Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Läste i tidningen idag...


Pocahontas
 Share

Rekommendera Poster

2019-04-03 på 09:11, Axelman säger:

Hej och välkommen åter! :)

 

Hej Axelman, och tack!

 

2019-04-03 på 09:13, Axelman säger:

Vad är alternativet? Som leder till att inte fascismen väller fram ohejdat? Vi behöver nog EU mer än någonsin.

 

Ja just det, och det har jag väl alltid hävdat (även när det inte var så mysigt att göra det)!

Det är väl snarare andra som likasom glömt sin EU-kritiska historia här på forumet! :-)

 

Men sk*t i det!

Jag deltar gärna igen lite då och då, men det blir nog ganska sporadiskt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, Raphael säger:

Mattiasgbg, jag vet givetvis att omröstningarna i Storbrittannien är lika rådgivande som de är i Sverige. Grejjen är att brittiska folket inte har rådfrågats om HUR de ska lämna. Om man kan fråga folket om de vill lämna eller inte så borde det vara fullt rimligt att även fråga folket om HUR. 

 

Och om politikerna hade frågat folket om HUR så hade den nuvarande cirkusen inte uppstått. För då hade man fått en linje från folket. 

 

EU vill ha ett så smidigt låmnande som möjligt. Två års gränsen gäller bara om man inte har en deal, den finns där för att sätta en gräns för hur länge man kan vela. Den betyder att man inom två år måste komma överens, gör man inte det sker ett utträde automatiskt efter två år. Men kommer man överrens så kan man sätta vilket datum som helat för utträdet. Har man en deal så kan man ha vilket datum som helat. EU ser hellre en deal än no deal. En ordnad brexit än kaos. 

 

Nu har britterna satt sig i en cirkus för de gjorde fel från början. De borde lagt fram olika förslag för folket, och det vinnande förslaget borde de sedan gått in och förhandlat om. Då hade de fått en riktning och en linje. 

 

Nu har de istället politiskt kaos och ett land som sönderfaller åt olika håll. I förlämgningen kan detta leda till inbördeskrig. Jag är övertygad om att historiens dom över britterna kommer att bli hård, mycket hård. 

 

Och jag tror Storbrittannien splittras där Skottland går sin egen väg och blir med i EU och drar fördel av det medan England och Wales ruineras. 

 

Kom ihåg, det var de äldre som röstade för Brexit. Unga vuxna röstade för att stanna i EU. Det är de äldre som är konsdrvativa och nationalistiska. Så den yngre generationen kommer fly Storbrittannien sen, det ser vi redan i andra länder som blir nationalistiska och auktoritära. De unga flyr till liberala demokratier. 

 

 

 

 

Detta vansinne med val vart fjärde år gör att stackars Sverige  gör ingenting annat än börjar om hela tiden. Det tar bra mycket längre tid än 4 år att byta ut nuvarande omställningar till nya valvinnarna regler och värderingar. Sista valet för 8 månader sedan där man fortfarande inte vet vem som vann valet och vilka regler man skall använda. Löfven står i TV och säger att han skall ombesörja så det blir en bred överenskommelse mellan partierna. Om det blir så, då kan vi lägga ner valet när det inte spelar någon roll vem man röstar på. Vinner ett parti valet då har man ensamrätt, förlorarna får inte ens vara med i debatterna förrän några veckor innan nästa val. Man behöver inga partidebatter efter val, men det har partierna bestämt för att väljarna inte skall glömma bort dom, men man tröttar ut dom till leda. Gäsp.Gäsp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, iKnattarna säger:

 

Hej Axelman, och tack!

Ja just det, och det har jag väl alltid hävdat (även när det inte var så mysigt att göra det)!

Det är väl snarare andra som likasom glömt sin EU-kritiska historia här på forumet! :-)

 

Tro det eller ej men jag har ändrat mig en del. Putins framvällande, syriens kollaps, brunhögerns vilda flört med plebejerna och lite annat som islamsk terror har påverkat mig att anse att EU är viktigt. Så viktigt att vi inte kan hoppa av. Brexit visar också på att det inte är ett alternativ ( då har jag tagit i beräkningen den brittiska snurren ) att kliva av. Tillsammans är ordet, sa Bull. Måhända det blir kiv i "EU-familjen" men det blir värre utan "familjen."

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattias, jag menar att man bör ha haft två folkomröstningar. En om brexit ja eller nej, och sen när det blev ja till Brexit, en omröstning om vilken typ av Brexit som man vill ha. 

 

Brexit i sig säger ju inte vad man vill ha för relation till EU. Och tittar man på eftervalsdiskussionen så har britterna olika uppfattningar om vad Brexit betyder, de har olika idéer och tolkningar av det. Därför borde man ha haft en till omröstning med olika alternativ. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Balder, det du förespråkar är i praktiken diktatur och envälde, inte demokrati. Nu var det svenska folket som inte gav ett parti ensam majoritet. Svenska folkets röst innebär en delad makt. Och då har partierna samlats som ligger närmare varandra värderingsmässigt. Och de liberala och progressiva krafterna fick fler röster i valet än de konservativa. Detta är svenska folkets val. Du respekterar alltså inte svenska folkets val. 

 

Begreppen vänster och höger kommer från Franska revolutionens parlamentet då progressiva och liberala krafter satt till vänster och konservativa krafter satt till höger. 

 

C+L+S+Mp+V har alla en gemensam nämnare i det progressiva, framåtblickandet. Sen har de en del olika lösningar men de befinner sig på samma sida i Gal-Tan skalan. 

 

SD+M+KD är konservativa partier med konservativa tillbakablickande värderingar och beginner sig på samma sida i Gal-Tan skalan. Sen har de inbördes skillnader ja. 

 

Eftersom svenska folket inte gav något parti ensam majoritet så fick partierna mandat att samarbeta. Detta är demokrati, att man samarbetar och låter fler röster höras. 

 

Diktatur är att ha en envåldshärskare som styr allt. Om man vill ha det så rekommenderar jag Ryssland, Kina och Nordkorea. 

 

Men nu är vi i Sverige, och i Sverige så gillar vi samarbeten och kompromisser. Vi har även ett ord för den gyllene medelvägen, att vara ”lagom”. Detta är väldigt svenskt. 

  • Gilla 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, Raphael säger:

Mattias, jag menar att man bör ha haft två folkomröstningar. En om brexit ja eller nej, och sen när det blev ja till Brexit, en omröstning om vilken typ av Brexit som man vill ha. 

 

Brexit i sig säger ju inte vad man vill ha för relation till EU. Och tittar man på eftervalsdiskussionen så har britterna olika uppfattningar om vad Brexit betyder, de har olika idéer och tolkningar av det. Därför borde man ha haft en till omröstning med olika alternativ. 

Att britterna skött ärendet dåligt stämmer, men det innebär inte att EU bör tillåta förlängning av utträdesprocessen nu. Britterna (regeringen och parlamentet) kan nu välja mellan att lämna utan avtal, att lämna med avtal, och att stanna kvar. De alternativen borde räcka. Väljs det sista alternativet så kan de givetvis starta en ny utträdesprocess när/om de vet vad de vill. EU ska inte lägga sig hur de fastställer vad de vill.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Då den där designen bara är tillfällig kanske de passen får samlarvärde i framtiden. Jag hade nog ansträngt mig för att inte få ett sådant pass makulerat.

Det måste svida att passen måste uppfylla EU-förordning ännu. Annars är passen helt enkelt inte giltiga. En genuin brexiter skaffar så klart ett blått pass den dagen det är möjligt. Fast färg och text och dylikt dikteras bara av icke bindande resolutioner, så de kunde ha bytt det mesta redan nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

26 minuter sedan, Alix säger:

Det måste svida att passen måste uppfylla EU-förordning ännu. Annars är passen helt enkelt inte giltiga. En genuin brexiter skaffar så klart ett blått pass den dagen det är möjligt. Fast färg och text och dylikt dikteras bara av icke bindande resolutioner, så de kunde ha bytt det mesta redan nu.

Bara läst till sida 2, men

Citat

(11)  Denna förordning utgör en utveckling av bestämmelser i Schengenregelverket i vilka Förenade kungariket inte del- tar i enlighet med rådets beslut 2000/365/EG av den 29 maj 2000 om en begäran från Förenade konungariket Storbritannien och Nordirland om att få delta i vissa bestämmelser i Schengenregelverket (3). Förenade kunga- riket deltar därför inte i antagandet av förordningen, som inte är bindande för eller tillämplig i Förenade kunga- riket.

?

Redigerad av Mattiasgbg
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Raphael säger:

Nu var det svenska folket som inte gav ett parti ensam majoritet. Svenska folkets röst innebär en delad makt. Och då har partierna samlats som ligger närmare varandra värderingsmässigt. Och de liberala och progressiva krafterna fick fler röster i valet än de konservativa. Detta är svenska folkets val. Du respekterar alltså inte svenska folkets val. 

Alltså två spelare bytte plötsligt lag under pågående match, sen frös alla ut en annan spelare, alla som hade lagt bet hade krävt insatserna tillbaka om det hade gällt hockey bocki. Så är inte så säker på att det är svenska folkets val.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det bör nämnas att det finns olika lösningar på demokrati. I UK skulle, om jag inte missuppfattat allt, ett parti kunna få samtliga platser i parlamentets underhus även om de bara får lite mer än 50 % av rösterna. I Sverige fördelas mandaten på ett helt annat sätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

41 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Bara läst till sida 2, men

?

Haha, nä, då kan de väl göra vad de vill med sina pass... :lol: 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Det bör nämnas att det finns olika lösningar på demokrati. I UK skulle, om jag inte missuppfattat allt, ett parti kunna få samtliga platser i parlamentets underhus även om de bara får lite mer än 50 % av rösterna. I Sverige fördelas mandaten på ett helt annat sätt.

UK har enmansvalkretar med relativ majoritet, så i princip behövs långt ifrån 50 procent av väljarna för att fylla underhuset. Om en kandidat av 101 valbara får minst en procent av rösterna, och resterande röster fördelas lika på övriga kandidaterna, kan denne känna sig vald... :P 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Alix säger:

UK har enmansvalkretar med relativ majoritet, så i princip behövs långt ifrån 50 procent av väljarna för att fylla underhuset. Om en kandidat av 101 valbara får minst en procent av rösterna, och resterande röster fördelas lika på övriga kandidaterna, kan denne känna sig vald... :P 

Jag var lite osäker på hur det fungerade, en del länder gör något liknande i presidentval, man minskar antalet kandidater tills en får minst 50 %. Vilket i praktiken kan innebära att 1 % av befolkningen är nöjd och att resten har tröttnat på grund av alla valomgångar som krävts. Fast att köra den metoden för att fylla ett helt parlament hade blivit jobbigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det står någonstans i bibeln att det inte finns något styre som fungerar. Om inte demokrati, diktatur, kommunism etc inte fungerar, vad finns kvar då...Anarki eller några visa män/kvinnor som alla tycker om som finns att vända sig till?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattias, jag har aldrig sagt att EU ska förlänga det så om du tror det så har du missförstått mig fullständigt eller inte läst det jag skriver. Jag säger att britterna har skapat detta kaos eftersom de gjorde fel från början, om de hade gjort två omröstningar på det sätt som jag föreslagit så hade de undvikit kaoset. Det är deras miss att de själva inte haft en plan. Man kan inte komma i sista minuten till EU och begära förlängning för man inte vet vilken typ av Brexit man vill ha. Det skulle man ordnat och bestämt långt tidigare i processen. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 minuter sedan, Raphael säger:

Mattias, jag har aldrig sagt att EU ska förlänga det så om du tror det så har du missförstått mig fullständigt eller inte läst det jag skriver. Jag säger att britterna har skapat detta kaos eftersom de gjorde fel från början, om de hade gjort två omröstningar på det sätt som jag föreslagit så hade de undvikit kaoset. Det är deras miss att de själva inte haft en plan. Man kan inte komma i sista minuten till EU och begära förlängning för man inte vet vilken typ av Brexit man vill ha. Det skulle man ordnat och bestämt långt tidigare i processen. 

https://forum.macworld.se/topic/116697-läste-i-tidningen-idag/?do=findComment&comment=1950422

Andra stycket, första meningen antyder ett behov av förlängning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Semnelman, nu har C+L från början kommunicerat att de inte kan ingå i en regering som bygger på SD. Detta sa de innan valet, de var väldigt tydliga med det. Väljarna visste om detta. De som röstade på C+L visste om detta. 

 

Och väljarna gav inte M+KD+C+L egen majpritet. Väljarna ville alltså inte att M+KD+C+L skulle bilda regering. De fick inte tillräckligt med röster. 

 

Inget av lagen fick tillräckligt med röster för egen majoritet, det betyder att väljarna vill att det skapas nya lag. Och de lag man skapat är lag som är närmast varandra i värderingar och utifrån respekt för sina partiers väljare, inte andra partiers väljare. 

 

M+KD+SD fick för få röster för att bilda majoritet. M+KD+C+L+SD var  omöjlig, det kommunicerades ut tydligt innan valet. Väljarna visste om detta. 

 

S+Mp+V+L+V är det underlag som har störst stöd och det mest rimliga. En samling av liberala och progressiva krafter. 

 

Mellan konservatism och liberalism finns en inbyggd motsättning. Alliansen var en tvångströja byggd på en dysfunktionell grund. 

 

SD är inte alls utfrusna och har aldrig varit, det är deras egen retorik och offerkofta. De deltar i Riksdagsarbetet och andra partier samtalar och samarbetar med dem i utskotten. 

 

Men ska man bilda regering så ska man göra det med partier som har en gememsam värdegrund. Annars kommer regeringen slitas itu av motsättningar. 

 

M+KD+SD står nära varamdra i synsätt och värdegrund, men de fick för få röster i valet. Väljarma valde inte dem. Väljarna gav föest röster till partier som inte vill bygga regering på SD. Detta är väljarnas röst, svenska folkets val. 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

https://forum.macworld.se/topic/116697-läste-i-tidningen-idag/?do=findComment&comment=1950422

Andra stycket, första meningen antyder ett behov av förlängning.

 

Jag säger vad man borde gjort från början, men att det nu är för sent och att jag håller med Alix om att nu bör EU sätta ner foten och inte flytta fram datumet mer. Nu får britterna göra det bästa av den tiden som är kvar. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...