MacWorld forum Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Pocahontas

Läste i tidningen idag...

Rekommendera Poster

46 minuter sedan, Alix säger:

Finns det några andra sätt?

Som den tågnörd jag är så kan jag berätta att det finns andra sätt. Det händer att signaler visar grönt, men när tåget kommit så nära att det är för sent att bromsa så slår signalen om till rött. (Detta antingen pga signalfel eller att tågklareraren ställer om signalen.)

Eller så körde lokföraren mot rött med flit, bara för att djävlas. :devil: 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan, Telly82 säger:

Som den tågnörd jag är så kan jag berätta att det finns andra sätt. Det händer att signaler visar grönt, men när tåget kommit så nära att det är för sent att bromsa så slår signalen om till rött. (Detta antingen pga signalfel eller att tågklareraren ställer om signalen.) ...

Räknas det som rödljuskörning på samma sätt? Avstängning, et cetera.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
7 minuter sedan, Alix säger:

Räknas det som rödljuskörning på samma sätt? Avstängning, et cetera.

Jag vet inte, tyvärr.

Det kanske är som andra sammanhang att man blir avstängd i väntan på att utredningen om orsaken blir klar?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 minuter sedan, Telly82 säger:

Jag vet inte, tyvärr.

Det kanske är som andra sammanhang att man blir avstängd i väntan på att utredningen om orsaken blir klar?

Ja, det är väl rimligt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

25491612.jpg

Stor humor! :yeahbaby:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jaha, innebär detta att vi som har sjukersättning* blir utan inkomst helt i ett eller flera år? :stjarnsmall:

*19–64 år.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 minuter sedan, Alix säger:

Jaha, innebär detta att vi som har sjukersättning* blir utan inkomst helt i ett eller flera år? :stjarnsmall:

*19–64 år.

Japp, när du fyller 65 så blir du plötsligt kärnfrisk och ska börja jobba igen. :devil: 

Här i landet finns det ju ingen åldersdiskriminering på arbetsmarknaden, så det ska nog gå lätt att få jobb. Eller vänta nu. :fundersam: 

• Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
12 minuter sedan, Alix säger:

*19–64 år.

Jupp. Ut och samla tompavor så du har tillräckligt när du fyller 65......................:fane:

Skärmavbild 2019-02-02 kl. 13.23.22.png

• Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag mejlade Mats Persson och frågade. Vi får väl se vad han svarar. 

”Tänkte inte på det...”? :P 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
9 minuter sedan, Pocahontas säger:

Vart tog källkritiken vägen?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är inget nytt att fluorid i dricksvatten är farligt i för höga doser. Jag minns när jag bodde i Marbäck att vi varnades för vattnet där.

http://www.svensktvatten.se/vattentjanster/dricksvatten/riskanalys-och-provtagning/kemiska-amnen-i-vatten/fluorid/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
7 minuter sedan, Alix säger:

Det är inget nytt att fluorid i dricksvatten är farligt i för höga doser.

Nej precis. I stort sett allt är farligt i för höga doser. Till och med vanligt vatten. Inget att göra nyheter av precis.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
45 minuter sedan, Telly82 säger:

I stort sett allt är farligt i för höga doser.

Ja, det där är väl närmast att betrakta som en truism.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Myndigheter och kommuner och landsting och dylikt är ta mig fan helt värdelösa på IT. Nu gör Socialstyrelsen bort sig helt. Transportstyrelsen minns vi också. :evilgrin:

https://www.svt.se/nyheter/svt-s-satirprogram-kraschade-donationsregistret

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
5 timmar sedan, Alix säger:

25491612.jpg

Stor humor! :yeahbaby:

…som går mig helt förbi.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
14 minuter sedan, KMN säger:

…som går mig helt förbi.

Det är så med humor ibland.

”Remains to be seen if glass coffins become popular.”

Är detta roligt då, enligt dig?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
48 minuter sedan, Alix säger:

Det är så med humor ibland.

”Remains to be seen if glass coffins become popular.”

Är detta roligt då, enligt dig?

Roligare, i alla fall.

Min utgångspunkt var annars att jag missat det roliga i begravningsannonsen – det är fullt möjligt att detta, som jag inte ser, är otroligt kul.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
14 minuter sedan, KMN säger:

Roligare, i alla fall.

Min utgångspunkt var annars att jag missat det roliga i begravningsannonsen – det är fullt möjligt att detta, som jag inte ser, är otroligt kul.

Skulle kunna vara "Sad Mac"-symbolen längst upp.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2019-02-01 på 21:23, Alix säger:

Gå inte händelserna i förväg. Det mesta är inspelat med kamera, och vad som faktiskt hände kommer att klargöras. Reaktionerna på detta är spretande och vilda i nuläget. Bäst att avvakta med slutsatser. Tycker jag.

Om vakterna nu bara utförde sitt arbete enligt instruktion så förstår jag att de mår dåligt. Eftersom de stängdes av.

Vi får hoppas att det hela slutar väl för alla involverade. Det kan inte vara lätt för någon av dom just nu.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
17 timmar sedan, Alix säger:

Myndigheter och kommuner och landsting och dylikt är ta mig fan helt värdelösa på IT. Nu gör Socialstyrelsen bort sig helt. Transportstyrelsen minns vi också. :evilgrin:

https://www.svt.se/nyheter/svt-s-satirprogram-kraschade-donationsregistret

Och nu är det kriminalvårdens tur... :deppig:

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/hog-it-risk-i-kriminalvardens-digitala-kontrollsystem

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Störigt för min del att höra en engelsman i radion (17:50 in i dagens Luncheko) beskriva (på engelska) att han nu söker medborgarskap i Sverige (på grund av Brexit) för att kunna leva livet som han vill och flytta runt inom EU. Uppenbarligen en byråkratisk teknikalitet för honom och det har inget som helst med Sverige som nation eller kultur att göra. Liberalerna har föreslagit språktest för att få medborgarskap. Jag är nu anhängare av det!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan, Alix säger:

Uppenbarligen en byråkratisk teknikalitet för honom och det har inget som helst med Sverige som nation eller kultur att göra.

Det är nog ofta så. Har läst (alternativt hört på radio) både om Malta som säljer medborgarskap – ganska dyrt – och om rika kinesiskor som ser till att föda sina barn i USA för att barnen därigenom ska bli medborgare där.

Exemplen inom migration där Sverige som nation eller kultur är avgörande blir förmodligen allt färre. Det är andra mer krassa saker som väger tyngst.

• Ledsen 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan, Alix säger:

Liberalerna har föreslagit språktest för att få medborgarskap. Jag är nu anhängare av det!

Det hade Australien långt in på 1900-talet (åtminstone). Man måste kunna ett europeiskt språk. Européer som ansökte fick testa på engelska eller möjligen på det egna språket. Asiater och afrikaner fick däremot test på exempelvis finska eller ungerska bara för att de inte skulle kunna bli medborgare. (Eller det kanske till och med var för att få arbetstillstånd, utan medborgarskap. Minns inte riktigt.)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu