Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Läste i tidningen idag...


Pocahontas
 Share

Rekommendera Poster

Skärmavbild 2020-03-14 kl. 19.32.01.jpg

  • Haha 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

”– Svenskar som har biljetter till flygresor från Kastrup kommer inte att släppas in i Danmark, men hemvändande svenskar som landar på Kastrup kommer att få möjlighet att återvända, säger Rasmus Skovsgaard, chef för polisen på flygplatsen, till TT.”

 

Bra att veta att jag aldrig ska köpa en flygbiljett som utgår från Kastrup. Danskj-vlar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Om jag räknat rätt så har 0,1 promille av Sveriges invånare insjuknat av Coronaviruset..

av den anledningen slåss kunderna om blöjorna i ICA-butiken och fyller kundvagnar på WC-papper

Redigerad av Pocahontas
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 minuter sedan, Alix säger:

”– Svenskar som har biljetter till flygresor från Kastrup kommer inte att släppas in i Danmark, men hemvändande svenskar som landar på Kastrup kommer att få möjlighet att återvända, säger Rasmus Skovsgaard, chef för polisen på flygplatsen, till TT.”

 

Bra att veta att jag aldrig ska köpa en flygbiljett som utgår från Kastrup. Danskj-vlar.

Lite jobbigt att flygplatsen har ett så stort upptagningsområde (det är i normala fall ganska smidigt att ta tåg mellan södra Sverige och Kastrup). Jag landade en gång så sent att jag missade anslutningsflyget till Göteborg, vilket resulterade i hotellrum oerhört nära flygplatsen och en plats på första morgonflyget. Några andra ombord skulle ta tåget, men på grund av förseningen hade dagens sista tåg gått. Och eftersom deras flygresa var slut fick de själva ordna med övernattning i väntan på morgontåget, jag behövde bara gå bort till en disk och visa mitt boardingcard.

 

Det ska tydligen gå att byta flyg på Kastrup, men som utlänning får man inte byta till inrikesflyg. Undrar om de hunnit dela upp terminalen lite så inte danskarna behöver exponeras mer än nödvändigt för utlänningar.

Eftersom Öresundstågen från Sverige tydligen vänder vid Kastrup nu så borde det gå att bygga ett staket så att smittspridande svenskar kan röra sig mellan Skåne och utrikesflyg (i båda riktningarna) utan fara för danskarna.

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Svolder säger:

Det vet jag inte, men eftersom gränsen är öppen för arbetspendlare så borde det inte kunna stämma. Kan man bara ta sig till Kastrup blir det meningslöst att hålla gränsen öppen för den som ändå inte kan ta sig till jobbet.

Kastrupvändningen var tydligen så det löstes första dagen, jag vet inte om de kommit på någon bättre lösning nu. Men det verkar vara en bättre lösning än att vända vid Hyllie och sedan låta jobbpendlarna promenera över bron till en tillfällig gränskontroll på Pepparholm.

Antagligen finns det också tåg från den danska sidan som vänder vid Kastrup så att behöriga resenärer kan resa vidare efter tågbyte. Annars kan man gå upp till metroen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Svolder säger:

Det vet jag inte, men eftersom gränsen är öppen för arbetspendlare så borde det inte kunna stämma. Kan man bara ta sig till Kastrup blir det meningslöst att hålla gränsen öppen för den som ändå inte kan ta sig till jobbet.

Tågbyte i Kastrup:

Citat

Til og fra Sverige
Der vil køre ét tog i timen mellem Københavns Lufthavn og Malmö C. 

  • Fast minuttal fra Malmø C bliver ´33
  • Fast minuttal fra Københavns Lufthavn bliver ´22

och

Citat

Mellem København H og CPH Lufthavn
Der kører kun InterCity og Lyntog - altså ingen regionaltog.

Skal du til/fra Ørestad og Københavns Lufthavn kan du med fordel benytte Metroen.

Skal du til/fra Tårnby kan du benytte Movias busser - InterCity og InterCityLyn vil dog standse ekstra på Ørestad og Tårnby stationer.

https://www.dsb.dk/trafikinformation/andringer-i-trafik-og-drift/andringer-i-trafik-og-drift/fr-danmark-sverige/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Alix säger:

För vissa är det tydligen en principfråga att man inte ska behöva ta ansvar för att man gör fel.

 

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/marten-slog-in-fel-siffra-i-parkeringsappen-nu-dras-han-infor-ratta

Din kommentar är för mig obegriplig. Frågan är väl om man när man försöker göra rätt gör fel och det får helt orimliga konsekvenser. Jag har själv gjort samma fel, dock utan dotter på akuten. Jag betalade via appen för min tid men med fel nummer visade det sig. Kom undan med en liten tilläggsavgift efter samtal med p-företaget. Så ska det gå till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 minuter sedan, Axelman säger:

Din kommentar är för mig obegriplig. Frågan är väl om man när man försöker göra rätt gör fel och det får helt orimliga konsekvenser. Jag har själv gjort samma fel, dock utan dotter på akuten. Jag betalade via appen för min tid men med fel nummer visade det sig. Kom undan med en liten tilläggsavgift efter samtal med p-företaget. Så ska det gå till.

Obegriplig kommentar? Jag förstår inte vad du menar. En enkel analys visar att:

1. Han gjorde fel och tillstår det.

2. Han säger att det är en principfråga att han inte ska betala boten.

Sedan förstår jag precis som du, eftersom det står i artikeln, att det finns omständigheter som talar för att detta borde ha kunnat lösas på ett smidigare sätt, men det är en annan sak.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

19 minuter sedan, Alix säger:

Obegriplig kommentar? Jag förstår inte vad du menar. En enkel analys visar att:

1. Han gjorde fel och tillstår det.

2. Han säger att det är en principfråga att han inte ska betala boten.

Sedan förstår jag precis som du, eftersom det står i artikeln, att det finns omständigheter som talar för att detta borde ha kunnat lösas på ett smidigare sätt, men det är en annan sak.

Jag kan inte se att han sätter betalningen av boten till en princip. Det är hur dåligt det hanteras. 

– En p-bot är givetvis inte hela världen, det här är en principfråga. Som Malmöbor måste vi kunna känna att kommunen och dess bolag agerar på ett skäligt vis. Det gör inte Parkering Malmö här, menar Mårten Bernstad.

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Axelman säger:

Jag kan inte se att han sätter betalningen av boten till en princip.

Driver du med mig? Det skulle vara om SVT har fått allt om bakfoten och felciterar honom, men det vet jag ingenting om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Alix säger:

Driver du med mig? Det skulle vara om SVT har fått allt om bakfoten och felciterar honom, men det vet jag ingenting om.

Från artikeln:

Bolaget försäkrade då att p-boten, eller ”kontrollavgiften”, på 800 kronor skulle annulleras om Mårten Bernstad ordnade ett intyg från akuten.

– Till slut fick jag tag på en person på akuten som kunde intyga att jag varit där vid tillfället. Därmed trodde jag att saken skulle vara ur världen, säger han.

Det var den inte.

 

Det är väl den principen det handlar om: Bolaget försäkrade att avgiften skulle annulleras och sedan struntade i sitt löfte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Alix säger:

Äh, jag ger upp, normala tankegångar upphävs när det gäller p-böter.

Helt klart talar vi och olika saker. I min värld handlar det om att inte betala oskäliga böter och det är så jag uppfattar artikeln. Det är en mycket bra princip att vägra gå med på dumheter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 minuter sedan, Telly82 säger:

Från artikeln:

Bolaget försäkrade då att p-boten, eller ”kontrollavgiften”, på 800 kronor skulle annulleras om Mårten Bernstad ordnade ett intyg från akuten.

– Till slut fick jag tag på en person på akuten som kunde intyga att jag varit där vid tillfället. Därmed trodde jag att saken skulle vara ur världen, säger han.

Det var den inte.

 

Det är väl den principen det handlar om: Bolaget försäkrade att avgiften skulle annulleras och sedan struntade i sitt löfte.

Problemet verkar vara att P-bolaget tydligen har ett helt eget formulär för akutintyg, sjukhusets egna dög inte. Vilket säger en del om P-bolaget.

Jag har full förståelse för att P-bolagets hantering av ärenden kan underlättas om alla använder deras egna formulär, men det är inte särskilt kundvänligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, Axelman säger:

Helt klart talar vi och olika saker. I min värld handlar det om att inte betala oskäliga böter och det är så jag uppfattar artikeln. Det är en mycket bra princip att vägra gå med på dumheter.

Det är ett annat sätt att uttrycka andra tankegångar. För egen del bryr jag mig inte om huruvida någon beter sig kundovänligt, slarvigt eller udda i samband med när jag har gjort fel. Det är upp till dem att förlåta eller insistera på att jag ska stå för mitt misstag. Om de säger att de uppgifter jag presenterar inte duger så står jag för mitt misstag. Det är en principfråga för mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 minuter sedan, Alix säger:

 Om de säger att de uppgifter jag presenterar inte duger så står jag för mitt misstag. Det är en principfråga för mig.

Det finns ingen motsättning i detta, vilket jag upplever att du menar. Jag står alltid för mina misstag och betalar vad jag är skyldig. Men är det orimligt protesterar jag kraftfullt. Nåt annat kan jag heller inte se i artikeln.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

44 minuter sedan, Alix säger:

Driver du med mig? Det skulle vara om SVT har fått allt om bakfoten och felciterar honom, men det vet jag ingenting om.

Driver? Jag läser innantill och citerade gubben. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

38 minuter sedan, Axelman säger:

Det finns ingen motsättning i detta, vilket jag upplever att du menar. Jag står alltid för mina misstag och betalar vad jag är skyldig. Men är det orimligt protesterar jag kraftfullt. Nåt annat kan jag heller inte se i artikeln.

Jag noterar det, och det hade varit obegripligt för mig, om det inte hade varit för att det gäller p-böter. Det upphäver all logik, som jag ser det. Minsta kommatecken som kan ifrågasättas sveper undan det egna misstaget. Men det har jag redan tillstått.

En sak som skyndsamt förbises är varför det inte fylldes i något av p-bolaget godkänt intyg. Fick han inte det? Valde han att inte göra det? Eller är den frågan irrelevant eftersom vi ändå har med ett sniket och förhatligt p-bolag att göra? Alla inblandade i artikeln verkar anse det, inklusive p-bolaget, eftersom det inte utreds.

 

40 minuter sedan, Axelman säger:

Driver? Jag läser innantill och citerade gubben. 

Det svaret är väl ändå rätt senkommet nu? Annars, se ovan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

32 minuter sedan, Alix säger:

Jag noterar det, och det hade varit obegripligt för mig, om det inte hade varit för att det gäller p-böter. Det upphäver all logik, som jag ser det. Minsta kommatecken som kan ifrågasättas sveper undan det egna misstaget. Men det har jag redan tillstått.

En sak som skyndsamt förbises är varför det inte fylldes i något av p-bolaget godkänt intyg. Fick han inte det? Valde han att inte göra det? Eller är den frågan irrelevant eftersom vi ändå har med ett sniket och förhatligt p-bolag att göra? Alla inblandade i artikeln verkar anse det, inklusive p-bolaget, eftersom det inte utreds.

 

Det svaret är väl ändå rätt senkommet nu? Annars, se ovan.

Utan att veta hur P-bolagets intyg ser ut, och vem som ska fylla i vad, hade jag, om jag varit sjukhus, tyckt att jag vid behov kan intyga att någon har haft väldigt bråttom in på akuten. Men jag skulle inte lägga tid på att fylla i formulär som någon tredje part (P-bolaget) efterfrågar. Samtidigt, om det handlar om sjukhusets egna parkering, så borde det finnas smidiga rutiner gällande vilka dokument som behövs.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Men jag skulle inte lägga tid på att fylla i formulär som någon tredje part (P-bolaget) efterfrågar.

Inte ens om du slipper tingsrätten?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Alix säger:

Inte ens om du slipper tingsrätten?

Jag spekulerade i hur jag skulle agera som sjukhus, inte som parkör.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Karln har ju inte parkerat fel eller struntat i att betala, således har inget brott begåtts. Det är ett administrativt fel. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Jag spekulerade i hur jag skulle agera som sjukhus, inte som parkör.

Jaha, okej.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Axelman säger:

Karln har ju inte parkerat fel eller struntat i att betala, således har inget brott begåtts. Det är ett administrativt fel. 

Det avgör väl ändå tingsrätten? Eller högre instans om det skulle gå så långt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...