Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Läste i tidningen idag...


Pocahontas
 Share

Rekommendera Poster

4 minuter sedan, lappen71 säger:

Och högre straff fungerar bevisligen inte så det kommer bli verkningslöst.

Detta är ju en sak som fången direkt kan påverka.

Sedan beror det på vad man menar med "verkningslöst". För de (tilltänkta) brottsoffren är det inte verkningslöst. Buset begår inga brott när de sitter inne och därmed inga brottsoffer som drabbas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Telly82 säger:

Detta är ju en sak som fången direkt kan påverka.

Sedan beror det på vad man menar med "verkningslöst". För de (tilltänkta) brottsoffren är det inte verkningslöst. Buset begår inga brott när de sitter inne och därmed inga brottsoffer som drabbas.

Det här du har din föråldrade och förlegade synsätt. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, lappen71 säger:

Det här du har din föråldrade och förlegade synsätt. 

Det är bara din åsikt.

När du inte håller med mig kallas det åsikt. När du håller med mig kallas det insikt. :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, Telly82 säger:

Det är bara din åsikt.

När du inte håller med mig kallas det åsikt. När du håller med mig kallas det insikt. :) 

Straff har och kommer aldrig att avskräcka desperata människor.

Brottslighet skall förebyggas bort. 

https://rikoksentorjunta.fi/sv/teorier-om-orsaker-till-brottslighet

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Coca-cola, som producerar Fanta, säger att man under en längre tid arbetat aktivt för att minska mängden tillsatt socker i sina produkter.”

 

Det totala och kompletta skitsnacket!

 

Det enda som fungerar är läskskatt. Jag hoppas Ms Keane är nöjd med sin lön...

 

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/cancerfonden-efterlyser-laskskatt-i-sverige

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

41 minuter sedan, lappen71 säger:

Det här du har din föråldrade och förlegade synsätt. 

Du anser alltså att det är föråldrat och förlegat att se till brottsoffrens bästa. Då vet vi det.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, lappen71 säger:

Det här du har din föråldrade och förlegade synsätt. 

Jag tänker mer på brottsoffers välbefinnande än brottslingars välbefinnande. Det är naturligtvis tidlöst och kan därmed inte vara föråldrat eller förlegat.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

2 timmar sedan, Telly82 säger:

Ja, jag vet.

Men när det gäller rymning så är det liksom inget att diskutera. Fången är inte i cellen och har alltså rymt.

Jag trodde att jag hade permission förra veckan.

 

En vakt sa att regeringen hade benådat mig.

 

Rymning? Det var ju tre beväpnade personer som bröt sig in i ert uselt bevakade fängelse och kidnappade mig.

2 timmar sedan, Telly82 säger:

I detta fallet tycker jag det. Fängelseledningen kan ju beordra att en fånge ska isoleras, exempelvis. Detta kan ju vara en liknande administrativ åtgärd. Likaväl som man räknar fram frisläppningsdatum med det antalet dagar rymningen varat, så räknar man fram ytterligare lika många dagar.

Vill man nödvändigtvis justera släppdatum så kan man använda den tredjedel av straffet som många inte avtjänar inlåsta. Och hur göra med livstidsdömda? Ska de avtjäna exempelvis livstid plus sex dygn?

1 timme sedan, Telly82 säger:

Detta är ju en sak som fången direkt kan påverka.

Sedan beror det på vad man menar med "verkningslöst". För de (tilltänkta) brottsoffren är det inte verkningslöst. Buset begår inga brott när de sitter inne och därmed inga brottsoffer som drabbas.

Alla brott har inte brottsoffer.

Men visst, obligatoriskt livstidsstraff vid brottslighet hade antagligen minskat viss upprepad brottslighet.

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 timmar sedan, Mattiasgbg säger:

Och hur göra med livstidsdömda? Ska de avtjäna exempelvis livstid plus sex dygn?

Det som kallas livstid är i Sverige i genomsnitt 25 år. Det är VÄLDIGT sällan någon livstidsdömd faktiskt dör i fängelset.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Telly82 säger:

Det som kallas livstid är i Sverige i genomsnitt 25 år. Det är VÄLDIGT sällan någon livstidsdömd faktiskt dör i fängelset.

Det inte bara kallas livstid, det är livstid. Att straffet ofta förkortas senare i processen är en annan sak.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Det inte bara kallas livstid, det är livstid

Nope, det bara kallas så under i genomsnitt 25 år.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

25 minuter sedan, Telly82 säger:

Nope, det bara kallas så under i genomsnitt 25 år.

Liknande argument kan användas på begreppet våldtäkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, Alix säger:

Frågan är om man ska skratta eller gråta. Fördelen, med sekretessen, kan kanske vara att friskolorna inte behöver ge sina elever friserade överbetyg längre, eftersom de inte längre ska redovisas. 
Som, numera pensionerad, gymnasielärare har jag tagit emot mängder med 1:or i matematik. Genomgående har elever från friskolor haft höga betyg som sedan vid den inledande diagnosen, till övervägande del, visat sig vara helt fel. Elever från kommunala skolor kunde också ha missvisande betyg, men både för höga och för låga.

De varningar jag skickat hem till elevers föräldrar efter diagnosen har varit till elever från friskolor med betygen A eller B. (MVG och VG tidigare)

  • Rösta upp 1
  • Ledsen 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Citat

jag var i Dalarna! Närmare bestämt i Leksand och Tällberg.

Det var så fint och pittoreskt att det faktiskt blev bra fånigt.

Inte ett fult hus, inte så mycket som ett skräp, inte en fult face så långt ögat nådde. Tur att Borlänge finns och väger upp annars hade man ju inte kunnat ta det landskapet på allvar

Ska visa för kollegor som bor i Borlänge ?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/50AbLm/jag-akte-vattenskoter-och-utsattes-for-hat

 

"Vet du vad som är bäst med Borlänge? Bussen till Falun" ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

21 minuter sedan, lappen71 säger:

"Vet du vad som är bäst med Borlänge? Bussen till Falun" ?

Det är faktiskt vetenskapligt bevisat. Borlänge gör sig bäst i backspegeln. :elaktflin:

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

27 minuter sedan, Axelman säger:

Det är faktiskt vetenskapligt bevisat. Borlänge gör sig bäst i backspegeln. :elaktflin:

Kanske borde byta namn på stan till Bottförlänge.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Kanske borde byta namn på stan till Bottförlänge.

Eller till Varförbohäralls? rofl.gif.a1ce01cef00631786f64d2709d4d2b29.gif

 

Skämt å sido är folk trevliga i Borlänge och den gamla bruksmiljön är värt ett besök. Dalälvens passage ger en härlig atmosfär och riktigt gamla bosättningar finns. Men själva centrum är massakrerad. :sick:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skrivs i pressen nu att Karolinska ska permittera personal nu när Covid-19 lugnat ner sig.. 

Det är tacken hör man från personal, vad man inte hör är detta inlägg jag läste på Facebook idag.. vilket är rent åt h-e..

Så här står det:

 

 

Att arbeta på Karolinska universitetssjukhuset medför ibland en stark overklighetskänsla. I går hade vi personalmöte för första gången sedan början av mars månad. Då fick vi veta att det lagts beställningar på inhyrda operationslag för att beta av de uppskjutna operationer som blivit följden av pandemivården i våras och somras. Det försäkrades att det ställs höga krav på de som ska jobba som inhyrda hos oss. De ska kunna jobba sida vid sida med oss, de ska hjälpa oss vid behov och vi ska vara dem behjälpliga när så behövs.
Idag släpper media nyheten att Karolinska återupptar förhandlingar om varsel av ca 150 undersköterskor och drygt 100 läkare. Det blir inte mer absurt än så. Samtidigt som vi hyr in personal - och det är dyrt! - ska man alltså sparka redan anställda för att spara pengar. Och detta sker på ett sjukhus vars ledning skryter över hur duktiga man varit i att ställa om till covid-vård tidigare i år, hur flexibla vi har varit för att möta det annorlunda vårdbehovet. Var finns den flexibiliteten och omställningsförmågan när det gäller att visa omsorg om sina egna medarbetare?
Det upprepas som ett mantra att Karolinska fått ett förändrat uppdrag, vilket motiverar en mindre personalstyrka. Lite sanning ligger det i det: pandemin i våras medförde verkligen ett förändrat uppdrag - men det motiverar ju en större, inte mindre personalstyrka. Plötsligt fick vi ett par tusen extra patienter, varav flera hundra intensivvårdskrävande och samtliga smittsamma att ta hand om. Hur någon kan hävda att uppdraget blivit mindre är fullkomligt obegripligt. Uppdraget, arbetsuppgifterna för vårt sjukhus och för alla andra är mycket större i år än vad någon kunde tro och planera för förra hösten när budgetar och beställningar beslutades. De beräkningar som låg och ligger till grund för varslet är historia. De är helt inaktuella. Att varsla personal mot bakgrund av en gammal budget är som att orientera i skogen med en gammal karta strax efter en skogsbrand.
Gör om och gör rätt istället! Dra tillbaka varslet och orientera efter verkligheten. Inse att alla behövs och att alla kan göra en insats. Använd omställningsförmågan till att skapa en arbetsplats där allas resurser tas tillvara. Det är ett mycket bättre sätt att kapa kostnader än att tacka med sparken.

 

 

 

  • Gilla 1
  • Ledsen 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte den första kändisen som struntat i det här med backuper. Och tyvärr är det nog inte den sista heller. :( 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

23 minuter sedan, iMarc säger:

Jag är nog en sån. 14% av min etnicitet är skotsk, walesisk och irländsk

Hur har du lyckats undvika England?

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...