MacWorld forum Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Pocahontas

Läste i tidningen idag...

Rekommendera Poster

1 minut sedan, Alix säger:

Om du svarar på mina frågor lovar jag att svara på dina.

Men varför i alla världen ska jag svara på dina frågor när du redan har din åsikt klar om medelåldersmän.

Spelar ingen roll vad jag säger när du redan har bestämt dig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan, lappen71 säger:

Och hur skall det efterlevas? Är det inte bättre att ungdomar över 13år (som är FB´s åldersgräns) får lära sig hur man ska bete sig i sociala medier. Att man ska bete sig på samma sätt som i verkliga livet.

Nu gäller det ju barn under 13 år också. Hur har du tänkt att det ska gå till? Tror du alla föräldrar har tid och kunskap att fostra minderåriga hur de ska bete sig på internet?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Just nu, iMarc säger:

Nu gäller det ju barn under 13 år också. Hur har du tänkt att det ska gå till? Tror du alla föräldrar har tid och kunskap att fostra minderåriga hur de ska bete sig på internet?

Har man inte tid att uppfostra sina barn så ska man inte ha barn överhuvudtaget.

Jösses det var det dummaste jag har hört. 😳

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
6 minuter sedan, lappen71 säger:

Men varför i alla världen ska jag svara på dina frågor när du redan har din åsikt klar om medelåldersmän.

Spelar ingen roll vad jag säger när du redan har bestämt dig.

Vad har jag bestämt mig om? I ett forum diskuterar man saker och låter argumenten tala.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad har jag bestämt mig om? I ett forum diskuterar man saker och låter argumenten tala.

2 minuter sedan, Alix säger:

Det är väl rätt typiskt att medelålders män inte tycker att det är så jobbigt med sociala medier för ungdomar. 

Detta så vad är det att diskutera.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Just nu, lappen71 säger:

Har man inte tid att uppfostra sina barn så ska man inte ha barn överhuvudtaget.

Jösses det var det dummaste jag har hört. 😳

Du har väl varit barn själv och varit nyfiken och gjort som kompisarna gör? Det är inte alltid lätt att lyda mamma eller pappa i den åldern när kompisarna får och inte du, det kan skapa mobbing, kränkningar och utanförskap och psykisk ohälsa. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 minuter sedan, iMarc säger:

Du har väl varit barn själv och varit nyfiken och gjort som kompisarna gör? Det är inte alltid lätt att lyda mamma eller pappa i den åldern när kompisarna får och inte du, det kan skapa mobbing, kränkningar och utanförskap och psykisk ohälsa. 

Nu har inte min uppfostran med detta att göra men nej jag har inte härmat mina kompisar pga grupptryck eller liknande.

Samhället förändras och sociala medier eller internet går inte att förbjuda.

Vi människor måste anpassa oss och lära våra barn helt enkelt hur man beter sig i sociala medier.

Det kommer alltid finnas individer som inte bryr sig precis som i verkliga livet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
6 minuter sedan, lappen71 säger:

Du kan ju skriva att så vitt du vet så tycker alla medelålders män, inklusive dig själv, att det visst måste vara jobbigt med sociala medier för ungdomar. Om det nu är så. Det lovar jag att ta intryck av.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du kan ju skriva att så vitt du vet så tycker alla medelålders män, inklusive dig själv, att det visst måste vara jobbigt med sociala medier för ungdomar. Om det nu är så. Det lovar jag att ta intryck av.

Ok så ditt inlägg var inte en åsikt utan bara något du slängde ur dig för att starta en diskussion 😁

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
5 minuter sedan, lappen71 säger:

Ok så ditt inlägg var inte en åsikt utan bara något du slängde ur dig för att starta en diskussion 😁

Snarare var det en reflektion givet ämnet för stunden. Jag tror fortfarande att den är korrekt. Så till vida att ungdomars problem med sociala medier inte står särskilt högt på deras (vår) dagordning, men att vuxna män givetvis inser att där kan finnas en problematik om man pekar på den. Men det är ingenting de (vi) går omkring och bekymrar oss över till vardags. Därför är det uppfriskande att se sådana inlägg som Imarc gör, han är rimligtvis en av dem (oss). Hans botemedel är dock inget jag stöder.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tja, jag vet inte vad man ska svara. Jag tror att de mekanismer som mobbar alltid har funnits och kommer alltid att finnas. Det är bara en fråga om tillvägagångssätt. Förr doppade man folk i toaletten bokstavligen. Nu gör man det via nätet. Vill ungarna ställa till ett helvete för varandra hittar de en väg oavsett vilken tidsålder vi lever i. De måste lära sig att man inte gör så.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
28 minuter sedan, lappen71 säger:

Nu har inte min uppfostran med detta att göra men nej jag har inte härmat mina kompisar pga grupptryck eller liknande.

Samhället förändras och sociala medier eller internet går inte att förbjuda.

Vi människor måste anpassa oss och lära våra barn helt enkelt hur man beter sig i sociala medier.

Det kommer alltid finnas individer som inte bryr sig precis som i verkliga livet.

Då tycker jag du ska skapa en algoritm som fixar till detta, (Blir nog svårt när de flesta vuxna sitter vid datorn och petar på mobilen i princip dygnet runt på sociala medier och annat)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
5 minuter sedan, Axelman säger:

Tja, jag vet inte vad man ska svara. Jag tror att de mekanismer som mobbar alltid har funnits och kommer alltid att finnas. Det är bara en fråga om tillvägagångssätt. Förr doppade man folk i toaletten bokstavligen. Nu gör man det via nätet. Vill ungarna ställa till ett helvete för varandra hittar de en väg oavsett vilken tidsålder vi lever i. De måste lära sig att man inte gör så.

Ja nu är det ju dubbelt upp eftersom de sociala medierna finns, så det har alltså blivit värre. 

Som sagt, det var bättre förr. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
5 minuter sedan, Axelman säger:

Helt säkert hade de ungdomar som har mest problem med detta, antingen som offer eller förövare, haft en annan, eller hittat en annan, arena för detta. Det var ingen dans på rosor när jag gick i skolan heller. Där var jag mer offer (i princip) än förövare, även om jag gav hårt igen när jag tyckte att det gick för långt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 minut sedan, iMarc säger:

Ja nu är det ju dubbelt upp eftersom de sociala medierna finns, så det har alltså blivit värre. 

Som sagt, det var bättre förr. 

Förr är ett relativt begrepp. Det var nog värre förr i sociala medier. Exempelvis Instagrammålet

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 minuter sedan, iMarc säger:

Då tycker jag du ska skapa en algoritm som fixar till detta, (Blir nog svårt när de flesta vuxna sitter vid datorn och petar på mobilen i princip dygnet runt på sociala medier och annat)

???

Mycket generaliserande utan faktiska belägg. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Där var jag mer offer (i princip) än förövare, även om jag gav hårt igen när jag tyckte att det gick för långt.

Samma här

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förr är ett relativt begrepp. Det var nog värre förr i sociala medier. Exempelvis Instagrammålet

Det ska smaka om man beter sig illa 👍

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

När jag menar förr så var det tiden innan internet. 

Redigerad av iMarc

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det kan vara så att det är ännu lättare än någonsin att doppa folk i toan bildligt talat med nätet, men det rör ju inte grundfrågan VARFÖR man gör det.

Skärmavbild 2019-03-14 kl. 15.02.41.png

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
2019-03-11 på 14:24, Alix säger:

”Pressens Opinionsnämnd klandrar Aftonbladet för att grovt ha brutit mot god publicistisk sed. Det var i december 2017 som tidningen publicerade ett flertal artiklar om Stadsteaterns förre chef, Benny Fredriksson. Nämnden anser att tidningen inte haft tillräckliga belägg för en rad allvarliga anklagelser samt publicerat djupt nedsättande och kränkande omdömen om honom som det är mycket svårt att försvara sig mot. Tidningen har också agerat på ett sätt som innebar att han inte fick en rimlig möjlighet till bemötande.”

Aftonbladet har fått en välförtjänt käftsmäll av Pressens opinionsnämnd. Ett av de vidrigare pressetiska övertrampen på senare år. :ThumbsDown:

Svante Weyler: Hur fel får en kulturchef ha?

I måndags fälldes Aftonbladet för sina publiceringar om Benny Fredriksson, före detta chef på Kulturhuset Stadsteatern. Svante Weyler undrar varför det är så tyst om Åsa Linderborgs ansvar.

https://www.hd.se/2019-03-14/hur-fel-far-en-kulturchef-ha

Redigerad av Axelman
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nedrans vad ditt inlägg var besvärligt. Rena brottningsmatchen för att få lite stil på't. Har aldrig varit med om liknande!

• Tack 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Regering och parlament i UK håller på i detta nu att totalhaverera angående Brexit. Ärrade politikkommentatorer are going bananas...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
18 timmar sedan, Alix säger:

1. Sorry, var morgontidningsjournalist, där gällde penicillin. I alla fall förr. GP är ju morgontidning... På papperet i alla fall... Jag hade satt rubriken:

En sats penicillin

gav kvinna chock

2. Aha! Ja, jag har alltid undrat... Vad stod det då?

2. Vet inte. Vågade inte öppna tidningen eftersom affären kanske hade tvingats betala länkskatt.

3 timmar sedan, lappen71 säger:

Jag tolkade inlägget nedan som att medelålders män, alltså vi i tråden, inte ser eventuella problem eftersom vi inte ser det eftersom vi inte använder sociala medier på samma sätt som ungdomar. Ungefär som att jag (medelålders man) troligtvis också skulle ha svårt att upptäcka eventuell sexhandel på en datingtjänst inriktad på lesbiska kvinnor av typen butch.

4 timmar sedan, Alix säger:

Det är väl rätt typiskt att medelålders män inte tycker att det är så jobbigt med sociala medier för ungdomar. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 minut sedan, Mattiasgbg säger:

... Jag tolkade inlägget nedan som att medelålders män, alltså vi i tråden, inte ser eventuella problem eftersom vi inte ser det eftersom vi inte använder sociala medier på samma sätt som ungdomar. Ungefär som att jag (medelålders man) troligtvis också skulle ha svårt att upptäcka eventuell sexhandel på en datingtjänst inriktad på lesbiska kvinnor av typen butch.

Ja, ungefär så. Jag hörde på radion att ordet ”generös” på Tinder betyder att man köper sexuella tjänster. Det hade jag aldrig vetat annars. Jag har inte ens Tinder.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu