Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Läste i tidningen idag...


Pocahontas
 Share

Rekommendera Poster

1 timme sedan, Axelman säger:
Skadegörelsebrott, 12 kap. BrB

Fälla träd på annans tomt

FRÅGA
Hej! Har 4 stora gamla granar som står på vår tomt som grannen vill ta ner. Grannen sågade av grenar nertill ca 1m upp, runt om, även på vår sida för mer än 5 år sedan utan lov. Min pappa ( nu avliden) ägde då fastigheten. Han vågade inte göra något då pga. rädsla för grannen. Vi är nu 2 delägare och huset ska säljas så småningom. En gång svor grannen åt mig att granarna skulle bort. Det är allt. Nu har vi fått ett brev där han hotar att såga ner alla 4 granar och skicka räkningen till oss om inte vi sågar ner själva, säger även att han pratat med oss flera gånger vilket inte stämmer. Vi bor inte på fastigheten. Kan vi anmäla nersågningen i efterhand? Vad står vi i detta och hur gör vi? MVH MJ
SVAR

Hej! Tack för att ni vänder er till Lawline med er fråga. 

Er granne har varken rätt att såga ner era träd eller kräva att ni betalar fakturan för det. Det er granne har rätt att göra är att kapa rötter eller grenar som tränger in på hans tomt, detta framgår av jordabalken 3:2 (här). Notera att det endast gäller rötter och grenar och inte hela träd.

Om er granne skulle fälla granarna utan er tillåtelse blir skadegörelsebrotten i brottsbalken 12 kap. aktuella. Den som förstör eller skadar fast egendom till men för annan begår brottet skadegörelse enligt brottsbalken 12:1 (här). Att träd är fast egendom framgår av jordabalken 2:1 (här). Om er granne skulle såga ner träden bör ni anmäla detta till polisen. 

Förberedelse till skadegörelse är inte olagligt så innan grannen sågat ner träden, eller åtminstone försökt så har han inte begått något brott. 

För det fall att grannen fäller era granar har ni även rätt till skadestånd för den skada ni lidit. Den som uppsåtligen orsakar en sakskada ska ersätta skadan enligt skadeståndslagen 2:1 (här).

Med vänlig hälsning

Oskar Fröberg

Äpplen och päron. Privat och företag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, lappen71 säger:

Äpplen och päron. Privat och företag.

Googlade och hittade en intressant artikel. Det är allt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, Axelman säger:

Googlade och hittade en intressant artikel. Det är allt.

Men du använder den som någon sort bevis i en diskussion där vi är oense.

Det är helt ok att tycka jag är cynisk, okänslig och dömande. Vi är alla formade olika efter livets prövande.

Jag är så här och har mina åsikter och det ska mycket till innan jag ändrar mig.

Acceptera det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, lappen71 säger:

Men du använder den som någon sort bevis i en diskussion där vi är oense.

 

Alix och jag bytte kommentarer varvid jag kommenterade att folk hugger ner träd lite hur som helst och postade då utdraget du hänvisar till. Hur du nu kan få det till att ingå i din diskussion.

...

Vad vi är oense om är att du "VET" så mycket om folk som du omöjligen kan göra. Vilket jag tycker du ska sluta med. Vilket jag påpekat ett antal gånger. Du var bekymrad för en tid sedan om vuxenmobbning på jobbet tror jag det var. Men du själv kör över och mobbar när du "VET". Hur svårt kan det vara att förstå detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Axelman säger:

Alix och jag bytte kommentarer varvid jag kommenterade att folk hugger ner träd lite hur som helst och postade då utdraget du hänvisar till. Hur du nu kan få det till att ingå i din diskussion.

Försöker du påstå att det inte var relaterat till mitt inlägg? Visst påstå du det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, lappen71 säger:

Försöker du påstå att det inte var relaterat till mitt inlägg? Visst påstå du det.

1. Alix kommenterar om att hugga ner träd.

2. Jag svarar Alix om att folk hugger ner träd i allmänhet.

3. Hittade en intressant text om trädnedhuggning

4. Den berör inte vår diskussion ett dugg eftersom mina invändningar är mot ditt "VETANDE" om människor och inte om nedhuggna träd.

...

Ha en bra dag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
9 minuter sedan, Axelman säger:

Vad vi är oense om är att du "VET" så mycket om folk som du omöjligen kan göra. Vilket jag tycker du ska sluta med. Vilket jag påpekat ett antal gånger. Du var bekymrad för en tid sedan om vuxenmobbning på jobbet tror jag det var. Men du själv kör över och mobbar när du "VET". Hur svårt kan det vara att förstå detta?

Nej det tänker jag inte sluta med och som jag nyss skrev acceptera det.

 

Vet du en sak. Du är inte så oskyldig själv eller någon annan av dom aktiva medlemmarna.

 

Ta fram tråden angående vuxenmobbning.

 

Redigerad av lappen71
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, Axelman säger:

1. Alix kommenterar om att hugga ner träd.

2. Jag svarar Alix om att folk hugger ner träd i allmänhet.

3. Hittade en intressant text om trädnedhuggning

4. Den berör inte vår diskussion ett dugg eftersom mina invändningar är mot ditt "VETANDE" om människor och inte om nedhuggna träd.

...

Ha en bra dag.

Försök att intala dig själv det där du. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läste en rubrik på hd.se idag:

Sällsynt Rembrandtmålning säljs i London

 

Alla Rembrandtmålningar är väl sällsynta? De är ju inte precis massproducerade.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, Telly82 säger:

Läste en rubrik på hd.se idag:

Sällsynt Rembrandtmålning säljs i London

 

Alla Rembrandtmålningar är väl sällsynta? De är ju inte precis massproducerade.

 

Den kanske inte har setts så ofta (syns sällan)? :D 

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Telly82 säger:

Läste en rubrik på hd.se idag:

Sällsynt Rembrandtmålning säljs i London

 

Alla Rembrandtmålningar är väl sällsynta? De är ju inte precis massproducerade.

 

Precis. Det finns bara en av varje.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, Alix säger:

Jag vet en som har massor av vanliga Rembrandtmålningar. Ni kan få dem billigt. :shifty:

Vill inte ha billiga Rembrandt. De ska vara swinadyra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

25 minuter sedan, Axelman säger:

Vill inte ha billiga Rembrandt. De ska vara swinadyra.

De är billiga men värda massor! :ninja:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, Alix säger:

De är billiga men värda massor! :ninja:

Vad är det för priser vi talar om?

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mycket glädjande att dubbelmördaren i Linköping nu ser ut att åka dit, tack vare DNA-släktforskning. Och i morgon får vi höra om Palmes mördare. De två största mordutredningarna i Sverige går mot sitt slut! Leif GW är väl nära hjärtattack... :bultandehjarta:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Londons borgmästare tänker ta bort statyer av historiska personer som handlade med slavar, exempelvis. Artikel. Det där är en minerad stig att välja. Det finns ingen utan skuld bakåt i tiden. USA är helt kört. Thomas Jefferson var den som skrev USA:s konstitution, i huvudsak. Han var USA:s tredje president. Han ägde 600 slavar under sin livstid. Han ansåg, liksom de flesta på den tiden, att svarta var underlägsna vita och att raserna borde hållas åtskilda, apartheid. I ett slippery slope-resonemang bör alltså USA:s konstitution avskaffas och alla beslut och lagar sedan dess överges. Ingenting gott kan komma ur en sådan källa, eller hur?

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, Alix säger:

Och i morgon får vi höra om Palmes mördare.

Jag är rädd att det blir en antiklimax, kanske en av följande:

"Vi kan inte peka ut någon."

Eller:

"Vi vet vem som gjort det, men personen är död så vi säger inte namnet."

  • Ledsen 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, Telly82 säger:

Jag är rädd att det blir en antiklimax, kanske en av följande:

"Vi kan inte peka ut någon."

Eller:

"Vi vet vem som gjort det, men personen är död så vi säger inte namnet."

Kanske det senare. Fast med tanke på fallets enorma betydelse i vår nutidshistoria tror jag att normala sådana hänsyn kommer att sopas undan. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Och mördaren är/var: 

Krister Petterson!

Skärmavbild 2020-06-09 kl. 21.03.40.png

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...