Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Läste i tidningen idag...


Pocahontas
 Share

Rekommendera Poster

48 minuter sedan, lappen71 säger:

Inte ens nära ungefär. Om man nu ska jämföra ondska.

Nu jämförde inte jag ondska.

11 minuter sedan, Axelman säger:

Inte i min värld. Usama var terrorstämplad och hela USA med alliansländer gav USA fullmakt. Irannisse bombades synbarligen godtyckligt av Trump utan förankring överhuvudtaget av Demokraternas ilska att döma. Två helt olika män och två helt olika sätt.

Usama var en (misstänkt) brottsling. Brottsutredning är polisjobb.

USAs militär tog sig in i ett annat land och dödade honom. Det påstås dock att det primära syftet var att plocka ut honom levande, vilket uppenbarligen inte var möjligt.

Vad gäller den iranske generalen så tog sig även där USAs militär (antar jag) in i ett annat land och dödade honom. I det fallet verkar dock syftet inte ha varit att tillfångata honom. En inte helt obetydlig skillnad är dock att generaler är militära mål.

 

Vad gäller bristande inrikespolitisk förankring så hade det nog blivit svårt att döda honom om man först skulle diskutera saken i kongressen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

52 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Nu jämförde inte jag ondska.

Usama var en (misstänkt) brottsling. Brottsutredning är polisjobb.

USAs militär tog sig in i ett annat land och dödade honom. Det påstås dock att det primära syftet var att plocka ut honom levande, vilket uppenbarligen inte var möjligt.

Vad gäller den iranske generalen så tog sig även där USAs militär (antar jag) in i ett annat land och dödade honom. I det fallet verkar dock syftet inte ha varit att tillfångata honom. En inte helt obetydlig skillnad är dock att generaler är militära mål.

 

Vad gäller bristande inrikespolitisk förankring så hade det nog blivit svårt att döda honom om man först skulle diskutera saken i kongressen.

Jag tror att USA-s regering ville ha honom levande medan militären tyckte nog att det smidigaste var en död Usama. Sen har jag svårt att tänka mig att han skulle ge sig frivilligt under några omständigheter. Så visst kan man betrakta det som en arrestering av de enda som hade förmågan, dvs militären. Huruvida man ska betrakta deras intrång på Pakistansk mark legalt vet jag inte.

...

USA är i Irak och avrättade generalen i Bagdad. Så de översteg sina mandat på plats. De kom inte över gränsen i en raid. De försökte inte ta honom utan han blev avrättad. Så visst är det stor skillnad.

...

Men hur ska militären eller presidenten ha fritt fram att döda den de vill? Lever vi inte i en demokratisk rättsstat?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Alix säger:

Jag håller med mattiasgbg. Det finns inte dålig respektive bra USA-imperialism. Det finns bara USA-imperialism. Att den kan innebära mer eller mindre nytta för oss eller andra har ingen principiell betydelse. Faran med att utmåla just Trump som särskilt ond och eländig är att man bortser från USA-imperialismen i stort. I grunden är det ett stort problem att USA sätter sig över internationell rätt och mänskliga rättigheter. Det gör de med eller utan Trump.

Men när ska man i så fall protestera? Ska vi resignera och konstatera att USA-s imperialism får härja fritt och återgå till På spåret i SVT som om inget hänt? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, Axelman säger:

Men när ska man i så fall protestera? Ska vi resignera och konstatera att USA-s imperialism får härja fritt och återgå till På spåret i SVT som om inget hänt? 

Det är väl inte så mycket att göra åt, eller vad tycker du? Det viktiga för mig, eftersom jag ändå inget kan göra, är att analysera och förstå grundproblematiken. Om inte annat är det viktigt för att Sverige inte ska lockas göra liknande saker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Screenshot_20200106-142629.thumb.png.c40b31f392a8cacac964d6ccead6623f.png

 

”För den som kämpar med ekonomin kan sociala medier vara ett mer attraktivt och snabbare alternativ än socialkontoret – eftersom kommunen ofta ställer hårda krav.

– De kan kräva att man säljer av sina tillgångar vilket kanske inte är ett attraktivt alternativ om det är så att man just har ont om pengar en viss kort period under månaden, säger Kenneth Nelson.”

 

Begreppet relativ fattigdom är lite svårt för mig att förstå när jag läser ovanstående. :fundersam:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 minuter sedan, Alix säger:

Det är väl inte så mycket att göra åt, eller vad tycker du? Det viktiga för mig, eftersom jag ändå inget kan göra, är att analysera och förstå grundproblematiken. Om inte annat är det viktigt för att Sverige inte ska lockas göra liknande saker.

Även om jag inte har makten har jag fortfarande rösten. Om inget annat så kanske det finns folk i andra länder som inser att alla i väst inte är mördargalningar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 minuter sedan, Alix säger:

Screenshot_20200106-142629.thumb.png.c40b31f392a8cacac964d6ccead6623f.png

 

”För den som kämpar med ekonomin kan sociala medier vara ett mer attraktivt och snabbare alternativ än socialkontoret – eftersom kommunen ofta ställer hårda krav.

– De kan kräva att man säljer av sina tillgångar vilket kanske inte är ett attraktivt alternativ om det är så att man just har ont om pengar en viss kort period under månaden, säger Kenneth Nelson.”

 

Begreppet relativ fattigdom är lite svårt för mig att förstå när jag läser ovanstående. :fundersam:

Hittade artikeln på SVT Nyheter ( ingen länk ) och förstår inte vad du menar. 

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/ekonomiskt-utsatta-svenskar-soker-lyckan-online

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Axelman säger:

Hittade artikeln på SVT Nyheter ( ingen länk ) och förstår inte vad du menar. 

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/ekonomiskt-utsatta-svenskar-soker-lyckan-online

Tydligen är man relativt fattig om man har resurser som kan omvandlas i pengar men som man inte vill omvandla i pengar. Eller har jag missuppfattat begreppet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

29 minuter sedan, Axelman säger:

Jag tror att USA-s regering ville ha honom levande medan militären tyckte nog att det smidigaste var en död Usama. Sen har jag svårt att tänka mig att han skulle ge sig frivilligt under några omständigheter. Så visst kan man betrakta det som en arrestering av de enda som hade förmågan, dvs militären. Huruvida man ska betrakta deras intrång på Pakistansk mark legalt vet jag inte.

...

USA är i Irak och avrättade generalen i Bagdad. Så de översteg sina mandat på plats. De kom inte över gränsen i en raid. De försökte inte ta honom utan han blev avrättad. Så visst är det stor skillnad.

...

Men hur ska militären eller presidenten ha fritt fram att döda den de vill? Lever vi inte i en demokratisk rättsstat?

 

Den enda relevanta skillnaden jag kan se är att det i det senaste fallet inte hade varit att tillfångata honom, givet vald anfallsmetod.

 

Militärer dödar för det mesta utan att politiker lägger sig i det enskilda dödandet, att döda folk ingår i det jobbet. Och det kan vara lite problematiskt om alla krigandets detaljer först ska diskuteras inom ett parlament, särskilt om det skulle ske här i Sverige där riksdagens sammankomster kan jämföras med offentliga handlingar (det är bara att gå dit och lyssna).

Jag lever i ett land som jag  anser ganska väl uppfyller kriterierna för att kallas demokratisk rättstat. Det landet verkar dock sköta eventuella mord av utländska generaler väldigt diskret.

27 minuter sedan, Axelman säger:

Men när ska man i så fall protestera? Ska vi resignera och konstatera att USA-s imperialism får härja fritt och återgå till På spåret i SVT som om inget hänt? 

Man kan protestera när man känner för det. Men om man bara gör det när man anser att det är en idiot som ligger bakom beslutet så blir det svårt att ta på allvar. Protesterar man mot idioten eller beteendet?

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, Alix säger:

Jag håller med mattiasgbg. Det finns inte dålig respektive bra USA-imperialism. Det finns bara USA-imperialism.

Jag håller inte med. Det finns grader i helvetet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 minuter sedan, Telly82 säger:

Jag håller inte med. Det finns grader i helvetet.

Jag noterar den lämpliga liknelsen.

  • Gilla 1
  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apropå helvete så måste det ha varit ett sådant när den iranske generalen skulle begravas. Minst 35 döda och 48 skadade. Jag undrar om dessa offer också kommer att läggas USA till last? Jag menar, om USA inte hade dödat generalen så hade de ju inte behövt dö eller skadas?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Alix säger:

Apropå helvete så måste det ha varit ett sådant när den iranske generalen skulle begravas. Minst 35 döda och 48 skadade. Jag undrar om dessa offer också kommer att läggas USA till last? Jag menar, om USA inte hade dödat generalen så hade de ju inte behövt dö eller skadas?

En lite extremare variant av fjärilseffekten är att skylla Berlinmuren på Gavrilo Princip.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

48 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

En lite extremare variant av fjärilseffekten är att skylla Berlinmuren på Gavrilo Princip.

Dålig princip.

  • Haha 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, Alix säger:

Apropå helvete så måste det ha varit ett sådant när den iranske generalen skulle begravas. Minst 35 döda och 48 skadade. Jag undrar om dessa offer också kommer att läggas USA till last? Jag menar, om USA inte hade dödat generalen så hade de ju inte behövt dö eller skadas?

Siffrorna har nu justerats till 50 döda och 200 skadade... :pinch:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

The network sustains whole communities, with people on each level taking their own cut, from state forestry bosses to local rangers, right down to impoverished villagers with a horse and cart, who gain cheaper firewood for their homes in winter.”

 

Rumänien är ett genomruttet land. Ändå är landet fullvärdig medlem i EU... :cry:

 

https://www.theguardian.com/world/2020/jan/08/violence-escalates-as-romania-cracks-down-on-illegal-timber-trade

Redigerad av Alix
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, iMarc säger:

Jaså? Var har du den vetenskapliga rapport som ligger till grund för bluffsajtens artikel?

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Alix säger:

Icke bevisat för den klentrogne ity trovärdig källa saknas. Och så kommer det att förbli.

Ska se om jag kan få tag i fysikerna och ringa dem

  • Haha 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...