Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Läste i tidningen idag...


Pocahontas
 Share

Rekommendera Poster

18 minuter sedan, Alix säger:

I det vanedemokratiska väst har vi fantastiskt svårt att förstå att demokratin som princip inte fungerar i arabländer. Där ligger förtroendet i stället hos den egna etniciteten, den religiösa riktningen eller den egna klanen/storfamiljen. Ofta alla tre på en gång. Muslimska stater har, bland annat, sedan länge familjerätt som baseras på religiös tillhörighet och således varierar från individ till individ. Tänk er samma här! Och förstå då att demokratin som vi känner den är omöjlig. Ändå har vi matats med arabisk vår och demokratihopp. Patetiskt. Numera dominerar uppgivenheten inför varför de inte inser sitt bästa och inför demokrati och likvärdiga mänskliga rättigheter. Någon principiell acceptans finns inte, dock.

 

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/syriens-folk-till-val-utan-hopp-om-forandring

Lite löjligt att prata om universella mänskliga rättigheter om de inte ens accepteras globalt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

29 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Lite löjligt att prata om universella mänskliga rättigheter om de inte ens accepteras globalt.

Tycker du inte att 48 länder kan tala för all världens länder? 48 av 58 länder var ju ändå en förkrossande majoritet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Alix säger:

I det vanedemokratiska väst har vi fantastiskt svårt att förstå att demokratin som princip inte fungerar i arabländer. Där ligger förtroendet i stället hos den egna etniciteten, den religiösa riktningen eller den egna klanen/storfamiljen. Ofta alla tre på en gång. Muslimska stater har, bland annat, sedan länge familjerätt som baseras på religiös tillhörighet och således varierar från individ till individ. Tänk er samma här! Och förstå då att demokratin som vi känner den är omöjlig. Ändå har vi matats med arabisk vår och demokratihopp. Patetiskt. Numera dominerar uppgivenheten inför varför de inte inser sitt bästa och inför demokrati och likvärdiga mänskliga rättigheter. Någon principiell acceptans finns inte, dock.

 

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/syriens-folk-till-val-utan-hopp-om-forandring

Vårt västliga förstående är ytterst mekaniskt och materiellt. Vi tror ( uppenbarligen ) att demokrati är en mekanism som kan beställa på internet. En demokrati kan bara fungera med demokratiska människor. Vi är uppfödda med en stor del av det tänket och liksom bara tar det för givet. Så att få andra kulturer att bli demokratiska är ett hundraårsprojekt. Man blir inte demokratisk genom att byta etikett.... ( Men allt detta vet du. Kände bara behov att nämna det högt. )

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hd.se idag (och det gäller Skåne)

1368103619_Skrmavbild2020-07-19kl_13_19_50.png.572174d110e5fdcecf66d3d4f1a97212.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, Alix säger:

Danskarna har inga problem att lagföra asen. Samma person i Sverige lever på bidrag.

 

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/dansk-syrienkrigare-haktad-for-landsforraderi

Straffet för landsförräderi är väl döden genom exekutionspatrull?

Skärmavbild 2020-07-19 kl. 14.39.41.png

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Forts.

Vi verkar också låta oss luras, genom att arabiska länder och även diktaturer som Kina använder orden mänskliga rättigheter och demokrati, utan att kolla att de faktiskt menar nåt helt annat än vad vi menar.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, Alix säger:

Tycker du inte att 48 länder kan tala för all världens länder? 48 av 58 länder var ju ändå en förkrossande majoritet.

Möjligtvis skulle det gå, men att samtidigt använda uttryck som "suverän stat" blir lite jobbigt. Och internationella domstolar funkar mycket bättre med en internationell polis, vilket inte finns. Att i det sammanhanget snacka om universella rättigheter blir bara löjligt.

Jo jag vet att ordet

universal i det här sammanhanget översätts till allmänna.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 timmar sedan, Alix säger:

Danskarna har inga problem att lagföra asen. Samma person i Sverige lever på bidrag.

 

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/dansk-syrienkrigare-haktad-for-landsforraderi

Sverige har samma problem på det området som på pandemiområdet; man kan tydligen bara dömas för landsförräderi då riket är i krig, och Sverige har, trots alla militära insatser i andra länder de senaste decennierna, inte sysslat med krig på 200 år.

 

Upptäckte för övrigt att man i Sverige kan dömas för olovlig kärnsprängning. Att brottet existerar tolkar jag som att man kan söka tillstånd för (lovliga) kärnsprängningar hos någon myndighet.

  • Haha 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

DE442145-6682-409E-96FA-4309ABF194A2.jpeg.b2a5e46f9a402ccb5706879be024782d.jpeg


För mig är detta ett mycket märkligt sätt att se på film. Jag bryr mig inte om könet på den som regisserar. Jag förstår inte ens tanken. Menar SVT att jag ska ta regissörens könstillhörighet i beaktande när jag väljer film? Vad tycker de kvinnliga regissörerna om det budskapet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Alix säger:

DE442145-6682-409E-96FA-4309ABF194A2.jpeg.b2a5e46f9a402ccb5706879be024782d.jpeg


För mig är detta ett mycket märkligt sätt att se på film. Jag bryr mig inte om könet på den som regisserar. Jag förstår inte ens tanken. Menar SVT att jag ska ta regissörens könstillhörighet i beaktande när jag väljer film? Vad tycker de kvinnliga regissörerna om det budskapet?

Lite pinsamt, men det som fick mig att upptäcka serien var namnet Leni Riefenstahl. Till viss del räddas det av kombinationen med Kathryn Bigelow, som för övrigt bland annat regisserat de två filmerna som en vit man får credo för här -> https://forum.macworld.se/topic/191531-första-spanskspråkiga-tv-serien-på-gång-för-apple-tv-plus/?tab=comments#comment-1985705 .

Av Lenis filmer tror jag att jag sett exakt noll, vilket också är pinsamt, men Bigelow verkar veta vad hon gör. The hurt locker är inget jag skulle kalla tjejfilm.

Tack för påminnelsen om serien.

 

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2020-07-17 på 11:03, Alix säger:

Var inte ”oroliga”, (S)verige kommer att ge med sig. Utöver att hålla fascistiska Polen och Ungern under armarna kommer vi givetvis att skänka pengar till Sydeuropa också. Vi har ju ändå råd, som det brukar heta när det gäller migrationen.

 

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/analys-avgrundsdjup-spricka-infor-svara-budgetforhandlingar

Mycket riktigt rättade (S)verige in sig i ledet. 390 miljarder euro i bidrag...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Folkhälsomyndigheten hade räknat fel...

– Avrundningen blev fel. Allting avrundades till heltal uppåt. När det var 0,05 så avrundades det till 1 i Excel -arket. Vilket gör att när man summerar per region och vecka, så i stället för att det är 0,05 plus 0,05, så blev det 1 i varje region, säger Lisa Brouwers vid Folkhälsomyndigheten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, iMarc säger:

Folkhälsomyndigheten hade räknat fel...

– Avrundningen blev fel. Allting avrundades till heltal uppåt. När det var 0,05 så avrundades det till 1 i Excel -arket. Vilket gör att när man summerar per region och vecka, så i stället för att det är 0,05 plus 0,05, så blev det 1 i varje region, säger Lisa Brouwers vid Folkhälsomyndigheten.

Antagligen har någon råkat klicka på CEILING istället för ROUND

https://support.microsoft.com/en-us/office/round-function-c018c5d8-40fb-4053-90b1-b3e7f61a213c

https://support.microsoft.com/en-us/office/ceiling-function-0a5cd7c8-0720-4f0a-bd2c-c943e510899f

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skärmavbild 2020-07-21 kl. 19.56.21.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Mattiasgbg säger:

Hur kan denna inkompetens ens existera inom Folkhälsomyndigheten?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 minuter sedan, iMarc säger:

Hur kan denna inkompetens ens existera inom Folkhälsomyndigheten?

Errare humanum est även där, antar jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, iMarc säger:

Hur kan denna inkompetens ens existera inom Folkhälsomyndigheten?

Det handlar nog inte om inkomstens utan om slarvfel  Högt arbetstempo är nog en starkt bidragande orsak.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Mattiasgbg säger:

Det handlar nog inte om inkomstens utan om slarvfel  Högt arbetstempo är nog en starkt bidragande orsak.

Det tillhör det mest grundläggande i Excel, jag misstänker att vederbörande bommade på ECDL ”datakörkortet”, helt otroligt. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

27 minuter sedan, iMarc säger:

Det tillhör det mest grundläggande i Excel, jag misstänker att vederbörande bommade på ECDL ”datakörkortet”, helt otroligt. 

Nej, det där är ett typiskt slarvfel. Utan att ha koll på vad datakörkort innebär så antar jag att vederbörande har mer än tillräckligt bra koll på hur man räknar både med och utan excel.

 

Det handlar inte bara om att kunna presentera en enda rapport, eller vad nu det här är för dokument, en gång, Folkhälsomyndigheten publicerar kontinuerligt en massa dokument om covid-19 samtidigt som de förhoppningsvis också sköter sina andra uppdrag. Och de har bara runt 500 anställda, varav minst en nyligen har haft semester.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 timmar sedan, Pocahontas säger:

Skärmavbild 2020-07-21 kl. 19.56.21.jpg

158000 är inte "hundratusentals".

För övrigt fattar jag inte hur han efter det fusket kunde få ett sådant jobb.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Telly82 säger:

158000 är inte "hundratusentals".

För övrigt fattar jag inte hur han efter det fusket kunde få ett sådant jobb.

I den föreningen är nog sådant meriterande.

  • Haha 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, Alix säger:

Hoppsan, att de faktiskt ingrep! :yeahbaby: Jag trodde det var ”rasistiskt” att peka ut vissas medeltidsbeteenden. 

 

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/misstanken-11-aring-skulle-giftas-bort-hindrades-av-utreseforbud

I det fallet så skulle tydligen flickan, men inte resten av familjen, flytta till Turkiet. Men vad händer om familjen ska emigrera, kan barn då tvingas stanna i Sverige utan sin familj?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...