Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Pocahontas

Läste i tidningen idag...

Rekommendera Poster

4 minuter sedan, boevil säger:

Det är grundlags- och konventionsstyrt. Inte mycket att göra åt. Däremot ska de givetvis sättas i förvar. Hur kan säkerhetsrisker få vandra relativt fritt på gator och torg? Vill de inte sitta i förvar kan de åka hem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo.

Men ”Döms till utvisning”, men kan inte utvisas... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan, boevil säger:

Jo.

Men ”Döms till utvisning”, men kan inte utvisas... 

Det är riktigt. Utvisningen står dock fast den dag det är möjligt. Taskiga framtidsutsikter här, om inte annat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-10-31 på 12:21, boevil säger:

Problemet är inte att de inte kan/får utvisas just nu, problemet är att de tydligen bara får förvaras en begränsad tid, ett år.

En annan udda grej är att de, när/om de inte längre förvaras, kan förbjudas lämna landet.:stjarnsmall:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
49 minuter sedan, Alix säger:

Nu har jag bara läst den överst länkade artikeln, och det är lördag kväll, men...

 

Den stora grejen verkar vara korancitatet “O my people! Enter the Holy Land which God has decreed for you, and turn back on your heels otherwise you will be overturned as losers.” (5:21), vilket enligt en i artikeln namngiven klassisk, men postmuhmmedsk (om man nu kan säga så) tolkare (fl. ca.900) handlar om Moses, judar och Israel. Tyvärr är inte tolkningen bättre än att den, i artikeln som kan vara förenklad, beskriver en kedja av (delvis) muntligt överförda tolkningar från sådana som bör haft koll (alltså profeten Muhammed och hans kompisar) till den namngivne 900-talisten. Utan att ifrågasätta profetens koll på läget kan övriga länkar i kedjan antagligen ifrågasättas.

Förutsatt att ordet moské under Muhammeds tid hade samma betydelse som det har idag (alltså ungefär muslimsk "kyrka") så tyder (min tolkning) koranformuleringen "the further mosque" som (idag) antas hänvisa till Jerusalem, på visst intresse för staden hos den (ende?) gud som på sitt egna sätt dikterade en bok för Muhammed.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
49 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Nu har jag bara läst den överst länkade artikeln, och det är lördag kväll, men...

 

Den stora grejen verkar vara korancitatet “O my people! Enter the Holy Land which God has decreed for you, and turn back on your heels otherwise you will be overturned as losers.” (5:21), vilket enligt en i artikeln namngiven klassisk, men postmuhmmedsk (om man nu kan säga så) tolkare (fl. ca.900) handlar om Moses, judar och Israel. Tyvärr är inte tolkningen bättre än att den, i artikeln som kan vara förenklad, beskriver en kedja av (delvis) muntligt överförda tolkningar från sådana som bör haft koll (alltså profeten Muhammed och hans kompisar) till den namngivne 900-talisten. Utan att ifrågasätta profetens koll på läget kan övriga länkar i kedjan antagligen ifrågasättas.

Förutsatt att ordet moské under Muhammeds tid hade samma betydelse som det har idag (alltså ungefär muslimsk "kyrka") så tyder (min tolkning) koranformuleringen "the further mosque" som (idag) antas hänvisa till Jerusalem, på visst intresse för staden hos den (ende?) gud som på sitt egna sätt dikterade en bok för Muhammed.

Jo, allt kan givetvis ifrågasättas. Det finns säkert ställen i koranen som kan tolkas som motsatsen. Allt beror väl ytterst på vad man själv vill.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan, Alix säger:

Jo, allt kan givetvis ifrågasättas. Det finns säkert ställen i koranen som kan tolkas som motsatsen. Allt beror väl ytterst på vad man själv vill.

Men den där rubriken, "What the Koran says about the land of Israel" är fel. En bättre formulering, enligt etisk regel nr 3, vore "What an educated guy says some other guys said about what the Koran means about the land of Israel". Lycka till med att klämma in det på en löpsedel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 timmar sedan, Stereotypen säger:

Det jag har läst och hört från honom gör att jag inte vill läsa och höra från honom. Svammelnisse No 1.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan, Pocahontas säger:

Bara för man är ingenjör så behöver inte kunna allt..

Förre Scania chefen Leif Östling vet inte fakta

 

https://www.nyteknik.se/kronikor/ostling-hyllar-fakta-men-sprider-faktafel-6977263

Bitter gammal gubbes sista försök att hamna på kartan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 minuter sedan, Pocahontas säger:

Bara för man är ingenjör så behöver inte kunna allt..

Förre Scania chefen Leif Östling vet inte fakta

 

https://www.nyteknik.se/kronikor/ostling-hyllar-fakta-men-sprider-faktafel-6977263

Tja, forskare inom området verkar enligt artikeln inte heller veta fakta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Tja, forskare inom området verkar enligt artikeln inte heller veta fakta.

Spelar det så stor roll? Det väsentliga som jag ser det är att batterier fortfarande är usel lagring av energi, något alla mobil-ägare kan skriva under på. 

 

Varför inte vätgas eller biogas? Varför denna fixering på elektrifiering när detta kräver ren energiframställning, något politiker inte minst har svåra kognitiva problem med att få någon ordning på?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Knäck gåtan med att sönderdela vatten i väte och syre   på enkelt sätt så

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
42 minuter sedan, mikaellq säger:

Spelar det så stor roll? Det väsentliga som jag ser det är att batterier fortfarande är usel lagring av energi, något alla mobil-ägare kan skriva under på. 

 

Varför inte vätgas eller biogas? Varför denna fixering på elektrifiering när detta kräver ren energiframställning, något politiker inte minst har svåra kognitiva problem med att få någon ordning på?

Som artikeln säger och den erfarenhet som finns till dags dato så har batterierna i elbilarna fungerat långt bättre än vad man vågat hoppas och att det inte går att jämföra med batterierna i telefoner. Såg du inte det?

...

Vätgas kommer. Problemen är bla: 

1. De svindyra bränslecellerna 

2. Den mycket energikrävande vätgasframställningen

3. Oerhört dyr uppbyggnad av en infrastruktur

4. De farliga transporterna av flytande vätgas på lastbil och tåg

 

Jämför med:

1. Relativt billiga batterier

2. Elproduktion finns redan och sverige har ett överskott på el

3. Man kan ladda nästan var som helst och även hemma. En laddplats är relativt billig, enkel och ofarlig och kan därför placeras var som helst.

4. Inga frakter

 

Summa:

Vätgas har fördelar framför elbilar. Men de är få och många kan man bortse från. Största skillnaden är att man kan tanka vätgas på fem minuter. Men snabbladdning kommer nu på bred front där man kan ladda fullt på 30 minuter. Å tredje sidan har de nya elbilarna ganska stora batterier så laddning blir inget problem förrän man åker på långkörning. Att  elbilar har fått det uppsvinget som sker just nu beror på tadaaa: Marknaden!  Lika ologisk och oförutsägbar som politikerstyrning! :w00t: 

 

Redigerad av Axelman

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan, Pocahontas säger:

Knäck gåtan med att sönderdela vatten i väte och syre   på enkelt sätt så

 

Eftersom vi nu är så rörande överens om oljans fördärv på så många sätt... Effektivt sätt att framställa vätgas på. 

 

https://www.timesofisrael.com/israeli-scientists-find-chemical-process-that-could-lead-to-hydrogen-fueled-cars/

 

44DE66C1-87D3-4641-BF26-EB2E8026490C.jpeg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan, mikaellq säger:

Eftersom vi nu är så rörande överens om oljans fördärv på så många sätt... Effektivt sätt att framställa vätgas på. 

 

https://www.timesofisrael.com/israeli-scientists-find-chemical-process-that-could-lead-to-hydrogen-fueled-cars/

 

44DE66C1-87D3-4641-BF26-EB2E8026490C.jpeg

Different means to an end, så att säga. Elmotor blir det. James May har en nykter syn på utvecklingen:

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan, Alix säger:

Different means to an end, så att säga. Elmotor blir det. James May har en nykter syn på utvecklingen:

 

 

Det är som jag förstått det helt enkelt elbilar där man rivit ut det gigantiska batteriet och ersatt det med el-generering av vätgas-driven motor. 

 

Win win. 👍

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan, mikaellq säger:

Spelar det så stor roll? Det väsentliga som jag ser det är att batterier fortfarande är usel lagring av energi, något alla mobil-ägare kan skriva under på. 

 

Varför inte vätgas eller biogas? Varför denna fixering på elektrifiering när detta kräver ren energiframställning, något politiker inte minst har svåra kognitiva problem med att få någon ordning på?

Tja, det är väl ganska intressant huruvida folk som forskar inom ett visst område anser sig ha koll på fakta?

9 timmar sedan, Axelman säger:

Som artikeln säger och den erfarenhet som finns till dags dato så har batterierna i elbilarna fungerat långt bättre än vad man vågat hoppas och att det inte går att jämföra med batterierna i telefoner. Såg du inte det?

...

Vätgas kommer. Problemen är bla: 

1. De svindyra bränslecellerna 

2. Den mycket energikrävande vätgasframställningen

3. Oerhört dyr uppbyggnad av en infrastruktur

4. De farliga transporterna av flytande vätgas på lastbil och tåg

 

Jämför med:

1. Relativt billiga batterier

2. Elproduktion finns redan och sverige har ett överskott på el

3. Man kan ladda nästan var som helst och även hemma. En laddplats är relativt billig, enkel och ofarlig och kan därför placeras var som helst.

4. Inga frakter

 

Summa:

Vätgas har fördelar framför elbilar. Men de är få och många kan man bortse från. Största skillnaden är att man kan tanka vätgas på fem minuter. Men snabbladdning kommer nu på bred front där man kan ladda fullt på 30 minuter. Å tredje sidan har de nya elbilarna ganska stora batterier så laddning blir inget problem förrän man åker på långkörning. Att  elbilar har fått det uppsvinget som sker just nu beror på tadaaa: Marknaden!  Lika ologisk och oförutsägbar som politikerstyrning! :w00t: 

 

Kan man bara fixa fram el på något sätt så kan man, istället för att använda elöverskott till att pumpa upp vatten i dammar, ladda batterier mm, tillverka vätgas av vatten, vätgas som sedan kan distribueras eller sparas lokalt för att omvandlas till el.

 

Även norska fordonsregler har nog gjort en del.

 

Jag ser inget större behov av att putta in vätgasdrivna kraftverk i personbilar och att bygga ett nät för vätgasdistribution.  Låt personbilar köra på batteri och använd vätgasen ungefär som bostadsområdenas gamla panncentraler.

4 timmar sedan, mikaellq säger:

Det är som jag förstått det helt enkelt elbilar där man rivit ut det gigantiska batteriet och ersatt det med el-generering av vätgas-driven motor

 

Win win. 👍

Generator.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
20 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Tja, det är väl ganska intressant huruvida folk som forskar inom ett visst område anser sig ha koll på fakta?

Kan man bara fixa fram el på något sätt så kan man, istället för att använda elöverskott till att pumpa upp vatten i dammar, ladda batterier mm, tillverka vätgas av vatten, vätgas som sedan kan distribueras eller sparas lokalt för att omvandlas till el.

 

Även norska fordonsregler har nog gjort en del.

 

Jag ser inget större behov av att putta in vätgasdrivna kraftverk i personbilar och att bygga ett nät för vätgasdistribution.  Låt personbilar köra på batteri och använd vätgasen ungefär som bostadsområdenas gamla panncentraler.

Generator.

Jag tycker fortfarande att gas känns mest realistiskt. Tyskarna reagerade emotionellt, irrationellt efter Fukushima-olyckan och har förstås större intresse idag av att minska elanvändningen. Tänk om de gröna får igenom stängningen av kärnkraftverken här i Sverige, i praktiken? Vätgas är rent. 

 

http://www.vatgas.se/2018/03/01/tyska-bussflottor-ska-bli-grona-stororder-pa-vatgasbussar/

 

4A6FE9B6-532B-4E5F-8754-8369C03109EE.jpeg

Redigerad av mikaellq

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan, mikaellq säger:

Jag tycker fortfarande att gas känns mest realistiskt. Tyskarna reagerade emotionellt, irrationellt efter Fukushima-olyckan och har förstås större intresse idag av att minska elanvändningen. Tänk om de gröna får igenom stängningen av kärnkraftverken här i Sverige, i praktiken? Vätgas är rent. 

 

http://www.vatgas.se/2018/03/01/tyska-bussflottor-ska-bli-grona-stororder-pa-vatgasbussar/

 

4A6FE9B6-532B-4E5F-8754-8369C03109EE.jpeg

Visst, men varför ska man bygga ut ett relativt finmaskigt vätgasnätverk?

Ska tillägga att jag helt saknar koll på storlek/vikt/pris på vätgastank och tillhörande generator och vad det motsvarar i batteri. Men vid behov skulle väl en lokal bussflotta kunna köra på väte och ha en egen tankstation. Fast hur funkar vätgasdrift inomhus? Vill/kan/bör man ha det? En fördel med batteribussar är att man kan bygga in hållplatserna ordentligt, vilket kan göra resan säkrare, mindre väderutsatt och att den upplevs som tryggare. Kan vara användbart vid exempelvis köpcentra och flygplatser (flygbussen stannar 5 meter från ingången till säkerhetskontrollen och bussar till/från flygplan stannar inne i terminalen).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu



×
×
  • Skapa nytt...