MacWorld forum Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Pocahontas

Läste i tidningen idag...

Rekommendera Poster

4 minuter sedan, Alix säger:

Regering och parlament i UK håller på i detta nu att totalhaverera angående Brexit. Ärrade politikkommentatorer are going bananas...

Skön kommentar i Today (BBC Radio 4) i förrgår.I jämförelse med Mays hantering av Brexit var Suezkrisen en triumf.

1 minut sedan, Alix säger:

Ja, ungefär så. Jag hörde på radion att ordet ”generös” på Tinder betyder att man köper sexuella tjänster. Det hade jag aldrig vetat annars. Jag har inte ens Tinder.

Efter lite tjat bestämde jag mig för att testa Tinder. Det gick inte att logga in eftersom man tydligen måste ha Facebook.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
35 minuter sedan, Axelman säger:

Nedrans vad ditt inlägg var besvärligt. Rena brottningsmatchen för att få lite stil på't. Har aldrig varit med om liknande!

Ja, jag fick med typografi från artikeln på något himla konstigt sätt. Du har tydligen mer tålamod än jag för att få ordning på eländet. :) 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I medierna står det om terrordådet i Christchurch, Nya Zeeland. Det undgår väl ingen. Men här är mer info: Dådet livestreamades (se på egen risk) av gärningsmannen Brenton Tarrant som skrev ett manifest angående dådet. Det var mest sannolikt en ensamvarg oavsett vad som skrivs. Brenton Tarrant är vid liv och gripen. Han är en 28-årig vit australisk medborgare. Han är en så kallad kontrajihadist.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ovanligt omdömeslöst av SVT att gå på vittnesuppgifter om vad som hände eftersom gärningsmannen filmade hela förloppet med Gopro-kamera... Jag vill definitivt inte se filmen, av respekt för offren, men vad jag har läst om innehållet så stämmer inte vittnesuppgifterna helt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
19 minuter sedan, Alix säger:

Ovanligt omdömeslöst av SVT att gå på vittnesuppgifter om vad som hände eftersom gärningsmannen filmade hela förloppet med Gopro-kamera... Jag vill definitivt inte se filmen, av respekt för offren, men vad jag har läst om innehållet så stämmer inte vittnesuppgifterna helt.

Fel av mig, uppgifterna i artikeln gällde den andra moskén, och därifrån finns det ingen film, vad jag vet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
10 timmar sedan, Alix säger:

… Det var mest sannolikt en ensamvarg oavsett vad som skrivs. Brenton Tarrant är vid liv och gripen. Han är en 28-årig vit australisk medborgare. Han är en så kallad kontrajihadist.

Han är en vit terrorist. Ensamvarg? Knappast. De här dårarna har enormt mycket kontakt med varandra och man kan lätt beskriva dem som en organiserad grupp.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
5 minuter sedan, wall7 säger:

Han är en vit terrorist. Ensamvarg? Knappast. De här dårarna har enormt mycket kontakt med varandra och man kan lätt beskriva dem som en organiserad grupp.

Jag tänkte närmast på att det står i medierna att fyra personer hade gripits. Högst sannolikt är det dock bara en person som har utfört dåden. Både film och manifest tyder på det. Men vi får väl se.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Just nu, Alix säger:

Jag tänkte närmast på att det står i medierna att fyra personer hade gripits. Högst sannolikt är det dock bara en person som har utfört dåden. Både film och manifest tyder på det. Men vi får väl se.

OK! Då förstår jag.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Stockholms kommuns anslag mot Svenska akademin är osmakligt. Ungefär som att försöka skära betarna av en sjuk elefant. Artikel.

Anders Olsson har också rätt bra på fötterna:

”Skattebetalarna står inte för Svenska Akademiens hyra. Svenska Akademien betalade vid tillträdet för drygt 100 år sedan 600 000 kr (motsvarande idag ca 24 miljoner kronor). Tanken från stadens sida måste ha varit att staden skulle få skälig ersättning för nyttjanderätten ur avkastningen av kapitalet. Om staden nu anser att man inte får det, gjorde staden antingen en felspekulation 1914 eller har försummat att förvalta kapitalet. Det är därför inte skäligt att ytterligare hyra utgår.”

Pacta sunt servanda!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
7 minuter sedan, Alix säger:

Stockholms kommuns anslag mot Svenska akademin är osmakligt. Ungefär som att försöka skära betarna av en sjuk elefant. Artikel.

Anders Olsson har också rätt bra på fötterna:

”Skattebetalarna står inte för Svenska Akademiens hyra. Svenska Akademien betalade vid tillträdet för drygt 100 år sedan 600 000 kr (motsvarande idag ca 24 miljoner kronor). Tanken från stadens sida måste ha varit att staden skulle få skälig ersättning för nyttjanderätten ur avkastningen av kapitalet. Om staden nu anser att man inte får det, gjorde staden antingen en felspekulation 1914 eller har försummat att förvalta kapitalet. Det är därför inte skäligt att ytterligare hyra utgår.”

Pacta sunt servanda!

Tyckte ungefär detsamma. Men hur fan kan man som uthyrare skriva ett sådant (oändlig hyresperiod/avtalsperiod?) kontrakt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Tyckte ungefär detsamma. Men hur fan kan man som uthyrare skriva ett sådant (oändlig hyresperiod/avtalsperiod?) kontrakt?

Det kan ha setts som en djäkligt bra affär då. Vid den tiden var det rätt så kärvt inrikespolitiskt (och utrikespolitiskt, minst sagt) med exempelvis storstrejken 1909 och borggårdskrisen 1914.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 minuter sedan, Alix säger:

Det kan ha setts som en djäkligt bra affär då. Vid den tiden var det rätt så kärvt inrikespolitiskt (och utrikespolitiskt, minst sagt) med exempelvis storstrejken 1909 och borggårdskrisen 1914.

Så kan det vara. Samtidigt ger det avtalet mig lite förståelse för vissa ledamöter västerut som inte kan enas om vad de ska göra om två veckor (och 11 minuter).

• Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan, Alix säger:

Kanske en bra affär nu också. Tror staden drar in en hel del på Nobelpriset och annat trevligt som akademien bjuder på.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skärmavbild 2019-03-16 kl. 14.59.12.jpg

• Haha 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

mandelmannskarusell.png?2

”Att satsa på ekologisk självförsörjning på landet är bra för hälsan, själen – och egot. Men det är inte det smartaste för klimatet, ur klimatsynpunkt är det bättre att bo i en etta i stan. Ekologisk odling bidrar också till större koldioxidutsläpp än konventionell.” Artikel.

:D

Bilden ovan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2019-03-15 på 10:32, Alix säger:

I medierna står det om terrordådet i Christchurch, Nya Zeeland. Det undgår väl ingen. Men här är mer info: Dådet livestreamades (se på egen risk) av gärningsmannen Brenton Tarrant som skrev ett manifest angående dådet. Det var mest sannolikt en ensamvarg oavsett vad som skrivs. Brenton Tarrant är vid liv och gripen. Han är en 28-årig vit australisk medborgare. Han är en så kallad kontrajihadist.

2019-03-15 på 20:45, wall7 säger:

2019-03-15 på 20:52, Alix säger:

Polisen i Nya Zealand gick nyss ut i presskonferens och berättade att bara en person misstänkts för terrordådet. Ytterligare en person har avlidit av sina skador.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, Alix säger:

Polisen i Nya Zealand gick nyss ut i presskonferens och berättade att bara en person misstänkts för terrordådet. Ytterligare en person har avlidit av sina skador.

Åklagaren ägnade så mycket energi åt att visa att dåren Akilov var ensam att rätten undrade vad han (åklagaren, inte Akilov) sysslade med. Trots det hade han (Akilov, inte åklagaren) kontakt med andra terrorister. 

Om man jämför de två fallen, hade attentatsmännen några medhjälpare under utförandet? Hade de fått tips från andra angående utförandet?  Om ja, visste tipsarna när, var, hur det skulle terroriseras?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
10 timmar sedan, Mattiasgbg säger:

Åklagaren ägnade så mycket energi åt att visa att dåren Akilov var ensam att rätten undrade vad han (åklagaren, inte Akilov) sysslade med. Trots det hade han (Akilov, inte åklagaren) kontakt med andra terrorister. 

Om man jämför de två fallen, hade attentatsmännen några medhjälpare under utförandet? Hade de fått tips från andra angående utförandet?  Om ja, visste tipsarna när, var, hur det skulle terroriseras?

Jag har inga svar på dina frågor, men jag vill minnas att terroristerna (dömda?) avvisade Akilovs kontakter, de tyckte inte att han var någon att ha att göra med.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu