Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Läste i tidningen idag...


Pocahontas
 Share

Rekommendera Poster

1 timme sedan, lappen71 säger:

DÅ hade jag fått frågan "vem är det" "vad har han/hon för CV att göra den bedömning"

Finns alltid någon som aldrig blir nöjd än hur man formulerar sig så jag har slutat att bry mig.

Jo, men genom att säga något sådant så vet man (om det vore en tydligt utpekad person) att man kan kontrollera källan eller om man (om det är en anonym källa) måste lita på den som citerar. Journalister gör så hela tiden och det är helt OK om och endast om de är trovärdiga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

29 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Jo, men genom att säga något sådant så vet man (om det vore en tydligt utpekad person) att man kan kontrollera källan eller om man (om det är en anonym källa) måste lita på den som citerar. Journalister gör så hela tiden och det är helt OK om och endast om de är trovärdiga.

Kontrollera källan för vad? Att personen i fråga ens sagt det? Jävla trams ?

Jag är ingen journalist så jag har absolut ingen skyldighet att ange källan. 
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

”Om vi får lägre tilltro till polis i de här områdena så skulle det kunna ha en negativ effekt på människor vilja att anmäla brott eller att ställa upp som vittnen.”

 

Hur skulle det gå till? Hur sjunker man från botten och nedåt? :fundersam:

 

Nyttan med övervakningskameror är främst att kunna klara upp brott i efterhand. Vad polisen än tror och säger.

 

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/det-visar-forskningen-om-overvakningskameror

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så här skrev Trump först:

EP0jCxzXsAAQDST.thumb.jpg.6c03ab3f9f915b7da5cdddffd3a6584d.jpg

 

Han blev dock tvungen att ändra, eftersom han inte behärskar, med dunder och brak dessutom, sitt eget lands geografi (heller):

 

 

Skillnaden: Kansas City (och deras lag) ligger i Missouri...

 

https://www.svt.se/sport/amerikansk-fotboll/donald-trumps-miss-gratulerade-fel-stat-till-super-bowl-titeln

 

Givetvis påverkar detta honom inte och inte heller hans anhängare. Allt negativt som går honom emot är ”fake news”. Amerikaner som stöttar Trump är seriöst de dummaste människorna i världen. Exempel:

 

58005d3a1a00006e145b969f.jpeg

 

FYI: Det anses riktigt dåligt om viktiga företrädare inte har koll på de amerikanska nationalsporterna i USA. Tja, utom Trump då, han går stärkt genom detta eftersom det alltid är ”vänstern” som klagar på det han gör...

 

Redigerad av Alix
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Alix säger:

Skillnaden: Kansas City (och deras lag) ligger i Missouri...

Fast Kansas City ligger ju på båda sidor om gränsen och har gemensamt styre för båda sidorna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, Telly82 säger:

Fast Kansas City ligger ju på båda sidor om gränsen och har gemensamt styre för båda sidorna.

Då får du förklara för amerikanerna och Trump att han inte borde ha ändrat sin tweet.

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, Alix säger:

Då får du förklara för amerikanerna och Trump att han inte borde ha ändrat sin tweet.

Som du skriver: LAGET har sin hemmaplan i Missouri. 

Men du hade fel om staden och det var det jag påpekade. :) 

Redigerad av Telly82
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Telly82 säger:

Fast Kansas City ligger ju på båda sidor om gränsen och har gemensamt styre för båda sidorna.

59 minuter sedan, Telly82 säger:

...

Men du hade fel om staden och det var det jag påpekade. :) 

Nej, jag har inte fel. Det är två olika städer med samma namn, och deras styre är inte gemensamt. Det är en omöjlighet då de ligger i olika delstater. Förmodligen samarbetar de dock på övergripande nivå, om det är det du menar, eftersom det handlar om ett gemensamt storstadsområde. Jag kan för övrigt inte annat än att skriva om det Kansas City som är aktuellt i sammanhanget. Och den staden ligger i Missouri och ingen annanstans. Trump trodde säkert att det ligger i Kansas med ledning av namnet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

”Knutbyrättegången, som pågår i Uppsala tingsrätt, har avbrutits. Det efter att en nämndeman gjort olämpliga uttalanden på Facebook. Just nu utreds om hela rätten kan vara jävig.”

 

Suck, varför utnämns ständiga stolpskott till de här uppdragen? För få att välja på? Intresse och villighet att ställa upp avgör? :deppig:

 

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/knutbytattegangen-har-avbrutits-efter-misstankt-jav

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Alix säger:

Suck, varför utnämns ständiga stolpskott till de här uppdragen? För få att välja på? Intresse och villighet att ställa upp avgör? :deppig:

Fick mig till att associera. :hihihi:

 

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kritik i Expo:

 

”Och i somliga fall hänvisas det till och med till sajter såsom den högerpopulistiska Nyheter Idag.”

 

Svar från de som kritiseras (betallänk, se pdf nedan):

 

”Jag känner mig irriterad på att hon nämner Nyheter Idag. Det finns en källhänvisning dit. Och den handlar om en artikel som tar upp vikten av auktoriserade tolkar. Artikeln användes för att belysa just att man förstått att boråsare på Norrby har mycket lite tillit till tolkar”.

 

Det skribenten gör är väl i vid mening det som kallas ”brunsmetande”.

 

Sådant märker man av rätt ofta numera. Inte enbart högerpopulister som kör med tjuvnyp och dålig argumentation. :D 

Journalist riktar skarp kritik mot Norrbyrapporten_ ”Vi är allt annat än en homogen grupp” - Borås Tidning.pdf

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2020-02-02 på 13:35, lappen71 säger:

Kontrollera källan för vad? Att personen i fråga ens sagt det? Jävla trams ?

Jag är ingen journalist så jag har absolut ingen skyldighet att ange källan. 
 

Nej, du, journalister, forskare och andra är verkligen inte skyldiga att ange källor, men ibland är det lämpligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Nej, du, journalister, forskare och andra är verkligen inte skyldiga att ange källor, men ibland är det lämpligt.

Den enda skyldighet journalister har enligt Tryckfrihetsförordningen det är att inte ange källan.

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Nej, du, journalister, forskare och andra är verkligen inte skyldiga att ange källor, men ibland är det lämpligt.

Det var Stefan Grundström. Blir du klokare av det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Nej, men @Alix blir det nog.

Tror jag inte ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, Alix säger:

Jaså, han...

Egentligen ganska självklart när man funderat lite på saken. Vem annars skulle det kunna vara?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Mattiasgbg säger:

Egentligen ganska självklart när man funderat lite på saken. Vem annars skulle det kunna vara?

Precis...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

”Huawei är ett oberoende privat företag helt ägt av medarbetarna. Vi står inte i beroende till någon annan organisation eller regering och fattar självständiga beslut. Vårt mål är alltid att tillhandahålla de bästa tjänsterna och produkterna till våra kunder i en fri och öppen konkurrens på marknaden.”

 

:lol: 

 

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/forskaren-darfor-kan-man-inte-lita-pa-huawei

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Alix säger:

”Huawei är ett oberoende privat företag helt ägt av medarbetarna. Vi står inte i beroende till någon annan organisation eller regering och fattar självständiga beslut. Vårt mål är alltid att tillhandahålla de bästa tjänsterna och produkterna till våra kunder i en fri och öppen konkurrens på marknaden.”

 

:lol: 

 

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/forskaren-darfor-kan-man-inte-lita-pa-huawei

Fast det där som han säger

Citat

Enligt lag måste de dela med sig av information till kinesiska staten, om den kräver så. På så vis är de inte ett tillförlitligt bolag.

är väl inte så konstigt?

I Sverige kan polisen gå in i bostäder och företagslokaler för att beslagta lite allt möjligt. Och i Frankrike kan man tydligen bestraffas om man inte låser upp sin telefon på polisens begäran, något som vissa idioter applåderar.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 timmar sedan, Mattiasgbg säger:

Fast det där som han säger

är väl inte så konstigt?

I Sverige kan polisen gå in i bostäder och företagslokaler för att beslagta lite allt möjligt. Och i Frankrike kan man tydligen bestraffas om man inte låser upp sin telefon på polisens begäran, något som vissa idioter applåderar.

Nu var det citatet jag skrattade åt. Sedan är så kallad whataboutism en klen tröst i sammanhanget. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 timmar sedan, Mattiasgbg säger:

Och i Frankrike kan man tydligen bestraffas om man inte låser upp sin telefon på polisens begäran, något som vissa idioter applåderar.

Varför skulle man inte applådera det, menar du?

Det är väl bra att polisen får lagens hjälp att lösa brott? Eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...