/3Jyeqv/joakim-har-vantat-pa-ersattning-fran-a-kassan-i-manader  

När jag hade eget företag  var jag ansluten till Småa som är småföretagarnas akassa. Det finns akassa till alla. Om man vill. Problemet med många är att de är styva i korken och tror inte att man blir drabbad.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
lappen71
Just nu, Axelman säger:

När jag hade eget företag  var jag ansluten till Småa som är småföretagarnas akassa. Det finns akassa till alla. Om man vill. Problemet med många är att de är styva i korken och tror inte att man blir drabbad.

Precis därför känner jag inget medlidande över dom som grinar. Som man bäddar får man ligga.....oftast.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Alix

Jag har tjatat på mina barn att gå med. Speciellt nu när villkoren är generösa. Men inte då... :rolleyes:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Axelman
14 timmar sedan, Alix säger:

Jag har tjatat på mina barn att gå med. Speciellt nu när villkoren är generösa. Men inte då... :rolleyes:

Det finns vissa självklara saker i livet man bara gör. Som att borsta tänder, köra på höger sida i trafiken, inse att Trump är knäpp i huvudet och vara med i en a-kassa. rofl.gif.142b25daf182c2d0ee2a15c5e23a9d4b.gif

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Alix
5 timmar sedan, Axelman säger:

vara med i en a-kassa

Det är inte jag. :( 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Axelman
2 timmar sedan, Alix säger:

Det är inte jag. :( 

Inte jag heller nu mera. Jag är ju "statsanställd"....:fane:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Alix
19 minuter sedan, Axelman säger:

Inte jag heller nu mera. Jag är ju "statsanställd"....:fane:

Statens kassa är liten men säker. Hoppas jag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Axelman
5 minuter sedan, Alix säger:

Statens kassa är liten men säker. Hoppas jag.

FK är intressanta. Det är snudd på omöjligt att komma i nåd där. Men när man väl gör det är de orubbliga. Du SKA ha pengarna!! default_laugh.png.93f625d52f5126f2ede8740e3bf9fd30.png

• Rösta upp 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Axelman
Postad (redigerade)

Trump:

"-Hong Kong har inte längre ett självstyre"

Tänk att det faktiskt händer att man håller med Trump. Men statistiskt sett måste det ske.... whoco5.gif.3f5d522abd465f5c5b9108f719797952.gif.fd56f0f948e3d6d07c3f45cc901f1459.gif

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/trump-hongkong-har-inte-langre-ett-sjalvstyre

Redigerad av Axelman

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Axelman

Men det vägs upp av det normala....:bla:..dvs Trump bryter med WHO när WHO har som mest att göra kanske sedan WHO kom till. Om man nu är i konflikt med WHO, skulle man inte kunna vänta tills pandemin stillar sig? Närå. Pang på bara!  

IDIOT!!!!!

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/usa-bryter-med-who-misslyckades-gora-nodvandiga-reformer

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Telly82

https://www.hd.se/2020-05-31/nar-krisen-kom-rackte-skyddsutrustning-bara-i-48-timmar

(Betalartikel)

En pandemi kunde komma när som helst. Ändå fattades både munskydd och visir på sjukhusen i Skåne. Flera gånger var det osäkert om skyddsutrustningen ens skulle räcka i 48 timmar. Idag kan HD och Sydsvenskan visa hur Region Skåne helt struntat i att bygga upp beredskapslager.

Vi går tillbaka till 2006. Försvarets beredskapslager har monterats ner och Socialstyrelsen ger ut riktlinjer för vilken beredskap regionerna och landstingen bör ha.
På Region Skåne inser smittskyddsläkare Hans Bertil Hansson att beredskapen inte räcker. Han skriver till katastrof- och beredskapsrådet att det behövs en utredning om ett lager. Det ska innehålla skyddskläder, munskydd, handskar, handsprit - för 3-5 års normalförbrukning.
Alla sjukhus hjälper till att räkna fram vad de behöver.
Listan blir lång. Men så mycket mer händer inte.

Ett år senare, 2007, tar Rolf Ohrlander, chef för Katastrof och beredskap i Region Skåne, upp behovet. I en intern skrivelse hänvisar han till Socialstyrelsens riktlinjer. Regionen ska förbereda sig för en pandemi där 25 procent av befolkningen kommer att insjukna under en period på 6-8 veckor. Det kommer inte att finnas något vaccin. Ett scenario som är väldigt likt coronakrisen.

Men politikerna tar inget beslut om att bygga upp ett beredskapslager. Istället väljer de en helt annan väg.
Politikerna bestämmer att inköp och leveranser av sjukvårdsmaterial ska läggas ut på entreprenad. Ett privat bolag får ansvaret.

Och i december 2019, när politikerna i regionstyrelsen ska revidera epidemiplanen, plockas stycket om beredskapslagret bort. Ingen reserverar sig.

Jag blir så förb... :angry:

• Rösta upp 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Alix
4 minuter sedan, Telly82 säger:

Spoiler

https://www.hd.se/2020-05-31/nar-krisen-kom-rackte-skyddsutrustning-bara-i-48-timmar

(Betalartikel)

En pandemi kunde komma när som helst. Ändå fattades både munskydd och visir på sjukhusen i Skåne. Flera gånger var det osäkert om skyddsutrustningen ens skulle räcka i 48 timmar. Idag kan HD och Sydsvenskan visa hur Region Skåne helt struntat i att bygga upp beredskapslager.

Vi går tillbaka till 2006. Försvarets beredskapslager har monterats ner och Socialstyrelsen ger ut riktlinjer för vilken beredskap regionerna och landstingen bör ha.
På Region Skåne inser smittskyddsläkare Hans Bertil Hansson att beredskapen inte räcker. Han skriver till katastrof- och beredskapsrådet att det behövs en utredning om ett lager. Det ska innehålla skyddskläder, munskydd, handskar, handsprit - för 3-5 års normalförbrukning.

Ett år senare, 2007, tar Rolf Ohrlander, chef för Katastrof och beredskap i Region Skåne, upp behovet. I en intern skrivelse hänvisar han till Socialstyrelsens riktlinjer. Regionen ska förbereda sig för en pandemi där 25 procent av befolkningen kommer att insjukna under en period på 6-8 veckor. Det kommer inte att finnas något vaccin. Ett scenario som är väldigt likt coronakrisen.

Men politikerna tar inget beslut om att bygga upp ett beredskapslager. Istället väljer de en helt annan väg.
Politikerna bestämmer att inköp och leveranser av sjukvårdsmaterial ska läggas ut på entreprenad. Ett privat bolag får ansvaret.

Och i december 2019, när politikerna i regionstyrelsen ska revidera epidemiplanen, plockas stycket om beredskapslagret bort. Ingen reserverar sig.

Mycket typiskt Sverige, tyvärr. Det skulle förvåna mig om något landsting har gjort som Socialstyrelsen riktlinjerat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
greenclick
Just nu, Telly82 säger:

(Betalartikel)

Jag reagerar på samma sätt...

Här har det tillsatts direktörer i regionens högkvarter och det har legat sparkrav på sjukvård och omsorg så länge jag kan minnas. Kontentan av detta, i skarpt läge, så visar det sig att strategin inte håller. Sparkraven har urholkat lager och organisation. Det finns inte tillräckligt med skyddsutrustning, provutrustningen i denna region når inte behovsnivån och äldreomsorgens kapacitet är skrämmande låg. 

Jag har min fru och släkt i första linjens försvar inom svensk sjukvård och jag ser hur de sliter. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...