Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Läste i tidningen idag...


Pocahontas
 Share

Rekommendera Poster

2 timmar sedan, Alix säger:

Beskrivningen är inte korrekt.

Nej, jag uttryckte mig litet slarvigt.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Han förnekar sig inte  USA:s största gris..

 

 

Skärmavbild 2019-08-10 kl. 17.36.51.jpg

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst är det så

 

 

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Han är en psykopat så han kommer aldrig att erkänna sina fel

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

På Kvitter bråkas det friskt om kobehandlingen är värd att bråka om eller ej. Mycket whataboutism och annan relativisering. I Sverige handlar det i vart fall inte vad det handlar om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

20 minuter sedan, Alix säger:

Helt makalöst vilka kulturlösa idioter det finns.

Ja precis. Vad ska vi med 30 år gammalt klotter till? Bättre då att återställa originalet som fanns där innan klottret.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Telly82 säger:

Ja precis. Vad ska vi med 30 år gammalt klotter till? Bättre då att återställa originalet som fanns där innan klottret.

Det är en laglig muralmålning, inte klotter. Stilen är graffiti. Du kan läsa mer här. Ironiskt nog utsattes muralmålningen vid sin tillblivelse för klotter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, Alix säger:

Det är en laglig muralmålning, inte klotter. Stilen är graffiti. Du kan läsa mer här. Ironiskt nog utsattes muralmålningen vid sin tillblivelse för klotter.

Sakar ska ju inte längre kallas vid sina ursprungliga namn numera. Man försöker sätta smink på grisen genom att ge företeelser nya namn.

Städare ska kallas lokalvårdare.

Kalhygge ska kallas föryngringsyta.

Klotter ska kallas graffiti.

Och så vidare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Telly82 säger:

Klotter ska kallas graffiti.

Men det är inte klotter. Läste du inte länken? 

Att du inte gillar vad du ser är en annan sak.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

38 minuter sedan, Alix säger:

Men det är inte klotter. Läste du inte länken? 

Jodå, bara ytterligare en gris-sminkare. :gaspar: 

Redigerad av Telly82
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 timmar sedan, Telly82 säger:

Jodå, bara ytterligare en gris-sminkare. :gaspar: 

Du är ganska så ensam att tycka det. 
 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 minuter sedan, lappen71 säger:

Du är ganska så ensam att tycka det. 
 

 

Ensam är stark. :) 

  • Gilla 2
  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2019-08-13 på 21:12, Alix säger:

Det är en laglig muralmålning, inte klotter. Stilen är graffiti. Du kan läsa mer här. Ironiskt nog utsattes muralmålningen vid sin tillblivelse för klotter.

Enligt de tre första länkarna kan en muralmålning bestå av klotter i stilen grafitti.

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Mattiasgbg säger:

Enligt de tre första länkarna kan en muralmålning bestå av klotter i stilen grafitti.

Är även detta en muralmålning?

 

59EE0703-C674-4941-8CB7-2FD93048291B.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Svolder säger:

Tycker du att Sixtinska Kapellet är fyllt av klotter också?

Hur menar du att jämförelsen skulle vara relevant? Den målningen är det väl ingen som (på fullt allvar) kallat "graffiti".

Redigerad av Telly82
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, Svolder säger:

Liksom den övermålade är det muralmålningar, om än i olika stilar och tillkomna vid olika tidpunkter. Om man inte accepterar det konstnärliga i muralmålningar gäller det rimligen alla stilar och alla tider.

Varför skulle det vara rimligt? Det finns ju muralmålningar av olika konstnärligt värde. Den i Rågsved anser jag sakna konstnärligt värde.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

30 minuter sedan, Svolder säger:

Det är din privata åsikt.

Ja, det är väl självklart. Det är den jag uttryckt hela tiden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

28 minuter sedan, Svolder säger:

Det är din privata åsikt. Den har inget med konstverket att göra, eller dess värde som ett tidsdokument eller det konstnärliga uttryck som det står för. Konst är en upplevelse som inte alla uppskattar. Det är helt okej. Staffan Jacobsson (jag var kursare med honom på konstvetenskapen i Lund i mitten av åttiotalet) doktorerade på graffiti. Kolla in hans forskning om en spännande konstinriktning som vuxit fram i det postmoderna samhället.

Kan det ens existera något som objektiv skönhet? Vi kan kollektivt bestämma något medan det alltid finns några som inte håller med. 

 

Graffiti är absolut en konstart alldeles oavsett vad jag själv personligen må tycka. Möjligtvis att graffiti ur vetenskapligt perspektiv har mest ett värde som ett (tidlöst?) tidsdokument, en del av beskrivningen av denna tiden. 

 

https://www.sydsvenskan.se/2001-04-14/docent-ville-ge-grafittin-konststatus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grafitti är en typ av konst, vare sig man gillar det eller inte. 

Däremot är klotter inte konst. Med klotter menar jag kladd i form av gängsymboler, diverse texter och annat som är påsprutat enbart för att exempelvis förstöra en vacker grafittimålning, eller en protest mot samhället eller något annat, alternativt enbart för att förstöra. Finns folk till allt. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, Telly82 säger:

Ja, det är väl självklart. Det är den jag uttryckt hela tiden.

Men det är skillnad på att säga ”det är inte konst” och ”jag avskyr sådan konst”. Vilket gäller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var på konstutställning på ett museum i GBG för ca 20 år sedan. Där var det en ”konstnär” som hade ställt ut 4 tavlor. Det var 4 st inramade A4-papper. Den första tavlan hade 4 st häftklammer satta 1cm ifrån varandra. Den andra hade 3 st häftklammer satta 1 cm ifrån varandra, den sista hade bara 1 häftklammer. Där ifrågasatte jag om detta var konst eller ej. 

Redigerad av iMarc
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...