Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Läste i tidningen idag...


Pocahontas
 Share

Rekommendera Poster

Moderaterna vill nu lägga ned public service (SVT, SR, UR). Inte så konstigt, det betalas ju numera med en skatt... :P 

  • Ledsen 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Något att fundera på. Företag som Micro$uck, Google, Amazån och Apple som tjänar obscent mycket pengar medan Washington State går på knäna med att förse folket med grundläggande service. :fundersam:

 

https://jeffreifman.com/2016/05/08/microsoft-revenue-quietly-surpasses-1-trillion/

Microsoft Revenue Quietly Surpasses $1 Trillion
Microsoft recently surpassed $1 trillion in cumulative revenues. Similarly, Amazon’s earned more than a half trillion. Yet, Washington State still can’t afford to pay for education, transportation, police and other vital services and resources.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, mikaellq säger:

Något att fundera på. Företag som Micro$uck, Google, Amazån och Apple som tjänar obscent mycket pengar medan Washington State går på knäna med att förse folket med grundläggande service. :fundersam:

 

https://jeffreifman.com/2016/05/08/microsoft-revenue-quietly-surpasses-1-trillion/

Microsoft Revenue Quietly Surpasses $1 Trillion
Microsoft recently surpassed $1 trillion in cumulative revenues. Similarly, Amazon’s earned more than a half trillion. Yet, Washington State still can’t afford to pay for education, transportation, police and other vital services and resources.

Det är väl som med Apple och Irland. Irland ska ha pengar, skatt, enligt EU, som de inte vill ha, av Apple. Företagen skulle bara flytta sina formella kontor. Det gjorde ju Nordea nyligen (good riddance).

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

59 minuter sedan, Alix säger:

Det är väl som med Apple och Irland. Irland ska ha pengar, skatt, enligt EU, som de inte vill ha, av Apple. Företagen skulle bara flytta sina formella kontor. Det gjorde ju Nordea nyligen (good riddance).

Jag trodde jag skulle få möta en tirad av ilska nu när vi är överens, libertarianismen går för långt plus att vi snackar om vilket teknikföretag som är störst, bäst och vackrast medan de gör för lite allihop för att bidra till det gemensamma (i Washington State).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
10 minuter sedan, mikaellq säger:

Jag trodde jag skulle få möta en tirad av ilska nu när vi är överens, ...

¿Que?

 

10 minuter sedan, mikaellq säger:

Jag trodde jag skulle få möta en tirad av ilska nu när vi är överens, libertarianismen går för långt plus att vi snackar om vilket teknikföretag som är störst, bäst och vackrast medan de gör för lite allihop för att bidra till det gemensamma (i Washington State).

Tja, jag har alltid varit marknadsliberal (ekonomiskt liberal). Företag ska vinstmaximera. Aktieägarnas intressen är det primära. Om de skulle bidra utgår jag från att det är affärsmässigt motiverat. Det är upp till de politiska institutionerna att bestämma skatteregler och dylikt. Det är dock en helt annan sak (jag är inte ”moderatliberal”; typ att alla skatter är av ondo).

Redigerad av Alix
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
1 timme sedan, Pocahontas säger:

När vi har Ebba, behövs inte Jimmie...

Ja... förstå mig rätt. Ingen av dom behövs.

Redigerad av boevil
Förtydligande
  • Gilla 1
  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Alix säger:

malin-bjork-foto-kalle-larssonwebb.jpg?i

 

Här har vi Malin Björk, en vänsterpartistisk EU-ledamot som vill bli återvald och som inte kan låta bli syltburken och plocka ut en miljon (!) extra.

En längre artikel här: https://www.svt.se/nyheter/inrikes/svt-avslojar-vansterns-toppnamn-tar-ut-eu-traktamente-i-sin-hemstad

”Men Malin Björk utmärker sig också på andra sätt. Hon är sedan länge skriven i Bryssel – men väljer samtidigt att ta ut EU:s frikostiga dagtraktamente. Det ger över 3 000 kronor när hon jobbar där, förutsatt att hon registrerar sin närvaro.

– Om jag skriver in mig, ja. Det gör jag inte alltid, säger Malin Björk.

Men den gångna mandatperioden har hon gjort det 357 dagar, vilket enligt SVT:s beräkningar innebär att hon kvitterat ut omkring en miljon kronor i traktamenten.”

 

Malin Björk har en månadslön på 95000 kronor. 1,1 miljoner per år. Källa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, Alix säger:

malin-bjork-foto-kalle-larssonwebb.jpg?i

 

Här har vi Malin Björk, en vänsterpartistisk EU-ledamot som vill bli återvald och som inte kan låta bli syltburken och plocka ut en miljon (!) extra.

 

2 timmar sedan, Alix säger:

En längre artikel här: https://www.svt.se/nyheter/inrikes/svt-avslojar-vansterns-toppnamn-tar-ut-eu-traktamente-i-sin-hemstad

”Men Malin Björk utmärker sig också på andra sätt. Hon är sedan länge skriven i Bryssel – men väljer samtidigt att ta ut EU:s frikostiga dagtraktamente. Det ger över 3 000 kronor när hon jobbar där, förutsatt att hon registrerar sin närvaro.

– Om jag skriver in mig, ja. Det gör jag inte alltid, säger Malin Björk.

Men den gångna mandatperioden har hon gjort det 357 dagar, vilket enligt SVT:s beräkningar innebär att hon kvitterat ut omkring en miljon kronor i traktamenten.”

 

Malin Björk har en månadslön på 95000 kronor. 1,1 miljoner per år. Källa.

Hon tar ut 29000:- i månaden i lön och har fått traktamente för 71 dagar per år. Inte särskilt mycket. Att skrika om att hon plockat en miljon extra ur syltburken är inte helt korrekt. Dessa pengar ska ha använts (enl. överenskommelse) till besök och arbete i Sverige. Tror inte hon blev vänsterpartist för att nalla ur syltburken. Vi får väl se. Hittills har informationen i bästa fall varit bristfällig. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Idalin säger:

 

KD ?

Vinnaren. Räkna kallt med ett fullskaligt krig nu mot KD när de har den stora fräckheten att vara konservativa med det ännu röda etablissemanget och dessutom till råge på allt lyssnar på folket! Har ni hört om något värre? :totaltgalen: :hihihi:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, wall7 säger:

Hon tar ut 29000:- i månaden i lön och har fått traktamente för 71 dagar per år. Inte särskilt mycket. Att skrika om att hon plockat en miljon extra ur syltburken är inte helt korrekt. Dessa pengar ska ha använts (enl. överenskommelse) till besök och arbete i Sverige. Tror inte hon blev vänsterpartist för att nalla ur syltburken. Vi får väl se. Hittills har informationen i bästa fall varit bristfällig. 

Om allt har varit okej funderar jag på varför hon har meddelat att hon ska betala tillbaka pengar. Eller att hon medger att hon har tagit ut mer än vad omkostnaderna har varit. Och att hon har tagit ut traktamente utan att ha varit i SverigeKälla.

Detta är givetvis samma typ av vårdslösa utnyttjande av offentliga medel som andra politiker har kritiserats för. Och även Malin Björk ska kritiseras för detta.

Men jag har för mig att du lutar åt vänster, är det mer försvarligt då? Hon ursäktas tack vare ”partiskatten”?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, mikaellq säger:

Vinnaren. Räkna kallt med ett fullskaligt krig nu mot KD när de har den stora fräckheten att vara konservativa med det ännu röda etablissemanget och dessutom till råge på allt lyssnar på folket! Har ni hört om något värre? :totaltgalen: :hihihi:

Viktor Orbàn var liberal förr (ursprungligen kommunist), fast han har sannerligen bytt åsikter. Som liberal kanske man känner igen motsatsen till ett fritt och öppet samhälle lättare än andra, och vet hur man bäst går pöbeln till mötes?

KD:s Skyttedal beundrar honom. Det gör nog EBT också. Hennes överdrifter gör att det kastar en skugga över mer rimlig kritik. Ungefär: Bevare mig för mina vänner, mina fiender klarar jag själv.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 minuter sedan, Alix säger:

Om allt har varit okej funderar jag på varför hon har meddelat att hon ska betala tillbaka pengar. Eller att hon medger att hon har tagit ut mer än vad omkostnaderna har varit. Och att hon har tagit ut traktamente utan att ha varit i SverigeKälla.

Detta är givetvis samma typ av vårdslösa utnyttjande av offentliga medel som andra politiker har kritiserats för. Och även Malin Björk ska kritiseras för detta.

Men jag har för mig att du lutar åt vänster, är det mer försvarligt då? Hon ursäktas tack vare ”partiskatten”?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/y3xObJ/malin-bjork-slar-tillbaka-mot-svt-jattemarklig-vinkling

 

"– Jag tycker att SVT:s vinkling är jättemärklig. Alla EU-parlamentariker, även de som bor i Bryssel, har rätt till ersättningarna. De stora frågan är vad man gör med dem. Jag använder dem till mitt arbete, framför allt mitt arbete i Sverige, säger hon i "Malou efter tio".

Hon konstaterar återigen att hon varit helt öppen med upplägget.

– Det finns ingenting som är emot reglerna i det här. Det är inget konstigt, säger hon."

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
13 minuter sedan, Alix säger:

Viktor Orbàn var liberal förr (ursprungligen kommunist), fast han har sannerligen bytt åsikter. Som liberal kanske man känner igen motsatsen till ett fritt och öppet samhälle lättare än andra, och vet hur man bäst går pöbeln till mötes?

KD:s Skyttedal beundrar honom. Det gör nog EBT också. Hennes överdrifter gör att det kastar en skugga över mer rimlig kritik. Ungefär: Bevare mig för mina vänner, mina fiender klarar jag själv.

Viktor Orbán utmålas som djävulen själv av ungefär samma skäl Donald Trump fått stämpeln kontroversiell.

 

Jag tror att roten till det onda är gammal politik som är på väg ut och "populismen" in som helt enkelt mest är en reaktion på att den gamla politiken gått för långt. 

 

Men vad är då "populism"? Definitionen är kappvändare som smörar för folket (hemska tanke). Men i verkligheten ser jag konservatism av gammalt snitt som är som sagt en reaktion på progressiv politik som helt enkelt gått på tok för långt.

 

Kan KD nå 20%? Jag är SÄKER på det! :) 

Redigerad av mikaellq
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, Telly82 säger:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/y3xObJ/malin-bjork-slar-tillbaka-mot-svt-jattemarklig-vinkling

 

"– Jag tycker att SVT:s vinkling är jättemärklig. Alla EU-parlamentariker, även de som bor i Bryssel, har rätt till ersättningarna. De stora frågan är vad man gör med dem. Jag använder dem till mitt arbete, framför allt mitt arbete i Sverige, säger hon i "Malou efter tio".

Hon konstaterar återigen att hon varit helt öppen med upplägget.

– Det finns ingenting som är emot reglerna i det här. Det är inget konstigt, säger hon."

Mina frågor kvarstår. ”Enligt reglerna” har inte dugit som skäl i tidigare fall. Men om Elisabeth Svantesson kommer undan är det väl rimligt att Malin Björk också gör det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm, lite ”double standard” här, angående politikerpengar? Eller det kanske är så att vänsterpolitiker är mer som Robin Hood och tar från de rika för att ge till de fattiga? I så fall lär vänsterpartiväljare inte bry sig, utan snarare berömma Malin Björk. För egen del är jag neutral, jag gillar inte att politiker plockar ut skattemedel utan att kunna redovisa att det motsvarar politiska kostnader. Det är omoraliskt. För mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

38 minuter sedan, Alix säger:

 

Men jag har för mig att du lutar åt vänster, är det mer försvarligt då? Hon ursäktas tack vare ”partiskatten”?

Du har ingen aning vartåt jag lutar. Jag försvarar ingenting. Jag vill ha fakta. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, wall7 säger:

Du har ingen aning vartåt jag lutar. Jag försvarar ingenting. Jag vill ha fakta. 

Och jag gav fakta med funderingar, men det klippte du bort ur mitt citat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, wall7 säger:

Ganska löjlig kommentar. 

Diskutera sakfrågan hellre än personfrågor. Jag har varit öppen med mina åsikter, källor och ställt frågor. Om du inte vill det så är det okej men det är meningslöst att gå som katten kring het gröt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, mikaellq säger:

Vinnaren. Räkna kallt med ett fullskaligt krig nu mot KD när de har den stora fräckheten att vara konservativa med det ännu röda etablissemanget och dessutom till råge på allt lyssnar på folket! Har ni hört om något värre? :totaltgalen: :hihihi:

Hon har nog inte riktigt alla hästar hemma, och inte Skyttedal heller. 

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...