Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Läste i tidningen idag...


Pocahontas
 Share

Rekommendera Poster

2 minuter sedan, Telly82 säger:

Precis.Vi kan ju inte spärra in dem bara för att de varit i Syrien (exempelvis).

Nej. Grundlagen försäkrar dessutom terroristerna att få vara medlemmar i IS utan att detta kan göras straffbart. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Alix säger:

Nej. Grundlagen försäkrar dessutom terroristerna att få vara medlemmar i IS utan att detta kan göras straffbart. 

Gör den? Ändrades inte det för några år sedan?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, Telly82 säger:

Gör den? Ändrades inte det för några år sedan?

Nej. Regeringen släpade benen efter sig och försökte göra det olagligt, men fick dra tillbaka lagförslaget när lagrådet hävdade att förslaget stred mot grundlagen.

Du tänker kanske på RF, 2 kap, § 24?

 

”... Föreningsfriheten får begränsas endast när det gäller sammanslutningar vilkas verksamhet är av militär eller liknande natur eller innebär förföljelse av en folkgrupp på grund av etniskt ursprung, hudfärg eller annat liknande förhållande. Lag (2010:1408).”

 

Den indikerar att IS skulle kunna förbjudas om den befann sig i Sverige...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tänkte nog mer på lagen om terror-resor. Men det har ju inget med medlemskap att göra, så jag tänkte nog litet fel där.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Han måste knuffas ut från Riksdagen...

Bara att se honom i Riksdagen häromveckan i TV och  kräva hårdare tag mot bidragsfuskare är ett jäkla hyckleri.

Finns inget annat val för Kristersson med anhang.

 

https://www.aftonbladet.se/debatt/a/0nBLjg/signalen-det-ar-ok-for-moderater-att-fuska?fbclid=IwAR3WHV5yIoJ24XEbAD8RA6kvohGePQhgzTNNDCUO2UzRP7enQBR0LAj2W90

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

26 minuter sedan, Pocahontas säger:

Han måste knuffas ut från Riksdagen...

Bara att se honom i Riksdagen häromveckan i TV och  kräva hårdare tag mot bidragsfuskare är ett jäkla hyckleri.

Finns inget annat val för Kristersson med anhang.

 

https://www.aftonbladet.se/debatt/a/0nBLjg/signalen-det-ar-ok-for-moderater-att-fuska?fbclid=IwAR3WHV5yIoJ24XEbAD8RA6kvohGePQhgzTNNDCUO2UzRP7enQBR0LAj2W90

Jo, han lär få gå. Allt annat vore hyckleri.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 timmar sedan, Alix säger:

Nej. Regeringen släpade benen efter sig och försökte göra det olagligt, men fick dra tillbaka lagförslaget när lagrådet hävdade att förslaget stred mot grundlagen.

Du tänker kanske på RF, 2 kap, § 24?

 

”... Föreningsfriheten får begränsas endast när det gäller sammanslutningar vilkas verksamhet är av militär eller liknande natur eller innebär förföljelse av en folkgrupp på grund av etniskt ursprung, hudfärg eller annat liknande förhållande. Lag (2010:1408).”

 

Den indikerar att IS skulle kunna förbjudas om den befann sig i Sverige...

Är det ett hinder? Tanken är väl att endast svensk lag ska gälla i endast i Sverige, men det finns ju undantag? Man kan väl dömas för saker som mord och diverse dumheter i krig som begåtts utomlands? Då borde även sådan föreningsverksamhet som i Sverige är olaglig kunna bestraffas även den sker utomlands.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Är det ett hinder? Tanken är väl att endast svensk lag ska gälla i endast i Sverige, men det finns ju undantag? Man kan väl dömas för saker som mord och diverse dumheter i krig som begåtts utomlands? Då borde även sådan föreningsverksamhet som i Sverige är olaglig kunna bestraffas även den sker utomlands.

Jag tolkar det som att själva föreningen skulle kunna förbjudas och dess verksamhet därmed beivras. Dock inom Sverige. Om det nu funnes ett IS Bergsjönavdelningen skulle polisen kunna storma deras lokal och gripa ordföranden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, Alix säger:

Jag tolkar det som att själva föreningen skulle kunna förbjudas och dess verksamhet därmed beivras. Dock inom Sverige. Om det nu funnes ett IS Bergsjönavdelningen skulle polisen kunna storma deras lokal och gripa ordföranden.

Jag gissar att Göteborgpolisen inte är den mest lämpade enheten för att storma lokalerna som IS Aleppo använder för sina veckomöten, oavsett vad svensk grundlag säger om saken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, Mattiasgbg säger:

Jag gissar att Göteborgpolisen inte är den mest lämpade enheten för att storma lokalerna som IS Aleppo använder för sina veckomöten, oavsett vad svensk grundlag säger om saken.

Nä. Dessutom har den lagliga, om än illa sedda, regeringen i Syrien numera kontroll över Aleppo, så det vore en så kallad kränkning av annans territorium.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Idag har tidningar skrivit om att många brukar tvätta bilen hemma under påskhelgen. Självklart så bör man inte göra detta, för smutsvatten riskerar att rinna ut och in där det inte ska i naturen. Dessutom är det förbjudet. Bil ska man endast tvätta i anpassad anläggning för det. Det tycker jag är bra. Det gör jag alltid. Nu när jag gjorde det senast så upptäckte jag att mitt 7-eleven kort inte gällde längre. Shell-macken hade blivit ja något annat. Röda märken med piktogram för mat? Jag fick ett rött stämpelkort. Inget namn där heller på verksamheten. Och de sa till mig "de gamla korten gäller inte längre, för vi är inte en 7-eleven längre". Hm. Jag tvättade bilen iaf, biltvätten var precis samma som förut, allt var samma. Bara ny röd färg. Så tvätta bilen bör man, men bara på anvisad plats. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Alix säger:

Nä. Dessutom har den lagliga, om än illa sedda, regeringen i Syrien numera kontroll över Aleppo, så det vore en så kallad kränkning av annans territorium.


Det kan ifrågasättas om Syriens regim är laglig, men de bestämmer ju lagarna själva... Men i folkrättslig mening, enligt internationell rätt, så är jag tveksam. De är ju en diktatur, ingen demokrati. 
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, Raphael säger:

Det kan ifrågasättas om Syriens regim är laglig, men de bestämmer ju lagarna själva... Men i folkrättslig mening, enligt internationell rätt, så är jag tveksam. De är ju en diktatur, ingen demokrati. 

Jag vet inte hur du resonerar, men jag menar i diplomatisk mening angående internationella relationer. (Den syriska oppositionen är erkänd som syrisk regering endast av Libyen. Några andra stater erkänner den syriska oppositionen på andra sätt. Källa.) Syriens representant i FN är exempelvis regimlojal. Källa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, Alix säger:

Jag vet inte hur du resonerar, men jag menar i diplomatisk mening angående internationella relationer. (Den syriska oppositionen är erkänd som syrisk regering endast av Libyen. Några andra stater erkänner den syriska oppositionen på andra sätt. Källa.) Syriens representant i FN är exempelvis regimlojal. Källa.

Jag menar att en regim som tagit makten med tvång och våld och kör inbördeskrig mot sin egen befolkning och mördar oppositionella, inte är en legitim regim. 

 

Om andra länder bestämmer vilken regim som är legitim, då blir Guaido president för Venezuela bara för att han utropat sig till det. Men folket har ju inte valt. Det finns tveksamheter om valet så det bör göras om, men länder har valt att erkänna Guaido typ bara för att han är i opposition till Maduro. 

 

Jag tar det som exempel på att bara för länder erkänner regimer internationellt och har diplomatiska relationer, så innebär inte det att en regim är legitim från folkets sida. Det ska ju inte vara andra länder som bestämmer och avgör ett lands ledarskap. Det måste komma från folket, det är folket son ska ge legitimitet. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, Raphael säger:

Jag menar att en regim som tagit makten med tvång och våld och kör inbördeskrig mot sin egen befolkning och mördar oppositionella, inte är en legitim regim. 

 

Om andra länder bestämmer vilken regim som är legitim, då blir Guaido president för Venezuela bara för att han utropat sig till det. Men folket har ju inte valt. Det finns tveksamheter om valet så det bör göras om, men länder har valt att erkänna Guaido typ bara för att han är i opposition till Maduro. 

 

Jag tar det som exempel på att bara för länder erkänner regimer internationellt och har diplomatiska relationer, så innebär inte det att en regim är legitim från folkets sida. Det ska ju inte vara andra länder som bestämmer och avgör ett lands ledarskap. Det måste komma från folket, det är folket son ska ge legitimitet. 

Om nu regeringen ska förhandla med någon om att ta hem svenska IS-barn, vem ska den vända sig till? Den koalition som håller IS-folket just nu är ingen legitim regim heller (SDF är heller inte valda av någon). Du förstår kanske då att man måste hålla isär politik och diplomati/internationella relationer? Rimligtvis måste den svenska regeringen få godkänt av den syriska regimen att ta hem barnen. Den behöver nog få godkänt av SDF också...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, Pocahontas säger:

Mitt förakt för politiker bara ökar.

När fan ska de sätta stopp för detta ?

 

Det har de väl redan gjort. De som väljs in i riksdagen numera får bara upp till två år. En billig peng för osäkerheten att riskera att bli "uppsagd" vart fjärde år.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Telly82 säger:

Det har de väl redan gjort. De som väljs in i riksdagen numera får bara upp till två år. En billig peng för osäkerheten att riskera att bli "uppsagd" vart fjärde år.

Inget som en vanlig knegare kan räkna med..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är man i bygg/entrepenadbranchen riskerar man att bli utan jobb hela tiden. Men man lär sig leva med det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inlägg på Facebook

 

 

Skärmavbild 2019-04-19 kl. 16.11.16.jpg

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...