Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Läste i tidningen idag...


Pocahontas
 Share

Rekommendera Poster

21 minuter sedan, Axelman säger:

Tror du det hjälper? Verkligheten har inte påverkat honom än, så varför skulle den göra det framöver....?

Av just det skäl du skriver: Verkligheten har inte påverkat HONOM.

Men om COVID-19 nu verkligen drabbar HONOM så kanske det finns hopp?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

19 minuter sedan, Telly82 säger:

 

Men om COVID-19 nu verkligen drabbar HONOM så kanske det finns hopp?

Så mycket som har drabbat honom och han bara slår i från sig. Hans autopilot slår i från sig corona också i fall han drabbas. Varför skulle han ändra sig så radikalt? Då får han ju medge att han har haft fel. Trump kan inte ha fel. Det är alla andra som har fel! :armskeptisk:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Axelman säger:

Så mycket som har drabbat honom och han bara slår i från sig. Hans autopilot slår i från sig corona också i fall han drabbas. Varför skulle han ändra sig så radikalt? Då får han ju medge att han har haft fel. Trump kan inte ha fel. Det är alla andra som har fel! :armskeptisk:

Såg en intervju med en Trump anhängare som hade en vän som gått bort till följd av Corona. Som ändå inte trodde på allvarligheten av sjukdomen. 
Det kommer alltid finnas personer som ifrågasätter och avfärdar fakta. Personer som inte är nåbara. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 timmar sedan, Mattiasgbg säger:

Tänk på att källan, exempelvis ett rådjur som fotograferas, kanske inte uppträder som en 3-tupel lämpad för RGB.

Det ska jag göra. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, Alix säger:

Tja, det är bara att lapa i sig att svenska folket tycker så här. Eller? Nej, naturligtvis inte. De ”humanistiska” krafterna i Sverige skiter givetvis i vad folket tycker, om det tycker fel. djävla mycket demokrati ska vi inte ha. Nåväl, då får sig nog politikerna en ovälkommen överraskning efter att folket har besökt valbåsen. Just sayin'... :rolleyes:

 

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/storre-majoritet-vill-ha-farre-asylsokande

Men nu tänker du baklänges. Politiker och partier har ju åsikter och program som de går till val på. Om sedan väljare tycker en sak och röstar på ett annat vis kan väl rimligen inte ligga politiker till last? Det är väl väljarna det är fel på i så fall? Eller menar du att ett parti ska skanna av vad som för tillfället är populärt och sedan ändra åsikt till detta? Inga värdegrunder, inga ideologier? Inget långsiktigt?

  • Rösta upp 1
  • Gilla 1
  • Förvirrad 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 timmar sedan, DittDatt säger:

Men nu tänker du baklänges. Politiker och partier har ju åsikter och program som de går till val på. Om sedan väljare tycker en sak och röstar på ett annat vis kan väl rimligen inte ligga politiker till last? Det är väl väljarna det är fel på i så fall? Eller menar du att ett parti ska skanna av vad som för tillfället är populärt och sedan ändra åsikt till detta? Inga värdegrunder, inga ideologier? Inget långsiktigt?

Du resonerar precis som en vän till mig, vänsterpartist och med en T-shirt med texten "Demokratin är överskattad".

 

Folket bestämmer.

Partiet vill överleva. 

Alltså måste partiet ha örat vänt åt väljarna. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
8 timmar sedan, mikaellq säger:

 

Folket bestämmer.

Partiet vill överleva. 

Alltså måste partiet ha örat vänt åt väljarna. 

Partier vill överleva? Det är ju inte företag som säljer något, utan borde vara sammanslutningar av människor som tror på något och vill genomföra sina visioner. Att byta visioner när de gamla inte säljer så bra är ju inte särskilt övertygande. Det finns ju till och med mindre smickrande namn på sådant. Du kanske hört talas om kappvändare? 

Redigerad av DittDatt
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 timmar sedan, mikaellq säger:

Du resonerar precis som en vän till mig, vänsterpartist och med en T-shirt med texten "Demokratin är överskattad".

Jag skulle gå ett steg till och säga att representativ demokrati fungerar så dåligt att det är dags att fundera på andra system. I Sverige fungerar den haltande, men i länder som USA är den stendöd. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, DittDatt säger:

Partier vill överleva? Det är ju inte företag som säljer något, utan borde vara sammanslutningar av människor som tror på något och vill genomföra sina visioner. Att byta visioner när de gamla inte säljer så bra är ju inte särskilt övertygande. Det finns ju till och med mindre smickrande namn på sådant. Du kanske hört talas om kappvändare? 

Även Vänsterpartiet måste förankra sina beslut hos medlemmar och väljare, annars ingen demokrati, ingen folkvilja. I den bäst fungerande av demokratier är debatten livlig och öppen, partiet den som verkställer.
Om partiets vilja skiljer sig för dramatiskt mot väljarnas, ja då förlorar partiet sina väljare såklart och till slut sin plats i demokratin. Exakt det dilemma nu mitt gamla parti Liberalerna befinner sig i. Dumt som spån tycker jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man tittar på hur partierna har förändrat sig, eller åtminstone har förändrat sin marknadsföring, ser man att de inte alls står fast vid saker och ting. Några exempel: VPK är inte längre kommunistiskt, M ville att vi skulle öppna våra hjärtan vad gäller flyktingar, nu är det tvärtom, C har gått från att vara miljöparti till att vilja avskaffa strandskyddet och godtar nu ny kärnkraft, och så vidare. Listan kan göras lång. I vad mån man faktiskt kan lita på förändringarna ska jag låta vara osagt. Men att de inte skulle anpassa sig är förstås snömos.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men allt ledarskap handlar om att identifiera vart vi vill komma. För att klara det måste vi veta var vi är. De båda är rätt så svåra saker. Men superenkelt jämfört med att ta folk där de är och flytta på dem dit man vill. Hur man än gör så klagar folk. Det går för fort, det går för sakta, det är fel sätt, det är fel färg, jag vill inte, hur långt är det kvar, jag vill ha GLASS!!   rofl.gif.f8eae4085fd5cd5bca42fb58ffee8426.gif 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1869247299_Skrmavbild2020-07-07kl_19_47_23.png.f7826271fe8dfb514c108c22a0fa8af2.png

 

Hoppas det blir intensivvård.

Och hoppas att en annan president en bit norrut från Brasilien också drabbas.

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Telly82 säger:

1869247299_Skrmavbild2020-07-07kl_19_47_23.png.f7826271fe8dfb514c108c22a0fa8af2.png

 

Hoppas det blir intensivvård.

Och hoppas att en annan president en bit norrut från Brasilien också drabbas.

Det gör inte jag. De må vara odrägliga, tramsiga och rentav skadliga, men jag önskar ingen av dem att bli svårt sjuk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

49 minuter sedan, Alix säger:

Det gör inte jag. De må vara odrägliga, tramsiga och rentav skadliga, men jag önskar ingen av dem att bli svårt sjuk.

Förhoppningen är att de lär sig en läxa, inte att de blir sjuka i sig. Men det är väl för mycket att hoppas på....

 

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 minuter sedan, Telly82 säger:

Förhoppningen är att de lär sig en läxa, inte att de blir sjuka i sig. Men det är väl för mycket att hoppas på....

Tyvärr är det nog så.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går knappast att dra någon annan slutsats än att vi har sharia i skolan. Snart kommer det väl till samhället i övrigt. Intressant att politikerna tycker att flickor ska ha olika villkor beroende på religiös tillhörighet. Huvudmannen bakom skolan fick senast förra månaden grönt ljus att starta en ny skola.

 

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/i-over-20-ar-har-elever-delats-upp-efter-kon-pa-lektionerna

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Man kan ibland undra om svenskar är mer dumma i huvudet än andra. Nu trängs folk på badstränderna på Öland, den senaste månaden verkar folk inte bry sig om restriktionerna alls, det märks tydligt när man är i matbutiken eller ett köpcenter, värst är dock amerikanska Dollarstore. 
Så jag säger likadant som IVA-sjuksköterskan här

FAN TA ER! 

885A1557-2515-45FD-88FE-1898725A5B03.jpeg

Redigerad av iMarc
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En annan beskrivning av läget:

 

”Coronaläget i Sverige beskrivs som positivt. Antalet positiva fall har en snabbt fallande tendens samtidigt som antalet allvarliga fall är lågt, meddelade Johan Carlson under tisdagens presskonferens. ...

– De här positiva signalerna är effekten av att den sociala distanseringen upprätthålls och måste fortsatt att upprätthållas.”

 

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/folkhalsomyndigheten-skaffa-inte-nya-bekantskaper-under-semestern
 

Men givetvis är det lätt att förstå en frustrerad vårdanställd som ser när det inte fungerar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

54 minuter sedan, iMarc säger:

Man kan ibland undra om svenskar är mer dumma i huvudet än andra. Nu trängs folk på badstränderna på Öland, den senaste månaden verkar folk inte bry sig om restriktionerna alls, det märks tydligt när man är i matbutiken eller ett köpcenter, värst är dock amerikanska Dollarstore. 
Så jag säger likadant som IVA-sjuksköterskan här

FAN TA ER!

Förra veckan stod jag i en kassa och skulle precis betala. Då kom en snubbe och skulle gå in i butiken genom kassan genom att pressa sig förbi mig - uppenbarligen för att slippa gå några extra meter till ingången. När jag förstod att han skulle trycka sig emot mig röt jag i och sa åt honom att backa. Han stannade och stirrade på mig, frågade vad jag menade. Jag pekade på skylten som uppmanar folk att hålla avståndet, varpå han skakade på huvudet som om jag vore knäpp och backade muttrande om "...jävla idioter". Jag har upplevt ett antal liknande situationer och eftersom jag inte är konflikträdd så säger jag till folk. Vissa kvicknar till och kommer på att de slarvade, andra är som idioten i kassan - fattar ingenting och har typ aldrig hört talas om covid19.

  • Rösta upp 1
  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattiasgbg
1 timme sedan, Alix säger:

En annan beskrivning av läget:

 

”Coronaläget i Sverige beskrivs som positivt. Antalet positiva fall har en snabbt fallande tendens samtidigt som antalet allvarliga fall är lågt, meddelade Johan Carlson under tisdagens presskonferens. ...

– De här positiva signalerna är effekten av att den sociala distanseringen upprätthålls och måste fortsatt att upprätthållas.”

 

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/folkhalsomyndigheten-skaffa-inte-nya-bekantskaper-under-semestern
 

Men givetvis är det lätt att förstå en frustrerad vårdanställd som ser när det inte fungerar.

Jag misstänker att det har funderats och räknats lite på saker som hur många som följer rekommendationerna och vilka konsekvenser det kan få för smittspridningen. Det hade varit intressant  att se resultatet av sådana beräkningar. Ungefär: hur stor andel av populationen behöver följa rekommendationerna för att R-värdet ska ligga under 1?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Jag misstänker att det har funderats och räknats lite på saker som hur många som följer rekommendationerna och vilka konsekvenser det kan få för smittspridningen. Det hade varit intressant  att se resultatet av sådana beräkningar. Ungefär: hur stor andel av populationen behöver följa rekommendationerna för att R-värdet ska ligga under 1?

Jag tror att lite om det du söker finns här:

 

https://www.folkhalsomyndigheten.se/contentassets/4b4dd8c7e15d48d2be744248794d1438/riket-skattning-av-effektiva-reproduktionsnumret-2020-07-06.pdf

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattiasgbg
3 minuter sedan, Alix säger:

Tack, äldre versioner av den där har jag sett. Jag tänkte mer på internt snack av typen "vad händer om X% inte tvättar händerna, kommer epidemin att explodera då". Jag gissar att sådan information kan vara känslig att publicera då den skulle kunna tolkas som att restriktionerna är onödigt hårda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...