Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Läste i tidningen idag...


Pocahontas
 Share

Rekommendera Poster

1 timme sedan, Alix säger:

”Piloten i passagerarplanet fick göra en kraftig höjdförändring för att undvika en kollision”.

 

Det där tror jag inte på. Antingen upplevde piloten det så eller så är det propaganda. Troligen en kombination.
Det finns ingen som helst anledning att tro att amerikanska piloter skulle riskera sin egen säkerhet på det viset.

Ännu mindre orsaka samma skandal som Iran själva gjorde i vintras genom att skjuta ner ett trafikflygplan.

Iran behöver många sådana här incidenter för att väga upp den skandalen... :rolleyes:

 

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/passagerare-skadade-nar-passagerarplan-fick-gira

http://avherald.com/h?article=4da54d79&opt=0

Tittar man på flygplanets position, som sänds ut automatiskt*, så ser det ut att inte ha gjort några större svängar i sidled, men på 59 sekunder ökade höjden med ca 600 fot. Ytterligare 60 sekunder senare var den ursprungliga höjden återställd (data sänds inte varje sekund). Flygplanet utsattes alltså för en stighastighet på minst 600 fot per minut, vilket kan jämföras med startande trafikflygplan som kan stiga med kanske 1800-3000 fot per minut utan att det är något konstigt.

Så om flygplanet lyckades göra hela stigningen på 12 sekunder så motsvarar det ungefär en vanlig start. Bildgooglar man något i stil med "turbulence cabin" så hittar man lätt bilder på värre kabiner än den nu drabbade. Säkerhetsbältet bör användas under hela flygningen.

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Automatic_dependent_surveillance_–_broadcast

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

36 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Säkerhetsbältet bör användas under hela flygningen.

Yes, jag har det alltid på. :yeahbaby:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 timmar sedan, Alix säger:

Säkert var det så, men Iran såg chansen att skapa lite hetluft... :whistling:

Jag skapar lite hetluft då och då men jag ser till att ingen märker nåt...... :whistling::sick:

  • Haha 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glassbåt.... :hihihi: ...kul ide och kul text. :)

Skärmavbild 2020-07-25 kl. 09.09.22.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 timmar sedan, Axelman säger:

Jaktpiloten sägs hålla den internationella standarden så det iranska planet girade i onödan. Eller vad som nu hände....

Det ska tydligen ha varit ca 1000 meter mellan flygplanen, vilket jag tycker verkar väldigt långt, men det beror givetvis på om det handlar om kollisionskurs eller ej. Det är inte ovanligt att trafikflygplan ligger med endast 1000 fot, alltså ca 300 meter, höjdskillnad.

På filmen nedan är det knappast 1000 meter mellan flygplanen. Det tar ca 15 sekunder innan något händer.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Det ska tydligen ha varit ca 1000 meter mellan flygplanen, vilket jag tycker verkar väldigt långt, men det beror givetvis på om det handlar om kollisionskurs eller ej. Det är inte ovanligt att trafikflygplan ligger med endast 1000 fot, alltså ca 300 meter, höjdskillnad.

På filmen nedan är det knappast 1000 meter mellan flygplanen. Det tar ca 15 sekunder innan något händer.

 

Gissar att det kan vara en Airbus 330 eftersom den har två motorer. Vingspannet är 60,3 m. Slänger jag på en tumstock på skärmen så verkar det vara 50 m (!) från vingspets till vingspets. Verkar ofarligt så länge ingen gör någon hastig manöver.

Skärmavbild 2020-07-25 kl. 10.18.09.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen krockar eller ramlar ner här heller...

Skärmavbild 2020-07-25 kl. 10.20.27.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 minuter sedan, Axelman säger:

Gissar att det kan vara en Airbus 330 eftersom den har två motorer. Vingspannet är 60,3 m. Slänger jag på en tumstock på skärmen så verkar det vara 50 m (!) från vingspets till vingspets. Verkar ofarligt så länge ingen gör någon hastig manöver.

Skärmavbild 2020-07-25 kl. 10.18.09.png

Boeing 777-300ER om jag tolkar google rätt. Alltså ett vingspann på 64,80 m

13 minuter sedan, Axelman säger:

Ingen krockar eller ramlar ner här heller...

Skärmavbild 2020-07-25 kl. 10.20.27.png

https://youtu.be/mkgShfxTzmo?t=219

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Boeing 777-300ER om jag tolkar google rätt. Alltså ett vingspann på 64,80 m ...

I videobeskrivningen på YouTube står det:

”Jet Airways Boeing 777-300, registration VT-JEX performing flight 9W-118 from Mumbai "India"  to "UK"  London Heathrow, was enroute at FL360 about 20nm north of Cologne "Germany" when the aircraft was intercepted by two fighter aircraft due to loss of communication. 
The crew did not respond to any calls on assigned ATC frequencies and the emergency frequency. 
Date: Feb 16th 2017
Video: Mark Stewart©”

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, Alix säger:

I videobeskrivningen på YouTube står det:

”Jet Airways Boeing 777-300, registration VT-JEX performing flight 9W-118 from Mumbai "India"  to "UK"  London Heathrow, was enroute at FL360 about 20nm north of Cologne "Germany" when the aircraft was intercepted by two fighter aircraft due to loss of communication. 
The crew did not respond to any calls on assigned ATC frequencies and the emergency frequency. 
Date: Feb 16th 2017
Video: Mark Stewart©”

Ja, men registreringsnumret ledde till https://www.airfleets.net/ficheapp/plane-b777-35163.htm

vilket fick mig att misstänka att det handlar om ER-modellen, som enligt Wikipedia är storsäljaren.

 

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, Mattiasgbg säger:

Boeing 777-300ER om jag tolkar google rätt. Alltså ett vingspann på 64,80 m

https://youtu.be/mkgShfxTzmo?t=219

 

60 eller 64 har ingen betydelse. Det är ca 50m meter mellan flygplanen ändå.

...

Youtubeklippet visar hur extremt farligt det är med ensamflygningar!

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SVT och andra medier fortsätter sitt kampanjande för att just afghaner ska få stanna i Sverige. Nu är dagsproblemet att de sitter länge, och för tråkigt, i inlåst förvar på grund av corona. I artikeln nämns en ung man vars pappa dödades av talibaner och vars mamma dog på flykt. På något sätt är det relevant, men exakt hur förklaras inte. Det genomgående, underliggande budskapet i all sådan här rapportering är att de borde få stanna, oavsett om de meriterar sig via gymnasielagen eller inte. Som bekant är lejonparten av journalisterna, särskilt så vid SVT, miljöpartisympatisörer. Tänka sig.

 

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/coronapandemin-forsvarar-utvisningar-mustafa-har-varit-inlast-i-fem-manader

 

Edit: I Borås Tidning är problemet att de inte får fast jobb. Fast inne i artikeln visar det sig att det inte krävs, trots rubriker och ingress. Två års anställning är tillräckligt. Varför ljuger BT i rubrik? Säg det.

 

dump.png.621721cade6b92f768397eb2ec4e097a.png

Redigerad av Alix
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skärmavbild 2020-07-27 kl. 17.27.34.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stör mig lite på det bohuslänska åklageriet. Mannen mördare barnet i dess hem, vilket ska vara en försvårande omständighet. Men om mordoffret var ett barn, en flicka, varför hade barnets föräldrar övergett barnet och låtit henne flytta ihop med en vuxen man? Och om det handlar om ett barn så borde en del mindre smickrande epitet gällande mördarens sexuella läggning vara aktuella.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

31 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Stör mig lite på det bohuslänska åklageriet. Mannen mördare barnet i dess hem, vilket ska vara en försvårande omständighet. Men om mordoffret var ett barn, en flicka, varför hade barnets föräldrar övergett barnet och låtit henne flytta ihop med en vuxen man? Och om det handlar om ett barn så borde en del mindre smickrande epitet gällande mördarens sexuella läggning vara aktuella.

Hon var över både 15 och 16 år, då får man ligga respektive flytta. Jag vet inte om det var så i vare sig det ena eller andra fallet. Mest osäkert dock angående det senare. Föräldrarna har försörjningsplikt till 18 år (eller upp till 21 år, beroende på om barnet (?) fortfarande studerar).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Alix säger:

Hon var över både 15 och 16 år, då får man ligga respektive flytta. Jag vet inte om det var så i vare sig det ena eller andra fallet. Mest osäkert dock angående det senare. Föräldrarna har försörjningsplikt till 18 år (eller upp till 21 år, beroende på om barnet (?) fortfarande studerar).

Jo, men är det verkligen rimligt att anse någon som flyttar hemifrån vara barn, med allt vad det innebär? Personen har uppenbarligen bildat en egen familj, även om det projektet inte verkar ha gått så bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Jo, men är det verkligen rimligt att anse någon som flyttar hemifrån vara barn, med allt vad det innebär? Personen har uppenbarligen bildat en egen familj, även om det projektet inte verkar ha gått så bra.

Hon var ju ändå omyndig och väldigt ung. Så vitt jag har förstått har flickstackarn inte haft det lätt på något sätt. Det är tyvärr vanligt. :(

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Alix säger:

Hon var ju ändå omyndig och väldigt ung. Så vitt jag har förstått har flickstackarn inte haft det lätt på något sätt. Det är tyvärr vanligt. :(

 

Ungefär det enda om fallet som jag läst är en artike om domenl, där det bland  framgick att åklagaren tyckte det var viktigt att ett barn. Men det verkar stämma. Och det antyder att vårdnadshavare och sociala myndigheter misslyckats.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, Axelman säger:

Morgan Johansson: "Sverige har överskott av el"

Samtidigt körs oljekraftverk i Skåne pga brist på el!!! Har väl aldrig hört på maken! :tappahakan::fane:

https://sverigesradio.se/artikel/7502375

Elen är dessutom mycket dyrare i södra Sverige. Som om deras skatter inte skulle ha byggt upp vattenkraften i norr. Men staten tjänar pengar på detta. Igen. Och så finns det väl inbillade miljövinster, med signum MP. Allt är i sin ordning. :pusspadig:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 minuter sedan, Axelman säger:

Morgan Johansson: "Sverige har överskott av el"

Samtidigt körs oljekraftverk i Skåne pga brist på el!!! Har väl aldrig hört på maken! :tappahakan::fane:

https://sverigesradio.se/artikel/7502375

Han har rätt. Problemet ligger i distributionen. Överskott på el i norra delen av Sverige men svårt att dirigera dit den ner till Skåne. 
 

https://www.google.se/amp/s/amp.svt.se/nyheter/elbrist-och-eloverskott-samtidigt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, lappen71 säger:

Han har rätt. Problemet ligger i distributionen. Överskott på el i norra delen av Sverige men svårt att dirigera dit den ner till Skåne. 
 

https://www.google.se/amp/s/amp.svt.se/nyheter/elbrist-och-eloverskott-samtidigt

Regeringen har ansvaret för att eldistributionen inte fungerar. Det är Sveriges högsta myndighet och den beslutar om ingripande förändringar i vår infrastruktur. Den är också ägaransvarig för statens eltillgångar. Höjden av ironi att Morgan Johansson skulle kunna ursäkta sig genom att inte ha gjort sitt jobb.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...