Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Läste i tidningen idag...


Pocahontas
 Share

Rekommendera Poster

Varje år denna rubrik, typ:

 

”40-tal dumpade bildäck i skogen”

 

Hur vore det att införa en pant på däcken så att man får x antal kronor per däck som lämnas in?

 

Säkert orättvist på något djävla sätt men då skulle de i alla fall inte hamna i naturen och sedan behöva städas bort för skattebetalarnas pengar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Alix säger:

Varje år denna rubrik, typ:

 

”40-tal dumpade bildäck i skogen”

 

Hur vore det att införa en pant på däcken så att man får x antal kronor per däck som lämnas in?

 

Säkert orättvist på något djävla sätt men då skulle de i alla fall inte hamna i naturen och sedan behöva städas bort för skattebetalarnas pengar!

Vi som konsumenter får betala en avgift på varje däck för att den ska återvinnas. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, lappen71 säger:

Vi som konsumenter får betala en avgift på varje däck för att den ska återvinnas. 

Jag vet det. Det ena utesluter inte det andra. Inte om miljön är viktig i alla fall. Eller det här kanske ska ses som ett informellt bidrag till små firmor som försörjer folk som annars skulle begå värre brott och/eller lyfta försörjningsstöd. Plus att vi behöver ha anställd kommunpersonal som städar. Nationalekonomiskt kanske systemet är en riktig vinnare. Att folk blir ledsna, upprörda och besvikna, tja, de får vänja sig, så här ser det nya Sverige ut. ??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, Alix säger:

Jag vet det. Det ena utesluter inte det andra. Inte om miljön är viktig i alla fall. Eller det här kanske ska ses som ett informellt bidrag till små firmor som försörjer folk som annars skulle begå värre brott och/eller lyfta försörjningsstöd. Plus att vi behöver ha anställd kommunpersonal som städar. Nationalekonomiskt kanske systemet är en riktig vinnare. Att folk blir ledsna, upprörda och besvikna, tja, de får vänja sig, så här ser det nya Sverige ut. ??

Ingen ny företeelse att däck dumpas i skogen om du menade det. Det kostar inget för firmorna att få däcken hämtade så det är märkligt att en legitim firma skulle dumpa. Utan med största sannolikhet är det en svartfirma som inte betalar skatt,moms som gör det. Med tanke på hur många firmor det finns och det antal däck som säljs är det en liten promille som hamnar i skogen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, lappen71 säger:

Ingen ny företeelse att däck dumpas i skogen om du menade det. Det kostar inget för firmorna att få däcken hämtade så det är märkligt att en legitim firma skulle dumpa. Utan med största sannolikhet är det en svartfirma som inte betalar skatt,moms som gör det. Med tanke på hur många firmor det finns och det antal däck som säljs är det en liten promille som hamnar i skogen.

Nej, jag vet att det inte är nytt och jag vet att det inte borde behöva hända och jag vet att de flesta däcken hamnar där de ska. Var det något mer som jag kan anteckna under självklarheter? I annat fall kan jag meddela att många, inklusive jag själv, stör sig enormt på dessa promillehändelser. Men du liksom många menar säkert att det bara är att rycka på axlarna åt. Att det i det stora hela inte är något problem. Okej.

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, Alix säger:

Nej, jag vet att det inte är nytt och jag vet att det inte borde behöva hända och jag vet att de flesta däcken hamnar där de ska. Var det något mer som jag kan anteckna under självklarheter? I annat fall kan jag meddela att många, inklusive jag själv, stör sig enormt på dessa promillehändelser. Men du liksom många menar säkert att det bara är att rycka på axlarna åt. Att det i det stora hela inte är något problem. Okej.

Nej det sa jag inte men jag ser det för vad det är. Något som inte förändras bara för att jag blir upprörd. Finns saker som jag tycker är viktigare och påverkare miljön mer som bekymrar mig mer.

 

Tänk vad du ska vara så allvarlig och snarstucken hela tiden :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 minuter sedan, lappen71 säger:

Nej det sa jag inte men jag ser det för vad det är. Något som inte förändras bara för att jag blir upprörd. Finns saker som jag tycker är viktigare och påverkare miljön mer som bekymrar mig mer.

 

Tänk vad du ska vara så allvarlig och snarstucken hela tiden :)

Ditt enda intresse verkar vara att anmärka på vad jag skriver. Och jag vet egentligen inte vad du är ute efter. Just nu har jag inget tålamod för sådant. Om du har missat det så är jag sjukpensionär på grund av psykisk ohälsa och långt ifrån i balans alla gånger. Men jag har lärt mig genom åren att för vissa kan man förklara detta 1000 gånger utan att någonting någonsin fastnar. De förstår helt enkelt inte vad man pratar om. Det är antagligen som att förklara färger för någon som är född blind.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, Alix säger:

Ditt enda intresse verkar vara att anmärka på vad jag skriver. Och jag vet egentligen inte vad du är ute efter. Just nu har jag inget tålamod för sådant. Om du har missat det så är jag sjukpensionär på grund av psykisk ohälsa och långt ifrån i balans alla gånger. Men jag har lärt mig genom åren att för vissa kan man förklara detta 1000 gånger utan att någonting någonsin fastnar. De förstår helt enkelt inte vad man pratar om. Det är antagligen som att förklara färger för någon som är född blind.

Ber så mycket om ursäkt. Om du inte klarar av att någon anmärker förväntar jag mig att du inte heller gör det. 
Men visst jag kommer inte svara, kommentera, argumentera med dig något mer. Du är härmed ignorerad.   

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 minuter sedan, lappen71 säger:

Ber så mycket om ursäkt. Om du inte klarar av att någon anmärker förväntar jag mig att du inte heller gör det. 
Men visst jag kommer inte svara, kommentera, argumentera med dig något mer. Du är härmed ignorerad.   

Varför ber du om ursäkt? Jag skriver om mina egna tillkortakommanden. Sedan förbyts ursäkten i ett straff. Att jag ska ignoreras. Allt jag ville var att dela med mig av att jag var upprörd över att det slängs däck i skogen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, Alix säger:

Varje år denna rubrik, typ:

 

”40-tal dumpade bildäck i skogen”

 

Hur vore det att införa en pant på däcken så att man får x antal kronor per däck som lämnas in?

 

Säkert orättvist på något djävla sätt men då skulle de i alla fall inte hamna i naturen och sedan behöva städas bort för skattebetalarnas pengar!

Då det i praktiken verkar finnas ett pantliknande system så undrar jag om det inte kan handla om något så enkelt som utländska däck? Alltså däck som även om det identifierar sig som svenska inte kan kopplas till någon återvinningsavgift.

3 timmar sedan, Alix säger:

Nej, jag vet att det inte är nytt och jag vet att det inte borde behöva hända och jag vet att de flesta däcken hamnar där de ska. Var det något mer som jag kan anteckna under självklarheter? I annat fall kan jag meddela att många, inklusive jag själv, stör sig enormt på dessa promillehändelser. Men du liksom många menar säkert att det bara är att rycka på axlarna åt. Att det i det stora hela inte är något problem. Okej.

Nu tycker jag att vi tar varandra i hand och frågar oss själva "vad skulle Anders Tegnell säga om de där däcken".

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, Mattiasgbg säger:

Då det i praktiken verkar finnas ett pantliknande system så undrar jag om det inte kan handla om något så enkelt som utländska däck? Alltså däck som även om det identifierar sig som svenska inte kan kopplas till någon återvinningsavgift.

Nu tycker jag att vi tar varandra i hand och frågar oss själva "vad skulle Anders Tegnell säga om de där däcken".

Själv håller jag på att vi sjunger We shall overcome.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, Mattiasgbg säger:

Då det i praktiken verkar finnas ett pantliknande system så undrar jag om det inte kan handla om något så enkelt som utländska däck? Alltså däck som även om det identifierar sig som svenska inte kan kopplas till någon återvinningsavgift.

Finns det svenska däck, menar du? Tillverkas inte alla i utlandet? Hur kopplas ett individuellt däck till en pantavgift? Frågorna hopar sig. Klart står i alla fall att den som slänger däcken i skogen anser sig tjäna på detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läste i Expressen att Kristersson blev irriterad på ett möte och lämnade lokalen, varför inte bara ge regeringen all makt istället för att agera bromsklots vilket ökar smittspridningen? Folk skiter ju fullständigt i ”råd”, det är lagar som ska gälla nu. Blir så irriterad på högerpacket. 

Redigerad av iMarc
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

36 minuter sedan, Alix säger:

Finns det svenska däck, menar du? Tillverkas inte alla i utlandet? Hur kopplas ett individuellt däck till en pantavgift? Frågorna hopar sig. Klart står i alla fall att den som slänger däcken i skogen anser sig tjäna på detta.

Man betalar ju en avgift i alla fall, sedan kanske inte konsumenten för tillbaka den, men någon måste ju få den. 

Med utländska däck menar jag däck som sålts utan att blanda in den där (svenska?) avgiften.

 

Kopplingen mellan  däck och avgift behöver väl inte vara svårare än kopplingen mellan läskburk och pant, en koppling som verkar vara stabil?

 

Bör nämna att jag helt saknar koll på däckbranschen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

28 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Kopplingen mellan  däck och avgift behöver väl inte vara svårare än kopplingen mellan läskburk och pant, en koppling som verkar vara stabil?

Den använder sig av förpackningens streckkod som också indikerar att den har producerats i Sverige. :nerd:

 

Men, visst, någon ytterligare pant för däck är väl inte att tänka på, just därför. Om en sådan pant skulle införas skulle vi översvämmas av utländska däck som har sålts och slitits ut utanför Sveriges gränser.

 

Tänkte inte på det... :pinch:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Angående däck börjar sverige översvämmas av helt undermåliga kinesiska däck. I däckvärlden är det så enligt expertis och tester att du får vad du betalar för. Det gäller i 9 fall av 10. Så köp däck från väletablerade företag. De gummisorter som ger bra våtgrepp är dyrare, men kan rädda ditt liv. Folk verkar vilja ha dyra lyxiga bilar, men skiter  fullständigt i "de fyra handflatorna" som håller i bilen och köper så billigt skräp det bara går. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, Axelman säger:

Angående däck börjar sverige översvämmas av helt undermåliga kinesiska däck. I däckvärlden är det så enligt expertis och tester att du får vad du betalar för. Det gäller i 9 fall av 10. Så köp däck från väletablerade företag. De gummisorter som ger bra våtgrepp är dyrare, men kan rädda ditt liv. Folk verkar vilja ha dyra lyxiga bilar, men skiter  fullständigt i "de fyra handflatorna" som håller i bilen och köper så billigt skräp det bara går. 

Är det inte så att en överväldigande majoritet i Sverige köper just dyra dubbdäck som i 99 fall av 100 ger sämre grepp än dubbfria? Eftersom just de dubbfria är mer osäkra den 100:e gången? Fast det kanske inte är så längre, vad vet jag. Tycker mig dock höra dubbdäck i stort sett alltid. Trots att det kan ha varit halt max någon enda dag i ”vinter”. Trafikverket råder alla som har en bil från 2008 års bilmodell och senare att köra dubbfritt. Men billiga kinesiska däck? Varför? Även de billiga koreanska suger väl?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, Alix säger:

Är det inte så att en överväldigande majoritet i Sverige köper just dyra dubbdäck som i 99 fall av 100 ger sämre grepp än dubbfria? Eftersom just de dubbfria är mer osäkra den 100:e gången? Fast det kanske inte är så längre, vad vet jag. Tycker mig dock höra dubbdäck i stort sett alltid. Trots att det kan ha varit halt max någon enda dag i ”vinter”. Trafikverket råder alla som har en bil från 2008 års bilmodell och senare att köra dubbfritt. Men billiga kinesiska däck? Varför? Även de billiga koreanska suger väl?

Det är lag på vinterdäck men inte på dubbdäck. Av gammal hävd köper vi dubbat. De tester jag sett nyligen har dubbfria nordiska vinterdäck av bästa sort, Continental, Michelin, Nokia nästan samma prestanda på is och snö som dubbade. Så söder om dalälven borde dubbat inte behövas.

...

Nu är det ju lite lustigt då de stora drakarna har lagt sin tillverkning i lågprisländer. Men bedriver avancerad forskning och utveckling i väst. Samt väljer högkvalitativa råvaror. Kineserna kopierar som vanligt och kör med sekunda gummisorter men erbjuder däck till halva priset. Linglong, Goodride, Triangle är tre fabrikat av många som ger undermåliga egenskaper när det som bäst behövs. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, Axelman säger:

Så söder om dalälven borde dubbat inte behövas.

Tvärtom. Här har vi svarthalkan när man minst anar det.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är viktigt att inte stigmatisera vissa däcktillverkare. Att vissa, på grund av annorlunda företagskultur, inte begriper sig på svenskt vinterväglag innebär inte att de inte kan göra vinterdäck. Vi måste se över hur vi kommunicerar vårt väder och väglag, alla kanske inte tittar på Rapport. 

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, Telly82 säger:

Tvärtom. Här har vi svarthalkan när man minst anar det.

 

Då citerar jag mig eftersom det huvudsakliga innehållet inlägget gick dig förbi:

 

De tester jag sett nyligen har dubbfria nordiska vinterdäck av bästa sort, Continental, Michelin, Nokia nästan samma prestanda på is och snö som dubbade.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Mattiasgbg säger:

Det är viktigt att inte stigmatisera vissa däcktillverkare. Att vissa, på grund av annorlunda företagskultur, inte begriper sig på svenskt vinterväglag innebär inte att de inte kan göra vinterdäck. 

Vad är det där för typ av kommentar? Ska vi gulla med företag som tillverkar och säljer undermåliga produkter som ökar risken för allvarliga olyckor? Man tar sig för pannan. :tappahakan:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...