Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Läste i tidningen idag...


Pocahontas
 Share

Rekommendera Poster

Spotify kräver nu platsinformation för familjekonto. Detta innebär att användarna måste ange sin hemadress på Google Maps och Spotify kommer då och då att kontrollera att användaren befinner sig där. Hur ofta det kan komma att ske framgår inte. Det suger, om nu någon undrar vad jag tycker. Jag betalar för ett familjekonto som min sambo (hon klarar sig), min mor och min systerson använder. De två sistnämnda verkar ryka... 
 

https://www.cnet.com/news/spotify-wants-to-know-where-you-live-and-will-be-checking-in 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

22 timmar sedan, sevensleeper säger:

Jamen det här var väl ganska nyktert skrivet (svaret), jag måste säga att jag tycker att SVT's rubriksättning var klen. Jag är självfallet glad att jag får behålla mer i plånboken när värnskatten slopas.

 

Svar:

https://www.unt.se/ledare/mindre-i-skatt-betyder-inte-att-staten-ger-5404060.aspx

SVT's artikel:
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/miljonregn-over-hoginkomsttagare-i-hostbudgeten

2019-09-13_11-09-40.png.392f3e5ebac17c36e3d23410fae886c9.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Telly82 säger:

2019-09-13_11-09-40.png.392f3e5ebac17c36e3d23410fae886c9.png

Vilka rackare, jag kunde läsa artikeln igår, messade den till en polare som också kunde läsa den. Nu har de låst den.  

Artikeln handlade i stort om att värnskatten var tillfällig och att det inte är konstigt att de tar bort den nu. De belyste också att bara för att alla som har inkomster över 703 000 kronor får behålla mer av sin intjänade lön så får ju de som inte har över det beloppet det sämre (några verkade tro det...).

Personligen har jag inget emot att få behålla mer av min intjänade lön... 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, sevensleeper säger:

Artikeln handlade i stort om att värnskatten var tillfällig och att det inte är konstigt att de tar bort den nu. De belyste också att bara för att alla som har inkomster över 703 000 kronor får behålla mer av sin intjänade lön så får ju de som inte har över det beloppet det sämre (några verkade tro det...).

Det beror ju på. Alla kan ju drabbas av statens minskade inkomster, beroende på vilken situation man hamnar i. Du kan ju exempelvis råka ut för en olycka på grund av bristande vägunderhåll.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Telly82 säger:

Det beror ju på. Alla kan ju drabbas av statens minskade inkomster, beroende på vilken situation man hamnar i. Du kan ju exempelvis råka ut för en olycka på grund av bristande vägunderhåll.

Absolut! Man kan hamna i olyckor på många sätt. Poängen är att SVTs rubrik är allt annat än neutral och det bör knappast anses vara ett "miljonregn" som om man får något, man behåller snarare mer av det man redan har. :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

17 minuter sedan, sevensleeper säger:

Absolut! Man kan hamna i olyckor på många sätt. Poängen är att SVTs rubrik är allt annat än neutral och det bör knappast anses vara ett "miljonregn" som om man får något, man behåller snarare mer av det man redan har. :) 

Man kan ju få miljoner mer i plånboken än man hade innan och då är det väl ett miljonregn?

 

Rubriken är ju ofta något tillspetsade och det kan den vara i detta fallet. Men hur menar du att den inte skulle vara "neutral"?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Telly82 säger:

Man kan ju få miljoner mer i plånboken än man hade innan och då är det väl ett miljonregn?

Absolut, men det låter som "en skänk från ovan", som att det helt plötsligt ges pengar till någon (vilket inte är fallet). Men visst, vi läser in olika saker. Jag tycker mest att det är en "Se & Hör"-rubrik av public service och det är väl det som irriterar mig mest. :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, sevensleeper säger:

Absolut, men det låter som "en skänk från ovan", som att det helt plötsligt ges pengar till någon (vilket inte är fallet). Men visst, vi läser in olika saker. Jag tycker mest att det är en "Se & Hör"-rubrik av public service och det är väl det som irriterar mig mest. :) 

När det regnar manna från himlen har den fattige ingen sked, heter det ju. :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Telly82 säger:

När det regnar manna från himlen har den fattige ingen sked, heter det ju. :) 

Hahaha! Oerhört kul. Har aldrig hört uttrycket. :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, Alix säger:

2 Mos 16.

Fattar inte. :laserbok:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 minuter sedan, Alix säger:

Referens till det bibelställe där manna från himlen anges.

Ah. Hade ingen som helst aning.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Telly82 säger:

När det regnar manna från himlen har den fattige ingen sked, heter det ju. :) 

Det går bra å använda händerna

1 timme sedan, sevensleeper säger:

Hahaha! Oerhört kul. Har aldrig hört uttrycket. :lol:

:fundersam:

56 minuter sedan, sevensleeper säger:

Fattar inte. :laserbok:

:tappahakan:

Synd att de till slut tröttnade på mannan och började gnälla så Gud straffade dem. Man ska inte klaga på maten 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

31 minuter sedan, iMarc säger:

Det går bra å använda händerna

:fundersam:

:tappahakan:

Synd att de till slut tröttnade på mannan och började gnälla så Gud straffade dem. Man ska inte klaga på maten 

Är det bjudet så är det fägnat! :byrakrat:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, Alix säger:

Är det bjudet så är det fägnat! :byrakrat:

De höll på att svälta ihjäl, mannan kom, sen tröttnade de på smaken. Det hade väl varit på sin plats att de istället visade tacksamhet att de har mat för dagen och slipper svälta. 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, Alix säger:

Är det bjudet så är det fägnat! :byrakrat:

 

1 minut sedan, iMarc säger:

De höll på att svälta ihjäl, mannan kom, sen tröttnade de på smaken. Det hade väl varit på sin plats att de istället visade tacksamhet att de har mat för dagen och slipper svälta. 

Tur det är påhittat så ni inte behöver vara oense. :) 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, sevensleeper säger:

 

Tur det är påhittat så ni inte behöver vara oense. :) 

Det är upp till var och en. 

Men budskapet som förmedlas tycker jag är vettigt. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, sevensleeper säger:

Tur det är påhittat så ni inte behöver vara oense. :) 

Det logiska/etiska budskapet är giltigt oavsett sanningshalt.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

51 minuter sedan, iMarc säger:

Det är upp till var och en. 

Ricky Gervais säger det oerhört bra. Om man tar vilken "helig bok" som helst och förstör den så kommer den inte att bli likadan igen om 1000 år (eftersom att det är påhittat), men om man förstör alla böcker inom naturvetenskap så kommer det ändå bli samma resultat även 1000 år fram. Jag gillar det. Men du får självfallet tro vad du vill, jag har en gammal och god vän som är extremt, extremt, extremt kristen, han är en god vän ändå men vi tror inte på samma sak. :) 
 

 

52 minuter sedan, iMarc säger:

Men budskapet som förmedlas tycker jag är vettigt. 

Absolut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

50 minuter sedan, Alix säger:

Det logiska/etiska budskapet är giltigt oavsett sanningshalt.

Absolut!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 minuter sedan, Pocahontas säger:

Det vore väl praktiskt om de har öppet på söndagar. :) 

Redigerad av sevensleeper
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, sevensleeper säger:

Det vore väl praktiskt om de har öppet på söndagar. :) 

Har inget behov av det. 

Sprit löser fett

 

Nästa steg är väl öppet dygnet runt...

Redigerad av Pocahontas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

53 minuter sedan, Pocahontas säger:

Har inget behov av det. 

Sprit löser fett

 

Nästa steg är väl öppet dygnet runt...

Jag tänkte just det.

https://www.aftonbladet.se/debatt/a/6j19ro/hall-oppet-alkoholister-hittar-spriten-anda

tänk på alla stackare som jobbar natt, deras ”livspussel” blir mycket enklare om det är nattöppet. Och inte behöver jag åka till Slussen*) för att köpa spånken.

 

* slussen= där spritlangarna höll till på 80- talet. 

 

 

Redigerad av boevil
Ipad stavar galet.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...