MacWorld forum Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Pocahontas

Läste i tidningen idag...

Rekommendera Poster

7 minuter sedan, KMN säger:

Man kan ju inte låta bli att undra exakt vilken av dem hon tillhör.

De goda. De progressiva. De insiktsfulla. De som vet vad som är värt att veta, och som därför är bäst kallade och skickade att designa allas vår framtid. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan, Alix säger:

De goda. De progressiva. De insiktsfulla. De som vet vad som är värt att veta, och som därför är bäst kallade och skickade att designa allas vår framtid. 

Nja, nu var det ju en språklig kontamination som jag raljerade över.

Men i övrigt har du säkert rätt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 minuter sedan, KMN säger:

Nja, nu var det ju en språklig kontamination som jag raljerade över. ...

Du får utveckla det, jag förstår inte vad du menar. Men det gör sig nog bäst i språktråden.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 minuter sedan, Alix säger:

Du får utveckla det, jag förstår inte vad du menar. Men det gör sig nog bäst i språktråden.

Ok, då fortsätter jag där…

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

1541611387?quality=70&format=auto

Annika Strandhäll är fantastisk! Assistansersättning, sjukpenning och nu de som verkligen ramlar hårt mellan stolarna. Allt är för hemskt och det får inte vara på det viset och det ska tillsättas (eller har tillsatts) en utredning. Ändå rullar allt elände på. Kan man misstänka att hon talar med kluven tunga? Att allt detta, trots allt fagert tal, är välkommet för de offentliga finanserna? Tja, vad vet jag, den ofrivillige sossen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, Alix säger:

1194-640x348.jpg

Jag vänder alltid alla streckkoder rätt och gör rätt i övrigt. ALDRIG har jag fått höra något tack eller någon uppskattning för det. 90 procent gör tydligen ”fel”. Just sayin'... :rolleyes:

Hörde det där på radio i morse, tydligen så tar det längre tid om kunderna ska lägga varorna rätt. Så vad blir billigast, att anställa fler kassamänniskor, att sjukskriva de som som skadas av nuvarande situation eller att anpassa (förlänga?) rullbanden så att kunderna får mer tid för att placera varorna rätt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
28 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Hörde det där på radio i morse, tydligen så tar det längre tid om kunderna ska lägga varorna rätt. Så vad blir billigast, att anställa fler kassamänniskor, att sjukskriva de som som skadas av nuvarande situation eller att anpassa (förlänga?) rullbanden så att kunderna får mer tid för att placera varorna rätt?

Självskanning. Lagstadgat. B) 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
7 timmar sedan, Alix säger:

1194-640x348.jpg

Jag vänder alltid alla streckkoder rätt och gör rätt i övrigt. ALDRIG har jag fått höra något tack eller någon uppskattning för det. 90 procent gör tydligen ”fel”. Just sayin'... :rolleyes:

Jag vänder (nästan) alltid streckkoderna rätt och fått "tack" från kassörskan kanske 5-10 gånger.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan, Telly82 säger:

Jag vänder (nästan) alltid streckkoderna rätt och fått "tack" från kassörskan kanske 5-10 gånger.

Då är det nog personligt... :pinch: 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
7 minuter sedan, Alix säger:

Då är det nog personligt... :pinch: 

Japp, det beror på kassörskans personlighet. :) 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om man äger sin bostad är det rimligt att man får röka i den, men inte om man hyr den. Som hyresgäst underkastar man sig många andra inskränkningar. Lagen måste ändras om det krävs, anser jag. Artikel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
5 minuter sedan, Alix säger:

Om man äger sin bostad är det rimligt att man får röka i den, men inte om man hyr den. Som hyresgäst underkastar man sig många andra inskränkningar. Lagen måste ändras om det krävs, anser jag. Artikel.

Nej inte ens om du äger lägenheten är det rimligt. För i praktiken så äger du inte själva lägenheten utan du äger rätten att bo där. Utan man äger en del i föreningen.

I en bostadsrätt så har man skyldigheter och en skyldighet är att sköta lägenheten. Missköter man den för mycket kan man bli tvångsvräkt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 minut sedan, lappen71 säger:

Nej inte ens om du äger lägenheten är det rimligt. För i praktiken så äger du inte själva lägenheten utan du äger rätten att bo där. Utan man äger en del i föreningen.

I en bostadsrätt så har man skyldigheter och en skyldighet är att sköta lägenheten. Missköter man den för mycket kan man bli tvångsvräkt.

Man äger inte sin lägenhet om man har en bostadsrätt eller liknande. Jag avsåg närmast enskilt ägda fastigheter som villor, parhus, kedjehus, ägarlägenheter, och dylikt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

”... Norge har haft svårt att bemanna fartygen. Norge hade endast haft tre besättningar till fem fregatter, berättar Robert Dalsjö.

Det har varit svårt att rekrytera besättningar eftersom villkoren inom off-shore industrin (olja) varit bättre.” Artikel.

Intressant att jämföra med IDF. De satsar på landets bästa och betalar därefter. Å andra sidan är de höggradigt motiverade. Någon Norgehistoria av detta slag skulle aldrig ske där. Inte i Sverige heller. Det lilla vi har använder vi med iskall effektivitet. YT.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, Alix säger:

”... Norge har haft svårt att bemanna fartygen. Norge hade endast haft tre besättningar till fem fregatter, berättar Robert Dalsjö.

Det har varit svårt att rekrytera besättningar eftersom villkoren inom off-shore industrin (olja) varit bättre.” Artikel.

Intressant att jämföra med IDF. De satsar på landets bästa och betalar därefter. Å andra sidan är de höggradigt motiverade. Någon Norgehistoria av detta slag skulle aldrig ske där. Inte i Sverige heller. Det lilla vi har använder vi med iskall effektivitet. YT.

Norge har alltså, trots olyckan, överskott på luftvärnsutrustade fregatter? I väntan på att våra Visby-båtar ska utrustas med något roligare än en 57 mm-kanon så kanske vi kan hyra en.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
5 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

... något roligare än en 57 mm-kanon ...

Men kulorna är av silver och matroserna käkar vitlök!

• Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
9 timmar sedan, Alix säger:

Men kulorna är av silver och matroserna käkar vitlök!

Och i bältet sitter träpluggar och en klubba?

Skärmavbild 2018-11-09 kl. 09.15.11.png

Redigerad av Axelman
  • Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En till med Downs syndrom som råkat illa ut

5C977A25-BEF7-4B64-AB5A-5B640920339D.jpeg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

”Advokaten skriver även att mannen helt tappat minnet om den aktuella natten, men att han efter hovrättsförhandlingarna har återfått minnet och nu minns att han aldrig hade för avsikt att döda mannen, bara skada och skrämma honom.”

Det är tydligen lätt att återfå minnet när man kan vinna något på det (då han förlorade på dåligt minne i två instanser)... :rolleyes: 

För egen del tycker jag att 14 år (= drygt 9 år i praktiken) är för lite. :evilgrin: Men det tycker jag alltid. :P 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fattas bara att Trump hävdar att bränderna i Kalifornien är fake..

Han tror ju inte på klimathotet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
10 minuter sedan, Pocahontas säger:

Fattas bara att Trump hävdar att bränderna i Kalifornien är fake..

Nej, men han har sagt att bränderna är Demokraternas fel (som styr i Kalifornien). De sköter skogen på fel sätt, anser han. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
21 timmar sedan, Pocahontas säger:

Det som är fantastiskt är att Kina (!) nu har tagit det på fullaste allvar och hårdsatsar. Visserligen lyckades de nästan kväva sig själva i luftföroreningar, men de kommer att köra ifrån USA. Republikanerna är största hotet för vår värld idag. De vill skjuta bort alla fiender och bränna olja tills vi lever i en bakugn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kvinnor diskrimineras till och med när det gäller att få vara tungt kriminella som män! :o  Kvinnor ska naturligtvis få sitta i fängelse precis lika mycket som män! :yeahbaby: Det har de verkligen gjort sig förtjänta av. :) 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
6 minuter sedan, Alix säger:

Kvinnor diskrimineras till och med när det gäller att få vara tungt kriminella som män! :o  Kvinnor ska naturligtvis få sitta i fängelse precis lika mycket som män! :yeahbaby: Det har de verkligen gjort sig förtjänta av. :) 

Frank Zappa fick en gång i en TV-intervju frågan om varför kvinnorna i hans låttexter och samhällskommentarer framställdes så negativt.

Fritt översatt så blev svaret: "Nej, varför skulle de vara någon slags undantag?"

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu