Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Pocahontas

Läste i tidningen idag...

Rekommendera Poster

Dykardräkt då..:P

• Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skärmavbild 2020-03-26 kl. 18.31.35.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
13 timmar sedan, Pocahontas säger:

Jag kan tycka att det är fascinerande oprecist - "före detta rökare", hur länge är man det, är det livslångt? Jag har rökt i ungdomen, men det är över 30 år sedan jag slutade, är jag fortfarande att betrakta som "före detta rökare". Tekniskt sett är jag naturligtvis det, men hur är det ur medicinsk synvinkel?

Det är samma som de skriver om andra riskfaktorer. Jag har högt blodtryck, i teorin, sedan cirka 40 år tillbaka, troligtvis genetiskt eftersom det är oberoende av vikt och motion, men medicin håller det nere på låga nivåer. Ingen information om det är okontrollerat högt blodtryck eller hypertoni som utgör risken.

Diabetes samma sak, jag är diagnosticerad med diabetes typ 2, men har inte något problem med det, mina värden är numera "friska" utan medicinering, men enligt vården kan man inte bli "frisk" från en kronisk sjukdom som diabetes. Hur skall man då bedöma risken man är utsatt för?

Normalt brukar man kunna skylla sådan här oprecis information på massmedia, men inte i det här fallet. Det här är precis lika vagt uttryckt från sjukvården. Jag kan acceptera att de inte vet, men de borde kunna uttrycka sig tydligare än vad de gör ändå.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
5 minuter sedan, Svolder säger:

"före detta rökare", hur länge är man det, är det livslångt?

Här hittade jag en del information:

https://www.1177.se/Vastra-Gotaland/kampanjer/rokfri/det-hander-i-kroppen-nar-du-slutar-roka/

De flesta risker med att man har rökt torde alltså försvinna eller minska kraftigt med tiden.

Det är aldrig för sent att sluta! :) 

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
6 minuter sedan, Alix säger:

Här hittade jag en del information:

https://www.1177.se/Vastra-Gotaland/kampanjer/rokfri/det-hander-i-kroppen-nar-du-slutar-roka/

De flesta risker med att man har rökt torde alltså försvinna eller minska kraftigt med tiden.

Det är aldrig för sent att sluta! :) 

Jodå, den informationen finns där, och jag är normalt inte orolig med tanke på att det förflutit så lång tid sedan jag slutade, men nu anges bara det ytterst oprecisa "före detta rökare" som riskfaktor för covid-19. Jag är otvivelaktigt "före detta rökare", men i den informationen som ges gällande covid-19 gör man ingen skillnad mellan om man slutade för en vecka sedan eller för flera decennier sedan.

• Rösta upp 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
7 minuter sedan, Svolder säger:

... i den informationen som ges gällande covid-19 gör man ingen skillnad mellan om man slutade för en vecka sedan eller för flera decennier sedan...

Just för att man inte vet! Den refererade studien handlar om 78 personer i Kina. Det är den enda studien som är publicerad, data är preliminära. Ingen vet om det är överförbart till svenska förhållanden. Varför verkar män drabbas hårdare än kvinnor? hur ser luftföroreningar ut i Kinas influensa område? Vilka arbeten har de haft i livet? Svetsat, jobbat i gruva, dirigerat trafik?

Det man vet om tobakens effekt på luftvägsinfektioner, slutade du röka för mer än 3 månader sedan så har risken minskat betydligt. Det man vet om riskfaktor högt blodtryck är inte så mycket. Har de haft goda blodtrycksvärden med medicin? vilken medicintyp i så fall? vilka komplikationer har de haft i blodkärl,hjärta,njurar? Inte tillräckligt redovisat, just för att ingen samlat tillräckliga data.

Tills vidare får du tänka som när det gäller riskfaktor ålder. 70 år ökad risk, 80 år starkt ökad risk. Men det betyder ju inte att 69 år är riskfritt. Jämför förbudet att samla 500 personer, några tyckte att 499 personer var helt OK och utan risk och bjöd in till teater eller after-ski. Hur tänkte de att virus beter sig?

Slutat röka för decennier sedan? I princip ingen riskökning för Covid-19.

https://tobaksfakta.se/rokare-drabbas-hardare-av-covid-19/

https://lakartidningen.se/Opinion/Debatt/2020/03/Coronavirus--annu-ett-skal-till-rokfrihet/

https://www.hjart-lung.se/din-halsa/livsstil/rokning-och-tobak/

Sven

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
17 minuter sedan, sefr säger:

Hur tänkte de att virus beter sig?

Politikerna och FHM? :D;) 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, Svolder säger:

Jag kan tycka att det är fascinerande oprecist - "före detta rökare", hur länge är man det, är det livslångt? Jag har rökt i ungdomen, men det är över 30 år sedan jag slutade, är jag fortfarande att betrakta som "före detta rökare". Tekniskt sett är jag naturligtvis det, men hur är det ur medicinsk synvinkel?

Det är samma som de skriver om andra riskfaktorer. Jag har högt blodtryck, i teorin, sedan cirka 40 år tillbaka, troligtvis genetiskt eftersom det är oberoende av vikt och motion, men medicin håller det nere på låga nivåer. Ingen information om det är okontrollerat högt blodtryck eller hypertoni som utgör risken.

Diabetes samma sak, jag är diagnosticerad med diabetes typ 2, men har inte något problem med det, mina värden är numera "friska" utan medicinering, men enligt vården kan man inte bli "frisk" från en kronisk sjukdom som diabetes. Hur skall man då bedöma risken man är utsatt för?

Normalt brukar man kunna skylla sådan här oprecis information på massmedia, men inte i det här fallet. Det här är precis lika vagt uttryckt från sjukvården. Jag kan acceptera att de inte vet, men de borde kunna uttrycka sig tydligare än vad de gör ändå.

Jag var utsatt för passiv megarökning under hela min uppväxt men har aldrig rökt själv. Diabetes och lätt astma har jag också. Jag drar slutsatsen av all info att det är mera allmänkonditionen som fäller avgörandet än medicinska "titlar". Dvs om man orkar kämpa under en längre tid.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
36 minuter sedan, Alix säger:

Politikerna och FHM? :D;) 

Jag undrar om de tänker lika. Jämför duggregn, när blir det regn? 500 droppar i sekunden? eller när du får den 499e droppen i ögat? Eller arga insändare, 499 inlägg-ingen fara, alla kan inte hålla med. 500 inlägg: folkstorm, befolkningen rasar mot...

• Gilla 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

”Att vi gjorde det var för att tidningsbranschen är pressad och vi ser ett gyllene tillfälle att råda bot på det.”

Vad han egentligen borde ha sagt, efter att de begick ett etiskt övertramp.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/thomas-14-arige-son-fick-corona-fick-oanade-konsekvenser

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Så här agerar "världens bästa president i USA någonsin" i Coronafrågan. Igår tonade han ner behovet av respiratorer. Idag tar han till krigslagar (!!!!):tappahakan: för att tvinga GM att tillverka dem. Jämrans stolpskott! Stackars land som har en galning som president.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/trump-tvingar-storforetag-att-tillverka-respiratorer

Redigerad av Axelman

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
18 minuter sedan, Axelman säger:

Så här agerar "världens bästa president i USA någonsin" i Coronafrågan. Igår tonade han ner behovet av respiratorer. Idag tar han till krigslagar (!!!!):tappahakan: för att tvinga GM att tillverka dem. Jämrans stolpskott! Stackars land som har en galning som president.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/trump-tvingar-storforetag-att-tillverka-respiratorer

Tycker att Trump borde åka och hälsa på Boris istället

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Medier borde ha egna sajter för vanliga nyheter. De drunknar i covid-19. The Guardian är hopplös. Även vanliga nyheter skrivs i relation till viruset. Eller tvärtom, man kan ha en stor knapp på sajten som heter covid-19.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan, Axelman säger:

Krigslagen det handlar om är https://en.wikipedia.org/wiki/Defense_Production_Act_of_1950

och (staten) New Yorks guvernör har i minst några dagar varit väldigt tydlig med att han anser att presidenten bör använda sig av den lagen.

Man kan ungefär sammanfatta den där lagen med att den minskar tjafsandet innan produktionen startar. Lite samma sak som att man i Sverige för tillfället tillåter viss användning av vissa skyddsmasker som saknar CE-märkning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
17 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Krigslagen det handlar om är https://en.wikipedia.org/wiki/Defense_Production_Act_of_1950

och (staten) New Yorks guvernör har i minst några dagar varit väldigt tydlig med att han anser att presidenten bör använda sig av den lagen.

Man kan ungefär sammanfatta den där lagen med att den minskar tjafsandet innan produktionen startar. Lite samma sak som att man i Sverige för tillfället tillåter viss användning av vissa skyddsmasker som saknar CE-märkning.

Det var inte lagen det handlar om utan Trumps irrationella ryckningar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan, Axelman säger:

Det var inte lagen det handlar om utan Trumps irrationella ryckningar.

Formuleringen (!!!) fick mig att tro att det var lagen det handlade om.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
8 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Formuleringen (!!!) fick mig att tro att det var lagen det handlade om.

"Igår tonade han ner behovet av respiratorer. Idag tar han till krigslagar (!!!!)"

Citerar mig själv. Det kan väl inte vara så svårt att begripa... jag förstår precis! :) 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
31 minuter sedan, Alix säger:

Andra länder ska sluta bry sig och fokusera på sitt. Vi har vårt. :armskeptisk:

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/svensk-coronataktik-ifragasatts-i-internationell-press

Som jag skrev förut så menade en reporter på SVT att sverige är ensamt i att lyssna och följa forskares råd. Resten politiserar det hela mer. Att slå på folket och tvinga dem hit och dit ger sken av handlingskraft. Om nu det visar sig att det inte fungerar vad gör man då? Alla förordningar angående Corona blir bara effektiva om folk förstår och är villiga. Det framkommer ju att många som har fått hårda föreskrifter ändå skiter i dem.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
5 timmar sedan, Axelman säger:

Som jag skrev förut så menade en reporter på SVT att sverige är ensamt i att lyssna och följa forskares råd. Resten politiserar det hela mer. Att slå på folket och tvinga dem hit och dit ger sken av handlingskraft. Om nu det visar sig att det inte fungerar vad gör man då? Alla förordningar angående Corona blir bara effektiva om folk förstår och är villiga. Det framkommer ju att många som har fått hårda föreskrifter ändå skiter i dem.

Risken finns ju också att vårt vägval är det som inte fungerar. Vad gör vi då?

Allt är avvägningar där man kalkylerar med en viss risknivå. Alla vet att stora mängder människor kommer att avlida vilken väg man än väljer. frågan är ju bara vilken väg som A. får lägsta dödligheten per capita och B. får minst ekonomiska konsekvenserna för samhället och C. som ger upphov till minst antal efterföljande självmord och D. lyckas hålla samhällskontraktet levande och som kan ha kvar åtminstone en rudimentär välfärd.

Ingen har facit ännu. Om två år kan vi börja utvärdera. Förhoppningsvis.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
23 minuter sedan, Svolder säger:

Risken finns ju också att vårt vägval är det som inte fungerar. Vad gör vi då?

Allt är avvägningar där man kalkylerar med en viss risknivå. Alla vet att stora mängder människor kommer att avlida vilken väg man än väljer. frågan är ju bara vilken väg som A. får lägsta dödligheten per capita och B. får minst ekonomiska konsekvenserna för samhället och C. som ger upphov till minst antal efterföljande självmord och D. lyckas hålla samhällskontraktet levande och som kan ha kvar åtminstone en rudimentär välfärd.

Ingen har facit ännu. Om två år kan vi börja utvärdera. Förhoppningsvis.

Vårt vägval fungerar ju. Målet är att hålla nere kurvan och jämför man med Spanien och Italien är vår kurva flackare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi gör verkligen något rätt. Denna visar att vi har verkligen en flackare kurva som gör att sjukvården klarar av att ta hand om dom sjuka.

812533110_Skrmavbild2020-03-29kl_18_44_46.thumb.png.61dcf5cc5ef4ca4c53602d073028683d.png

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ulf Kristersson vill genomföra "masstester" ang Corona, och jämför Sverige med Island.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...