Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Läste i tidningen idag...


Pocahontas
 Share

Rekommendera Poster

5 minuter sedan, lappen71 säger:

Han har rätt. Problemet ligger i distributionen. Överskott på el i norra delen av Sverige men svårt att dirigera dit den ner till Skåne. 
 

https://www.google.se/amp/s/amp.svt.se/nyheter/elbrist-och-eloverskott-samtidigt

Han har rätt. Men han har fel. Om han hade rätträtt skulle man inte behöva köra oljekraftverk mitt i sommaren. Så energipolitiken är fel någonstans.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 minuter sedan, lappen71 säger:

Problemet ligger i distributionen. Överskott på el i norra delen av Sverige men svårt att dirigera dit den ner till Skåne. 

Och DET är en skandal i sig.

https://www.elinstallatoren.se/innehall/nyheter/2019/augusti/sydvastlanken-forsenad-for-19e-gangen--uppskjuten-till-2020/

https://sv.wikipedia.org/wiki/Sydvästlänken

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Axelman säger:

Han har rätt. Men han har fel. Om han hade rätträtt skulle man inte behöva köra oljekraftverk mitt i sommaren. Så energipolitiken är fel någonstans.

Problemet ligger i att det kostar oerhörda pengar att investera i elnätet. Pengar som vi som konsumenter i slutändan får betala. Det är liksom inte att bara ” oj nu kommer det behövas mer el här. Vi drar en till kabel bara” så blir det bra ?

Det krävs lite mer än så. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Faktum är att vi har ett överskott på el i Sverige men har inte möjligheten att distribuera den överallt. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 minuter sedan, lappen71 säger:

Det är liksom inte att bara ” oj nu kommer det behövas mer el här. Vi drar en till kabel bara” så blir det bra ?

Om de ändå gjort det. Nej, det ska vara experimentverkstad med oprövad teknik. Se mitt inlägg om Sydvästlänken ovan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 minuter sedan, Telly82 säger:

Om de ändå gjort det. Nej, det ska vara experimentverkstad med oprövad teknik. Se mitt inlägg om Sydvästlänken ovan.

Finns en anledning till att ny teknik behövs men det får du lista ut själv som är så smart ??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, lappen71 säger:

Finns en anledning till att ny teknik behövs men det får du lista ut själv som är så smart ??

All ny teknik är inte per definition bra eller behövs.

Du kan ju läsa mer om Sydvästlänken innan du postar nästa gång i ämnet. :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, Telly82 säger:

All ny teknik är inte per definition bra eller behövs.

Du kan ju läsa mer om Sydvästlänken innan du postar nästa gång i ämnet. :) 

Jag har läst och jag jobbar inom branschen så jag VET att utveckling inom eldistributionsnäten är behövlig ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, lappen71 säger:

Problemet ligger i att det kostar oerhörda pengar att investera i elnätet. Pengar som vi som konsumenter i slutändan får betala. Det är liksom inte att bara ” oj nu kommer det behövas mer el här. Vi drar en till kabel bara” så blir det bra ?

Det krävs lite mer än så. 

Det vet jag mycket väl. Det borde vara ett ständigt pågående arbete så att man inte råkar i slika situationer så man måste köra reservel på sommaren. I min värld är det skandal.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, lappen71 säger:

Jag har läst och jag jobbar inom branschen så jag VET att utveckling inom eldistributionsnäten är behövlig ?

Du vet hur man lägger en kabel. :hihihi:

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

27 minuter sedan, Alix säger:

Se upp för kineserna. Nu har de byggt färdigt sitt eget GPS-system. Antagligen letar det sig in i åtminstone kinesiska mobiler. Jag kommer aktivt att undvika allt kinesiskt i fortsättningen. Jag har ingen lust att vara behjälplig i deras jakt på världsherravälde.

 

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7524520

Dessvärre är det nog sant att de vill ha världsherravälde. Just nu prövar de omgivningen för att se hur långt de kan gå. Hong Kong har tänjt situationen till bristningsgränsen. Min kvalificerade gissning är att gränsen går vid Taiwan. Då smäller det på allvar. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Axelman säger:

Dessvärre är det nog sant att de vill ha världsherravälde. Just nu prövar de omgivningen för att se hur långt de kan gå. Hong Kong har tänjt situationen till bristningsgränsen. Min kvalificerade gissning är att gränsen går vid Taiwan. Då smäller det på allvar. 

Tja, Trump kanske är beredd att offra Taiwan om Kina kan garantera att han får sitta kvar... Han vill ju desperat skjuta upp presidentvalet, vilket aldrig har hänt, trots inbördeskrig och världskrig.

Luktar lite Tjeckoslovakien före andra världskriget. :pinch:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, Alix säger:

Tja, Trump kanske är beredd att offra Taiwan om Kina kan garantera att han får sitta kvar... Han vill ju desperat skjuta upp presidentvalet, vilket aldrig har hänt, trots inbördeskrig och världskrig.

Luktar lite Tjeckoslovakien före andra världskriget. :pinch:

Säg inte så där! :bla:

  • Ledsen 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 minuter sedan, Axelman säger:

Det vet jag mycket väl. Det borde vara ett ständigt pågående arbete så att man inte råkar i slika situationer så man måste köra reservel på sommaren. I min värld är det skandal.

Samma sak gäller vattennäten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, Axelman säger:

Det vet jag mycket väl. Det borde vara ett ständigt pågående arbete så att man inte råkar i slika situationer så man måste köra reservel på sommaren. I min värld är det skandal.

Det är en kalkylerad kostnad för man vill inte heller bygga ut så man har outnyttjad infrastruktur. Som exempel här i Falun om fjärrvärme. Vi har två stora pannor som förser Falun med värme. På sommaren står en still t.o.m men på vintern när det kryper under 20-25 minus räcker inte dom inte riktigt utan då går olja in också. Samma princip med el. 
 

Faktum är att det är ett pågående arbete dels men nytt och ersätta gammal stam med nya kablar. 
Visst skulle man kunna bara bygga bygga bygga men till vilken kostnad. Vem ska betala det. Vi kommer alltid vara i den situationen att vi har överskott i vissa delar och underskott som fylls upp på andra sätt. Den bistra verkligheten. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 minuter sedan, Axelman säger:

Du vet hur man lägger en kabel. :hihihi:

Det också ??

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 minuter sedan, lappen71 säger:

Det är en kalkylerad kostnad för man vill inte heller bygga ut så man har outnyttjad infrastruktur. Som exempel här i Falun om fjärrvärme. Vi har två stora pannor som förser Falun med värme. På sommaren står en still t.o.m men på vintern när det kryper under 20-25 minus räcker inte dom inte riktigt utan då går olja in också. Samma princip med el. 
 

Faktum är att det är ett pågående arbete dels men nytt och ersätta gammal stam med nya kablar. 
Visst skulle man kunna bara bygga bygga bygga men till vilken kostnad. Vem ska betala det. Vi kommer alltid vara i den situationen att vi har överskott i vissa delar och underskott som fylls upp på andra sätt. Den bistra verkligheten. 

Inget nytt där för mig. Jag har jobbat med värme och energi i en 20 år så lite kan jag. Men oljekraftverket i Skåne ska bara köras i undantagsfall dvs underskott på vintern. Inget fel med det. Men inte på sommaren!

( Sen finns en liten pelletseldad värmecentral på regementsområdet för stöd av de östra delarna av stan. Finns även en  5 MW (?) gaspanna på Ingarvet i reserv. Kuriosa är att jag var med och byggde den första flispannan. )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

21 minuter sedan, Axelman säger:

Inget nytt där för mig. Jag har jobbat med värme och energi i en 20 år så lite kan jag. Men oljekraftverket i Skåne ska bara köras i undantagsfall dvs underskott på vintern. Inget fel med det. Men inte på sommaren!

( Sen finns en liten pelletseldad värmecentral på regementsområdet för stöd av de östra delarna av stan. Finns även en  5 MW (?) gaspanna på Ingarvet i reserv. Kuriosa är att jag var med och byggde den första flispannan. )

Då klår jag dig (ifall det är en tävling) ?

Blir skrämd när jag tänker på att jag varit på samma jobb i 28år ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, lappen71 säger:

Då klår jag dig (ifall det är en tävling) ?

Blir skrämd när jag tänker på att jag varit på samma jobb i 28år ?

Jag har nästan jobbat på 28 företag ( lätt överdrift men det är många ) och haft eget företag...... vet inte om det är så mycket bättre. Men jag har sett mycket. Häftigast alla kategorier var stålverket i Avesta. Jobbade på en saxlyft mitt emot smältugnen och ibland var den i full drift. Trots öronproppar och hörselkåpor vad det som att bo i en jetmotor. Jäsingen sicket vrål och vilket fyrverkeri. Första dagen där var inte så effektiv. Hade fullt upp med att beundra den kontrollerade vulkanen! B) Var där i tre månader på olika ställen.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag jobbade så hårt med mitt företag att jag blev tvungen att lägga ner den av hälsoskäl. Så jag började åt en kompis som hade rörfirma. Tänk att få gå ner från alltid till heltid! Rena semestern! rofl.gif.5629c0f60b475bef8a3210996d32f18d.gif

  • Haha 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...