Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Läste i tidningen idag...


Pocahontas
 Share

Rekommendera Poster

Hittar det inte nu, men Leif GW Persson lär ha sagt att om man fängslar de 800 mest brottsbenägna personerna i Sverige så minskar brottsligheten med 80 %.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Telly82 säger:

Hittar det inte nu, men Leif GW Persson lär ha sagt att om man fängslar de 800 mest brottsbenägna personerna i Sverige så minskar brottsligheten med 80 %.

Så man ska fängsla INNAN dom begår brott?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, lappen71 säger:

Så man ska fängsla INNAN dom begår brott?

whoco5.gif.3f5d522abd465f5c5b9108f719797952.gif.d816cbe8625b309ee078625caf22552e.gif

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, lappen71 säger:

Så man ska fängsla INNAN dom begår brott?

Ja, helst. För då blir det ju inga brottsoffer. Men som du borde förstått så är det ju både en juridisk och praktisk omöjlighet.

Redigerad av Telly82
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, Axelman säger:

whoco5.gif.3f5d522abd465f5c5b9108f719797952.gif.d816cbe8625b309ee078625caf22552e.gif

Det var en fråga och läser man påståendet gör det att tolka så.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, Telly82 säger:

Ja, helst. För då drabbas ju inga personer. Men som du borde förstått så är det ju både en juridisk och praktisk omöjlighet.

Ja det vet jag väl men jag har förstått att många vill ha det så.

Ni vill att det ska vara som i Minority Report 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

27 minuter sedan, lappen71 säger:

Ja det vet jag väl men jag har förstått att många vill ha det så.

Ni vill att det ska vara som i Minority Report 

Mad Max....? :fane:

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

”– Egentligen tror man att munskydd fungerar, men man vill inte ha det om inte alla andra har det. Lite av en skämsfaktor. Vi vill inte vara den enda med munskydd även om vi tror på det, säger Torbjörn Sjöström.”

 

36 procent blir alltså hellre sjuka eller smittar andra i covid-19 än bär munskydd. Snacka om fåfänga! :tappahakan:
 

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/allmanheten-tror-att-munskydd-hjalper

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

35 minuter sedan, Alix säger:

36 procent blir alltså hellre sjuka eller smittar andra i covid-19 än bär munskydd. Snacka om fåfänga! :tappahakan:

2020-08-21_07-53-45.png.ed2468bc42521cf61591547bbb91dfa0.png

 

Betalartikel:

https://www.hd.se/2020-08-21/munskyddet-pa-allas-lappar-men-effekten-ar-fortfarande-en

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 timmar sedan, lappen71 säger:

 

Ni vill att det ska vara som i Minority Report 

 

11 timmar sedan, Axelman säger:

Mad Max....? :fane:

Somliga har sett för många filmer. :) 

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, Telly82 säger:

 

Somliga har sett för många filmer. :) 

Var det inte du som skulle se top 100 på IMDB-s lista?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någonstans i mitt tänkande brottas jag mellan att även brottslingar är människor men de har förbrutit sig mot andra människor och måste betala. Det kompliceras ju av att människor är väldigt olika och många brottas själva med livsproblem. Det kan ju vara så att det bästa för alla parter är att en brottsling slipper fängelsestraff medan en annan får ett strängt straff beroende på psykosociala faktorer. Å ena sidan hjälper ju inte att slå på människor å andra sidan måste ju samhället skyddas från somliga. Det måste vara hopplöst för den eller de som ska besluta i enskilda fall vad som är minst sämst (!) för alla parter. Oerhört svårt att se på när man är brottsoffer i det tysta och miljoner läggs på behandling och vård för förövaren. Vi fick ingenting mer än hemska minnen.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 minuter sedan, Axelman säger:

Var det inte du som skulle se top 100 på IMDB-s lista?

Nej.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

20 timmar sedan, Axelman säger:

"Bli bättre" är inte den formulering jag skulle välja.

...

Att smita från politiet är straffbart. Smita från sinkabirum blir ju samma sak i praktiken. Eller så säger vi bara fy åt alla som begått brott men låter de fortsätta. Ingen vill ju till finkan!

Är det verkligen straffbart att smita från svensk politi?

 

Vad gäller straff vid fängelserymmning så borde det kunna argumenteras framgångsrikt för att de som rymmer från fängelse inte bryr sig om lagar, eftersom man endast hamnar i svenskt fängelse om man bryter mot någon lag.

Om nu straff införs, då måste det blandas in åklagare, domstol, överklagan osv. Jag gissar att de flesta skulle överklaga in absurdum då det inte finns något att förlora och det kan vara trevligt att få besöka hovrätten istället för att sitta inne i cellen.

Dessutom bör det anses sunt att vilja och försöka fly om man är tillfångatagen. Sunt beteende bör inte kriminaliseras.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Mattiasgbg säger:

Om nu straff införs, då måste det blandas in åklagare, domstol, överklagan osv. Jag gissar att de flesta skulle överklaga in absurdum då det inte finns något att förlora och det kan vara trevligt att få besöka hovrätten istället för att sitta inne i cellen.

Det ska väl inte behövas. Bevisläget är ju 100%, han (?) sitter ju inte i finkan.

Låt oss säga att straffet alltid är den dubbla rymningstiden. 15 dagar på rymmen blir 30 dagar i buren. Enkel administrativ uppgift att utföra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, Telly82 säger:

Det ska väl inte behövas. Bevisläget är ju 100%, han (?) sitter ju inte i finkan.

Låt oss säga att straffet alltid är den dubbla rymningstiden. 15 dagar på rymmen blir 30 dagar i buren. Enkel administrativ uppgift att utföra.

Jaha, nu räcker det att polisen vet? Och varför ska rymmningstiden påverka straffet, det var väl rymningen, inte frånvaron, som skulle bestraffas?

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den här artikeln kan kanske erinra om att det inte är så himla viktigt hur kriminella känner och hur deras framtid ser ut i relation till hur offren och deras anhöriga har det. I alla fall är det så för min del. För mig känns det angeläget att personen ifråga inte ska ha chans att ”av olyckshändelse” skjuta en kvinna till i livet.

 

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/dottern-skots-till-dods-nu-driver-mamman-fallet-vidare-ensam

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Mattiasgbg säger:

Jaha, nu räcker det att polisen vet? Och varför ska rymmningstiden påverka straffet, det var väl rymningen, inte frånvaron, som skulle bestraffas?

Ja, det gör det väl? Som om du åker fast för fortkörning (inom rimliga gränser) så får du en böteslapp och saken är klar. I detta fallet får du ett förlängt straff. Du är ju bevisligen inte i fängelset så bevisläget är gott.

Man kan väl säga att det är ett incitament för att krypa in i buren igen frivilligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

28 minuter sedan, Telly82 säger:

Ja, det gör det väl? Som om du åker fast för fortkörning (inom rimliga gränser) så får du en böteslapp och saken är klar. I detta fallet får du ett förlängt straff. Du är ju bevisligen inte i fängelset så bevisläget är gott.

Man kan väl säga att det är ett incitament för att krypa in i buren igen frivilligt.

Det var ju en rejält förenkling av situationen.

Du får en böteslapp för att ERKÄNNER på plats. Om man inte gör det går det till domstol.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, lappen71 säger:

Det var ju en rejält förenkling av situationen.

Du får en böteslapp för att ERKÄNNER på plats. Om man inte gör det går det till domstol.

Ja, jag vet.

Men när det gäller rymning så är det liksom inget att diskutera. Fången är inte i cellen och har alltså rymt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, Telly82 säger:

Ja, jag vet.

Men när det gäller rymning så är det liksom inget att diskutera. Fången är inte i cellen och har alltså rymt.

Så du använder en liknelse som inte är en liknelse för att få igenom din poäng ?

 

Straffökningar ska INTE delas ut utan rättslig prövning.

 

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 minuter sedan, lappen71 säger:

Straffökningar ska INTE delas ut utan rättslig prövning.

I detta fallet tycker jag det. Fängelseledningen kan ju beordra att en fånge ska isoleras, exempelvis. Detta kan ju vara en liknande administrativ åtgärd. Likaväl som man räknar fram frisläppningsdatum med det antalet dagar rymningen varat, så räknar man fram ytterligare lika många dagar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, Telly82 säger:

I detta fallet tycker jag det. Fängelseledningen kan ju beordra att en fånge ska isoleras, exempelvis. Detta kan ju vara en liknande administrativ åtgärd. Likaväl som man räknar fram frisläppningsdatum med det antalet dagar rymningen varat, så räknar man fram ytterligare lika många dagar.

Är ju inte samma sak. Straffets längd ökar inte bara för att man sitter i isolering.

Acceptera att du sitter på en förlegad och ålderdomlig syn på detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, lappen71 säger:

Är ju inte samma sak. Straffets längd ökar inte bara för att man sitter i isolering.

Acceptera att du sitter på en förlegad och ålderdomlig syn på detta.

Nej, men det kanske känns så för den som isoleras. :)

Tvärtom så har jag en progressiv syn på detta. Det är (som jag skrev ovan) ett incitament för att inte rymma, helt enkelt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Telly82 säger:

Nej, men det kanske känns så för den som isoleras. :)

Tvärtom så har jag en progressiv syn på detta. Det är (som jag skrev ovan) ett incitament för att inte rymma, helt enkelt.

Och högre straff fungerar bevisligen inte så det kommer bli verkningslöst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...