Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Pocahontas

Läste i tidningen idag...

Rekommendera Poster

3 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Även antalet epidemiologer i tråden ökar exponentiellt, nu är vi tre.

Linjärt skulle jag säga. Först kom en, sen kom en till och så ytterligare en.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan, Axelman säger:

Linjärt skulle jag säga. Först kom en, sen kom en till och så ytterligare en.

Vad blir noll i förrgår, en igår och tre idag, då? :P;) 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 minut sedan, Alix säger:

Vad blir noll i förrgår, en igår och tre idag, då? :P;) 

Shit! Vi har en galloperande pandemi av vansinne på forumet!! rofl.gif.25f4b5da3c893119937169e56d1183cc.gif

• Haha 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 minuter sedan, Axelman säger:

Shit! Vi har en galloperande pandemi av vansinne på forumet!! rofl.gif.25f4b5da3c893119937169e56d1183cc.gif

Om vi isolerar tråden nu så kanske vi kan börja posta igen till påsken.

• Haha 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
20 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Om vi isolerar tråden nu så kanske vi kan börja posta igen till påsken.

Vi kanske ska intensivvårda den i stället...? Stoppa den i en kuvös...? :whistling:

Skärmavbild 2020-03-30 kl. 11.29.38.png

Redigerad av Axelman
  • Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man behöver inte vara professor för att fatta detta:

C048E5CE-9A11-4A87-9AE1-28448E2C4A62.jpeg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skärmavbild 2020-03-31 kl. 14.12.09.jpg

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2020-03-30 på 22:15, Alix säger:

WHO ❤️ Kina = sant.

:sick:

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/varfor-vill-inte-who-prata-om-taiwan

Taiwan får klara sig utan WHO:s hjälp. Och vi får klara oss utan Taiwans insikter. :ThumbsDown:

De flesta vågar inget ställda inför diktaturen.
Med WHO som med FN, vad ska man med dem till när de låter vidrig diktatur bestämma som bär ansvar för krig och nu ännu mer lidande och död? :superirriterad:

• Ledsen 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
14 minuter sedan, mikaellq säger:

De flesta vågar inget ställda inför diktaturen.
Med WHO som med FN, vad ska man med dem till när de låter vidrig diktatur bestämma som bär ansvar för krig och nu ännu mer lidande och död? :superirriterad:

Ur Kinas perspektiv är det rimligt. Taiwan är en (olydig) del av Kina, men Peking talar för Kina, hela Kina, eftersom det är Kina som är medlem i FN (alltså WHO).

Däremot borde givetvis FN/WHO studera allt möjligt som är relevant, men det kan vara svårt/känsligt att peta i ett medlemslands interna angelägenheter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
8 timmar sedan, Mattiasgbg säger:

Ur Kinas perspektiv är det rimligt. Taiwan är en (olydig) del av Kina, men Peking talar för Kina, hela Kina, eftersom det är Kina som är medlem i FN (alltså WHO).

Däremot borde givetvis FN/WHO studera allt möjligt som är relevant, men det kan vara svårt/känsligt att peta i ett medlemslands interna angelägenheter.

Problemet är att Kina är inte rimligt på något sätt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

”President Donald Trump säger det kan vara två smärtsamma veckor som väntar. Han uppmanar befolkningen att följa uppmaningarna om att arbeta hemifrån, inte äta på restauranger eller barer och inte träffas fler än tio personer.

– Vi vill att amerikanerna ska vara förberedda på de tuffa dagar som ligger framför oss, säger presidenten.”

Vilken galning! Ännu ett prov på världshotande vansinne. :armskeptisk:

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/dubblad-dodssiffra-i-usa-pa-tre-dagar

:hihihi:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skärmavbild 2020-04-01 kl. 09.25.17.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Märklig slutsats. Finns länder som varit med i både första och andra världskriget som skött detta sämre. USA ska vi inte ens nämna som krigar jämnt. 

2C97B149-D6BC-4A27-8AC4-A8682769BC0F.jpeg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Snabbt och robust. Jojo. Vettigt och smart då?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är högkonjunktur för gaphalsar som vill stänga och släcka ner allting. Jag antar att de bearbetar sin ångest på så vis. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
53 minuter sedan, lappen71 säger:

Märklig slutsats. Finns länder som varit med i både första och andra världskriget som skött detta sämre. USA ska vi inte ens nämna som krigar jämnt. 

2C97B149-D6BC-4A27-8AC4-A8682769BC0F.jpeg

Till USAs försvar kan nämnas att de har dålig erfarenhet av krig på hemmaplan, de senaste hundra åren har de huvudsakligen krigat utomlands, vilket har gjort att deras civilbefolkning inte har blivit särskilt drabbad.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Finns det någon rapport som säger att någon återinsjuknat i corona? Jag har inte hört om nåt. Smittskyddläkare har vad jag hört inte kunnat fastställa om man blev immun efter en vända.

Redigerad av Axelman

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Just nu, Axelman säger:

Finns det någon rapport som säger att någon återinsjuknat i corona? Jag har inte hört om nåt. Smittskyddläkare kunde inte säga tidigare om man blev immun efter en vända.

Det vore konstigt om man inte blir immun åtminstone för en tid. Annars skulle ju det här viruset cirkulera runt och göra alla sjuka jämt och ständigt. Jag satsar på att man i alla fall blir säsongsimmun. Exempelvis vinterkräksjukan är synnerligen smittsam och ger endast en kortvarig immunitet. Viruset står emot handsprit. Källa. Men den är inte så himla vanlig trots det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
11 minuter sedan, Alix säger:

Det vore konstigt om man inte blir immun åtminstone för en tid. 

Det är den allmänna uppfattningen vad jag hört. Men det innebär inte att det blir så och det måste man ta hänsyn till tills man vet. När vet någon?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
45 minuter sedan, Axelman säger:

Det är den allmänna uppfattningen vad jag hört. Men det innebär inte att det blir så och det måste man ta hänsyn till tills man vet. När vet någon?

Det vet jag inte. Jag tror ingen kan veta förrän det har gått ett tag. Annars kan man så att säga inte veta. Det är ju empiri via erfarenhet. Det vill säga, man kan konstatera att de som har haft covid-19 i år har fått det igen.

FHM skriver:

”Det är oklart hur länge man kommer att vara immun. Utifrån tidigare erfarenheter så är bedömningen att immuniteten varar så länge att man inte kommer att smittas fler gånger under en och samma säsong.”

https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/fragor-och-svar/

Jag kör på det. Time will tell. Mer läsning:

https://www.dn.se/nyheter/vetenskap/kan-man-bli-immun-mot-nya-coronaviruset-det-har-vet-vi/

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
2 timmar sedan, Axelman säger:

Jag har uppfattat det som att viruset inte verkar mutera med någon oroväckande hastighet. Det har ju inte direkt med immunitet att göra, men det borde göra att ungefär samma virus kan finnas kvar ett tag, vilket bör vara bra ur immunitetsperspektiv, både för enskilda och för flocken.

Redigerad av Mattiasgbg
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...