Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Läste i tidningen idag...


Pocahontas
 Share

Rekommendera Poster

1 timme sedan, Alix säger:

3500.jpg?width=1920&quality=85&auto=form

 

Ingen större nytta av religion i det läget. Fullständigt nedskitat och giftigt Indien. Smog och minst sagt skumt vatten.

 

Artikel: https://www.theguardian.com/world/2019/nov/04/delhi-residents-engulfed-in-pollution-blame-authorities-for-inaction

Såg det på nyheterna. Vetenskap borde vara till hjälp. Indierna borde kunna lösa det om de vill. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, mikaellq säger:

Vetenskap borde vara till hjälp.

Man kan med visst fog förmoda att nuläget ytterst är ett resultat av just vetenskap (tillsammans med och sporrad av politik och ekonomi). Men jag förstår att du är tekniktroende. A true tech believer. Vem är inte det, lite till mans? ;) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, Axelman säger:

 

Finns ingen generator i en vätgasbil.

Skärmavbild 2019-11-04 kl. 14.46.20.png

Det var jag som blandade in generatorer. Dum som jag var trodde jag att det räckte att en pryl omvandlade något till elektrisk energi för att vara en (el)generator. Men enligt wikipedia omvandlar generatorer endast rörelseenergi till elenergi. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

24 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Dum som jag var...

Du är långt från dum. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 timmar sedan, Telly82 säger:

Jo, men det är ju AVdrag, inte BIdrag. Det är ju en HELT annat sak. :byrakrat:

Är det? Bifogar en bild på en avdragare som också är en bidragare då denna har tvenne armar.

Skärmavbild 2019-11-04 kl. 21.47.49.png

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Axelman säger:

Är det? Bifogar en bild på en avdragare som också är en bidragare då denna har tvenne armar.

Skärmavbild 2019-11-04 kl. 21.47.49.png

En korkavdragare för extra besvärliga vinflaskor? :fundersam:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

– Det rör sig om rent slitage på diskarna.

 

Uttalandet kommer från Maria Skoglöf, avdelningschef på Västra Götalandsregionens IT-avdelning.

 

Det gäller flera hundra datorer som i sig påverkar tusentals arbetsstationer. Ingen hackerattack, alltså.

 

Stabilt (som kidsen säger eller sade förr)... :pinch: 

 

Betalartikel. Mer citat:

 

”Många datorer på Södra Älvsborgs sjukhus har kraschat den senaste tiden. Nu arbetar sjukhuset för att placera fungerande datorer där de behövs som mest.

– Vi bedömer att det här är en allvarlig situation men vi bedömer inte att vi behöver att gå upp i stabsläge här på Säs, säger chefläkare Sara Degerman Carlsson.

Västra Götalandsregionen har den senaste tiden haft ett IT-problem som lett till att många datorer har kraschat.

– Vi har haft en påverkan på 4 000 datorer. Diskkrascher har skett inom samtliga verksamheter i Västra Götalandsregionen. I morse hade vi 525 ärenden som inte var åtgärdade och vi har skickat ut tekniker för att lösa det här så fort som möjligt, säger Maria Skoglöf”.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Alix säger:

– Det rör sig om rent slitage på diskarna.

 

Uttalandet kommer från Maria Skoglöf, avdelningschef på Västra Götalandsregionens IT-avdelning.

 

Det gäller flera hundra datorer som i sig påverkar tusentals arbetsstationer. Ingen hackerattack, alltså.

 

Stabilt (som kidsen säger eller sade förr)... :pinch: 

 

Betalartikel. Mer citat:

 

”Många datorer på Södra Älvsborgs sjukhus har kraschat den senaste tiden. Nu arbetar sjukhuset för att placera fungerande datorer där de behövs som mest.

– Vi bedömer att det här är en allvarlig situation men vi bedömer inte att vi behöver att gå upp i stabsläge här på Säs, säger chefläkare Sara Degerman Carlsson.

Västra Götalandsregionen har den senaste tiden haft ett IT-problem som lett till att många datorer har kraschat.

– Vi har haft en påverkan på 4 000 datorer. Diskkrascher har skett inom samtliga verksamheter i Västra Götalandsregionen. I morse hade vi 525 ärenden som inte var åtgärdade och vi har skickat ut tekniker för att lösa det här så fort som möjligt, säger Maria Skoglöf”.

Lite samma sorts miss som en av missarna tyskarna gjort med Berlins nya flygplats. Trots flera års förseningar har inte den nya (färdigbyggda) terminalen fått öppna. Tidigare i år upptäcktes att 700+ bildskärmar i terminalen behöver bytas ut, deras tekniska livslängd är slut, de har stått på i några år trots att terminalen inte har öppnat.

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, Alix säger:

– Det rör sig om rent slitage på diskarna.

 

Uttalandet kommer från Maria Skoglöf, avdelningschef på Västra Götalandsregionens IT-avdelning.

 

Det gäller flera hundra datorer som i sig påverkar tusentals arbetsstationer. Ingen hackerattack, alltså.

 

Stabilt (som kidsen säger eller sade förr)... :pinch: 

 

Betalartikel. Mer citat:

 

”Många datorer på Södra Älvsborgs sjukhus har kraschat den senaste tiden. Nu arbetar sjukhuset för att placera fungerande datorer där de behövs som mest.

– Vi bedömer att det här är en allvarlig situation men vi bedömer inte att vi behöver att gå upp i stabsläge här på Säs, säger chefläkare Sara Degerman Carlsson.

Västra Götalandsregionen har den senaste tiden haft ett IT-problem som lett till att många datorer har kraschat.

– Vi har haft en påverkan på 4 000 datorer. Diskkrascher har skett inom samtliga verksamheter i Västra Götalandsregionen. I morse hade vi 525 ärenden som inte var åtgärdade och vi har skickat ut tekniker för att lösa det här så fort som möjligt, säger Maria Skoglöf”.

Så IT-avdelningen har druckit kaffe och petat sig i näsan i åratal med full lön.....?

  • Haha 1
  • Ledsen 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är det 900 diskar som pajat

https://www.gp.se/nyheter/västsverige/nu-sjukvården-i-stabsläge-efter-omfattande-it-haveri-1.20075563

 

 

HP är nog något man ska akta sig för tydligen..

Redigerad av Pocahontas
  • Ledsen 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

18 minuter sedan, Alix säger:

Och Windows...

Och den billigaste skiten öht. 

 

"We don't ship junk", som Jobs målande uttryckte. Är jag en fanboy nu eller bara realist, Alix?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

52 minuter sedan, mikaellq säger:

Och den billigaste skiten öht. 

 

"We don't ship junk", som Jobs målande uttryckte. Är jag en fanboy nu eller bara realist, Alix?

Nu tänker jag mer på storskalig Windows i företags- och IT-miljö. Gammalt tänk med plottrighet och alldeles för mycket manuell handpåläggning. Att byta en hårddisk kan verka enkelt, men inte i en sådan miljö. För privatpersoner är det inga konstigheter att köra Windows. 

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

22 minuter sedan, Alix säger:

Nu tänker jag mer på storskalig Windows i företags- och IT-miljö. Gammalt tänk med plottrighet och alldeles för mycket manuell handpåläggning. Att byta en hårddisk kan verka enkelt, men inte i en sådan miljö. För privatpersoner är det inga konstigheter att köra Windows. 

Inga konstigheter men svårigheter. ??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lägsta pris vinner..

HPD

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, mikaellq säger:

Inga konstigheter men svårigheter. ??

Har du installerat och använt Windows 10 så du vet hur svårt det är? :P 

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, Alix säger:

Har du installerat och använt Windows 10 så du vet hur svårt det är? :P 

Många gånger! Fast mestadels åt andra. Själv är jag för klok för att låta skräp bli liggandes där hemma för länge.

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, mikaellq säger:

Många gånger! Fast mestadels åt andra. Själv är jag för klok för att låta skräp bli liggandes där hemma för länge.

Och du tycker att det är svårt? Menar du känslomässigt? Det kan inte vara intellektuellt. Hoppas jag...

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

51 minuter sedan, Alix säger:

Och du tycker att det är svårt? Menar du känslomässigt? Det kan inte vara intellektuellt. Hoppas jag...

Icke konsistent över flera appar, kräver många fler klick för att åstadkomma något och många funktioner och inställningar är så djupt nergrävda på de mest oväntade ställen att det inte funkat utan sök.

Även filsystemet är en röra. Förstår inte hur de tänkt annat än att jag vet att de velat skydda sin kronjuvel från pirater. Det kan vara så att priset för detta är ett mycket rörigare system.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, mikaellq säger:

Icke konsistent över flera appar, kräver många fler klick för att åstadkomma något och många funktioner och inställningar är så djupt nergrävda på de mest oväntade ställen att det inte funkat utan sök.

Även filsystemet är en röra. Förstår inte hur de tänkt annat än att jag vet att de velat skydda sin kronjuvel från pirater. Det kan vara så att priset för detta är ett mycket rörigare system.

Omständligt, då. 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

”Nu är dock samtliga av de sex islamister som fått utvisningsbeslut släppta ur förvar. Det råder enligt Migrationsöverdomstolen så kallade verkställighetshinder mot att i praktiken utvisa dem, eftersom de skulle riskera förföljelse och kanske tortyr. Istället underställs de anmälningsplikt hos polisen några gånger i veckan.

Regeringen uppger att den nu arbetar för att dessa hinder ska undanröjas, men frågan är långt ifrån ny. I Sverige finns personer som redan för tio-femton år sedan fick utvisningsbeslut för att de av samma skäl ansågs utgöra hot mot Sveriges säkerhet. Jag har intervjuat ett par av dem i olika sammanhang. En av dem, den för terrorfinansiering dömde Ali Berzengi, har mellan sina anmälningspliktande besök hos polisen hunnit med att leda religiösa kurser för ungdomar. När jag träffade honom i Rinkeby för flera år sedan kom han precis från ett sådant kurstillfälle.” /Artikel

 

Sverige, en bananmonarki? ? ??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 timmar sedan, Axelman säger:

Så IT-avdelningen har druckit kaffe och petat sig i näsan i åratal med full lön.....?

Ja? Varför laga något som inte är trasigt?

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...