Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Läste i tidningen idag...


Pocahontas
 Share

Rekommendera Poster

10 minuter sedan, boevil säger:

Är det verkligen sagt att mördaren har hittats?

Nej, det är just det som eventuellt sägs i morgon.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 minuter sedan, Axelman säger:

Och mördaren är/var: 

Krister Petterson!

Nej, det tror inte jag. Det första vittnet längs flyktvägen kände mycket väl till vem Krister Pettersson var, men kände inte igen mannen (dvs mördaren) som flydde.

 

13 minuter sedan, boevil säger:

Är det verkligen sagt att mördaren har hittats?

Nej, men de ska "berätta vad som hände". Vad nu det betyder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattiasgbg

Googlade lite hastigt och kom fram till att vi hade kunnat plocka in två extra flyktingar om året om vi la ner den där skräputredningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattiasgbg
5 minuter sedan, Telly82 säger:

Nej, det tror inte jag. Det första vittnet längs flyktvägen kände mycket väl till vem Krister Pettersson var, men kände inte igen mannen (dvs mördaren) som flydde.

 

Nej, men de ska "berätta vad som hände". Vad nu det betyder.

Det kan jag berätta nu.

Palme blev skjuten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då varmkör vi dumburkarna! Snart händer det!! :skondans:

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stig Engström, alias Skandiamannen, är Palmes mördare. Han är avliden så förundersökningen kommer att läggas ned.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

20 minuter sedan, Alix säger:

Stig Engström, alias Skandiamannen, är Palmes mördare. Han är avliden så förundersökningen kommer att läggas ned.

Ja, att det var en moderatpolitiker som sköt Palme kunde man ju ha gissat tidigare. ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 timmar sedan, Telly82 säger:

Jag är rädd att det blir en antiklimax, kanske en av följande:

"Vi kan inte peka ut någon."

Eller:

"Vi vet vem som gjort det, men personen är död så vi säger inte namnet."

Jaha, där hade jag glädjande nog fel.

 

13 timmar sedan, Axelman säger:

Och mördaren är/var: 

Krister Petterson!

12 timmar sedan, Telly82 säger:

Nej, det tror inte jag. Det första vittnet längs flyktvägen kände mycket väl till vem Krister Pettersson var, men kände inte igen mannen (dvs mördaren) som flydde.

 

Men där hade jag i alla fall rätt. :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trump är mot ICC också precis som allt annat som inte går i hans direkta ledband. Afghanistan är med i ICC. Kanske svaret finns här..

 

"ICC:s åklagare Fatou Bensouda vill utreda misstänkta krigsbrott mellan 2003 och 2014. I dessa brott ingår dödande av civila som utförts av den militanta islamistiska talibanrörelsen, misstankar om tortyr av fångar i den afghanska regeringens fängelser, samt eventuella brott som utländska styrkor och den amerikanska underrättelsetjänsten CIA kan ha utfört i Afghanistan."

 

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/usa-hotar-personer-som-samarbetar-med-icc

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skolsveket – eller varför Palme var redo att avgå för "Evil dead"
Ska vi prata mer om Olof Palmes politiska arv? Svensk skola är ett hån mot det.

https://www.hd.se/2020-06-13/skolsveket-eller-varfor-palme-var-redo-att-avga-for-evil

(Betalartikel).

 

Citat

I dagarna har svenska barn sprungit ut i sommarlovet. Den blomstertid nu kommer, även i en skola som är ett pågående brott mot skollagen. I Skollagens fjärde paragraf heter det att svensk skola ”ska främja alla barns och elevers utveckling och lärande”, men regering efter regering har i decennier blundat för ett system vars inneboende logik arbetar i motsatt riktning.
Linnea Lindquist är rektor på Hammarkullsskolan F-3 i Angered. På Twitter berättade hon nyligen att hon blir uppringd av rektorer på andra skolor som ”söker referenser” på elever – barn i åldrarna 6 till 9 år – som har sökt till deras skola. Rektorer frågar hur eleven ”funkar socialt”, men vad de vill veta är om barnet behöver särskilt stöd. Edward Jensinger, rektor på NTI-gymnasiet i Lund, säger till tidningen Skolvärlden att han ser hur en ledig plats plötsligt försvinner när det visar sig att eleven behöver särskilt stöd.
Hokus pokus, platsen är borta, sorry.
 

Citat

Vad vi ser är riggad konkurrens. En friskola som lockar nya elever dränerar kommunala skolor på sitt elevunderlag, vilket ger en lägre skolpeng. Rektorn på den kommunala skolan har nu att välja mellan att skära ner – eller dra över budgeten. Väljer rektorn det senare tvingas skolan använda mer resurser än den fått i skolpeng. Och då måste kommunen, enligt lagen, ge samma ökning i genomsnittlig skolpeng till friskolan, som kan öka sin vinst.
Lägg till det vi vet om en friskolekoncerns affärsidé – att sålla bort nyanlända eller elever med särskilda behov, skapa större klasser och anställa färre lärare med behörighet – och det är finfina affärer att dra isär Sverige redan på barnstadiet.
Björn Åstrand, universitetslektor vid Umeå universitet, har för regeringen nu utrett saken och lagt ett blygsamt förslag om att ge kommuner rätt till en något högre skolpeng. Marcus Larsson provar också tanken att dela ut skolpengen efter antalet klasser i stället för antalet elever. Men drar till sist slutsatsen att fristående skolor bör drivas ideellt och vara komplement utifrån olika pedagogiska inriktningar. Som det ser ut utanför Sveriges gränser.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En artikel till på samma tema:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Op4EVl/larmet-skolor-kraver-referenser-pa-9-aringar

Citat

Just skolsystemet vi har idag menar hon är orsaken till att det gått så långt att till och med 9-åringar avkrävs på ”goda referenser”:

– Det är befängt. Men jag blir inte förvånad, med tanke på att vi har gjort skolan till en marknad. Skolor som är vinstdrivande vill förstås inte ha elever som kostar mycket resurser, för då äventyras vinstmarginalen, säger hon.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Från min begränsade horisont TYCKER jag att det ser ut som om friskolereformen är den största drivkraften till segregering i det svenska samhället. Friheten att välja är en chimär som lämnar svaga barn kvar i den sjunkande båten. Det största hindret till fungerande integration?

  • Rösta upp 1
  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Normalt är jag inte särskilt positivt inställd till våld, men om någon kunde dra en knytnäve rakt på snoken på Alexander Bard skulle jag nog rösta för att han skulle få Nobels fredspris. Sjukare och vidrigare människa finns nog inte, oavsett om det är syfilis som krupit in i hjärna på honom eller inte:

 

https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/awmavL/bard-efter-grova-twitterinlagget-tonalitet-och-etikett-ar-karringdyng

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Friskolereformen är i stora drag en katastrof. Den är främst till för att vissa ska berika sig och för att extremister ska kunna indoktrinera barn.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Alix säger:

Friskolereformen är i stora drag en katastrof. Den är främst till för att vissa ska berika sig och för att extremister ska kunna indoktrinera barn.

Säg en enda av alla dessa privatiseringar som tillfört något. I princip varenda en har ju varit ett fiasko utan like. Syftet har ju naturligtvis inte varit att förbättra någon av verksamheterna, utan att långsiktigt riva ned välfärdssamhället. Att sälja en sak och leverera en annan brukar ju normalt kallas bedrägeri. När moderater gör samma sak kallas det politik.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, DittDatt säger:

Säg en enda av alla dessa privatiseringar som tillfört något. I princip varenda en har ju varit ett fiasko utan like. Syftet har ju naturligtvis inte varit att förbättra någon av verksamheterna, utan att långsiktigt riva ned välfärdssamhället. Att sälja en sak och leverera en annan brukar ju normalt kallas bedrägeri. När moderater gör samma sak kallas det politik.

Att släppa telefoninätet fritt tycker jag var bra. Jag har aldrig haft så låga telefonräkningar. Mitt första telefonabonnemang var jag tvungen att ansöka om och jag fick bara använda en statlig telefon vars pris var fixerat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 minuter sedan, Alix säger:

Att släppa telefoninätet fritt tycker jag var bra. Jag har aldrig haft så låga telefonräkningar. Mitt första telefonabonnemang var jag tvungen att ansöka om och jag fick bara använda en statlig telefon vars pris var fixerat.

Ja, jag minns också sovjetkänslan när man skulle beställa telefonabonnemang. Jag kunde ju inte ens köpa telefonen, det var Televerkets egendom. Väntetiden var flera månader lång.
Men idag borde staten stå för infrastrukturen och låta operatörer sälja tjänster på näten, både på kopparnätet, mobilnätet och internetanslutningar. En mycket bättre ordning som skulle garantera tillgång för alla, oavsett var och hur man bor.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...