Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Pocahontas

Läste i tidningen idag...

Rekommendera Poster

2019-08-16 på 18:13, Mattiasgbg säger:

Just det där med 64 bitar är inget problem i språket Haskell; där finns förutom den vanliga 64-bitars datatypen Int även datatypen Integer, som är "Arbitrary-precision integers".

Räknade lite:

Så matematiken är lätt ur programmerarperspektiv. Men jag vet inte hur effektiv datatypen Integer är.

https://hackage.haskell.org/package/integer-gmp-0.5.1.0/docs/GHC-Integer.html

Gjorde ett primitivt program som löser* uppgiften. Själva algoritmfunktionen är på åtta rader, men den är som sagt primitiv och testar alla möjligt kombinationer (alltså både exempelvis 2^3 + 3^3 +4^3 och det ekvivalenta 4^3 + 3^3 + 2^3) i sökintervallet tills den eventuellt hittar en som fungerar.

Jag lät programmet se hur många av talen 1 - 100 som det kan hittas lösningar för i intervallet -50 - 50. Det tog min dator 13 sekunder att fastställa att det fanns lösningar för 60 av talen. Utökade sökintervallet till -100 - 100, där fanns det lösningar för 62 av talen och programkörningen tog 102 sekunder.

* Jag antar att  x, y eller z inte får ha värdet 0.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-08-16 på 18:13, Mattiasgbg säger:

Just det där med 64 bitar är inget problem i språket Haskell; där finns förutom den vanliga 64-bitars datatypen Int även datatypen Integer, som är "Arbitrary-precision integers".

Räknade lite:

Så matematiken är lätt ur programmerarperspektiv. Men jag vet inte hur effektiv datatypen Integer är.

https://hackage.haskell.org/package/integer-gmp-0.5.1.0/docs/GHC-Integer.html

Effektiviteten avtar med tal större än 64  bitar, även om de sparas som Integer.

Testade  att söka efter lösningar till talet 33 med intervallstorleken 400. När inga inblandade tal kunde representeras med 64 bitar tog beräkningen ca 2,5 gånger så lång tid jämfört med när alla tal kunde representeras med 64 bitar.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2019-08-13 på 21:12, Alix säger:

Det är en laglig muralmålning, inte klotter. Stilen är graffiti. Du kan läsa mer här. Ironiskt nog utsattes muralmålningen vid sin tillblivelse för klotter.

Såg ett inslag på Kulturnyheterna om detta verk.

Redaktionen och upphovsmännen benämner det som grafitti.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, BjornS säger:

grafitti

Mja... ;) 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2019-08-18 på 11:42, Mattiasgbg säger:

* Jag antar att  x, y eller z inte får ha värdet 0.

Försökte mig på reverse engineering i Assembler för runt 20 år sedan. 

Gick inget vidare, fick ofta upp felmeddelandet, Error integer divided by zero

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
6 minuter sedan, iMarc säger:

Försökte mig på reverse engineering i Assembler för runt 20 år sedan. 

Gick inget vidare, fick ofta upp felmeddelandet, Error integer divided by zero

Assembler är ett enkelt sätt att skjuta sig själv i foten. I det här fallet hade inte 0 varit något matematiskt problem eftersom det bara hade resulterat i vanlig godkänd, men i sammanhanget meningslös, multiplikation med 0. Talet 35 skulle då kunna skrivas som det tråkiga 3^3 + 2^3 + 0^3 istället för 14^3 + -8^3 + -13^3.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hörde på P1 att kärnkraftsolyckan i Fukushima beräknas kosta 7000 miljarder (7 biljoner) svenska kronor. Dessutom vet man inte var kärnkraftsbränslet är, i vart fall är det inte kvar i reaktorerna...

Eftersom @mikaellq ser ett geni i Trump kan han säkert förklara det geniala med kärnkraft. :P;) 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
21 minuter sedan, Alix säger:

Hörde på P1 att kärnkraftsolyckan i Fukushima beräknas kosta 7000 miljarder (7 biljoner) svenska kronor. Dessutom vet man inte var kärnkraftsbränslet är, i vart fall är det inte kvar i reaktorerna...

Eftersom @mikaellq ser ett geni i Trump kan han säkert förklara det geniala med kärnkraft. :P;) 

Trump geni? :chock:  Då sällar jag mig till dårarna! 

Redigerad av Axelman

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
11 minuter sedan, Axelman säger:

Trump geni? :chock:  Då sällar jag mig till dårarna! 

Ja, så har jag tolkat saken, men jag kan ha fel. :fundersam:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, Alix säger:

Japan är ett seismiskt synnerligen instabilt område, Sverige det motsatta. Sverige behöver den trygga, stabila energiförsörjningen för att klara sig bra med jobben och annat. Mer behöver inte sägas i ämnet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
6 minuter sedan, mikaellq säger:

Japan är ett seismiskt synnerligen instabilt område, Sverige det motsatta. Sverige behöver den trygga, stabila energiförsörjningen för att klara sig bra med jobben och annat. Mer behöver inte sägas i ämnet.

Jo, slutförvaringen av det använda kärnbränslet är ännu, sedan drygt 50 år, ett olöst problem. Även i Sverige.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
8 minuter sedan, mikaellq säger:

Sverige behöver den trygga, stabila energiförsörjningen för att klara sig bra med jobben och annat.

Det utesluter alltså kärnkraft. Den är allt annat än trygg, särskilt på lång sikt.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
6 minuter sedan, Telly82 säger:

Det utesluter alltså kärnkraft. Den är allt annat än trygg, särskilt på lång sikt.

Precis. Kärnkraften uppfanns under samma era som man glatt slängde all skit på hög överallt och förgiftade naturen med PCB, DDT och hormoslyr. Så klart att kärnkraft inte upplevdes som ett problem då. Det märkliga är dock att det finns människor kvar som ser kärnkraft som framtidens problemlösning. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är mycket bättre att vi använder brunkol och olja för att framställa kraft. Det är ju naturlig energi, direkt ur marken.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Just nu, Svolder säger:

Det är mycket bättre att vi använder brunkol och olja för att framställa kraft. Det är ju naturlig energi, direkt ur marken.

Du skämtar?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
10 minuter sedan, Svolder säger:

Precis som naturgas. :) 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
23 minuter sedan, Telly82 säger:

Precis som naturgas. :) 

Fossilgas. Naturgas är ett vansinnigt ord. Typ hälsogift.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
1 minut sedan, Axelman säger:

Fossilgas. Naturgas är ett vansinnigt ord. Typ hälsogift.

Jag vet. Jag var nog inte (tillräckligt) tydlig med att inlägget var ironiskt.

Redigerad av Telly82

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 minut sedan, Telly82 säger:

Jag vet. Jag var nog inte (tillräckligt) tydlig med att inlägget var ironiskt.

Iron-iskt... typ järn...?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Just nu, Axelman säger:

Iron-iskt... typ järn...?

Ta inte för många järn om dagen. :byrakrat: 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Just nu, Telly82 säger:

Ta inte för många järn om dagen. :byrakrat: 

Det där är snarare hysteriskt... :hihihi:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
1 timme sedan, Alix säger:

Precis. Kärnkraften uppfanns under samma era som man glatt slängde all skit på hög överallt och förgiftade naturen med PCB, DDT och hormoslyr. Så klart att kärnkraft inte upplevdes som ett problem då. Det märkliga är dock att det finns människor kvar som ser kärnkraft som framtidens problemlösning. 

Kärnkraft gav billig energi som hjälpte till att skapa konsumtionssamhället som håller på att kväva oss. Så kärnkraften krasst sett dödar oss från två håll............  dör vi inte av strålning blir vi kvävda i sopor! Så låt oss göra ännu mer kärnkraft!! 

:stjarnsmall:

Redigerad av Axelman

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
10 minuter sedan, mikaellq säger:

Vad tycker ni om detta då killar? Vetenskapen står inte still, snillena kommer ständigt på nya saker och det gamla förfinas, ganska ordentligt med verkar det som.

https://energyeducation.ca/encyclopedia/Breeder_reactor

Skärmavbild 2019-08-21 kl. 21.00.46.png

Det där har varit känt i decennier, till ingen som helst kommersiell nytta.

In 2010 the International Panel on Fissile Materials said "After six decades and the expenditure of the equivalent of tens of billions of dollars, the promise of breeder reactors remains largely unfulfilled and efforts to commercialize them have been steadily cut back in most countries". In Germany, the United Kingdom, and the United States, breeder reactor development programs have been abandoned.

https://en.wikipedia.org/wiki/Breeder_reactor#Discussion

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag ska köpa Grönland.

Får jag inte det ska jag sura i flera dagar och inte drick dansk öl.

• Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...