Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Pocahontas

Läste i tidningen idag...

Rekommendera Poster

sevensleeper
4 timmar sedan, boevil säger:

Jag tror att du glömde bort Pelle och Knut. Båda är bönder. 

Pelle har en arbetsskada som gör att han svårt att utföra arbetet på sin gård. Trots att han går upp i ottan kl. 4 och arbetar fram till 21.00 får han bara ihop 10 matenheter, 3 går till skatt. Han har svårt få det att gå ihop, så han börjat jobba extra hos Knut, som ärvt stora arealer av sin far ”storbonden”. 

Knut får ihop 10000000 matenheter, 20% går till de arbetande medbönderna. 45% i skatt. 

Eftersom Knut endast har kvar 35% av 10000000 matenheter ägnar han sid tid till att klaga på de höga skatterna ”Va fan får jag för skatten”   

D.v.s det gör han när han inte sover eller är utomlands. 

Jag tror inte heller på lika lön, men man måste ta hänsyn till att människor har olika förutsättningar och i viss mån kompensera för det. 

Allt det här började med att iMarc sa att alla människor ska ha samma lön oavsett arbete (vet inte om du såg det i Aktie- och fondtråden?). Jag är helt med på att många människor inte kan arbeta och jag är helt på deras sida att de inte ska ha existensminimum utan en bättre lön. Problemet blir att alla människor inte kan eller sak tjäna samma, för då urholkar vi en rad funktioner i samhället som vi inte kan vara utan. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
iMarc
3 minuter sedan, sevensleeper säger:

Allt det här började med att iMarc sa att alla människor ska ha samma lön oavsett arbete (vet inte om du såg det i Aktie- och fondtråden?). Jag är helt med på att många människor inte kan arbeta och jag är helt på deras sida att de inte ska ha existensminimum utan en bättre lön. Problemet blir att alla människor inte kan eller sak tjäna samma, för då urholkar vi en rad funktioner i samhället som vi inte kan vara utan. 

Så nu ger du mig skulden för att inte andra håller med dig i dina inlägg här.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
sevensleeper
1 minut sedan, iMarc säger:

Inte alls, jag skrev bara var allt började. Vad menar du med skuld? Jag upplever att man inte förstår så mycket om samhället och världen i stort om man tror att människor kan ha samma lön, du skrev din version, jag skrev min, vi håller inte med varandra, inte svårare än så. :)  Det som blandades in i din och min diskussion var de som inte kan jobba och där håller jag med att det är för jävligt (i klartext) att man inte har bättre skyddsnät. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
iMarc
4 minuter sedan, sevensleeper säger:

Inte alls, jag skrev bara var allt började. Vad menar du med skuld? Jag upplever att man inte förstår så mycket om samhället och världen i stort om man tror att människor kan ha samma lön, du skrev din version, jag skrev min, vi håller inte med varandra, inte svårare än så. :)  Det som blandades in i din och min diskussion var de som inte kan jobba och där håller jag med att det är för jävligt (i klartext) att man inte har bättre skyddsnät. 

Var det ens nödvändigt att skriva var allt började och nämna mig? Jag upplever det som att när du hamnade lite i underläge när du blev ifrågasatt av andra medlemmar så slingrar du dig. Svagt. 

Sen av min tidigare teori så anser du mig obegåvad på olika plan gör ju inte saken bättre. Ärligt talat tycker jag synd om dig. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
sevensleeper
3 minuter sedan, iMarc säger:

Var det ens nödvändigt att skriva var allt började och nämna mig? Jag upplever det som att när du hamnade lite i underläge när du blev ifrågasatt av andra medlemmar så slingrar du dig. Svagt. 

Sen av min tidigare teori så anser du mig obegåvad på olika plan gör ju inte saken bättre. Ärligt talat tycker jag synd om dig. 

Slingrar mig? Vet du ens vad ordet innebär? Jag har ju haft samma ståndpunkt hela tiden, det är väl knappast att slingra sig.  ;) Jag har inga som helst problem om de andra inte tycker som jag och ser det verkligen inte som ett underläge, i övrigt handlar det nog inte så mycket om att ha en åsikt eller ej om man tror att ett samhälle går runt om alla ska ha samma lön, för det går inte. Telly82 var på min linje, om du missade det. Läs hans inlägg igen. 

Jag behöver inte din sympati och förstår heller inte varför du vill ge den. 

Får jag fråga vad du jobbar med?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Telly82
35 minuter sedan, iMarc säger:

Va????

Hur tänker du nu?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
iMarc
16 minuter sedan, sevensleeper säger:

Slingrar mig? Vet du ens vad ordet innebär? Jag har ju haft samma ståndpunkt hela tiden, det är väl knappast att slingra sig.  ;) Jag har inga som helst problem om de andra inte tycker som jag och ser det verkligen inte som ett underläge, i övrigt handlar det nog inte så mycket om att ha en åsikt eller ej om man tror att ett samhälle går runt om alla ska ha samma lön, för det går inte. Telly82 var på min linje, om du missade det. Läs hans inlägg igen. 

Jag behöver inte din sympati och förstår heller inte varför du vill ge den. 

Får jag fråga vad du jobbar med?

Du är en sån som kränker, det har du tydligt deklarerat med dina påhopp. 

Dig orkar jag inte med. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Telly82
3 minuter sedan, iMarc säger:

Dig orkar jag inte med. 

Nu får du lugna ner dig. Du måste ha läst in något som faktiskt inte står (eller menas) i Sevensleepers inlägg.

• Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Stereotypen

Vi tolkar alla det skrivna ordet olika.

Den som en läsare kan känna sig kränkt över kanske en annan inte tar notis av.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Alix

friggebo.thumb.jpg.1744e8f6a0dbfc8091ab87b4d2898da2.jpg

”Hallå! Nu tycker jag att vi gemensamt i denna sal sjunger We shall overcome.”

• Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Stereotypen

Sjunga o sjunga - ja DET var väl inte Friggebods gebit direkt!!

😂😂

• Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Alix
17 minuter sedan, Stereotypen säger:

Sjunga o sjunga - ja DET var väl inte Friggebods gebit direkt!!

😂😂

Nä, det blev aldrig något av det initiativet. Men det blev friggebodar!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
sevensleeper
37 minuter sedan, iMarc säger:

Dig orkar jag inte med. 

Jag vet inte hur du kan tolka det som det. Läs igen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
iMarc
44 minuter sedan, sevensleeper säger:

Jag vet inte hur du kan tolka det som det. Läs igen.

Behövs inte. Man kan läsa mellan raderna också. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Telly82
10 minuter sedan, iMarc säger:

Behövs inte. Man kan läsa mellan raderna också. 

Då är det väldigt lätt hänt att man läser fel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Alix
1 minut sedan, Telly82 säger:

Då är det väldigt lätt hänt att man läser fel.

Jaså, du säger att jag läser fel. Jag är man. :byrakrat:

• Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
lappen71
3 timmar sedan, sevensleeper säger:

Det är ett enkelt exempel för att visa att de som tjänar mer får högre skatt så fort de går över en gräns. Jag tror nog du kan räkna ut det själv. Annars kan jag skicka skattetabeller till dig och ge dig riktiga räkneexempel. 

Du kan skicka skattetabeller hur mycket du vill men 20% skatt betalar ingen.

Skärmavbild 2019-08-31 kl. 23.13.16.png

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
sevensleeper
7 timmar sedan, lappen71 säger:

Du kan skicka skattetabeller hur mycket du vill men 20% skatt betalar ingen.

Skärmavbild 2019-08-31 kl. 23.13.16.png

Precis och ingen betalar skatt i form av mat till ett centralt matlager heller. Du fokuserar på fel sak i exemplet... :rolleyes:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
sevensleeper

För att lappen inte ska bli förvirrad så kan jag på förhand säga att siffrorna är fiktiva. För att iMarc inte ska bli träffad så kan jag försäkra dig om att nedan inte är riktat mot dig. 

Här är ett annat exempel om rättvisa.

• Calle börjar jobba när han är 19 år. Han unnar sig inte så mycket utan är duktig på att spara pengar. Hans lön när han börjar jobba är 22 000 kr/mån. När han är 50 år så bränner han ut sig, så pass att han aldrig mer kommer att kunna arbeta igen. Calle har genom åren lyckats spara undan 1 miljon kr på ett sparkonto.

• Frans börjar också jobba när han är 19 år. Han gillar dock att unna sig saker så han har en dyrare lägenhet än Calle, en finare bil och åker gärna på resor. Hans lön när han börjar jobba är också 22 000 kr/mån. När han är 50 år så bränner han ut sig, så pass att han aldrig mer kommer att kunna arbeta igen. Frans har inga sparade pengar.

Både Calle och Frans har samma löneutveckling och dagen de slutar jobba har de 38 500 kr/månaden. Försäkringskassan bedömer Calles situation som så att han har mycket eget kapital så han får bara 70% av sjukpenningen, Frans däremot får 100% av sjukpenningen. 

Är det rättvist?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Alix
1 timme sedan, sevensleeper säger:

För att lappen inte ska bli förvirrad så kan jag på förhand säga att siffrorna är fiktiva. För att iMarc inte ska bli träffad så kan jag försäkra dig om att nedan inte är riktat mot dig. 

Här är ett annat exempel om rättvisa.

• Calle börjar jobba när han är 19 år. Han unnar sig inte så mycket utan är duktig på att spara pengar. Hans lön när han börjar jobba är 22 000 kr/mån. När han är 50 år så bränner han ut sig, så pass att han aldrig mer kommer att kunna arbeta igen. Calle har genom åren lyckats spara undan 1 miljon kr på ett sparkonto.

• Frans börjar också jobba när han är 19 år. Han gillar dock att unna sig saker så han har en dyrare lägenhet än Calle, en finare bil och åker gärna på resor. Hans lön när han börjar jobba är också 22 000 kr/mån. När han är 50 år så bränner han ut sig, så pass att han aldrig mer kommer att kunna arbeta igen. Frans har inga sparade pengar.

Både Calle och Frans har samma löneutveckling och dagen de slutar jobba har de 38 500 kr/månaden. Försäkringskassan bedömer Calles situation som så att han har mycket eget kapital så han får bara 70% av sjukpenningen, Frans däremot får 100% av sjukpenningen. 

Är det rättvist?

Så är det inte. Båda får samma sjukpenning, eftersom det är en sjukförsäkring. Möjligtvis kan det påverka bostadsbidrag (om de har barn). 

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
sevensleeper
9 minuter sedan, Alix säger:

Så är det inte. Båda får samma sjukpenning, eftersom det är en sjukförsäkring. Möjligtvis kan det påverka bostadsbidrag (om de har barn). 

Jag förstår det och vet det  (dock inte regeln om barn, det var nyheter). Jag tyckte bara att det var ett roligt att belysa olika situationer, bönderna och det här. Inget av det är sant men det jag vill få fram är att alla kan inte få det lika, men de som har det allra sämst måste få det bättre.

Jag kan dock berätta om en egen situation. Jag har blivit uppsagt en gång i mitt liv, det var finanskrisen 2008-2009. Jag hade betalat till A-kassan i 5 år och jobbat utan avbrott, parallellt med mitt arbete haft ett eget bolag (F-skatt), dock bara under 1 år. Jag hade bara gjort två småjobb och hade drygt 10 000 kr på kontot. A-kassan tyckte inte att jag var arbetslös eftersom jag var registrerad med enskild firma. Jag förklarade dock att jag inte hade företaget som primär inkomst utan endast jobbat med företaget vid två tillfällen, jag skickade in underlag på min så kallade "bokföring". Jag överklagade och fick tillslut 2 490 kr. Jag var arbetslös i två månader, min upplevelse är självfallet att jag borde fått betydligt mer pengar. Jag har sedan dess aldrig varit med i något fackförbund eller betalat en spänn till A-kassan. Så kan det också gå.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Alix
1 timme sedan, sevensleeper säger:

Jag kan dock berätta om en egen situation. Jag har blivit uppsagt en gång i mitt liv, det var finanskrisen 2008-2009. Jag hade betalat till A-kassan i 5 år och jobbat utan avbrott, parallellt med mitt arbete haft ett eget bolag (F-skatt), dock bara under 1 år. Jag hade bara gjort två småjobb och hade drygt 10 000 kr på kontot. A-kassan tyckte inte att jag var arbetslös eftersom jag var registrerad med enskild firma. Jag förklarade dock att jag inte hade företaget som primär inkomst utan endast jobbat med företaget vid två tillfällen, jag skickade in underlag på min så kallade "bokföring". Jag överklagade och fick tillslut 2 490 kr. Jag var arbetslös i två månader, min upplevelse är självfallet att jag borde fått betydligt mer pengar. Jag har sedan dess aldrig varit med i något fackförbund eller betalat en spänn till A-kassan. Så kan det också gå.

Grundregeln är att företaget ska läggas ned eller förklaras vilande, möjligt en gång, man kan inte ha det aktivt parallellt med akassa. Det har alltid varit så. Det skulle garanterat missbrukas om det var tillåtet att ha enskild firma parallellt med akassa. Jag tycker inte att det var fackets eller akassans fel, apropå att du gick ur, detta är lagreglerat. Om man tänker efter är många företagare ”arbetslösa” lite då och då mellan uppdragen. Exempelvis kringfarande torgförsäljare och cirkusägare... :D

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
sevensleeper
7 minuter sedan, Alix säger:

Grundregeln är att företaget ska läggas ned eller förklaras vilande, möjligt en gång, man kan inte ha det aktivt parallellt med akassa. Det har alltid varit så. Det skulle garanterat missbrukas om det var tillåtet att ha enskild firma parallellt med akassa. Jag tycker inte att det var fackets eller akassans fel, apropå att du gick ur, detta är lagreglerat. Om man tänker efter är många företagare ”arbetslösa” lite då och då mellan uppdragen. Exempelvis kringfarande torgförsäljare och cirkusägare... :D

Absolut, håller med och jag skrev också att jag lägger ner företaget samt kan avräkna de 10 000 jag redan hade på kontot, så att jag åtminstone kunde få 1,5 månader. Det fick jag inte. Jag bestämde mig där och då att inte vara i händerna på någon annan. Hösten 2013 sa jag upp mig som rektor efter 4,5 år (det var det jobbet jag gick till efter arbetslösheten, oviktigt men ändå något för tidslinjen). Jag hade så kallade fuck off-pengar, spelade Diablo 3 och styrketränade i 3,5 månader innan jag började småjobba lite. Det var gött att inte behöva rapportera till A-kassa, arbetsförmedling eller liknande. Det kändes lite som en seger. :D

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Alix
3 minuter sedan, sevensleeper säger:

Absolut, håller med och jag skrev också att jag lägger ner företaget samt kan avräkna de 10 000 jag redan hade på kontot, så att jag åtminstone kunde få 1,5 månader. Det fick jag inte. Jag bestämde mig där och då att inte vara i händerna på någon annan. Hösten 2013 sa jag upp mig som rektor efter 4,5 år (det var det jobbet jag gick till efter arbetslösheten, oviktigt men ändå något för tidslinjen). Jag hade så kallade fuck off-pengar, spelade Diablo 3 och styrketränade i 3,5 månader innan jag började småjobba lite. Det var gött att inte behöva rapportera till A-kassa, arbetsförmedling eller liknande. Det kändes lite som en seger. :D

Själv är bäste dräng! Emellanåt. De flesta löntagarna är dock betjänta av akassa som backup. Som när FK mitt i Reinfeldt-terrorn 2010 ansåg att jag var frisk (!). 2015 fick jag sjukpension... :D 😫

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
sevensleeper
10 minuter sedan, Alix säger:

Själv är bäste dräng! Emellanåt. De flesta löntagarna är dock betjänta av akassa som backup. Som när FK mitt i Reinfeldt-terrorn 2010 ansåg att jag var frisk (!). 2015 fick jag sjukpension... :D 😫

Vad hände mellan 2010-2015?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...