Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Läste i tidningen idag...


Pocahontas
 Share

Rekommendera Poster

20 timmar sedan, Alix säger:

Snarare att ”vi” står på lösan sand. Bara för att rasisterna behandlar färgade/svarta på samma sätt innebär inte det att de senare har mer gemensamt med varandra än andra folkgrupper. Det finns en social stratifiering även hos färgade och svarta. En borgmästare har föga gemensamt med en kriminell in da hood. Men om hon med ”vi” menar etablerad medelklass har hon förstås rätt. Fast jag tror inte att hon menar det när hon uttalar sig så här.

Fast egentligen är det något ondsint jag upplever i uppdelningen av samhället på detta vis, vare sig det handlar om hudfärg, ursprung eller ekonomi. Identitetspolitik är det nya namnet på den urgamla rasismen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, mikaellq säger:

Fast egentligen är det något ondsint jag upplever i uppdelningen av samhället på detta vis, vare sig det handlar om hudfärg, ursprung eller ekonomi. Identitetspolitik är det nya namnet på den urgamla rasismen.

En sociolog (murvel och statsvetare också) som jag beskriver helst hur det är, inte hur det borde vara. Och om man vet hur det är, som i Sverige, vet man också att det i regel är värre annorstädes, vad gäller allting. Då ligger det nära till hands att gilla läget i Sverige. Alltså är jag konservativ i relativ mening. Vi ska bevara Sverige svenskt, höhö.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Alix säger:

En sociolog (murvel och statsvetare också) som jag beskriver helst hur det är, inte hur det borde vara. Och om man vet hur det är, som i Sverige, vet man också att det i regel är värre annorstädes, vad gäller allting. Då ligger det nära till hands att gilla läget i Sverige. Alltså är jag konservativ i relativ mening. Vi ska bevara Sverige svenskt, höhö.

Det var inte dig jag anklagade för något öht, bara för att vara på det klara med det.
Dig har jag svårare för att begripa mig på. Ibland vänster så det osar om det, ibland höger och nationalistisk... Värt att notera är att vilja behålla den svenska särprägeln med nationalsång, majstång, julgran och skolavslutning i kyrkan inget har med rasism att göra på något sätt. Rasism är negativ särbehandling i praktiken och inget annat.

Utan att vilja utveckla det så tror jag att amerikanarna nu har värre problem att ta itu med än rasism efter att de skyldiga till mordet placerats i fängelse.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

21 minuter sedan, mikaellq säger:

Dig har jag svårare för att begripa mig på. Ibland vänster så det osar om det, ibland höger och nationalistisk...

Det är alldeles riktigt, det var väl inte så svårt? :D 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

”– En tv-intervju som är gjord på ett visst sätt dagen efter när drevet går, det är inget riktigt bra underlag för en sådan allvarlig misstanke, säger Thomas Martinson, mannens advokat.”

 

Jodå, ett erkännande i en inspelad tv-intervju är ett alldeles utmärkt underlag. whoco5.gif.5107154cb3852de8459f205d5409033c.gif 

 

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/tv-kandis-far-offentlig-forsvarare-i-uppmarksammat-mal

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, Alix säger:

Jodå, ett erkännande i en inspelad tv-intervju är ett alldeles utmärkt underlag. whoco5.gif.5107154cb3852de8459f205d5409033c.gif 

Det var väl inget erkännande. Frågan var väl inte "Erkänner du brottet oaktsam våldtäkt?"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattiasgbg
38 minuter sedan, Telly82 säger:

Det var väl inget erkännande. Frågan var väl inte "Erkänner du brottet oaktsam våldtäkt?"

Nej. Jag vet inte, men jag gissar att det går att argumentera för att uttalandet, som handlar om tvång, gällde sexköp rent generellt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

44 minuter sedan, Telly82 säger:

Det var väl inget erkännande. Frågan var väl inte "Erkänner du brottet oaktsam våldtäkt?"

Erkännande inom processrätt är:

 

”en förklaring varigenom någon vidgår ett för honom oförmånligt konkret sakförhållande” /NE

 

Nu är ju inte tv-soffan detsamma som en polisutredning eller en rättegång.

Men jag tycker inte att du alltid ska ta allting så bokstavligt. Det är inte så att vissa branscher har varumärkesskyddat vissa begrepp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Alix säger:

En sociolog (murvel och statsvetare också) som jag beskriver helst hur det är, inte hur det borde vara. Och om man vet hur det är, som i Sverige, vet man också att det i regel är värre annorstädes, vad gäller allting. Då ligger det nära till hands att gilla läget i Sverige. Alltså är jag konservativ i relativ mening. Vi ska bevara Sverige svenskt, höhö.

Ja det är inte roligt när invandrare sitter och röker brass i källaren. Skyddsrummet var dessutom inrett med madrasser, stolar och askkoppar. HSB gör ingenting trots flera anmälningar av grannar inkl mig. Här var det ett städat och fint område för bara ett par år sedan utan vare sig droger, stölder och nedskräpning, nu är det ett Ghetto

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Polisen ska upprätthålla och försvara lagen. Den ska inte offentligt kritisera lagen och inte heller kritisera människor som följer lagen. Han uppfattas givetvis inte som privatperson. Jag blir ganska häpen när jag läser om sådant här.

 

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/filmade-dod-minderarig-pojke-polisen-rasar-gor-mig-forbannad
 

Jag tycker inte att det är så svårt att förstå varför en del filmar eller fotograferar sådant. Psykologiskt sett sätter de upp en barriär mellan sig själva och det som har hänt för att skydda sig mentalt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, Alix säger:

Erkännande inom processrätt är:

 

”en förklaring varigenom någon vidgår ett för honom oförmånligt konkret sakförhållande” /NE

 

Nu är ju inte tv-soffan detsamma som en polisutredning eller en rättegång.

Men jag tycker inte att du alltid ska ta allting så bokstavligt. Det är inte så att vissa branscher har varumärkesskyddat vissa begrepp.

Vad jag menade var att kommentaren i TV-soffan bara var just en kommentar präglad av eftertankens kranka blekhet. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Telly82 säger:

Vad jag menade var att kommentaren i TV-soffan bara var just en kommentar präglad av eftertankens kranka blekhet. 

Jaha, så polisen ska strunta i det och tänka att det var nog bara någonting han sade i affekt? Det tycker inte jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Alix säger:

Jaha, så polisen ska strunta i det och tänka att det var nog bara någonting han sade i affekt? Det tycker inte jag.

Ja, för lagen säger väl att kan kan dömas för vad han visste eller kunde misstänka när han togs med byxorna nere. Inte för vad han kan ha fått reda på (eller börjat misstänka) efter detta, men före TV-intervjun.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Telly82 säger:

Ja, för lagen säger väl att kan kan dömas för vad han visste eller kunde misstänka när han togs med byxorna nere. Inte för vad han kan ha fått reda på (eller börjat misstänka) efter detta, men före TV-intervjun.

Jo, men det måste utredas. Man kan inte utgå från att han inte förstod det från början. Det han säger i tv utgör skäl nog att misstänka brottet. Vilket dock inte innebär att han har gjort sig skyldig till någonting.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Alix säger:

Jo, men det måste utredas. Man kan inte utgå från att han inte förstod det från början. Det han säger i tv utgör skäl nog att misstänka brottet. Vilket dock inte innebär att han har gjort sig skyldig till någonting.

Jag tror vi är helt överens i frågan. :) 

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattiasgbg
15 timmar sedan, Alix säger:

Polisen ska upprätthålla och försvara lagen. Den ska inte offentligt kritisera lagen och inte heller kritisera människor som följer lagen. Han uppfattas givetvis inte som privatperson. Jag blir ganska häpen när jag läser om sådant här.

 

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/filmade-dod-minderarig-pojke-polisen-rasar-gor-mig-forbannad
 

Jag tycker inte att det är så svårt att förstå varför en del filmar eller fotograferar sådant. Psykologiskt sett sätter de upp en barriär mellan sig själva och det som har hänt för att skydda sig mentalt.

Det är väl tyvärr ganska vanligt att poliser tycker om alla möjliga frågor?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Det är väl tyvärr ganska vanligt att poliser tycker om alla möjliga frågor?

Gärna med uniformen på...

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

”Betyder det att ni inte kommer vara lika globaliserade som förrut?

– Ja, det betyder det absolut.”

 

Yes!!! :galetglad:

 

https://www.svt.se/nyheter/jag-trodde-aldrig-att-det-skulle-kunna-handa-i-europa

 

Johan Norberg är som vanligt ute och snedseglar. Vilket man tydligt kan se i ljuset av Frankrikes agerande ovan.

 

https://www.svt.se/nyheter/bara-50-av-det-vi-ater-ar-svensk-mat

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattiasgbg
32 minuter sedan, Alix säger:

”Betyder det att ni inte kommer vara lika globaliserade som förrut?

– Ja, det betyder det absolut.”

 

Yes!!! :galetglad:

 

https://www.svt.se/nyheter/jag-trodde-aldrig-att-det-skulle-kunna-handa-i-europa

 

Johan Norberg är som vanligt ute och snedseglar. Vilket man tydligt kan se i ljuset av Frankrikes agerande ovan.

 

https://www.svt.se/nyheter/bara-50-av-det-vi-ater-ar-svensk-mat

Jag gissar att efter som mest tio år utan större störningar så kommer någon smart jävel med räknesticka börja argumentera för att det blir billigare om man tillverkar allt i en riktigt stor fabrik på andra sidan jorden och kör med just in time-leveranser.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Mattiasgbg säger:

Jag gissar att efter som mest tio år utan större störningar så kommer någon smart jävel med räknesticka börja argumentera för att det blir billigare om man tillverkar allt i en riktigt stor fabrik på andra sidan jorden och kör med just in time-leveranser.

Säkert... :( 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
11 timmar sedan, Mattiasgbg säger:

Jag gissar att efter som mest tio år utan större störningar så kommer någon smart jävel med räknesticka börja argumentera för att det blir billigare om man tillverkar allt i en riktigt stor fabrik på andra sidan jorden och kör med just in time-leveranser.

..med 10 miljarder drönare!! :ninja:

 

Skärmavbild 2020-06-05 kl. 08.10.05.png

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En till snyfthistoria från en person som får "lida" för sin egoism.

https://www.aftonbladet.se/family/a/mRkoG0/andrea-tog-bort-buske--tvingas-betala-rakning

 

Reglerna är klara och det går inte att jämka från fall till fall när man har tusentals hyresgäster.

Sedan jag började som styrelseledamot har jag förstått hur egoistiska människor egentligen är.

Det är jag,jag,jag och jag vill ha det så här. "Ja men nu har vi regler för hur det får se ut" , "Ja men vadå jag VILL ha det så här"

 

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, lappen71 säger:

En till snyfthistoria från en person som får "lida" för sin egoism.

https://www.aftonbladet.se/family/a/mRkoG0/andrea-tog-bort-buske--tvingas-betala-rakning

 

Reglerna är klara och det går inte att jämka från fall till fall när man har tusentals hyresgäster.

Sedan jag började som styrelseledamot har jag förstått hur egoistiska människor egentligen är.

Det är jag,jag,jag och jag vill ha det så här. "Ja men nu har vi regler för hur det får se ut" , "Ja men vadå jag VILL ha det så här"

 

Det finns en aspekt till, nämligen att hyresvärden struntar i att svara. Hon anmälde tydligen redan förra året flera gånger utan någon som helst respons. Det tycker jag är riktigt dålig stil av hyresvärden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, lappen71 säger:

En till snyfthistoria från en person som får "lida" för sin egoism.

https://www.aftonbladet.se/family/a/mRkoG0/andrea-tog-bort-buske--tvingas-betala-rakning

 

Reglerna är klara och det går inte att jämka från fall till fall när man har tusentals hyresgäster.

Sedan jag började som styrelseledamot har jag förstått hur egoistiska människor egentligen är.

Det är jag,jag,jag och jag vill ha det så här. "Ja men nu har vi regler för hur det får se ut" , "Ja men vadå jag VILL ha det så här"

 

En snabb läsning ger vid handen att det fanns faktiska medicinska skäl för att avlägsna busken/trädet och inget egoistiskt tyckande. Sen vem som har rätt i vem som inte fick tag på vem har jag ingen aning om. Först går man ju till hyresvärden. Händer det inget får man dra in Hyresgästföreningen vilket hon inte verkar ha gjort. Så rätt i sak, fel metod.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...