Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Läste i tidningen idag...


Pocahontas
 Share

Rekommendera Poster

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2101961521_Skrmavbild2019-09-08kl_10_33_11.png.bf13bd571b158f671eaf41c0483f8c4c.png

 

På vad sätt är läkaren en kulturmupp menar du?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Telly82 säger:

Jag måste ha missat början på historien, för jag fattar inget.

Läkare konstaterar akut D-vitaminbrist, vården består av ordinerad solsemester.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Läkare konstaterar akut D-vitaminbrist, vården består av ordinerad solsemester.

Är bristen det enda som motiverar läkaren att rekommendera en solsemester? Det kan ju finnas annat som inte framgår av artikeln.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

19 minuter sedan, Telly82 säger:

Är bristen det enda som motiverar läkaren att rekommendera en solsemester? Det kan ju finnas annat som inte framgår av artikeln.

Hade något annat varit motiverande så hade det stått i artikeln. Annars är det dålig journalistik.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det är ju ett fantastiskt bra recept. Men då gäller det att den sjuke lägger sig och solar en hel del också. 

 

Annars finns ju D-Vitamin som tillskott, själv fick jag ta 100 mikrogram ihop med extra kalcium efter en lång infektionsperiod. 

Men jag hade föredragit att kurera mig i solen i Thailand istället. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, iMarc säger:

Ja det är ju ett fantastiskt bra recept. Men då gäller det att den sjuke lägger sig och solar en hel del också. 

 

Annars finns ju D-Vitamin som tillskott, själv fick jag ta 100 mikrogram ihop med extra kalcium efter en lång infektionsperiod. 

Men jag hade föredragit att kurera mig i solen i Thailand istället. 

Kanske dags att låta Thailandsresor omfattas av högkostnadsskyddet för läkemedel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, Mattiasgbg säger:

Hade något annat varit motiverande så hade det stått i artikeln. Annars är det dålig journalistik.

Det kan ju vara så att intervjuobjektet undanhöll information från journalisten, för att slippa avslöja något mer genant som motiverade solresan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

46 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Kanske dags att låta Thailandsresor omfattas av högkostnadsskyddet för läkemedel?

Krockar ju lite med den globala uppvärmningen :fundersam:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Mattiasgbg säger:

Kanske dags att låta Thailandsresor omfattas av högkostnadsskyddet för läkemedel?

Kanske. Jag har träffat äldre människor med svår psoriasis, det snöade och yrde ständigt av döda hudflak, som fick ordinationen av läkaren att spendera mycket tid i solen och värmen, fast i det fallet betydligt närmare, vid Medelhavet.

Värsta fallen av sjukdomen ser så vidrig ut att jag avstår från att posta bilder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

42 minuter sedan, Telly82 säger:

Det kan ju vara så att intervjuobjektet undanhöll information från journalisten, för att slippa avslöja något mer genant som motiverade solresan.

Det är därför det finns grävande journalister.

19 minuter sedan, iMarc säger:

Krockar ju lite med den globala uppvärmningen :fundersam:

Det handlar om att rädda liv här och nu. Att åka segelbåt funkar inte, skörbjugg är nog inte så kul.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
5 timmar sedan, Mattiasgbg säger:

Läkare konstaterar akut D-vitaminbrist, vården består av ordinerad solsemester.

Vad är det för fel på torsklever? Eller vederbörande kanske var vegan?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 minuter sedan, marcushedenstrom säger:

Vad är det för fel på torsklever? Eller vederbörande kanske var vegan?

Stekt makrill är inte heller så dumt.

Har aldrig i hela mitt liv köpt vitamintillskott, och har heller aldrig lidit brist på vitaminer.

Konstgjorda vitaminer är bara bluff  o båg

för att inte nämna alla bakterier vi proppar i oss för att magen ska gå bra..

https://www.svtplay.se/video/23494630/fraga-doktorn/fraga-doktorn-sasong-24-agnes-wold-myter-om-mat?start=auto

 

 

Redigerad av Pocahontas
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

20 minuter sedan, marcushedenstrom säger:

Vad är det för fel på torsklever? Eller vederbörande kanske var vegan?

Jag skulle överväga att bli vegan om det skulle innebära Thailand istället för torsklever.

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Mattiasgbg säger:

Jag skulle överväga att bli vegan om det skulle innebära Thailand istället för torsklever.

http://viralking.se/forskning-veganer-har-dubbelt-sa-manga-sjukdagar-som-kottatare?fbclid=IwAR0ncR-0gAz_lsXGoOZsHN7BmXnizooDq8lwBQZxe4HSnB__etgpZhCO2Gs

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, Mattiasgbg säger:

Det är därför det finns grävande journalister.

Det handlar om att rädda liv här och nu. Att åka segelbåt funkar inte, skörbjugg är nog inte så kul.

Greta Thunberg fixade det över Atlanten

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

17 timmar sedan, Pocahontas säger:

Stekt makrill är inte heller så dumt.

Har aldrig i hela mitt liv köpt vitamintillskott, och har heller aldrig lidit brist på vitaminer.

Konstgjorda vitaminer är bara bluff  o båg

för att inte nämna alla bakterier vi proppar i oss för att magen ska gå bra..

https://www.svtplay.se/video/23494630/fraga-doktorn/fraga-doktorn-sasong-24-agnes-wold-myter-om-mat?start=auto

 

 

Här är det svart/vitt ser jag. Kanske doktor Axelman ska skriva ut lite gråskala till Poca...:whistling: Vi fungerar olika i våra kroppars kemi så var inte så kategorisk. Att ta vitamintillskott när man inte behöver är som att sätta på ett plåster utan sår. Men vem som helst kan få brister.

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apple använder distribuerad datorkraft och bandbredd genom att även använda Twitter för att dela med sig av eventet till så många intresserade och möjliga kunder som möjligt. 

 

Jag kommer att intressera mig mest för nyheterna och den strax kommande iOS 13 såklart. :nerd:

 

 

Men även på Youtube! Kanske ett bättre medium? :fundersam:

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Alix säger:

Jakten är laglig, liksom dumpandet av bytesdjuren. Lagen håller ”fint folk” om ryggen. Det måste vara väldigt kul att skjuta och döda för nöjes skull.

 

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/tusentals-ander-fods-upp-och-dodas-for-nojes-skull

 

 

Det framgår inte med önskvärt tydlighet ifall man tagit tillvara de ätbara delarna av fåglarna eller inte.

 

För några (många?) år sedan så var det av programledarna för ett naturprogram på SVT (Mitt i naturen?) som hade ondgjort sig över skjutna fåglar han hade hittat och att man inte brytt sig om att ta vara på köttet. Han fick dementera i nästa program för vad han hade hittat (och inte brytt sig om att titta närmare på) var bara skinnet med fjädrar, huvud och ben/fötter. Köttet hade jägarna tagit reda på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Telly82 säger:

Det framgår inte med önskvärt tydlighet ifall man tagit tillvara de ätbara delarna av fåglarna eller inte.

 

För några (många?) år sedan så var det av programledarna för ett naturprogram på SVT (Mitt i naturen?) som hade ondgjort sig över skjutna fåglar han hade hittat och att man inte brytt sig om att ta vara på köttet. Han fick dementera i nästa program för vad han hade hittat (och inte brytt sig om att titta närmare på) var bara skinnet med fjädrar, huvud och ben/fötter. Köttet hade jägarna tagit reda på.

En uppföljningsartikel som kanske ger dig den information du söker: 

 

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/skogsforvaltaren-finns-ingen-ursakt-men-en-forklaring

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

19 minuter sedan, Alix säger:

En uppföljningsartikel som kanske ger dig den information du söker: 

 

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/skogsforvaltaren-finns-ingen-ursakt-men-en-forklaring

Tackar.

 

Ett trasigt kylrum alltså.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jamen det här var väl ganska nyktert skrivet (svaret), jag måste säga att jag tycker att SVT's rubriksättning var klen. Jag är självfallet glad att jag får behålla mer i plånboken när värnskatten slopas.

 

Svar:

https://www.unt.se/ledare/mindre-i-skatt-betyder-inte-att-staten-ger-5404060.aspx

SVT's artikel:
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/miljonregn-over-hoginkomsttagare-i-hostbudgeten

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...