Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Läste i tidningen idag...


Pocahontas
 Share

Rekommendera Poster

14 timmar sedan, Alix säger:

Jag har tjatat på mina barn att gå med. Speciellt nu när villkoren är generösa. Men inte då... :rolleyes:

Det finns vissa självklara saker i livet man bara gör. Som att borsta tänder, köra på höger sida i trafiken, inse att Trump är knäpp i huvudet och vara med i en a-kassa. rofl.gif.142b25daf182c2d0ee2a15c5e23a9d4b.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Alix säger:

Det är inte jag. :( 

Inte jag heller nu mera. Jag är ju "statsanställd"....:fane:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

19 minuter sedan, Axelman säger:

Inte jag heller nu mera. Jag är ju "statsanställd"....:fane:

Statens kassa är liten men säker. Hoppas jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, Alix säger:

Statens kassa är liten men säker. Hoppas jag.

FK är intressanta. Det är snudd på omöjligt att komma i nåd där. Men när man väl gör det är de orubbliga. Du SKA ha pengarna!! default_laugh.png.93f625d52f5126f2ede8740e3bf9fd30.png

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Trump:

"-Hong Kong har inte längre ett självstyre"

Tänk att det faktiskt händer att man håller med Trump. Men statistiskt sett måste det ske.... whoco5.gif.3f5d522abd465f5c5b9108f719797952.gif.fd56f0f948e3d6d07c3f45cc901f1459.gif

 

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/trump-hongkong-har-inte-langre-ett-sjalvstyre

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men det vägs upp av det normala....:bla:..dvs Trump bryter med WHO när WHO har som mest att göra kanske sedan WHO kom till. Om man nu är i konflikt med WHO, skulle man inte kunna vänta tills pandemin stillar sig? Närå. Pang på bara!  

IDIOT!!!!!

 

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/usa-bryter-med-who-misslyckades-gora-nodvandiga-reformer

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

https://www.hd.se/2020-05-31/nar-krisen-kom-rackte-skyddsutrustning-bara-i-48-timmar

(Betalartikel)

 

En pandemi kunde komma när som helst. Ändå fattades både munskydd och visir på sjukhusen i Skåne. Flera gånger var det osäkert om skyddsutrustningen ens skulle räcka i 48 timmar. Idag kan HD och Sydsvenskan visa hur Region Skåne helt struntat i att bygga upp beredskapslager.

 

Vi går tillbaka till 2006. Försvarets beredskapslager har monterats ner och Socialstyrelsen ger ut riktlinjer för vilken beredskap regionerna och landstingen bör ha.
På Region Skåne inser smittskyddsläkare Hans Bertil Hansson att beredskapen inte räcker. Han skriver till katastrof- och beredskapsrådet att det behövs en utredning om ett lager. Det ska innehålla skyddskläder, munskydd, handskar, handsprit - för 3-5 års normalförbrukning.
Alla sjukhus hjälper till att räkna fram vad de behöver.
Listan blir lång. Men så mycket mer händer inte.

 

Ett år senare, 2007, tar Rolf Ohrlander, chef för Katastrof och beredskap i Region Skåne, upp behovet. I en intern skrivelse hänvisar han till Socialstyrelsens riktlinjer. Regionen ska förbereda sig för en pandemi där 25 procent av befolkningen kommer att insjukna under en period på 6-8 veckor. Det kommer inte att finnas något vaccin. Ett scenario som är väldigt likt coronakrisen.

Men politikerna tar inget beslut om att bygga upp ett beredskapslager. Istället väljer de en helt annan väg.
Politikerna bestämmer att inköp och leveranser av sjukvårdsmaterial ska läggas ut på entreprenad. Ett privat bolag får ansvaret.

 

Och i december 2019, när politikerna i regionstyrelsen ska revidera epidemiplanen, plockas stycket om beredskapslagret bort. Ingen reserverar sig.

 

Jag blir så förb... :angry:

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, Telly82 säger:

 

Spoiler

 

https://www.hd.se/2020-05-31/nar-krisen-kom-rackte-skyddsutrustning-bara-i-48-timmar

(Betalartikel)

 

En pandemi kunde komma när som helst. Ändå fattades både munskydd och visir på sjukhusen i Skåne. Flera gånger var det osäkert om skyddsutrustningen ens skulle räcka i 48 timmar. Idag kan HD och Sydsvenskan visa hur Region Skåne helt struntat i att bygga upp beredskapslager.

 

Vi går tillbaka till 2006. Försvarets beredskapslager har monterats ner och Socialstyrelsen ger ut riktlinjer för vilken beredskap regionerna och landstingen bör ha.
På Region Skåne inser smittskyddsläkare Hans Bertil Hansson att beredskapen inte räcker. Han skriver till katastrof- och beredskapsrådet att det behövs en utredning om ett lager. Det ska innehålla skyddskläder, munskydd, handskar, handsprit - för 3-5 års normalförbrukning.
Alla sjukhus hjälper till att räkna fram vad de behöver.
Listan blir lång. Men så mycket mer händer inte.

 

Ett år senare, 2007, tar Rolf Ohrlander, chef för Katastrof och beredskap i Region Skåne, upp behovet. I en intern skrivelse hänvisar han till Socialstyrelsens riktlinjer. Regionen ska förbereda sig för en pandemi där 25 procent av befolkningen kommer att insjukna under en period på 6-8 veckor. Det kommer inte att finnas något vaccin. Ett scenario som är väldigt likt coronakrisen.

Men politikerna tar inget beslut om att bygga upp ett beredskapslager. Istället väljer de en helt annan väg.
Politikerna bestämmer att inköp och leveranser av sjukvårdsmaterial ska läggas ut på entreprenad. Ett privat bolag får ansvaret.

 

Och i december 2019, när politikerna i regionstyrelsen ska revidera epidemiplanen, plockas stycket om beredskapslagret bort. Ingen reserverar sig.

 


 

Jag blir så förb... :angry:

Mycket typiskt Sverige, tyvärr. Det skulle förvåna mig om något landsting har gjort som Socialstyrelsen riktlinjerat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

greenclick
Just nu, Telly82 säger:

https://www.hd.se/2020-05-31/nar-krisen-kom-rackte-skyddsutrustning-bara-i-48-timmar

(Betalartikel)

 

En pandemi kunde komma när som helst. Ändå fattades både munskydd och visir på sjukhusen i Skåne. Flera gånger var det osäkert om skyddsutrustningen ens skulle räcka i 48 timmar. Idag kan HD och Sydsvenskan visa hur Region Skåne helt struntat i att bygga upp beredskapslager.

 

Vi går tillbaka till 2006. Försvarets beredskapslager har monterats ner och Socialstyrelsen ger ut riktlinjer för vilken beredskap regionerna och landstingen bör ha.
På Region Skåne inser smittskyddsläkare Hans Bertil Hansson att beredskapen inte räcker. Han skriver till katastrof- och beredskapsrådet att det behövs en utredning om ett lager. Det ska innehålla skyddskläder, munskydd, handskar, handsprit - för 3-5 års normalförbrukning.
Alla sjukhus hjälper till att räkna fram vad de behöver.
Listan blir lång. Men så mycket mer händer inte.

 

Ett år senare, 2007, tar Rolf Ohrlander, chef för Katastrof och beredskap i Region Skåne, upp behovet. I en intern skrivelse hänvisar han till Socialstyrelsens riktlinjer. Regionen ska förbereda sig för en pandemi där 25 procent av befolkningen kommer att insjukna under en period på 6-8 veckor. Det kommer inte att finnas något vaccin. Ett scenario som är väldigt likt coronakrisen.

Men politikerna tar inget beslut om att bygga upp ett beredskapslager. Istället väljer de en helt annan väg.
Politikerna bestämmer att inköp och leveranser av sjukvårdsmaterial ska läggas ut på entreprenad. Ett privat bolag får ansvaret.

 

Och i december 2019, när politikerna i regionstyrelsen ska revidera epidemiplanen, plockas stycket om beredskapslagret bort. Ingen reserverar sig.

 

Jag blir så förb... :angry:

Jag reagerar på samma sätt...

 

Här har det tillsatts direktörer i regionens högkvarter och det har legat sparkrav på sjukvård och omsorg så länge jag kan minnas. Kontentan av detta, i skarpt läge, så visar det sig att strategin inte håller. Sparkraven har urholkat lager och organisation. Det finns inte tillräckligt med skyddsutrustning, provutrustningen i denna region når inte behovsnivån och äldreomsorgens kapacitet är skrämmande låg. 

 

Jag har min fru och släkt i första linjens försvar inom svensk sjukvård och jag ser hur de sliter. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är fel i Sveriges grundlag. Det ska finnas strikta lagar och regler att ta till i krissituationer. Svenskar i allmänhet är invaggad i ”Händerintemigdetskiterväljagiorkabrysig”-mentalitet, att liknas vid ”det sovande folket”. 


 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattiasgbg
52 minuter sedan, iMarc säger:

Det är fel i Sveriges grundlag. Det ska finnas strikta lagar och regler att ta till i krissituationer. Svenskar i allmänhet är invaggad i ”Händerintemigdetskiterväljagiorkabrysig”-mentalitet, att liknas vid ”det sovande folket”. 


 

Det enda som eventuella fel jag kan hitta är att formuleringar som

Citat

Är riket i krig eller krigsfara eller råder sådana extraordinära förhållanden som är föranledda av krig eller av krigsfara som riket har befunnit sig i...

är standard. Vilket innebär att så längre det inte handlar om krig kan förhållandena vara hur extraordinära som helst utan att några specialregler kan tillämpas.

Sedan hade det varit bra om de som ansvarar för exempelvis skyddsutrustning hade sett till att sådan hade funnits. En lite jobbig grej i sammanhanget är att det kommunala självstyret kanske inte alltid är så självstyrande, nu har regeringen, genom sina myndigheter, fått styra upp saker som skyddsutrustning åt kommunerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 timmar sedan, Mattiasgbg säger:

Det enda som eventuella fel jag kan hitta är att formuleringar som

är standard. Vilket innebär att så längre det inte handlar om krig kan förhållandena vara hur extraordinära som helst utan att några specialregler kan tillämpas.

Sedan hade det varit bra om de som ansvarar för exempelvis skyddsutrustning hade sett till att sådan hade funnits. En lite jobbig grej i sammanhanget är att det kommunala självstyret kanske inte alltid är så självstyrande, nu har regeringen, genom sina myndigheter, fått styra upp saker som skyddsutrustning åt kommunerna.

Någon föreslog att slopa landstingen så kommunerna styrs av regeringen. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattiasgbg
35 minuter sedan, iMarc säger:

Någon föreslog att slopa landstingen så kommunerna styrs av regeringen. 

Någon har inte koll.

Gissar vilket text som har

Citat

Den förverkligas genom ett representativt och parlamentariskt statsskick och genom kommunal självstyrelse.

som tredje mening.

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattiasgbg
49 minuter sedan, Alix säger:

Svenskar får inte resa mer än två timmar, samtidigt som andra får komma hit från andra länder. Hur ser du på det?

– Jag förstår att man kan tycka att det är konstigt ...”

 

Nej, då, inte alls, varför det? Låter jätterimligt... :rolleyes:

 

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/detta-galler-for-utlandska-turister-i-sverige

Fast svenskar får resa mer än timmar. Jag har inte sett något i rekommendationerna som exkluderar de som inte bor i landet. Min tolkning är att även utlänningar ska undvika onödiga resor. Snacket om 1-2 timmar var ju bara ett förtydligande som gick ut på att vi ska undvika att fastna och belasta den lokala vården. Även det borde gälla utländska turister.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

38 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Fast svenskar får resa mer än timmar. Jag har inte sett något i rekommendationerna som exkluderar de som inte bor i landet. Min tolkning är att även utlänningar ska undvika onödiga resor. Snacket om 1-2 timmar var ju bara ett förtydligande som gick ut på att vi ska undvika att fastna och belasta den lokala vården. Även det borde gälla utländska turister.

Du får kontakta Tegnell att han har missförstått alltihop.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattiasgbg
4 minuter sedan, Alix säger:

Du får kontakta Tegnell att han har missförstått alltihop.

Han verkar svara på något annat än den ställda frågan. Svenskar får, vad jag vet (jag har alltså inte sett något som förbjuder det), åka utomlands i mer än två timmar enligt gällande svenska regler. De ska däremot helst inte göra det. Och oavsett om det görs eller ej så ska händerna vara tvättade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

27 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Han verkar svara på något annat än den ställda frågan. Svenskar får, vad jag vet (jag har alltså inte sett något som förbjuder det), åka utomlands i mer än två timmar enligt gällande svenska regler. De ska däremot helst inte göra det. Och oavsett om det görs eller ej så ska händerna vara tvättade.

Är det inte bättre att man spritar händerna med tanke på tax free?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 minuter sedan, Alix säger:

betterthanthis.png.ee9eec6b66d275908978a2f282a22e47.png

 

Snacka går ju. Verkligheten är en helt annan.

 

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/butiksagare-vadjar-efter-protesterna

Att de som nu skriker efter rättvisa själva begår brott mot andra, bara förstör?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Mattiasgbg säger:

Han verkar svara på något annat än den ställda frågan. Svenskar får, vad jag vet (jag har alltså inte sett något som förbjuder det), åka utomlands i mer än två timmar enligt gällande svenska regler. De ska däremot helst inte göra det. Och oavsett om det görs eller ej så ska händerna vara tvättade.

Så jag kan alltså med spritade händer köra från Töcksfors till Ørje och handla Öl?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

29 minuter sedan, mikaellq säger:

Att de som nu skriker efter rättvisa själva begår brott mot andra, bara förstör?

Snarare att ”vi” står på lösan sand. Bara för att rasisterna behandlar färgade/svarta på samma sätt innebär inte det att de senare har mer gemensamt med varandra än andra folkgrupper. Det finns en social stratifiering även hos färgade och svarta. En borgmästare har föga gemensamt med en kriminell in da hood. Men om hon med ”vi” menar etablerad medelklass har hon förstås rätt. Fast jag tror inte att hon menar det när hon uttalar sig så här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattiasgbg
17 timmar sedan, Alix säger:

Är det inte bättre att man spritar händerna med tanke på tax free?

Lyssna på Trump, viruset bekämpas bäst på insidan.

17 timmar sedan, Alix säger:

betterthanthis.png.ee9eec6b66d275908978a2f282a22e47.png

 

Snacka går ju. Verkligheten är en helt annan.

 

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/butiksagare-vadjar-efter-protesterna

Innan jag zoomade in på namnet och titeln trodde jag att det var en talesperson för Folkhälsomyndigheten.

16 timmar sedan, iMarc säger:

Så jag kan alltså med spritade händer köra från Töcksfors till Ørje och handla Öl?

Anders Tegnell lär inte hindra dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...