MacWorld forum Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Pocahontas

Läste i tidningen idag...

Rekommendera Poster

12 minuter sedan, lappen71 säger:

Jag vet inte om du driver med mig eller om du bara spelar korkad. Helt upp till dig.

Ordet som KMN var ute efter var sillmjölke något han konfirmerade. 

Så den länk jag postade stämmer till 100%

Om du fortfarande anser att den länken stämmer blir jag orolig för dig

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan, Alix säger:

Det blir en väldigt konstig ordning om en domstol bara ska fatta beslut om utvisning om det kan avgöras att den med tiden är möjlig att verkställa. Hur ska Högsta domstolen kunna veta att en utvisning går att verkställa efter en livstidsdom där någon kanske kommer ut ur fängelset först om 25 till 30 år? 

Jag menade snarare att vi måste bli (mycket) bättre på verkställighet.

Riskerar de dömda livet i så fall? Självförvållat=ingen sympati :devil: 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
11 minuter sedan, iMarc säger:

Om du fortfarande anser att den länken stämmer blir jag orolig för dig

Jag har testat länken och den är helt korrekt utifrån vad Lappen säger. 

• Tack 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
24 minuter sedan, Telly82 säger:

Jag menade snarare att vi måste bli (mycket) bättre på verkställighet.

Riskerar de dömda livet i så fall? Självförvållat=ingen sympati :devil: 

Nej, så långt vill jag inte gå. Sådana personer ska däremot tas i förvar i Sverige i avvaktan på att utvisning blir möjlig. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
2 timmar sedan, Semmelman säger:

Du tycker inte att du silar mygg å äter elefanter lite här? Bestialiska barnmord, IS, mot gott språkbruk... Om jag skulle skriva att Hitler är en sadistisk liten skit skulle det va ett steg mot Auschwitz?

Nej, vi måste hålla oss för goda för att hemfalla åt hämndtankar. Detta gäller i högsta grad en svensk riksdagsledamot! Annars riskerar vi att få ett ständigt böljande fram och tillbaka av övergrepp – ena gången är det sida A, nästa gång är det sida B som hämnas osv, osv… Förövarna byts ut, det omänskliga fortsätter. Ibland vinner ”ditt lag”, ibland motståndaren. Men egentligen är vi alla förlorare.

Det är inte en språkfråga, utan en fråga om vad språket representerar för människosyn.

IS själv har inte heller uppstått ur intet. Antagligen har anhängarna resonerat ungefär likadant, att motståndarsidan – USA, västvärlden, icke-muslimer och annat löst folk – gjort så mycket skada att de förtjänar denna bestialitet. Antagligen har det börjat med ett resonemang kring att nämnda gäng ”knappt ens är människor”.

Ditt omdöme om Hitler är din åsikt om en individ, det är inte samma sak som att göra undantag i sin humanitet för vissa grupper ”som förtjänar det”.

Redigerad av KMN

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 minuter sedan, KMN säger:

Nej, vi måste hålla oss för goda för att hemfalla åt hämndtankar. Detta gäller i högsta grad en svensk riksdagsledamot! Annars riskerar vi att få ett ständigt böljande fram och tillbaka av övergrepp – ena gången är det sida A, nästa gång är det sida B som hämnas osv, osv… Förövarna byts ut, det omänskliga fortsätter. Ibland vinner ”ditt lag”, ibland motståndaren. Men egentligen är vi alla förlorare.

Det är inte en språkfråga, utan en fråga om vad språket representerar för människosyn.

IS själv har inte heller uppstått ur intet. Antagligen har anhängarna resonerat ungefär likadant, att motståndarsidan – USA, västvärlden, icke-muslimer och annat löst folk – gjort så mycket skada att de förtjänar denna bestialitet. Antagligen har det börjat med ett resonemang kring att nämnda gäng ”knappt ens är människor”.

Ditt omdöme om Hitler är din åsikt om en individ, det är inte samma sak som att göra undantag i sin humanitet för vissa grupper ”som förtjänar det”.

Det intressanta är att de goda som uttrycker sig sansat och verserat samtidigt inte vill ta ansvar för sina medborgare. Artikel.

”Hans Brun, terrorforskare på Försvarshögskolan, framhåller att länderna där de här personer har sitt medborgarskap, exempelvis Sverige, är juridiskt ansvariga.

– Det är faktiskt våra medborgare och vi har jurisdiktion, rent juridiskt, säger han.

Men den svenska regeringen har inga planer på att hämta hem några som deltagit i IS aktiviteter, säger inrikesminister Mikael Damberg (S) till TT. Han hänvisar till att UD sedan 2011 avrått från resor till regionen.

– Då är det tydligt att svenskar, som trots avrådan rest till Syrien, inte kan räkna med konsulär hjälp från svenska utlandsmyndigheter, säger Damberg.”

Här behöver Damberg och regeringen inte ens säga något om att man skiljer på folk och folk. Utan de är svenskar som alla vi andra!

Tycker du inte att det är jobbigt att försvara ett utstuderat hyckleri?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
6 minuter sedan, Alix säger:

Det intressanta är att de goda som uttrycker sig sansat och verserat samtidigt inte vill ta ansvar för sina medborgare. Artikel.

”Hans Brun, terrorforskare på Försvarshögskolan, framhåller att länderna där de här personer har sitt medborgarskap, exempelvis Sverige, är juridiskt ansvariga.

– Det är faktiskt våra medborgare och vi har jurisdiktion, rent juridiskt, säger han.

Men den svenska regeringen har inga planer på att hämta hem några som deltagit i IS aktiviteter, säger inrikesminister Mikael Damberg (S) till TT. Han hänvisar till att UD sedan 2011 avrått från resor till regionen.

– Då är det tydligt att svenskar, som trots avrådan rest till Syrien, inte kan räkna med konsulär hjälp från svenska utlandsmyndigheter, säger Damberg.”

Här behöver Damberg och regeringen inte ens säga något om att man skiljer på folk och folk. Utan de är svenskar som alla vi andra!

Tycker du inte att det är jobbigt att försvara ett utstuderat hyckleri?

Redan från början påpekade jag att Hanif Bali hade rätt i sin kritik av hur Sverige skött frågan, det har varit – och är – ganska yrvaket bland ansvariga myndigheter. Han har alltså goda argument på sin sida då han ifrågasätter Sveriges handlande.

Att ställa någon till juridiskt ansvar är dock något helt annat än att ”låta IS-gråterskorna ruttna kvar i Mellanöstern”.

Men intressant att Hans Brun menar att det juridiska ansvaret är så entydigt. Det förvånar mig. Skulle Sverige också vara juridiskt ansvariga för ”TV-profilen” i Florida? Ja, så är det kanske.

Det Damberg talar om är däremot ”konsulär hjälp”, och sådan förespråkar väl varken Hanif Bali eller du – eller jag för den delen?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
16 minuter sedan, KMN säger:

Redan från början påpekade jag att Hanif Bali hade rätt i sin kritik av hur Sverige skött frågan, det har varit – och är – ganska yrvaket bland ansvariga myndigheter. Han har alltså goda argument på sin sida då han ifrågasätter Sveriges handlande.

Att ställa någon till juridiskt ansvar är dock något helt annat än att ”låta IS-gråterskorna ruttna kvar i Mellanöstern”.

Men intressant att Hans Brun menar att det juridiska ansvaret är så entydigt. Det förvånar mig. Skulle Sverige också vara juridiskt ansvariga för ”TV-profilen” i Florida? Ja, så är det kanske.

Det Damberg talar om är däremot ”konsulär hjälp”, och sådan förespråkar väl varken Hanif Bali eller du – eller jag för den delen?

Bali och Damberg står för samma sak. På olika sätt svär de sig fria från oönskade medborgare. Det är det jag menar med att det är språkbruket som är centralt för dig. Dambergs handlande för oss inte närmare Auschwitz, eftersom han har vett att uttrycka sig oantastligt. För mig är sådant hyckleri.

Vad jag tycker? Att tåget har gått vad gäller att lagföra IS-terroristerna i Sverige men att de som vill ”hem” igen får klara sig själva. Sedan utgår jag från att Säpo håller koll på dem, om de klarar sig hela vägen.

Mitt första inlägg där jag länkade till taqiya handlade om att allt IS-terroristerna ordar om, och framför allt sådant som ställer dem i förlåtande dager, är något som man absolut inte kan lita på.

Det är patetiskt att behöva se artiklar om detta; utifrån ett svenskt, journalistiskt credo att man okritiskt bara ska återge någons berättelse. ”Hen sade så” har jag hört av många journalister som enda försvar.

Hans Brun pratar ofta i nattmössan, det gör han nu också. Svenska medborgare är ansvariga för sina brott de begår i andra länder. Men det är inte poängen.

Poängen är om vi ska ta vara på våra syskon eller ej, om de är iförda IS-kläder. Jag håller med Damberg.

Redigerad av Alix

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
6 minuter sedan, Alix säger:

Poängen är om vi ska ta vara på våra syskon eller ej, om de är iförda IS-kläder...

Sverige har ett ansvar för sina medborgare, oavsett vilka kläder de är iförda. Men individerna själva har huvudansvaret och beroende på vart man åkt och vad man gjort där, kan Sveriges ansvar bli än mer begränsat. Detta borde gälla för alla svenska medborgare, oaktat om de är muslimer från Bergsjön som anslutit sig till IS, backpackers från Danderyd som hamnat i Thailändskt fängelse på grund av narkotikabrott eller Annika Östberg.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
5 minuter sedan, KMN säger:

Sverige har ett ansvar för sina medborgare, oavsett vilka kläder de är iförda. Men individerna själva har huvudansvaret och beroende på vart man åkt och vad man gjort där, kan Sveriges ansvar bli än mer begränsat. Detta borde gälla för alla svenska medborgare, oaktat om de är muslimer från Bergsjön som anslutit sig till IS, backpackers från Danderyd som hamnat i Thailändskt fängelse på grund av narkotikabrott eller Annika Östberg.

Det förekommer alltså en rörelse i Sverige som menar att vi aktivt ska rädda hem IS-terroristernas kvinnor och barn. Den rörelsens företrädare kan dra åt helvete. Som du märker ställer jag mig på Balis sida vad gäller språket. Auschwitz eller inte.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
51 minuter sedan, Alix säger:

Det förekommer alltså en rörelse i Sverige som menar att vi aktivt ska rädda hem IS-terroristernas kvinnor och barn. Den rörelsens företrädare kan dra åt helvete. Som du märker ställer jag mig på Balis sida vad gäller språket. Auschwitz eller inte.

Mina motiv angående detta har för övrigt ingenting med kvinnorna eller barnen att göra. Det handlar om IS-terroristerna själva. Det blir en belastning för dem att ha kvar sina familjer i konfliktområdet. Gerillakrigföring med familjer i släp är en klar nackdel. Enbart tanken på vad som kan hända familjen är en kvarnsten runt halsen. Plus alla ansträngningar de tvingas till för att försäkra sig om familjernas säkerhet. Denna strategiska fördel är ingenting jag väjer för att utnyttja. Humanisterna och sillmjölkarna får tycka vad de vill om det. Men jag vill påminna om att det handlar om krig på liv och död.

Redigerad av Alix

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
22 timmar sedan, Alix säger:

”We smile in the face of some people although our hearts curse them”.

Lögn. LögnTaqyia. 🖕

En av lögnarna får nu sitt medborgarskap upphävt.

”Whatever role they took in the so-called caliphate, they all supported a terrorist organisation and in doing so they have shown they hate our country and the values we stand for.”

Go, UK, go! :) 

Redigerad av Alix

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
13 minuter sedan, Alix säger:

En av lögnarna får nu sitt medborgarskap upphävt.

”Whatever role they took in the so-called caliphate, they all supported a terrorist organisation and in doing so they have shown they hate our country and the values we stand for.”

Go, UK, go! :) 

Då blir hon statslös, för hon har inte dubbelt medborgarskap. Hur ska det då gå för henne och hennes nyfödda statslösa barn?

"The Labour MP, Stella Creasy, said: “However horrific her defence of Isis, if the home secretary can start with stripping this woman and her week-old child of their citizenship for his leadership bid, where does it end?” Creasy added that she too would prefer to see Begum dealt with by the domestic justice system."

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/8w4bxE/debatten-om-is-jihadisterna-missar-de-viktiga-fragorna

Citat

Problem med denna debatt saknas inte. 

För det första är många av dem som har rest till Irak och Syrien för att delta i striderna svenska medborgare. Sverige kan med andra ord inget annat göra än att släppa in dem om de knackar på dörren.

För det andra har Sverige inte som vana att bistå misstänkta brottslingar i utlandet med konsulärt bistånd att komma hem och lär knappast ha en annan inställning till personer som kan ha begått grövsta tänkbara kriminalitet. Inte heller deras familjer kan räkna med sådan lyx.

För det tredje är situationen i länder som Syrien och Irak sådan att Sverige av säkerhetsskäl inte kan hjälpa kvinnor och barn som sitter i ett kurdiskt fångläger och inte misstänks för brott.

Att människor har struntat i att UD sedan 2011 i tydliga ordalag avrått från resor till regionen lär för övrigt inte öka Sveriges vilja till heroiska operationer.

Och för det fjärde har mig veterligen ingen svensk kvinna som sitter fast i det forna kalifatet vädjat om hjälp från arvfurstens palats.

Diskussionen handlar med andra ord i allt väsentligt om icke-frågor.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
43 minuter sedan, Telly82 säger:

Då blir hon statslös, för hon har inte dubbelt medborgarskap. Hur ska det då gå för henne och hennes nyfödda statslösa barn?

"The Labour MP, Stella Creasy, said: “However horrific her defence of Isis, if the home secretary can start with stripping this woman and her week-old child of their citizenship for his leadership bid, where does it end?” Creasy added that she too would prefer to see Begum dealt with by the domestic justice system."

För Labour är detta bara ett sätt att angripa regeringen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
1 minut sedan, Alix säger:

För Labour är detta bara ett sätt att angripa regeringen.

Och vad är svaren på min fråga?

Redigerad av Telly82

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Just nu, Telly82 säger:

Och vad är svaren på mina frågor?

Vilka frågor?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Just nu, Alix säger:

Vilka frågor?

Det var bara en, så jag redigerade mitt inlägg till "fråga", singularis.

Citat

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

1 minut sedan, Telly82 säger:

Och vad är svaren på min fråga?

Hon får väl sitta kvar i det där lägret tills någon annan vill släppa in henne? Hur påverkas barnets eventuella medborgarskap?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Just nu, Mattiasgbg säger:

Hon får väl sitta kvar i det där lägret tills någon annan vill släppa in henne? Hur påverkas barnets eventuella medborgarskap?

Vilken är "någon annan"?

Hon har ju bara ett medborgarskap och det kan man väl inte frånta en människa bara sådär? Eller?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det var bara en, så jag redigerade mitt inlägg till "fråga", singularis.

Det vet jag inte. Hur så?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Just nu, Telly82 säger:

Vilken är "någon annan"?

Hon har ju bara ett medborgarskap och det kan man väl inte frånta en människa bara sådär? Eller?

Inte i Sverige. Men i UK.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
2 minuter sedan, Alix säger:

Det vet jag inte. Hur så?

För att du uppskattade en handling som du tydligen inte vet konsekvenserna av (för flickan och hennes barn).

(Jag vet inte heller, det är därför jag frågar.)

Redigerad av Telly82

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 minut sedan, Alix säger:

Inte i Sverige. Men i UK.

Finns det ingen internationell rätt som hindrar det?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vilken är "någon annan"?

Tydligen kan man det. Vem skulle förhindra det?

"Någon annan" är godtyckligt valt land eller motsvarande, dock inte Förenade kungariket.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu